handdator

Visa fullständig version : Fiskolja och immunförsvar efter träning


King Grub
2012-08-21, 08:47
PURPOSE:

Fish oils and related fatty acid components have anti-inflammatory properties, with beneficial effects against various disorders such as cardiovascular disease. A single bout of exercise can alter immune function. However, the effects of fish oil on immune function after a single bout of exercise are currently unknown. This study investigated the effect of supplementation with fish oil on the immune response to an acute bout of endurance exercise.

METHODS:

Sixteen male subjects underwent a sixweek double blind randomised placebo controlled supplementation trial involving two groups (fish oil or placebo oil, 3g/day). They attended for two visits, the first involving a maximal exercise test and the second involving a 1-h bout of endurance exercise on a cycle ergometer at 70% V˙O(2peak). Blood samples were taken pre-supplementation, pre-exercise (post-supplementation), immediately, 1 and 3h post-exercise. Samples were analysed for plasma IL-6, eicosapentaenoic acid (EPA), docosahexaenoic acid (DHA) and cortisol; peripheral blood mononuclear cell (PBMC) IL-2, IL-4 and IFN-γ production; neutrophil phagocytosis/oxidative burst; and natural killer (NK) cell cytotoxic activity.

RESULTS:

Post-supplementation EPA concentration was increased (P=0.0127) in the fish oil group. At 3h post-exercise PBMC IL-2 (P=0.0067) and NK cell activity (P=0.0163) was greater in the fish oil compared with the control group. However, PBMC IL-4 and IFN-γ productions, plasma IL-6 and cortisol concentrations, as well as neutrophil activity were unaffected by fish oil supplementation.

CONCLUSION:

The current study demonstrates that fish oil supplementation reduces increases PBMC IL-2 production and NK cell cytotoxic activity in the recovery period after exercise.

Brain Behav Immun. 2012 Aug 10. Fish oil supplementation augments post-exercise immune function in young males.

Niwah
2012-08-21, 08:52
CONCLUSION:
The current study demonstrates that fish oil supplementation reduces increases PBMC IL-2 production and NK cell cytotoxic activity in the recovery period after exercise.

Menar dom minskar produktion av PBMC IL-2?

tjing
2012-08-21, 10:48
Ja det var skumt skrivet.

Hur som helst låter det rimligt och jag känner mig själv mindre sliten efter konditionsträning om jag grundat med en hög dos omega-3 (oftast sill) under en period. Dessutom blir kortisolsvaret på träningen mindre, om man nu ska räkna det som en fördel vad gäller prestation.

Sniggel
2012-08-21, 11:03
Ja det var skumt skrivet.

Hur som helst låter det rimligt och jag känner mig själv mindre sliten efter konditionsträning om jag grundat med en hög dos omega-3 (oftast sill) under en period. Dessutom blir kortisolsvaret på träningen mindre, om man nu ska räkna det som en fördel vad gäller prestation.

However, PBMC IL-4 and IFN-γ productions, plasma IL-6 and cortisol concentrations, as well as neutrophil activity were unaffected by fish oil supplementation

Har du något annat som bekräftar att kortisol minskar av fiskolja?

Niwah
2012-08-21, 11:05
CONCLUSION:
The current study demonstrates that fish oil supplementation reduces increases PBMC IL-2 production and NK cell cytotoxic activity in the recovery period after exercise.

Menar dom minskar produktion av PBMC IL-2?

Dum fråga, det står ju i resultat.

tjing
2012-08-21, 14:27
Har du något annat som bekräftar att kortisol minskar av fiskolja?

Kortisol minskar av fiskolja, ja. Det är fullkomligt klarlagt. Hela den sympatiska delen av nervsystemet undertrycks de facto av högdoserad fiskolja.

Fish oil prevents the adrenal activation elicited by mental stress in healthy men.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12909818

Effects of supplemental fish oil on resting metabolic rate, body composition, and salivary cortisol in healthy adults.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20932294

Angående träning har jag sett en studie innan men hittar den inte när jag söker nu.

exevision
2012-08-28, 16:28
Minskar inte svaret på själva träningen om kortisolet minskas (tänker på styrketräning)?

Sniggel
2012-08-28, 20:45
Kortisol minskar av fiskolja, ja. Det är fullkomligt klarlagt. Hela den sympatiska delen av nervsystemet undertrycks de facto av högdoserad fiskolja.

Fish oil prevents the adrenal activation elicited by mental stress in healthy men.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12909818

After 3 weeks of a diet supplemented with n-3 fatty acids, the stimulation by mental stress of plasma epinephrine, cortisol, energy expenditure, and plasma non esterified fatty acids concentrations, were all significantly blunted.


Ska jag vara petig så är det här en "förminskad ökning" :P

Effects of supplemental fish oil on resting metabolic rate, body composition, and salivary cortisol in healthy adults.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20932294

Angående träning har jag sett en studie innan men hittar den inte när jag söker nu.

There was a tendency for salivary cortisol to decrease in the FO group (FO = -0.064 ± 0.142 μg/dL, SO = +0.016 ± 0.272 μg/dL, p = 0.11)

Ej statistiskt signifikant.

Du överdriver inte lite då med tanke på att du sa "Det är fullkomligt klarlagt"? Visst den förste tyckte jag var vettig då en förminskning av ökningen kan godkännas som en "säkning" beroende på hur man ser det.
Men den andre visade "bara" en tendens. Antar att det finns tydligare exempel om det nu är så klarlagt.

Edit ser nu att hur jag ställde frågan från börja så har funkar helt klart den förste länken som ett belägg. Även om den studien inte var gjord på fysisk stress.


Att jag frågade från början vara att jag inte såg någon sådan tendens i studien i denna tråd.

tjing
2012-08-29, 09:59
exevision: Möjligt. Dessutom kan ett lågt kortisol sänka prestation, (eller om det är en markör för att man tagit i hårt eller är trött och inte orkar ta i så hårt) eftersom hormonet hjälper oss att hantera mer "låggradig" stress (t ex en bit in på ett träningspass) av olika slag, d v s inte JUST-NU livshotande som katekolaminerna hanterar.

Sniggel, det finns fler studier på kortisol, stress och omega-3 och supplementering tenderar även att sänka pulsen och öka HRV (heart-rate variability) i studier.

Du frågade om omega-3 sänker kortisol i allmänhet och svaret är ja. I träningssammanhang specifikt är det mindre klarlagt men jag kan svära på att jag sett en studie på det.