handdator

Visa fullständig version : Ljumsk/höftont - massör? Hur fixa själv?


Lellan
2012-08-21, 22:22
Gick på idrottsmassage 1 gg/mån tidigare för att mjuka upp då jag är stel som sjutton, framförallt fick han jobba på ngn spänning i höft/lår/bak som han menade uppstår när man tex sitter på buss och håller ihop benen.

Eftersom jag inte gör det, eller tränar gynstol, tyckte jag det var lite märkligt men har på senare märkt att jag tenderar att pressa ihop knäna hårt när jag sover oroligt. Statiskt spänning alltså, och får ondare och ondare. På morgonen kan det vara som kramp. Av olika skäl kommer jag inte kunna gå till massören på ett litet tag; tips på hur man kommer tillrätta med det på egen hand? Har själv noterat kort framsida lår samt insida lår så stretchar dem. Utåtrörelser gör ont lite överallt. Har varit mkt mindre fysiskt aktiv i sommar än normalt.

Ondast gör det om jag ligger på rygg och pressar böjt ben mot framsida kropp. Känns väldigt stelt o ihoptryckt om jag joggar, går jag sakta får jag mkt ont i ländryggen men snabb promenad minskar smärtan. Ligga på sidan på golv gör väldigt ont i höftkulan.

Bästa vore om jag slutade pressa ihop benen i sömnen men tja, då sover jag och vet inte vad jag gör. *rolleyes*

Morty
2012-08-22, 08:57
http://farm8.staticflickr.com/7063/6923508205_b6005b40aa.jpg

http://old.42km.se/post/18139195792/nytt-redskap-for-core-traning-och-massage

Så kan du massera dig själv!

Lellan
2012-08-24, 16:06
Verkligen alla rekommenderar ju såna däringa tortyrredskap, kanske värt att införskaffa då.. *jorgen*

Tack för tipset!

Ego
2012-08-24, 18:41
Du måste hitta underliggande orsak till varför du blir stel där du blir stel, kroppen blir inte stel bara för att, den försöker skydda något och detta gör den genom att öka aktivitet i whatever muskler det blir,m så förmodligen finns det några muskler med reducerad aktivitet.

Reducerar du aktivitet i musklerna kroppen har valt att aktivera upp riskerar du att göra mer skada än nytta. Det här är inget man skall lösa på forumet eller hos en massör som har noll koll på medicinska situationen.

Vunnis
2012-08-24, 18:53
Ego.
Stycke ett - :thumbup:
stycke två - lätt att säga när man är en engagerad sjumgymnast, som du faktiskt verkar vara. Det verkar inte helt ovanligt att sjukgymnaster saknar just engagemang och därmed inte tittar kunderna tillräckligt.

Quickfix till lellan: stretch (och eventuellt aktivering av) iliopsoas, adduktorer, gluteus medius/minimus, hamstrings och rectus femoris.