handdator

Visa fullständig version : Bra fettförbränning?


fredrik89
2012-08-21, 09:40
Hej!

Jag undrar om det är ett bra sätt att förbränna fett på och gå ner i vikt genom att göra följande.

Gymma tre gånger i veckan och köra igenom i stort sett hela kroppen 2 timmar per pass.

Sedan så funderar jag på att börja köra spinning ca två gånger och 45min per pass.

Är detta ett bra sätt att träna på för att få resultat?

Resultat jag vill uppnå är att gå ner i vikt från 93kg till 78kg,
var för ca fyra år sedan rätt så vältränad då jag körde gym samt tränade thaiboxning konstant i veckorna men sedan träffade jag mitt ex och helt plötsligt slutade man träna och då sim sala bim gick man ju upp ett x antal kilo.

Mycket tacksam för alla svar jag kan få och kanske bör lägga till att jag är 23år.

King Grub
2012-08-21, 09:41
Träningen ökar inte dygnets fettförbränning mer än det eventuellt påverkar kaloribalansen. Ett kaloriunderskott på X kcal ger lika stor fettförbränning oavsett om du åstadkommer det genom att äta mindre, träna mer, eller en kombination.

apfel
2012-08-21, 09:43
jag vet ett bättre sätt. ät som du gör nu, spring 7 dagar i veckan( á 1 timme), styrketräna 3 gånger(helkroppspass) och sim sala bim gick du ner x antal kilo.
annars kan du ju läsa deffguiden här på forumet och börja räkna kalorier men jag tycker det jag beskrev är lite enklare.

Morty
2012-08-21, 12:07
Träningen ökar inte dygnets fettförbränning mer än det eventuellt påverkar kaloribalansen. Ett kaloriunderskott på X kcal ger lika stor fettförbränning oavsett om du åstadkommer det genom att äta mindre, träna mer, eller en kombination.

Källa? Det känns ju som att fettförbränning inte bör avstanna för att det inte är möjligt att bränna mer fett på en vanlig dietdag de dagar man kör extraordinärt hårt. Ironman, Vätternrunda, etc. Man fyller på med kolhydrater för att inte få ett för stort energiunderskott, men knappt något fett under den dagen. Mängden kroppsfett som frisätts måste ju vara extraordinär.

King Grub
2012-08-21, 12:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

Nutrid
2012-08-21, 12:50
Träningen ökar inte dygnets fettförbränning mer än det eventuellt påverkar kaloribalansen. Ett kaloriunderskott på X kcal ger lika stor fettförbränning oavsett om du åstadkommer det genom att äta mindre, träna mer, eller en kombination.

Morgonpromenader då? Har inte du själv skrivit att det kan öka fettförbränningen i fastande tillstånd, eller att man åtminstone inte är säker?

Edit: Lär vara viserala fettet iofs.

Lychgate
2012-08-21, 13:04
Morgonpromenader då? Har inte du själv skrivit att det kan öka fettförbränningen i fastande tillstånd, eller att man åtminstone inte är säker?

Edit: Lär vara viserala fettet iofs.

Fastan är det viktiga, inte att man rör på sig. Förutom att man eventuellt ökar blodtillförseln till området där fettcellerna är. Sedan brukar detta mer komma på tal om dom sista fettdepåerna, när sexpacket mer eller mindre syns och man sedan ska ner till tävlingsrippad nivå.

TitsMcGee
2012-08-21, 13:26
Det här har diskuterats tusentals gånger på forumet. Men för att sammanfatta det:

1. Kosten är viktigast. Ligger du på ett kaloriunderskott går du ner i vikt. Ligger du på ett överskott går du upp i vikt. Ät bra mat och håll koll på vad det är du slänger i dig. Du behöver inte räkna kalorier. Men ha ett hum om hur mycket du får i dig och reglera. Se till att äta mycket protein om du ska styrketräna.

2. Varva styrketräningen med en fettförbrännande aktivitet. Välj något som du själv tycker är riktigt roligt. Risken är att du tappar motivation annars. Och då är inget värt det. Tänk på att du ska ha roligt när du gör det här. Du ska må bra av det. Annars finns väl ingen poäng? Är fotboll det roligaste du vet, go for it. Har du alltid velat löpa långdistans? Who's stopping you? Alla träningsformer är bra. Vissa är bättre lämpade än andra för att bränna fett. Jag lutar mer och mer åt explosiv träning för maximal förbränning, typ intervaller. Läs mer här: http://www.simplyshredded.com/crank-it-up-sprinting-towards-single-digit-body-fat-percentages-with-high-intensity-training.html

Och du. Två timmars styrka per pass låter inte genomtänkt. Du behöver dela upp passen. Det blir inte kvalitativ träning. Och det kommer öka risken för skador. Och hämma din utveckling. Var snäll mot kroppen.

apfel
2012-08-21, 13:49
Och du. Två timmars styrka per pass låter inte genomtänkt. Du behöver dela upp passen. Det blir inte kvalitativ träning. Och det kommer öka risken för skador. Och hämma din utveckling. Var snäll mot kroppen.
bullshit. klart du kan ha ett kvalitativt pass på 2 timmar, beror helt på setvilan, volymen och intensiteten.

tjing
2012-08-21, 14:03
Om man ser på folk som konditionstränar hårt, tenderar de att ha väldigt lite kroppsfett. Så någon slags förändring av kroppskompositionen som inte endast handlar om kcal-in och ut, lär ju ske. Som Morty var inne på frisätts ju en hel del fett under träningen, som dessutom används som energikälla i hög grad beroende på tillgänglighet till glukos; d v s man bränner fett under träningen och fyller sedan på med mycket kolhydrater, vilket inte blir till fett utan företrädelsevis muskelglykogen.

För det andra lär fastande träning öka den procentuella delen fett som förbränns (och som inte lagras in igen), förutsatt någorlunda lågt fettintag sett till förbränningen.

Sist (detta är en anekdot) så har jag synligen tappat fett av att träna fastande (kondition och styrka) för att fylla på med endast kolhydrater och protein efter träningen OCH legat på kraftigt överskott 1-2 dagar i sträck på det här viset. Med andra ord lite fett och endast kolhydrater efter träning, vilket i teorin skulle kunna göra att man tappar underhudsfett samtidigt som man ligger på kcal-plus sett under dygnet som helst. Vilket iofs inte är helt otänkbart under en kortare mätperiod.

Det hela är i vilket fall väldigt intressant och involverar ju även förmodligen också hormon som leptin, särskilt om man varvar kolhydratsintaget efter aktivitet (mer träningsdagar, mer vilodagar), något jag tycker känns helt naturligt.

Lychgate
2012-08-21, 14:21
När fettfrilösningen inte är tillräckligt hög för att väga upp kaloriunderskottet så tas resten av energin från muskler(protein).

Något så enormt påfrestande för kroppen som Iron Man eller Marathon är inte direkt applicerbart för gemene person som ligger på underskott för att tappa fett. Jag tror knappast att utförarna inte laddar fullt både före och efter med mat och vila för att prestera maximalt. När man går ner i vikt presterar man automatiskt sämre.

Förövrigt förbränns inte fett vid högintensiv(anaerob) träning utan kolhydrater spjälkas till energi.

TitsMcGee
2012-08-21, 14:54
Förövrigt förbränns inte fett vid högintensiv(anaerob) träning utan kolhydrater spjälkas till energi.

Kan du utveckla detta? Vad innebär det rent praktiskt för viktnedgången?

Sniggel
2012-08-21, 16:53
Kan du utveckla detta? Vad innebär det rent praktiskt för viktnedgången?

I princip ingen eftersom om mer kolhydrat förbränns, kommer fettförbränningen att vara högre vid andra tillfällen.
Om en typ av bränsle är låg så kommer kroppen prioritera att förbruka mer av andra bränslen när den kräver det.
"Försök" t ex att glykogentömd träna och förbränna kolhydrat. Det kommer att vara kraftigt förhöjd fettförbränning just för att kolhydrater har "tagit slut" tidigare.

tjing
2012-08-21, 17:42
Förövrigt förbränns inte fett vid högintensiv(anaerob) träning utan kolhydrater spjälkas till energi.

Det beror helt på intensitet och fett kommer också att förbrännas vid något lägre intensitet. Jag syftar alltså på en fart man kan hålla t ex en timme som ändå är snabb. Inte intervaller.

tjing
2012-08-21, 17:43
"Försök" t ex att glykogentömd träna och förbränna kolhydrat. Det kommer att vara kraftigt förhöjd fettförbränning just för att kolhydrater har "tagit slut" tidigare.

Precis. Man tvingar då kroppen att förbränna fett.