handdator

Visa fullständig version : Att träna med trötta muskler, lika bra resultat?


jizzinmypants
2012-08-21, 19:51
Hej, om man känner sig seg, trött och svag för någon anledning (fast man är helt frisk) men ändå går till gymmet och gör övningar med mindre vikt än man vanligtvis skulle använda fast det känns lika tungt, ger det lika bra resultat?

Exempel: du är trött, seg och omotiverad men går till gymmet och gör 12 reps chins fast du vanligtvis kan göra 15. Säg att man tränar så ett tag och blir lite starkare så man klarar av 13-14, då borde man ju klara av 16-17 sen när man är helt normal. Eller tänker jag fel?

Rahf
2012-08-21, 19:54
Det är fortfarande träning, men däremot kommer det aldrig vara så enkelt och linjärt som du beskriver det. Kroppen är ett väldigt komplext maskineri som kräver många klickande faktorer innan maximal prestationsförmåga är tillgänglig.

Som sagt, det är bättre för dina mål än att sitta på arslet och inte göra någonting. Passa bara så att inte lederna tar stryk.

Pretorian
2012-08-22, 06:42
Är det så att du blir svagare och tröttare för varje pass så skulle jag vila mer eller äta mer och se om det hjälper.

Pepz
2012-08-22, 06:48
jag blir ofta svagare och tröttare under en tung träningsperiod. det är positivt för då får man en bra superkompensation sen när man drar ner på träningsvolymen rejält och höjer upp intensiteten

Morty
2012-08-22, 09:11
Hej, om man känner sig seg, trött och svag för någon anledning (fast man är helt frisk) men ändå går till gymmet och gör övningar med mindre vikt än man vanligtvis skulle använda fast det känns lika tungt, ger det lika bra resultat?

Exempel: du är trött, seg och omotiverad men går till gymmet och gör 12 reps chins fast du vanligtvis kan göra 15. Säg att man tränar så ett tag och blir lite starkare så man klarar av 13-14, då borde man ju klara av 16-17 sen när man är helt normal. Eller tänker jag fel?

Det är nedträning du beskriver. Att man tränar väldigt hårt en period, för att senare (som Pepz skriver) dra ner på volymen och återhämta sig och nå en formtopp. Jag har gjort det en gång och det var faktiskt supernajs, jag var jättestark under de veckorna jag var toppad.

Commando1980
2012-08-22, 13:40
Det är nedträning du beskriver. Att man tränar väldigt hårt en period, för att senare (som Pepz skriver) dra ner på volymen och återhämta sig och nå en formtopp. Jag har gjort det en gång och det var faktiskt supernajs, jag var jättestark under de veckorna jag var toppad.

Eller så var han helt enkelt lite trött ett pass, dvs helt normal styrkefluktuation.

Känner man sig inte på topp en dag så bör man fortfarande träna i de flesta fall. Du behöver inte träna med 100% av dina toppvikter för att ha ett produktivt pass.

Känner du dig helt under ytan då kan det vara läge att helt skippa ett pass och komma tillbaka dagen efter eller efter ett par dagar. I vissa fall indikerar det att man bör lägga in en återhämtningsperiod.

Vad man gör beror också på upplägg och träningsfilosofi.

tjing
2012-08-22, 14:47
Hej, om man känner sig seg, trött och svag för någon anledning (fast man är helt frisk) men ändå går till gymmet och gör övningar med mindre vikt än man vanligtvis skulle använda fast det känns lika tungt, ger det lika bra resultat?

Exempel: du är trött, seg och omotiverad men går till gymmet och gör 12 reps chins fast du vanligtvis kan göra 15. Säg att man tränar så ett tag och blir lite starkare så man klarar av 13-14, då borde man ju klara av 16-17 sen när man är helt normal. Eller tänker jag fel?

Tanken med STYRKEträning är ju ändå att bli starkare. Så att träna submaximalt av den anledningen att man är trött, känns väldigt meningslöst. Vila en dag extra istället då.

clavain
2012-08-22, 14:54
Tanken med STYRKEträning är ju ändå att bli starkare. Så att träna submaximalt av den anledningen att man är trött, känns väldigt meningslöst. Vila en dag extra istället då.

Håller inte med, anser att den stora volymen av träningen oavsett träningsform bör bedrivas submaximalt men med progression.

Absolutabs
2012-08-22, 15:05
Alla utgår från att bara kroppen är träningstrött. Men kan det inte också va´skallen? Jobb eller dålig sömn eller bekymmer man haft har i varje fall satt ner viljan och koncentrationen hos mej och fått mej att inte känna nån lust att träna hårt eller ens alls nån gång.

tjing
2012-08-22, 15:08
Håller inte med, anser att den stora volymen av träningen oavsett träningsform bör bedrivas submaximalt men med progression.

Jag skrev ju "submaximalt av den anledningen att man är trött".

ceejay
2012-08-22, 15:47
jag blir ofta svagare och tröttare under en tung träningsperiod. det är positivt för då får man en bra superkompensation sen när man drar ner på träningsvolymen rejält och höjer upp intensiteten

och det är alltid trevligt att persa under tunga perioder :D

ceejay
2012-08-22, 15:48
Jag skrev ju "submaximalt av den anledningen att man är trött".

alltid bättre att träna än att inte träna

tjing
2012-08-22, 15:50
alltid bättre att träna än att inte träna

Konstig inställning.

ceejay
2012-08-22, 15:55
din inställning kan vara konstig

Rikard Jansson
2012-08-22, 15:56
alltid bättre att träna än att inte träna

+1, förutom i extremt sällsynta scenarion