handdator

Visa fullständig version : Ångest är stress?


Kokowski
2012-08-21, 20:07
Rubriken talar väl för sig själv men är ångest samma sak som stress eller är stress samma sak som ångest?

renad
2012-08-21, 20:09
nej

312
2012-08-21, 20:20
Nej, det skulle jag inte säga.

tjing
2012-08-22, 10:13
Det är en gradfråga, men nej.

Rent tekniskt kan man säga att ångest är stress som upplevs som övermäktig och hotande för individen.

Sandra81
2012-08-22, 10:22
Rubriken talar väl för sig själv men är ångest samma sak som stress eller är stress samma sak som ångest?

ångest sätter igång stresshormoner i kroppen.

hahavaffan
2012-08-22, 10:34
ångest sätter igång stresshormoner i kroppen.Eller så uppstår fenomenet ångest när stresshormonerna nått en viss nivå. Hmmmm *jorgen*

Ignatius72
2012-08-22, 10:35
Man kan ha mycket stress utan ångest.

ARMSTARK
2012-08-22, 10:37
Ångest kan utlösas av en massa olika skäl (även stress) men behöver inte ha någon synbar anledning. Ångest som sjukdomstillstånd ska inte förväxlas med bakfylleångest, vilket egentligen handlar om skam och illamående.

Sniggel
2012-08-22, 10:41
Man kan ha mycket stress utan ångest.

Men man kan knappast ha ångest utan att uppleva stress :D
Men nog är de två olika saker allt.

Sheogorath
2012-08-22, 11:11
Ångest kan utlösas av en massa olika skäl (även stress) men behöver inte ha någon synbar anledning. Ångest som sjukdomstillstånd ska inte förväxlas med bakfylleångest, [n]vilket egentligen handlar om skam och illamående.[/b]

Mjae. Det finns nog många som upplever en ångest av bakfyllan som mer liknar patologisk ångest än bara naturlig "å fan vad gjorde jag igår egentligen, och fan vad illa jag mår". Alkohol påverkar kemin direkt i hjärnan och det kan man defintivt känna av dagen efter skulle jag säga. Det är säkert inte lika för alla, och inte likadant varje gång ens för samma individ.

Sniggel
2012-08-22, 11:21
Mjae. Det finns nog många som upplever en ångest av bakfyllan som mer liknar patologisk ångest än bara naturlig "å fan vad gjorde jag igår egentligen, och fan vad illa jag mår". Alkohol påverkar kemin direkt i hjärnan och det kan man defintivt känna av dagen efter skulle jag säga. Det är säkert inte lika för alla, och inte likadant varje gång ens för samma individ.

Jag var så lyckligt lottad i tidiga 20+ att jag inte förstod var ångest var. Vissa pratade om att de hade det pga saker de kanske gjort i helgen eller liknande. Jag hade svårt att förstå vad det innebar eller iaf varför man skulle ha det.
Jag antar att det är/var något positivt. Jag var väldigt lycklig i den åldern och antar att det kan ha haft något med saken att göra:

http://grooveshark.com/s/Happy+Man/3cySGl?src=5

Mouline
2012-08-22, 11:38
Panikångest utlöst av stress, mycket möjligt. *pekar på mig själv*

tjing
2012-08-22, 12:09
ångest sätter igång stresshormoner i kroppen.

Ångest är resultatet av höga halter stresshormoner kombinerat med en uppfattning av att man inte klarar av det.

Samma arousal (katekolaminer, kortisol) som kan tolkas som ångest, kan också tolkas som positiv stress i ett annat sammanhang. Allt handlar om kontext och vår uppfattning om vår förmåga att hantera stressen.

tjing
2012-08-22, 12:11
Mjae. Det finns nog många som upplever en ångest av bakfyllan som mer liknar patologisk ångest än bara naturlig "å fan vad gjorde jag igår egentligen, och fan vad illa jag mår". Alkohol påverkar kemin direkt i hjärnan och det kan man defintivt känna av dagen efter skulle jag säga. Det är säkert inte lika för alla, och inte likadant varje gång ens för samma individ.

+1

De få gångerna man kan ha jobbig ångest är ju just när man är bakfull, imo.