handdator

Visa fullständig version : Testa PWO-blandning - nybörjarsammansättning


phoenix91
2012-08-21, 17:47
God eftermiddag!

Tränar en hel del olika saker, och bland annat styrka.

Skulle vilja ha lite extra energi ibland för att slippa slösa tid på dåliga dagar, och har därför funderat på någon PWO.
Då jag är "helt" emot preparat som kan ha tänkbara negativa effekter så vill jag inte testa de färdigblandade "topprodukterna" som Jack3d, craze osv, utan vill blanda själv för att ha koll, samtidigt som man kan testa sig fram till en personlig fördelning.

Det jag nu vill veta är vilka vettiga och PRISVÄRDA ämnen ni tycker man skall börja med. Observera mitt motstånd mot tveksamma tillskott. Vill helst inte testa så mycket som inte har bra bevisning bakom sig.

De jag funderat på är:
Eaa - precis innan träning, kanske efter

Koffein - ca 30 min innan träning (tar redan)

Beta-alanin - jag är tveksam, men skulle vilja se om det kan vara bra i konditionskrävande idrott, samt se om de stickande effekterna är något att ha, 30 min innan träning kanske inte spelar så stor roll, då det är uppladdningsfas som med kreatin (vilket jag tar).

Taurin - 30 min innan, för energiboost, samt kanske bra vid extra-tillskott av BA?

Citrulline - 30 min innan för energikick

Maltodextrin - 30 min innan för orken.

Vad tycker folket här? Något som skall bytas ut, tas bort, läggas till?

BA sägs ju vara bra, och finns i många pwo, men jag är tveksam då det inte verkar finnas allt för mycket forskning.
Taurin och citrulline är väl än mer tveksamma, men de va så billiga så jag är villig att testa så länge jag inte skadas.

Är högst priskänslig när det gäller sånt här, detta ligger ungefär på 5-6 kr / dos.

Kan tillägga att gärna tar bort preparat med minimal / liten bevisad effekt, men har inte riktigt lyckats klura ut vilka det är. Hoppas ni kan hjälpa till.

Utöver detta tar jag som sagt kreatin ibland samt äter ALA för att motverka infektioner.

Har ni förslag på ingångsmängd för de olika så tas de gärna emot, annars får jag gå efter tillverkarna.

Kan nämna att allt utom koffeinpulver beställs från ************, deras FX serie.

Tack på förhand för diskussion!

schabo-labo
2012-08-23, 09:43
Jag tycker absolut du ska ha med beta-alanin. Stickningarna hjälper mig, kan vara placebo visserligen. Men det hjälper.

phoenix91
2012-11-27, 16:28
Har nu efter ett par månader testat alla de ovan nämnda. Taurin fick jag gratis, och känns inte som det ger någon större effekt, vilket även nämns i olika forskning.

BA gav i ett fåtal gånger stickningar, men för mig var de inte så taggande.

Cittruline känns som att det ger resultat, lite mer pump och högre puls, så det kommer jag ha kvar i PWO.

Jag undrar nu om ni har tips på något mer man kan testa, som kan tänkas ha effekt (utöver kreatin som jag tar, men som inte bör klassas som pwo).

Det jag tittat lite på är:

Tyrosin - har fått uppfattningen att det ökar halten adrenalin som frigörs, vilket bör leda till mer energi vid träning

AAKG (arginin) - mer pump under träning. Det jag funderar över är det vissa skriver, att det är i stort sett meningslöst att ta sånt här rent arginin, att man borde ta typ agmatine eller GPLC istället. Vad har ni för åsikter/tankar?

ALC - räknas väl inte som pwo, men kanske bra vid extremt hård träning för att kroppen blir stressad. Vad tror ni?

Sist men inte minst har jag tittat på en av ingredienserna i Craze, fenyletylamin, vilket sägs vara det som ger dess starka effekt. Vad gäller här? Stämmer det att det använts i många andra produkter, men inte kommit till sin rätt för att de produkterna inte innehållet MAO-blockerar, som gör att fenyleylaminet inte bryts ned direkt? (Att växtsakerna i Craze skulle fungera som mao-hämmare alltså).

Är fortfarande lika nojiga för sakdliga ämnen, vad av det ovan kan man testa som med stor sannolikhet inte är skadligt för frisk personer?

Kom HEMSKT gärna med tips på saker att läsa om o kanske blanda ned i pwo!

Synefrin, dåligt för njurar kanske?

Pepz
2012-11-27, 16:33
för pump
citrullin 4-6g
agmatin 1g


vill du bli pigg
koffein + eventuellt synefrin.

för uthållighet
Gakkic

phoenix91
2012-11-27, 16:51
för pump
citrullin 4-6g
agmatin 1g


vill du bli pigg
koffein + eventuellt synefrin.

för uthållighet
Gakkic

Och agmatine tar man för att arginin i ren form hinner brytas ned innan det ger resultat? Då måste jag fråga var man hittar agmatine. Har letat som 1000an, men bara hittat i någon enstaka pwo. Kallas det något annat? Har inte läst ordentligt, men kortfattat, är det fritt från hälsorisker anser du?

bigjepp
2012-11-27, 17:17
Och agmatine tar man för att arginin i ren form hinner brytas ned innan det ger resultat? Då måste jag fråga var man hittar agmatine. Har letat som 1000an, men bara hittat i någon enstaka pwo. Kallas det något annat? Har inte läst ordentligt, men kortfattat, är det fritt från hälsorisker anser du?


Kör själv agmatine om jag känner för lite extra pump. Finns endast (vad jag vet) i kapsel form hos mm.

Tap3worm
2012-11-27, 18:54
Du verkar vara påläst och ha koll jämfört med många dårar som bara köper massa sjuka preparat och stoppar i sig, vilket är bra!!
Själv kör jag ibland med PWOn creatine complete extreme. Tycker den funkar bra för mig och innehåller hyffsat ofarliga "retro"-produkter.

Annars funkar en mix av malto och bcaa strax innan/under passet sjukt bra för mig! Onödigt med malton om man vill viktminska dock...

Har personligen ingen jättekoll på citrullin, agmatine (förutom att de generellt funkar bra bland de jag känner som använder dem!),

Skulle själv ta det lugnt med att blanda stnefrin och koffein, men kanske är för nojjig?

Mitt bästa tips: koffein, malto & bcaa/eaa!

phoenix91
2012-11-28, 11:17
Du verkar vara påläst och ha koll jämfört med många dårar som bara köper massa sjuka preparat och stoppar i sig, vilket är bra!!
Själv kör jag ibland med PWOn creatine complete extreme. Tycker den funkar bra för mig och innehåller hyffsat ofarliga "retro"-produkter.

Annars funkar en mix av malto och bcaa strax innan/under passet sjukt bra för mig! Onödigt med malton om man vill viktminska dock...

Har personligen ingen jättekoll på citrullin, agmatine (förutom att de generellt funkar bra bland de jag känner som använder dem!),

Skulle själv ta det lugnt med att blanda stnefrin och koffein, men kanske är för nojjig?

Mitt bästa tips: koffein, malto & bcaa/eaa!

Tack! Jo, är intresserad av det bakomliggande också, stort intresse.

Okej, ja, sånt tar jag med, men är också ute efter den lilla extra energin.

Kommer ihåg att jag läste om synefrin förut, ingen större fara att blanda tror jag, men ämnet i sig är inte det bästa. Tror det var njurarna. (Fel av mig, enligt SLV gällande EFEDRIN så ökar skaderiskerna vid blandning med koffein: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Efedrin-Ephedra-arter/)

Morty
2012-11-28, 11:45
Är inte glycerol en grym idé också?

Glycerol
Koffein
AAKG
B-Alanin
Sportdryckspulver
Kalium
Kreatin

Blanda, drick 30 minuter innan, get pumped.

phoenix91
2012-11-28, 11:55
Är inte glycerol en grym idé också?

Glycerol
Koffein
AAKG
B-Alanin
Sportdryckspulver
Kalium
Kreatin

Blanda, drick 30 minuter innan, get pumped.

Mycket möjligt, lust att ge kort info innan jag djupdyker på ämnet? =)

Intressant där är ju AAKG. Om jag förstått det rätt så är det fritt arginin, vilket bör öka pump. Skillnaden mot typ agmatine är enligt vissa att det fria argininet hinner brytas ned, innan effekt uppstår. Hur påverkas du, du känner av det fullt ut? (Tänkte mest med tanke på att agmatine är både relativt dyrt (5 kr / portion) samtidigt som det inte säljs på så många ställen.

Tack för svar, alla tips är grymt givande!

Morty
2012-11-28, 15:01
Mycket möjligt, lust att ge kort info innan jag djupdyker på ämnet? =)

Intressant där är ju AAKG. Om jag förstått det rätt så är det fritt arginin, vilket bör öka pump. Skillnaden mot typ agmatine är enligt vissa att det fria argininet hinner brytas ned, innan effekt uppstår. Hur påverkas du, du känner av det fullt ut? (Tänkte mest med tanke på att agmatine är både relativt dyrt (5 kr / portion) samtidigt som det inte säljs på så många ställen.

Tack för svar, alla tips är grymt givande!

Allt det där -glycerol är det i min PWO, som jag tycker är grym. Ger ökad uthållighet, mentalt pepp och pump, funkar vid konditionsträning likaväl som styrketräning. Jag kan inte säga vad det är som gör att man får lite extra tryck eftersom den är färdigblandad.

phoenix91
2012-11-28, 22:16
Allt det där -glycerol är det i min PWO, som jag tycker är grym. Ger ökad uthållighet, mentalt pepp och pump, funkar vid konditionsträning likaväl som styrketräning. Jag kan inte säga vad det är som gör att man får lite extra tryck eftersom den är färdigblandad.

Ja, glycerol verkar ju vara mer för uthållighet, och på den biten klarar jag mig bra, är just pump och mentalt fokus jag eftersträvar.

Eftersom du och många menar på resultat av AAKG, alltså argininet i ren form, så blir det nog att testa det, mindre än hälften av kostnaden för agmatine.

Ingen som har tips på något mer skoj? =)

Kan inte rikrigt släppa det här med synefrin. Visst, det visar klart på biverkningar i form av hjärt & kärl-saker, vilket känns minst sagt dåligt. Men frågan är ju om det gäller vid normal dos om man har bra kropp, fysik och är frisk!? Känns som grymt preparat vid gym/spinning speciellt under deff.

phoenix91
2012-11-29, 12:18
Beställde:
AAKG -för pump
Tyrosine -för ökat mentalt fokus
ALC - motverka negativa effekter av stress från extremt mycket träning

Vilket kompletteras av det jag redan har:
Cittruline - pump, mindre mjölksyra, ökat fokus
Koffein - ökat mentalt fokus, högre puls, högre förbränning
Taurin - använder slut på, troligen ingen effekt, fick gratis
EAA - sätta igång muskelproteinsyntes efter 2-3 tim fasta, (kanske minskad trötthet genom att konkurera ut tryptofan som frigörs vid förbränning av fett, vilket i sin tur bryts ned till sertonin som fungerar som trötthets-signalsubstans)


Samt dagligt tillskott av:
ALA - undvika sjukdom, öka insulinkänslighet
Kreatin(monohydrat) - ökat repsantal, ökad maxstyrka = ökad styrka
Multivitamin - i stort sett endast för komplettering av D-vitamin för att inte riskera vinterdepression
Beta-alanin - ökad uthållighet, höjd mjölksyretröskel

NI får hemsk gärna komma med kommentarer, med stor sannolikhet är det något jag missuppfattat eller missat.
Fortsätta komma med förslag om ni anser att något annat tillskott borde ha positiv effekt. :)

z_bumbi
2012-11-29, 13:04
Hur ska du utvärdera vad som funkar om du smäller på med precis allt du hittar på en gång?

phoenix91
2012-11-29, 13:25
Hur ska du utvärdera vad som funkar om du smäller på med precis allt du hittar på en gång?

Nä, trycka allt samtidigt skall jag inte göra, skrev bara vad jag har att använda =)

Är dock lite trist när man inte har galet många gympass i veckan, att slösa bort några när man inte kan maxa, men så får det väl vara i forskningssyfte =)