handdator

Visa fullständig version : falsk ischias efter backintervaller?


rainbow87
2012-08-21, 20:38
Igår körde jag ett tungt pass backintervaller i en brant backe på kanske 30-40 m, och idag gör det ont i höften/rumpan och "strålar" ner (på utsidan av benet)
i utsidan av vaden. Kan tillägga att jag sprang intervaller hem också i 2 km. Jag undrar nu som rubriken lyder, kan det vara falsk ischias eller är det bara en överansträngning? Det var första passet med backintervaller för i år.

Tomas W
2012-08-21, 21:26
Det kan vara "riktig" ischias med, rätt så omöjligt att svara på över internet :) Är det på båda sidorna?

rainbow87
2012-08-21, 21:45
Det kan vara "riktig" ischias med, rätt så omöjligt att svara på över internet :) Är det på båda sidorna?

Bara ena. Riktig ischias får man väl genom ryggont? Har inte så stor smärta och har läst om vanlig ischias och hur man får domningar osv, vilket jag ej har. Men det är irriterande att ha detta så ska ringa till en kiropraktor imorgon. riktigt ischias ska göra j*vligt ont har jag läst. :)

Xtreme-G
2012-08-21, 23:00
Nej riktig finns i olika grader också. Falsk brukar, vad jag läst, sällan uppvisa symptom nedanför knäna.

Måsse
2013-11-30, 16:50
Tror jag har fått falsk ischias... hur blir jag av med detta? Fruktanavärt frustrerande att inte kunna träna ordentligt..

amini
2013-11-30, 18:02
när det strålar i benet är det disk problem.
mild diskbråck kan man läka själv genom att ha bra hållning och stärka bålen.

Old Nick
2013-11-30, 19:09
Tror jag har fått falsk ischias... hur blir jag av med detta? Fruktanavärt frustrerande att inte kunna träna ordentligt..

Att massera ändalykten och nedre rygg med en foam roller gör att symptomen försvinner direkt för mig. Får ligga på ganska hårt och leta ömma punkter som jag sedan pressar på rätt länge, men till sist blir det bra.