handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp för ett rehabschema


Röda Björnen
2012-08-21, 10:01
Som titeln säger behöver jag lite hjälp att sätta ihop ett helkroppsschema med rehabövningar med fokus på axlar, ben, mage och ländrygg.

Det är min far 46 år som behöver komma igång med träning.

Han har tillgång till skivstänger, hantlar, vikter, ett flertal maskiner [Cablecross, bröstpress, chinsmaskin, benpress m.m.]

Jag vet att han har väldigt dåliga ben , men en stark rygg, bra biceps men kassa triceps och sen har han nu börjat få problem med axlarna. Jag misstänker starkt problem med rot.cuff. och att han inte har mycket baksida axlar jämfört med framsida axlar.

Han äter LCHF-diet och rör inte på sig mycket annars förutom på helgerna när han spenderar en hel del tid med att bygga hemma på sin trädgård. Vanligt snickararbete, murningsarbete, poolarbete m.m.

Tack på förhand
MVh Jonathan

TitsMcGee
2012-08-21, 13:46
Jag tycker din far ska ta kontakt med en sjukgymnast eller naprapat för att få hjälp med ett schema. En skonsam och snäll övning kan på sikt ställa till det rejält. Jag tycker man ska ha respekt för kroppen. I synnerhet om man har problem med vissa muskelgrupper och/eller leder. Han är på inga sätt gammal. Men man måste ha förståelse för att en 46-åring inte är en 23-åring. Kroppen återhämtar sig inte på samma sätt. Det vore synd om man bidrog med att förvärra istället för att förbättra.

Tolkia
2012-08-21, 15:46
Som titeln säger behöver jag lite hjälp att sätta ihop ett helkroppsschema med rehabövningar med fokus på axlar, ben, mage och ländrygg.
Behöver han rehabilitera så många delar av kroppen tycker jag att du skall skicka honom till en sjukgymnast, som kan göra en samlad bedömning.