handdator

Visa fullständig version : Vila 36/48h stor skillnad?


Pada1
2012-08-21, 15:56
Hej

Jag kör helkroppspass 3 dagar i veckan antalet dagar och utveckling jag får ut av det passar mig normalt.
Men nu är det så att för att kunna träna med min sambo som jobbar lite annorlunda tider (morgon el kväll) så blir vilan inte 48h mellan alla pass.

Kör måndag kväll och sen igen onsdag morgon som exempel. Vilan blir ju mer åt 36h hållet än 48h då och undrar om det gör något negativt för utvecklingen?

Jag har ju känt något pass med kortare vila att kroppen fortfarande var trött sedan sist. Lite till och från beroende på hur hårt det gick förra passet.

Rakanichy
2012-08-21, 16:08
Du känner själv alla är individuella 48 h är ingen magisk siffra. Under bulk så förkortas nog ditt individuella vilobehov och under deff så gör det inte det.

Jag kände t.ex. här i veckan att jag behövde vila när jag droppade 4 reps i Dipsen gentemot veckan innan. Då var det tredje dagen i rad jag tränade och insåg att jag max kan träna två dagar i rad.

Sniggel
2012-08-21, 17:03
Hej

Jag kör helkroppspass 3 dagar i veckan antalet dagar och utveckling jag får ut av det passar mig normalt.
Men nu är det så att för att kunna träna med min sambo som jobbar lite annorlunda tider (morgon el kväll) så blir vilan inte 48h mellan alla pass.

Kör måndag kväll och sen igen onsdag morgon som exempel. Vilan blir ju mer åt 36h hållet än 48h då och undrar om det gör något negativt för utvecklingen?

Jag har ju känt något pass med kortare vila att kroppen fortfarande var trött sedan sist. Lite till och från beroende på hur hårt det gick förra passet.

Å andra sidan antar jag att du får 60 timmars vila mellan vissa pass?
Det gör inget att träna lite halvt utmattad ibland. Om något kan det innebära att kroppen måste anpassa sig till en tuffare träning, vilket kan vara positivt i längden så länge det inte blir FÖR tufft för kroppen.