handdator

Visa fullständig version : Sluta kröka tråden.


Oljeblixten
2012-08-21, 11:46
Hej Kollo, jag har nu börjat med antabus för att få hjälp på traven att sluta med mitt drickande. Det har tagit över mitt liv totalt och jag är verkligen motiverad att sluta.

Just nu har jag en krypande ångestkänsla i hela kroppen, känner mig extremt rastlös.

Jag har väl i två års tid druckit kanske 8-12 starköl 5-7 dagar i veckan så att ångest osv är ju bara att vänta. Frågan är vad ska jag göra nu? Det känns nästan som att min bästa vän har övergivit mig.

Det jag undrar är vad tusan man ska göra hela dagarna? Innan har det varit

Skola->träna->kröka,(med inte alltför bra resultat på skolgången.)
Helgerna gäller det Vakna->Äta->kröka.

Nu har jag gjort mig av med massor av vänner som inte kan acceptera att jag vill bli nykter. och är av den typen som enbart säger "Det är ju bara dra ner lite, helt onödigt att sluta helt."

Problemet är att bara dra ner är helt uteslutet, tar jag 1 burk så är jag inom 5 minuter påväg till bolaget.

Jag ville mest skriva av mig, och så undrar jag hur länge kan sådan här abstinens och ånget hålla i sig?

Så undrar jag även hur man ska göra med sin identitet? Jag har nått någon typ av identitetskris där jag är "den som dricker massor" jag måste ju vända hela mitt liv bak och fram nu.

Rörigt inlägg då jag är helt mosad i hjärnan.

Kram Oljan

Oljeblixten
2012-08-21, 11:48
Har förövrigt varit på psyket, och väntar på en kontakt med alkoholkliniken.

Oljeblixten
2012-08-21, 11:53
Detta kan vara ett dåligt förslag, men tror du inte en dålig mümmelmann-fylla kan avskräcka dig?

Jag är själv närapå nykterist sen ett par år så jag är inte bra på detta, det är så lätt för mig eftersom jag inte tycker om att supa längre.

Dålig mümmelmann-fylla har aldrig avskräckt mig innan tyvärr.

blondyz
2012-08-21, 11:59
Eftersom du verkar ha bestämt dig och tar tag i problemet ordentligt tror jag du är på god väg.

Jag är ingen expert, men fyll din tid. Träning är ett exempel, fokusera mer på träning och kost kanske. Kör hårt och snöa in dig, lyckas du med det så kanske alkoholens negativa effekt på träning kan ge någon puff i rätt riktning, nya träningskamrater istället för att umgås med krökarna?

Ondskapelsen
2012-08-21, 11:59
Asså, "han som gjorde en total livsturnaround" är en jävligt grym identitet i mina ögon.

Min erfarenhet i ämnet pekar på att du bör hitta dig en hobby, att det gäller att hålla sig sysselsatt i början. Så länge du har något att göra så är de lättare.

Det jag tog mig för var att börja läsa ekonomi, alltså inte på högskolan utan att köpa hem böcker för att lära mig. Först privatekonomi, sen företagsekonomi, sen nationalekonomi/samhällsekonomi.

Men vet bland annat folk som t.ex tagit upp bågskytte. Någonting att spendera sin tid på :). Finns hur mycket som helst!

Juxta
2012-08-21, 11:59
Aktivering är nyckeln. Sitta hemma och kolla på repriser av 2 and a half men är inget bra sätt att vänja sig av vid ett beroende.

Att gå ut och skaffa sig en brakfylla är nog det sämsta råd jag sett ges till någon med alkoholproblem.

Oljeblixten
2012-08-21, 12:10
Tack för stödet alles, jag funderar på att bege mig ner till Komvux och försöka läsa upp de två kurserna jag saknar för komplett gymnasiekompetens, tänkte bara vänta på att jag slutar skaka först. Jag tänkte även satsa på att ta mig ner till gymmet senare idag.

Skaffa nya vänner kan bli halvsvårt om man ska vara så, bor i en liten håla där alla känner alla och jag är synnerligen välkänd. Ganska tröttsamt där med, just nu låser jag in mig hemma hos morsan resten av dagen förutom när jag ska gymma.

KaptenKnäsvag
2012-08-21, 12:15
Jag är inte rätt man att ge dig råd, men jag vill ödmjukt ställa en fråga. När du säger att du drack 8-12 starköl om dagen 5-7 dagar i veckan, vilka tankar och känslor var det som fick dig att dricka så mycket egentligen? Borde du inte upplevt stora problem med bakfylla? Min fråga egentligen är väl; när man dricker så pass mycket - är det fortfarande roligt och skönt varje gång man blir packad?

I övrigt vill jag önska dig lycka till, bra jobbat min vän.

Oljeblixten
2012-08-21, 12:19
Jag är inte rätt man att ge dig råd, men jag vill ödmjukt ställa en fråga. När du säger att du drack 8-12 starköl om dagen 5-7 dagar i veckan, vilka tankar och känslor var det som fick dig att dricka så mycket egentligen? Borde du inte upplevt stora problem med bakfylla? Min fråga egentligen är väl; när man dricker så pass mycket - är det fortfarande roligt och skönt varje gång man blir packad?

I övrigt vill jag önska dig lycka till, bra jobbat min vän.

Jag har någon typ av grundångest, som är omöjlig att försöka reda ut så länge jag inte har varit alkoholfri en tid. Jag blir inte jättefarligt bakfull och antagligen så är det eftersom jag är så van jag inte blir det heller. Ju oftare jag dricker=mindre bakfylla. :/

Mantus
2012-08-21, 12:20
Tack för stödet alles, jag funderar på att bege mig ner till Komvux och försöka läsa upp de två kurserna jag saknar för komplett gymnasiekompetens, tänkte bara vänta på att jag slutar skaka först. Jag tänkte även satsa på att ta mig ner till gymmet senare idag.

Skaffa nya vänner kan bli halvsvårt om man ska vara så, bor i en liten håla där alla känner alla och jag är synnerligen välkänd. Ganska tröttsamt där med, just nu låser jag in mig hemma hos morsan resten av dagen förutom när jag ska gymma.

Känner faktiskt flera personer som helt sluta dricka. Ett bra råd är att läsa upp gymnasiekurserna du saknar och sedan flytta om du nu bor i en liten håla. I sådana småhålor verkar en stor del av livet kretsa kring alkohol något jag inte märkt av i samma utsträckning i en lite större stad. Attityden mot icke-drickare är även bättre i större städer vad jag märkt. Om du dessutom anger skälet till varför du är nykterist kan jag lova att ingen kommer att truga dig att dricka.
Jag och många med mig tycker att det visar på en stark karaktär att sluta dricka om man har problem med alkoholen så häng i och gör det tycker är rätt.

ceejay
2012-08-21, 12:20
hoppas du lyckas sluta

Det är skönt att inte ha något sug alls men iaf kunna toksupa 1-2 gånger om året :P

250cc
2012-08-21, 12:26
Kan starkt rekommendera;
http://www.aa.se/om-aa/

Kanske känns lite flummigt att gå dit, men jag kan nästan garantera att du kommer uppskatta det. Inga "alkisar" utan mestadels nyktra och framgångsrika människor som stöttar varandra.

Ondskapelsen
2012-08-21, 13:06
Kanske inte vill outa, men vart bor du?
Rekommenderar komvux!

Loke
2012-08-21, 13:06
Känner faktiskt flera personer som helt sluta dricka. Ett bra råd är att läsa upp gymnasiekurserna du saknar och sedan flytta om du nu bor i en liten håla. I sådana småhålor verkar en stor del av livet kretsa kring alkohol något jag inte märkt av i samma utsträckning i en lite större stad. Attityden mot icke-drickare är även bättre i större städer vad jag märkt. Om du dessutom anger skälet till varför du är nykterist kan jag lova att ingen kommer att truga dig att dricka.
Jag och många med mig tycker att det visar på en stark karaktär att sluta dricka om man har problem med alkoholen så häng i och gör det tycker är rätt.

+1, att bo på landet och inte dricka är socialt självmord.

Oljeblixten
2012-08-21, 13:07
Kanske inte vill outa, men vart bor du?
Rekommenderar komvux!

Västervik, jag är lite sugen på komvux ja. Där kan man väl börja när som helst på terminen eller?

Ondskapelsen
2012-08-21, 13:12
Västervik, jag är lite sugen på komvux ja. Där kan man väl börja när som helst på terminen eller?

Det beror på hur du ska läsa. On site eller distans?
Om man läser på distans så brukar kommunerna normalt outsourca det till NTI-skolan i Umeå. Varje kommun brukar ha "upphandling" 4+ gånger per, men under dessa upphandlingar så kan du välja vilket startdatum du vill.

Jag sökte 4 kurser samtidigt med olika startdatum, så att jag inte har mer än 1 kurs i taget. Varje kurs på 5v.
Rekommenderas.

Hur ser ditt gymnasiebetyg ut? Vad är det du saknar? Är det poäng som saknas eller kärnämnen? Eller båda? Tänk på att dem gjorde om hela gymnasiesystemet förra året och det nu finns 2 olika system man kan följa. Om du vill följa det "gamla" med ett Slutbetyg från komvux så måste du göra detta innan 2015, sen försvinner den möjligheten.

kjell33
2012-08-21, 13:12
Gå på AA.

Holmeros
2012-08-21, 13:15
Jag tror på precis samma sak som de flesta andra säger, aktivering. Undvik dötid.

Jag tror att om träning intresserar dig nu, så kommer intresset öka inom kort nu när du slutat dricka alkohol. Ökningarna kommer komma fortare, massan byggs fortare. Dra nytta av det! Snöa in dig djupare i träningslivet, plugga / läs mycket om kost och träning.

Man kan säga att det var min "flykt" från andra negativa delar i mitt tidigare liv. Saker som inte är helt borta, men inte långt ifrån. Jag är evigt tacksam gymmet!

Oljeblixten
2012-08-21, 13:19
Eftersom mitt liv varit rätt rörigt är mina betyg inte kompletta, gick inte gymnasiet har dock två år på folkhögskola och engelska A, Matte A, Svenska A, Samhäll A&B Så jag antar att det jag behöver för att vara "klar" är Svenska B och religion A? har även hört att de nu ska bli obligatoriskt med historia A?

Jag har hört att man kan tenta av kurser fort vid sin lokala gymnasieskola? eller är det bara blaj?

shadowfire
2012-08-21, 13:22
Alkoholens koppling rent kemiskt till hjärnkontoret baseras i mångt och mycket på belöningsmekanismerna. Det är ofta det som gör att man går igång på alkoholen, när den börjar verka så infinner sig ett lugn och en mysig, behaglig känsla. För någon som är på väg in i eller har lyckats utveckla ett beroende, så är hjärnan riktigt skillad på att pumpa ut endorfiner, höjer serotoninnivåer osv och får en att känna hur bra man mår och hur rätt det var att ta ett par öl.

Sedan nyktrar man till och ofta känns det OK en stund, sedan börjar hjärnan påminna en om hur mycket bättre man mådde när man var lite salong... det är här som andra mekanismer i hjärnan oftast slår till. Rastlöshet, nedstämdhet, en känsla av att livet är tråkigt, allt suger osv.

Hjärnan är dock på ett sätt lättlurad. Kan man lura den att pumpa ut endorfiner och skapa en hög serotoninhalt för något annat än just alkoholen, så kan man "tappa suget" för den där ölen.

Träning kan vara ett knep, men även annat som att umgås med roliga människor, se till att göra roliga saker. Spela minigolf, gå på tivoli, bowla lite. Om du hittar en idrottsaktivitet av något slag där det är lite prestation med i leken, så kommer det också att hjälpa till. Det kan vara allt från skytte till styrkelyft, men något där du måste infinna dig om kvällarna och utöva något. Då vill du inte av förklarliga skäl vara onykter heller.

Just nu skulle jag nog påstå att rastlöshet/brist på aktivitet kommer ge hjärnan för mycket tid att påminna dig om hur skönare berusningstillståndet var.

shadowfire
2012-08-21, 13:27
Se över dina rutiner med.. försök ändra om i ditt liv lite så du får en "nystart".

Kliv upp en annan tid än den du kliver upp på nu, ta en kort morgonpromenad innan skolan, gå och lägg dig tidigare om kvällen eller vad som. Bryt de rutiner du har nu idag, för nu är du invand i ett visst mönster.

Sedan är det tålamod och fighting spirit som gäller. å du kommer känna dig så sjukt jädrans stolt om du fixar det. Kämpa på och välj vänner och umgänge som faktiskt ser upp till ditt steg mot förändring!

Oljeblixten
2012-08-21, 13:33
Se över dina rutiner med.. försök ändra om i ditt liv lite så du får en "nystart".

Kliv upp en annan tid än den du kliver upp på nu, ta en kort morgonpromenad innan skolan, gå och lägg dig tidigare om kvällen eller vad som. Bryt de rutiner du har nu idag, för nu är du invand i ett visst mönster.

Sedan är det tålamod och fighting spirit som gäller. å du kommer känna dig så sjukt jädrans stolt om du fixar det. Kämpa på och välj vänner och umgänge som faktiskt ser upp till ditt steg mot förändring!

Tack för vettiga tips, en sak jag känner håller mig tillbaka är staden. Men bara flytta, skaffa nytt boende utan en inkomst just nu är ju inte så lätt heller då jag måste studera/jobba för att kunna ha en bostad i en ny stad.

Ondskapelsen
2012-08-21, 14:52
Eftersom mitt liv varit rätt rörigt är mina betyg inte kompletta, gick inte gymnasiet har dock två år på folkhögskola och engelska A, Matte A, Svenska A, Samhäll A&B Så jag antar att det jag behöver för att vara "klar" är Svenska B och religion A? har även hört att de nu ska bli obligatoriskt med historia A?

Jag har hört att man kan tenta av kurser fort vid sin lokala gymnasieskola? eller är det bara blaj?

Skicka mig de betyg du har på PM så kan ja hjälpa dig (asså inte betygspapprena utan snarare vilka kurser du läst etc).
Är mitt i den här skiten så har ganska bra koll :D.

swarre
2012-08-21, 15:23
Västervik, jag är lite sugen på komvux ja. Där kan man väl börja när som helst på terminen eller?

Ta kontakt med en studievägledare. Precis som tidigare nämnts så kan det finnas möjlighet att hoppa på vissa kurser när som helst under terminens gång. Ett tips är även att klura lite på vad du vill pyssla med framöver, om d vill läsa viare. Det är bra att ha i bakhuvudet vid val av kurser då olika eftergymnasiala utbildningar kan kräva olika gymnasiekurser.

http://www.vagledningscentrum.se/ovrigvagledning.htm

Min erfarenhet av missbruksproblematik säger mig att de flesta kommer att råka ut för bakslag. Störe elelr mindre sådana. Jag tror att det bästa sättet att hantera det på är att vara öppen med det.

Lycka till. Jag hoppas att det går bra för dig.

Snobbe
2012-08-21, 15:38
Försök aktivera dig, att dina polare inte kan förstå din situation är sjukt tråkigt. Har själv erfarenhet av alkoholism, dock inga polare utan är familjen.

Jag har väl inte jättemycket tips att ge men det är grymt att du märkt av att du behöver sluta fortsätta som du gör.

Nytt umgänge kommer, och om det är folk som inte kan hantera att du inte vill supa så är det inga du vill umgås med iaf.

Duran
2012-08-21, 18:37
Aktivera dig (som alla har sagt).

Försök hitta sätt att lindra oroskänslor, t.ex. måla, meditera, lugn skogspromenad.

Skriv ner allt negativt alkoholen orsakat och allt positivt du kan få av att lägga av. Sätt upp lappen någonstans där du ser den ofta.

HA EN PLAN för vad du ska göra när tankar på att ge upp infinner sig. De kommer att komma och om man inte har en plan så faller man lätt in i gamla tankemönster som leder till det gamla beteendet. En avledningsmanöver du på förhand har bestämt dig för att göra DIREKT du känner för att dricka.

Var beredd på att kastas mellan hopp och förtvivlan. Ibland kommer du känna dig säker på ditt beslut, ibland kommer du tycka att det är väl ingen idé när allt bara är skit ändå.

Var beredd på att det är en lång process att bygga om sitt liv, hitta nya vänner, intressen och vanor. Men det är värt det.

Duran
2012-08-21, 18:44
Själv dricker jag nån gång i månaden men har lagt av med en hel del andra destruktiva beteenden och har känt många med sån problematik. Den nya identiteten kommer smygande av sig själv när man förändrar sin livsstil.

Oljeblixten
2012-08-22, 08:59
Tredje dagen påbörjad, känner mig stressad, jättetrött och sjukt rastlös. Svettas massvis och luktar illa med. *spy* Men men, jag tar det en dag i taget!

hallar
2012-08-22, 09:16
Starkt jobbat att du har tagit tag i det. Perfekt med antabus då kan du inte dricka även om du skulle vilja det. Får du utdelat det 3x per vecka via vårdcentral?

Dels går du igenom en abstinensfas nu, som jag förstår det har du haft ett omfattande alkoholbruk. Har du fått någon slags lugnande tabletter för att hjälpa dig med sömnen osv?

Problemet är att du har baserat en stor del av ditt liv och umgänge kring alkoholen, detta tar tid att förändra. Det är även så att om du fortsätter att umgås med dina suparkompisar är risken för ett återfall mycket stor. Det tar tid att bygga upp en ny person. Vem är du som nykter?

Vad gör du för att få pengar? Du nämner att du inte har fullständiga gymnasiebetyg, har du något arbete nu? Ett första steg kan vara att få ordning på ekonomin, jobba något år, spara ihop pengar, för att sedan sätta dig i skolbänken och få ihop en gymnasieexamen. Eller så struntar du i det och försöker hitta någon praktisk utbilding som du skulle vara duktig på. Finns stor brist på hantverkare inom olika områden.

Oljeblixten
2012-08-22, 09:21
Starkt jobbat att du har tagit tag i det. Perfekt med antabus då kan du inte dricka även om du skulle vilja det. Får du utdelat det 3x per vecka via vårdcentral?

Dels går du igenom en abstinensfas nu, som jag förstår det har du haft ett omfattande alkoholbruk. Har du fått någon slags lugnande tabletter för att hjälpa dig med sömnen osv?

Problemet är att du har baserat en stor del av ditt liv och umgänge kring alkoholen, detta tar tid att förändra. Det är även så att om du fortsätter att umgås med dina suparkompisar är risken för ett återfall mycket stor. Det tar tid att bygga upp en ny person. Vem är du som nykter?

Vad gör du för att få pengar? Du nämner att du inte har fullständiga gymnasiebetyg, har du något arbete nu? Ett första steg kan vara att få ordning på ekonomin, jobba något år, spara ihop pengar, för att sedan sätta dig i skolbänken och få ihop en gymnasieexamen. Eller så struntar du i det och försöker hitta någon praktisk utbilding som du skulle vara duktig på. Finns stor brist på hantverkare inom olika områden.

Har pluggat med måttliga resultat samt jobbat svart, fick Atarax att ta vid behov då jag sa till läkaren att jag ibland poppat Alprazolam/stesolid/sobril och läkaren sa att Benzo då är uteslutet pga beroenderisken.

Ska ner för en mugg antabus idag, sen på fredag med.

Just nu är jag arbetslös och väntar på svar från en folka i en annan stad som jag sökt till för att plugga de sista två kurserna jag behöver samt komma bort från hålan jag bor i.

Skiter det sig så börjar jag söka arbete i Linköping alternativt KOMVUX där eftersom jag har en barndomsvän där som har full förståelse för min situation som kan låta mig bo hos honom tills jag hittar något eget med.

Så det händer lite grejer iaf!

kaer
2012-08-22, 09:23
Har väl inte så mycket att tillföra, men starkt jobbat att ta tag i det! Lycka till!
Att erkänna problem och svagheter inför sig själv är inte det lättaste man kan göra som människa. Du kommer att komma starkare ur det här!

Får man fråga hur gammal du är?

Oljeblixten
2012-08-22, 09:25
Har väl inte så mycket att tillföra, men starkt jobbat att ta tag i det! Lycka till!
Att erkänna problem och svagheter inför sig själv är inte det lättaste man kan göra som människa. Du kommer att komma starkare ur det här!

Får man fråga hur gammal du är?

Tjugotre unga.

Lellan
2012-08-22, 09:27
Har du ngn stödperson el tror du att det skulle kunna vara till hjälp? Antar att det är din familjeläkare du kontaktat för att få hjälp med detta, du kan gott påtala att mer stöd skulle hjälpa ytterligare.

Som många sagt; strongt att ta tag i detta, du har verkligen allt att vinna. :) Har en kompis som repat sig efter totalmissbruk (heroin 10 år), han fick hjälp via familjehem, gick praktisk hantverkarutbildning och inom ett år hade han fast anställning där. Han hade dessutom skuldsanering pga vad han ställt till med i missbruket, ändå så fick kontaktpersoner och arbetsgivare förtroende för honom och bidrog till att han kunde skaffa körkort, bil. Nu har han sin 1a riktiga relation utan droger någonsin, ett fungerande socialt liv med träning, fiske, bowling, bio, fika.. sånt folk gör när man inte missbrukar. Allt går, och jag upplever det som att man tycks bli en grymt ödmjuk och varm människa av processen. Du kommer bli uppskattad för ditt rätta jag, och göra bra grejer i ditt liv istället för att skita ut dig.. så jäkla grymt att du visat vilja. Jobbet ska göras, och du märker ju i tråden att det finns folk och vägar som hjälper.

Kolla upp tipsen ang utbildning, som så många säger, att bara sluta med något gör lätt att man fokuserar på det man saknar - men att börja göra andra saker gör ju att man fattar varför man slutat och ger mening till tillvaron. Lycka till! :)

hallar
2012-08-22, 11:00
Har du ngn stödperson el tror du att det skulle kunna vara till hjälp? Antar att det är din familjeläkare du kontaktat för att få hjälp med detta, du kan gott påtala att mer stöd skulle hjälpa ytterligare.

Som många sagt; strongt att ta tag i detta, du har verkligen allt att vinna. :) Har en kompis som repat sig efter totalmissbruk (heroin 10 år), han fick hjälp via familjehem, gick praktisk hantverkarutbildning och inom ett år hade han fast anställning där. Han hade dessutom skuldsanering pga vad han ställt till med i missbruket, ändå så fick kontaktpersoner och arbetsgivare förtroende för honom och bidrog till att han kunde skaffa körkort, bil. Nu har han sin 1a riktiga relation utan droger någonsin, ett fungerande socialt liv med träning, fiske, bowling, bio, fika.. sånt folk gör när man inte missbrukar. Allt går, och jag upplever det som att man tycks bli en grymt ödmjuk och varm människa av processen. Du kommer bli uppskattad för ditt rätta jag, och göra bra grejer i ditt liv istället för att skita ut dig.. så jäkla grymt att du visat vilja. Jobbet ska göras, och du märker ju i tråden att det finns folk och vägar som hjälper.

Kolla upp tipsen ang utbildning, som så många säger, att bara sluta med något gör lätt att man fokuserar på det man saknar - men att börja göra andra saker gör ju att man fattar varför man slutat och ger mening till tillvaron. Lycka till! :)

Det här gör mig riktigt glad att läsa. Det finns hopp för alla människor men ibland känns det tröstlöst när man sitter på jobbet.

Librish
2012-08-22, 11:13
Jättebra jobbat! Jag tror starkt på tipsen om att aktivera dig, har du några övriga stora intressen så kan du ju skriva ner dessa för att få lite tips!

Sen måste jag fråga (om du inte har något emot det) hur har resultaten av träningen vart under åren du druckit som mest?

TomasB
2012-08-22, 11:30
Hej Kollo, jag har nu börjat med antabus för att få hjälp på traven att sluta med mitt drickande. Det har tagit över mitt liv totalt och jag är verkligen motiverad att sluta.

Just nu har jag en krypande ångestkänsla i hela kroppen, känner mig extremt rastlös.

Jag har väl i två års tid druckit kanske 8-12 starköl 5-7 dagar i veckan så att ångest osv är ju bara att vänta. Frågan är vad ska jag göra nu? Det känns nästan som att min bästa vän har övergivit mig.

Det jag undrar är vad tusan man ska göra hela dagarna? Innan har det varit

Skola->träna->kröka,(med inte alltför bra resultat på skolgången.)
Helgerna gäller det Vakna->Äta->kröka.

Nu har jag gjort mig av med massor av vänner som inte kan acceptera att jag vill bli nykter. och är av den typen som enbart säger "Det är ju bara dra ner lite, helt onödigt att sluta helt."

Problemet är att bara dra ner är helt uteslutet, tar jag 1 burk så är jag inom 5 minuter påväg till bolaget.

Jag ville mest skriva av mig, och så undrar jag hur länge kan sådan här abstinens och ånget hålla i sig?

Så undrar jag även hur man ska göra med sin identitet? Jag har nått någon typ av identitetskris där jag är "den som dricker massor" jag måste ju vända hela mitt liv bak och fram nu.

Rörigt inlägg då jag är helt mosad i hjärnan.

Kram Oljan

tja man
Jag är nykter sen två år (28e augusti).
Jag känner igen mig i din beskrivning. Folk som ville ta 2-3 öl en fredag gick fetbort. Skulle jag kröka så skulle det vara ordentligt. Det genomsyrar iofs allt. Träning, mat, sex you name it.

Fortfarande kan jag inte äta en 1/5 ben & jerry, jag slaktar den uteslutande :D

Den första veckan nykter var fysiskt rörig med abstinens. Men jag hade mer än bara alkhohol i bagaget. Jag hade kört ett litet race på lördagen och det var i slutet av en rätt rörig sommar. Men den fysiska biten är rätt lugn ändå. Jag hade gjort det så många gånger förut och träning + schysst mat lättar det mesta! :)

Mitt problem var just att lag slutat tidigare och alltid tagit upp flaskan. Jag kunde inte hålla mig "slutad". För tillslut stog jag där och tyckte jag förtjänade en bärs. Jag behövde hjälp att sluta och jag fann min hjälp via 12 steg. Alla har sin väg ur och för mig var den rätt.

Jag har inte haft ångest sen hösten 2010 och sen dess har min karriär, träning, mina relationer och det mesta gått spikrakt upp. Det har inte varit lätt alla ggr men jag mår så stört bra nu! :)

Jag önskar dig all lycka och behöver du nån hjälp, stöd eller bollplank så säg till!!

//Tomas

Ondskapelsen
2012-08-22, 13:24
tja man
Jag är nykter sen två år (28e augusti).
Jag känner igen mig i din beskrivning. Folk som ville ta 2-3 öl en fredag gick fetbort. Skulle jag kröka så skulle det vara ordentligt. Det genomsyrar iofs allt. Träning, mat, sex you name it.

Fortfarande kan jag inte äta en 1/5 ben & jerry, jag slaktar den uteslutande :D

Den första veckan nykter var fysiskt rörig med abstinens. Men jag hade mer än bara alkhohol i bagaget. Jag hade kört ett litet race på lördagen och det var i slutet av en rätt rörig sommar. Men den fysiska biten är rätt lugn ändå. Jag hade gjort det så många gånger förut och träning + schysst mat lättar det mesta! :)

Mitt problem var just att lag slutat tidigare och alltid tagit upp flaskan. Jag kunde inte hålla mig "slutad". För tillslut stog jag där och tyckte jag förtjänade en bärs. Jag behövde hjälp att sluta och jag fann min hjälp via 12 steg. Alla har sin väg ur och för mig var den rätt.

Jag har inte haft ångest sen hösten 2010 och sen dess har min karriär, träning, mina relationer och det mesta gått spikrakt upp. Det har inte varit lätt alla ggr men jag mår så stört bra nu! :)

Jag önskar dig all lycka och behöver du nån hjälp, stöd eller bollplank så säg till!!

//Tomas


Har du funnit Jesus?

TomasB
2012-08-22, 14:47
Har du funnit Jesus?

Nej?

Jag var varken Kristen innan jag slutade supa/knarka eller efter?
Vad har Jesus med något att göra?

Oljeblixten
2012-08-22, 17:43
Jag har också en del annat i bagaget, hade ett smärre amfetaminmissbruk som avslutades för ett antal år sedan, under ett år ungefär, träningen har ju gått förvånansvärt bra fast all fylla. trycker just nu 100 i bänk och böjer 140, jag förväntar mig att bänka 200 innan årets slut om jag är nykter!(skämt åsido)

Gillar träning & kost, framför allt att äta kosten. kampsport är ett stort intresse har då tränat MMA och thaiboxning och plockade ett silver på all-style open i bakfullt tillstånd.

Gillar även TV & Datorspelande, väntar just nu på Guildwars 2 så då får jag ju något att ockupera mig med.

Förövrigt tog jag första dosen antabus idag. Efter 5 sprutlackeringar på toaletten och tre floder svett så mår jag ganska bra. fortfarande väldigt törstig och mosig i huvudet.

Men läget känns hyfsat under kontroll iaf, lite kinabuffé med morsan och en kompis hjälpte faktiskt ganska bra det med.

Imorgon blir det lite dambesök med så jag har något att se fram i mot.

Och nu till tiotusenkronorsfrågan: Vad gör man resten av kvällen?

kaer
2012-08-22, 18:47
Tjuvkikade lite i din träningsjournal, känns som det gått oförskämt bra trots ditt leverne.


Och nu till tiotusenkronorsfrågan: Vad gör man resten av kvällen?
Läser _Alla_ trådar på kolozzeum.
Letar upp all info, trailers och material du kan om guild wars2?
Om du gillar dataspel, SC2? Isåfall är det ju bara börja kolla på day9, där finns en del underhållning att ta av.
Eller börja kolla dokumentärer, det är aldrig fel med lite bildning. Bara snöa in på något område och se alla dokumentärer man kommer över, t ex om Napoleon eller förintelsen under andra världskriget, just nu har jag snöat in på politik och informationsinsamling om Irak-kriget.

Oljeblixten
2012-08-22, 18:51
Tjuvkikade lite i din träningsjournal, känns som det gått oförskämt bra trots ditt leverne.


Läser _Alla_ trådar på kolozzeum.
Letar upp all info, trailers och material du kan om guild wars2?
Om du gillar dataspel, SC2? Isåfall är det ju bara börja kolla på day9, där finns en del underhållning att ta av.
Eller börja kolla dokumentärer, det är aldrig fel med lite bildning. Bara snöa in på något område och se alla dokumentärer man kommer över, t ex om Napoleon eller förintelsen under andra världskriget, just nu har jag snöat in på politik och informationsinsamling om Irak-kriget.

Det blir dokumentärer på tuben tror jag, det har på ett sätt gått oförskämt bra, har alltid klarat att gå att träna bakis osv, det är väl en av de större anledningarna till att drickandet fått fortgå tror jag.

Gober
2012-08-22, 18:55
Nu har jag inte läst igenom hela tråden men ett tips som kanske är det svåraste att ta efter är att se över umgängeskretsen. Har missbrukare inom släkten och det som gjort att tillfrisknandet gått åt helsike varje gång efter behandling är att personen i fråga gått tillbaka till sina gamla vänner och därmed är det kört.

Eftersom du bor i en liten håla så är detta kanske svårt, men kanske du kan hitta någon polare på gymmet tex? längre fram i tiden när du kommit på fötter kanske ny ort där du kan börja om på ny kula med nya vänner är en ide. Lycka till och bra att du tar tag i det innan det rullat på ännu längre.

Oljeblixten
2012-08-22, 21:58
Bah.. ligger och vrider mig i sängen. -suck- tur att det finns internet.

Oljeblixten
2012-08-22, 22:35
Sitter här och slöskriver på natten, jag snickrade nytt träningsschema.


Dag 1
Bänkpress
lutande hantelpress
Cableflyes neråt.
Liggande tricepsextension
stående tricepsextension i cable.
Cablecrunches
bålrotationer


Dag 2
Knäböj
Raka marklyft
benspark
lårcurl
vadpress i smith
benpress
Militärpress
Hantellyft åt sidan
baksida axlar cable/gummiband

Dag 3
Marklyft
Chins/latsdrag
Stångrodd
sittande rodd
stångcurl
wristcurl/extension

TjeckRacer
2012-08-23, 00:29
Alkoholens koppling rent kemiskt till hjärnkontoret baseras i mångt och mycket på belöningsmekanismerna. Det är ofta det som gör att man går igång på alkoholen, när den börjar verka så infinner sig ett lugn och en mysig, behaglig känsla. För någon som är på väg in i eller har lyckats utveckla ett beroende, så är hjärnan riktigt skillad på att pumpa ut endorfiner, höjer serotoninnivåer osv och får en att känna hur bra man mår och hur rätt det var att ta ett par öl.

Sedan nyktrar man till och ofta känns det OK en stund, sedan börjar hjärnan påminna en om hur mycket bättre man mådde när man var lite salong... det är här som andra mekanismer i hjärnan oftast slår till. Rastlöshet, nedstämdhet, en känsla av att livet är tråkigt, allt suger osv.

Hjärnan är dock på ett sätt lättlurad. Kan man lura den att pumpa ut endorfiner och skapa en hög serotoninhalt för något annat än just alkoholen, så kan man "tappa suget" för den där ölen.

Träning kan vara ett knep, men även annat som att umgås med roliga människor, se till att göra roliga saker. Spela minigolf, gå på tivoli, bowla lite. Om du hittar en idrottsaktivitet av något slag där det är lite prestation med i leken, så kommer det också att hjälpa till. Det kan vara allt från skytte till styrkelyft, men något där du måste infinna dig om kvällarna och utöva något. Då vill du inte av förklarliga skäl vara onykter heller.

Just nu skulle jag nog påstå att rastlöshet/brist på aktivitet kommer ge hjärnan för mycket tid att påminna dig om hur skönare berusningstillståndet var.

Alkohol är inte en serotogen drog, det är främst dopamin och GABA som släpps ut.

Ett litet tips för att återställa ditt dopamin snabbare är att börja ta små mängder av aminosyran L-tyrosin på tom mage två gånger om dagen. Är fullt medveten om att det inte kommer hjälpa dig ett dugg att leva ett nyktert liv, men det kommer åtminstone underlätta abstinensen första nyktra månaden.

Oljeblixten
2012-08-23, 06:30
Alkohol är inte en serotogen drog, det är främst dopamin och GABA som släpps ut.

Ett litet tips för att återställa ditt dopamin snabbare är att börja ta små mängder av aminosyran L-tyrosin på tom mage två gånger om dagen. Är fullt medveten om att det inte kommer hjälpa dig ett dugg att leva ett nyktert liv, men det kommer åtminstone underlätta abstinensen första nyktra månaden.

Ska forska i detta, tack för tipset!

nu var det morgon för övrigt. vaknade pigg som en död bäver och kunde inte somna om. Lika bra att gå upp med andra ord.

Idag: Rond två med antabusbrus, hoppas jag inte blir lika kass i magen idag för jag tänkte träna ben.

TjeckRacer
2012-08-23, 07:03
Så lite så! Lycka till. Var stark.


Dopamin eller hydroxityramin, (C8H11NO2) är en av de viktigaste signalsubstanserna i centrala nervsystemet. Det är en katekolamin som bildas av tyrosin, och binds av G-protein vid dopaminreceptorer. Hormonet verkar dels i sig, dels är det en föregångare till noradrenalin och adrenalin.

Dopaminets funktion

Dopamin förekommer i en rad viktiga system som bland annat reglerar motorik, vakenhet, glädje, entusiasm, och koncentration.

Personlighetsgenetik

Det har länge varit ett faktum att dopaminet påverkar beteenden som har med lust och njutning att göra. Dopaminet påverkar dock inte upplevelsen (gör den mer njutbar) eller belöningsupplevelsen per se. Dopaminet påverkar i stället viljan till lust och njutning, orsakar ett uppsökande beteende gentemot föremål som bereder njutning och känslan av belöning, och gör individer mer njutningsbenägna.[13] Effekten påverkar också viljan till att påverkas av andra stimuli, och ökar motivationen







///svenska wiki

TomasB
2012-08-23, 08:19
Alkohol är inte en serotogen drog, det är främst dopamin och GABA som släpps ut.

Ett litet tips för att återställa ditt dopamin snabbare är att börja ta små mängder av aminosyran L-tyrosin på tom mage två gånger om dagen. Är fullt medveten om att det inte kommer hjälpa dig ett dugg att leva ett nyktert liv, men det kommer åtminstone underlätta abstinensen första nyktra månaden.

Nu lånar jag tråden.
Finns det något skäl att göra detta utan att lida av underskott av dopamin (abstinens) t.ex. ökat välbefinnande? :)

shut teh face
2012-08-23, 09:29
Lycka till, det är aldrig lätt med beroenden, oavsett vad det är.

Jag har inte så mkt mer att säga, förutom att lösningen är individuell, har man rätt motivation så kommer man ur skiten, men det ser olika ut för alla.

Jag har mkt olika erfarenheter från alkoholberoende i familjen, ibland har det löst sig när man fått barn, eller barnbarn, eller efter första sjukhusbesöket etc.

Det skulle nog göra dig gott att börja om i en ny stad.

TjeckRacer
2012-08-23, 16:37
Nu lånar jag tråden.
Finns det något skäl att göra detta utan att lida av underskott av dopamin (abstinens) t.ex. ökat välbefinnande? :)

Nja, du kan öka ditt dopamin genom att göra det men det kan bli på bekostnad av tex serotonin. Tror jag. Läs själv och avgör!

Oljeblixten
2012-08-23, 22:16
Ytterligare en dag avklarad. Är väldigt törstig så nu åker jag ut på landet i morgon bitti. Där är det tre mil till närmaste bolag och jag har inget körkort! Känns ganska strategiskt.

Äter ju i och för sig antabus men det går aldrig vara nog försiktig.

Duran
2012-08-23, 22:38
Ytterligare en dag avklarad. Är väldigt törstig så nu åker jag ut på landet i morgon bitti. Där är det tre mil till närmaste bolag och jag har inget körkort! Känns ganska strategiskt.

Äter ju i och för sig antabus men det går aldrig vara nog försiktig.

Bra! Kul att höra att du tar det så seriöst och drar iväg i förebyggande syfte. Många tar inte sånt ansvar, utan hoppas bara att de inte ska "råka" trilla dit. Du verkar ha förstått att det krävs planering, vilja och ansträngning.:thumbup:

Exdiaq
2012-08-23, 23:20
Skaffa nya vänner kan bli halvsvårt om man ska vara så, bor i en liten håla där alla känner alla och jag är synnerligen välkänd. Ganska tröttsamt där med, just nu låser jag in mig hemma hos morsan resten av dagen förutom när jag ska gymma.

Det kommer med tiden. Inte själv varit i ett beroende, men tog för en tid sedan ett beslut där jag i princip räckte fingret åt tidigare vänner. Ångrar mig inte för den tidigare konstellationen gav mig absolut ingenting.

Rahf
2012-08-23, 23:39
Önskar all välgång. Vänner och bekanta sparkade flaskan för lite mer än ett år sen, och det har verkligen märkts i respektive relationer.

Tipsen om stödgrupper osv. tycker jag är en väldigt bra idé. Man kan lätt anse att det är pinsamt när man ska sitta i ring och häva ur sig sina problem, men det hjälper hjärta och sinne något enormt.

Gällande den kemiska biten så är jag lite tveksam. Så lite mixtrande med annat -- förutom din Antabus -- som möjligt.

EkarN
2012-08-23, 23:42
Grymt strongt att ta tag i problemet!

Kanske skulle kunna vara en idé att börja träna mer än tidigare? Eftersom du känner att du inte har något att fylla tiden med tänker jag. Kan lika gärna passa på att träna lite mer:) Du kommer definitivt att klara av det om du inte dricker, din återhämtning borde bli ganska så mycket bättre.

kaer
2012-08-24, 09:44
Ytterligare en dag avklarad. Är väldigt törstig så nu åker jag ut på landet i morgon bitti. Där är det tre mil till närmaste bolag och jag har inget körkort! Känns ganska strategiskt.


Inget ger en lite lugn och ro som att hänga ute på landet. Har du någon med dig? Kanske blir mycket att sitta och fundera helt själv?

Alfers
2012-08-24, 10:53
Det farliga med att snöa in på något annat, tex träning är att så fort du inte sitter och pluggar program på kolozzeum eller snör på dig träningsskorna är att du kommer tänka "jävlar, nu gör jag inget, nu kommer jag bli sugen på att dricka"
Risken är att det kommer bli så jobbigt att hela tiden tvinga sig själv att vara aktiverad och göra något att du kommer att tröttna och krascha.

Gör vanliga saker; gå och handla mjölk, städa ur förrådet, prova någon dyr kostym , damma av golvlisterna. sånt som vanligt folk gör.
Du kommer märka hur mycket mer tid du får över helt plötsligt och hur mycket du får gjort.

Jag vet inte om du röker, men om du gör det så rekommenderar jag boken "äntligen icke rökare", tankarna i den boken går att applicera på drickare också.
Att börja röka är som att ta på sig för små skor för att det är skönt att ta av dom. Man skapar ett behov.
Det är samma sak med drickan, vanligt folk kanske vill ta någon öl på fredagen, men dom flesta människor längtar inte efter att sitta i soffan och supa ner sig 7 dagar i veckan.
Det gjorde inte du heller en gång i tiden.
Du måste bara ta tillräckligt många kliv tillbaka så att du är där igen.
Och när du väl är där så kan jag lova att du kommer tänka "vad fan skulle det där vara bra för"

Den du kommer bli utan din gamla kompis?
En helt normal fullt fungerande människa.

O_Wao
2012-08-24, 13:20
Jag kan inte bidra med några råd eller egna erfarenheter, ville bara skicka in en :thumbup: och en stödjande tanke, starkt att inse att man behöver förändra sig och ta tag i det. Lycka till!

Oljeblixten
2012-08-26, 21:42
Tack återigen! kom nyss hem från en helg på landet med lite damsällskap, hurhur. Fan vad libidon ökar när man varit nykter ett par dagar! :cool:

Still going strong, törstig som tusan dock. Men jag satsar på att vara aktiv, när törsten sätter in tar jag en tur på brädan t.ex det hjälper ganska bra. Satsar på att sysselsätta mig med småsaker, sådant som jag i regel skitit i förr. Typ damma hyllor.

Sover förövrigt ganska pissigt, vaknar och är inte utvilad, drömmer massor och har svårt att somna. Hur länge kan detta tänkas hålla i sig?


Nu blir det att lägga sig i sängen och kolla på "All she can" och se om den är så dramatiskt amerikansk som den ger intryck av.

Okej
2012-08-26, 22:39
I'm in on this one. Dock inte samma problem som du, jag klarar mig (hoppas jag) utan alkohol. Och är antagligen inte beroende. Men när jag väl dricker så dricker jag tills jag gör helt sjuka saker, och då menar jag inte som att dansa salsa på borden. Känns lite tråkigt eftersom jag knappt är 20 år men inga fler minnesluckor, och inga fler nära ögat. Förra resan med 3 vänner spårade ur totalt och jag har aldrig haft sån ångest förut, :cheers: (med mjölk såklart)

Oljeblixten
2012-09-01, 09:20
..

Oljeblixten
2012-09-11, 16:55
Still going strong, 3 veckor 2 dagar nu. Fortfarande ganska tungt mycket rastöshet och sug. Men det går bra iaf.

Tricce
2012-09-11, 17:05
Fan va bra blixten!!

O_Wao
2012-09-11, 17:31
Good going! :thumbup:

kaer
2012-09-11, 18:14
Still going strong, 3 veckor 2 dagar nu. Fortfarande ganska tungt mycket rastöshet och sug. Men det går bra iaf.

Skönt med en update, tänkte på den här tråden idag och blev lite orolig!
Keep up the good work :thumbup:

Oljeblixten
2012-09-11, 18:26
Fint att folk tänker på mig. ^^ Återigen tack för stöd, tro det eller ej så hjälper faktiskt stöd från okända personer på internet för motivationen!

Torwald
2012-09-12, 08:18
Har läst hela tråden och har tyvärr inga bra tips. Ville bara hoppa in och önska ett stort lycka till. Det verkar som att du har kommit en bra bit på vägen.

Oljeblixten
2012-09-18, 17:52
Still going sober, har börjat få problem med att sova, så jag fick Zopiklon(imovane) utskrivet att ta vid behov. Tog en i går till läggdags och låg där i sängen och tänkte skiten funkar ju inte. Sen var det morgon och jag var faktiskt ganska utvilad. o.O

Det får dock inte bli en vana att sova med dessa, utan det är något jag satt en regel att max 1 natt per vecka.

bara för att ta igen lite förlorad sömn.

Skulle bara säga att allt funkar iaf!

Alexton
2012-09-18, 19:31
skönt att höra att allt går framåt, känns bra att se att du skriver i tråden med jämna mellanrum.

Keep up the good work och vet att du kan vara stolt.

Oljeblixten
2012-09-26, 10:51
Funkar nu med, har börjat sova lite bättre och får lite besök till helgen, en polare kommer ner med sin pojkvän. Blir soft,

Eftersom det inte finns något kul i hålan jag bor får man ta hit underhållningen själv. xd

PowPow
2012-09-26, 11:09
Bra jobbat, Blixten!