handdator

Visa fullständig version : Är glutamin och L-arginine värt det?


Doolie
2012-08-21, 01:10
Just nu har jag:

Vassle
Kasein
Kreatin mono
EAA
PWO

Kastar man pengar i sjön genom att köpa dessa extra kosttillskott? De finns L-arginine i min pwo och den ger en fin tinglande känsla i kroppen när man tränar men hur mycket extra skulle jag egentligen få ut av dessa kosttillskott?

Kan förresten någon av dessa visas på pisstest för cannabis? (testas av skolan är ingen pundare) :) Tack på förhand!

Latissimus Dorsi
2012-08-21, 01:16
Glutamin är väl bra mot förkylningar, och sägs hjälpa vid deff. Annars är det i princip pengar i sjön, så skit i glutamin. Argininie har jag ingen aning om.

Doolie
2012-08-21, 01:22
Glutamin är väl bra mot förkylningar, och sägs hjälpa vid deff. Annars är det i princip pengar i sjön, så skit i glutamin. Argininie har jag ingen aning om.

Okej, vad är anledningen till att glutamin är bra vid deff? Vad skiljer de från EAA? båda är väl essentiella aminosyror right?

Latissimus Dorsi
2012-08-21, 01:26
Okej, vad är anledningen till att glutamin är bra vid deff? Vad skiljer de från EAA? båda är väl essentiella aminosyror right?

Som jag förstått är just aminosyran glutamin väldigt anti-katabolt, men kan inte hitta något som stödjer det. Kanske finns någonstans. Kommer dock ihåg att King Grub la upp någon artikel där det visade sig vara helt verkningslöst, men kommer inte ihåg i vilket syfte.

Rahf
2012-08-21, 02:05
Nej, du behöver inte dessa tillskott. Pengar i sjön, om du nu redan har ett redigt medicinskåp.

Kischen
2012-08-21, 06:55
De finns L-arginine i min pwo och den ger en fin tinglande känsla i kroppen när man tränar


Säker på att du inte tänker på beta-alanin?

Skippa.

Sheogorath
2012-08-21, 07:52
Bland kosttillskott är nog glutamin och arginin bland det sista som det är värt att lägga pengar på.

Johan.S
2012-08-21, 08:04
L-glutamin hör till bastillskott för min del. Jag håller mig helt enkelt friskare om jag tar det. Visst det har ingen akut effekt på muskeltillväxten osv men kan jag hålla mig frisk så blir det inga förlorade träningspass vilket i sin tur leder till bättre utveckling.

Kischen
2012-08-21, 08:36
L-glutamin hör till bastillskott för min del. Jag håller mig helt enkelt friskare om jag tar det. Visst det har ingen akut effekt på muskeltillväxten osv men kan jag hålla mig frisk så blir det inga förlorade träningspass vilket i sin tur leder till bättre utveckling.

Javisst, precis som höga doser c-vitamin, vitlök och annat som folk tror på.

Jockelofberg
2012-08-21, 09:17
javisst, precis som höga doser c-vitamin, vitlök och annat som folk tror på.

+1

vicarious
2012-08-21, 09:22
Bland kosttillskott är nog glutamin och arginin bland det sista som det är värt att lägga pengar på.

+1, spara slantarna.


Javisst, precis som höga doser c-vitamin, vitlök och annat som folk tror på.

+1 :laugh:

Kischen
2012-08-21, 13:46
Sheo, har du testat glutamin? Misstänker att du varit ung och dum som alla andra men annars kan du väl utvärdera i en tråd? ;)

Sniggel
2012-08-21, 14:01
Det finns väldigt lite stöd för att en normal individ har någon nytta av extra glutamin. Det finns vissa som påstår att de håller sig friskare när de tränar riktigt hårt. Glutamin förbrukas nämligen mycket vid stress. T ex om man har tredje gradens brännskador över stora delar av kroppen. Grejen är dock att glutamin är väldigt vanlig i all typ av protein och de som tar glutamin äter oftast högproteindieter och får redan i sig väldigt mycket protein.
Så det känns väldigt långsökt att man skulle ha nytta av det. Men visst har man mycket pengar och tycker att minsta lilla antydan till att det kan göra nytta räcker för att man ska köpa det, så köp det.

Arginine ökar väl blodflödet och ger därmed mer pump. Knappast någon vettig aminosyra för muskelbygge. Snarare något som gör att det "känns coolare att träna när musklerna sväller". Dock har jag aldrig själv märkt av någon effekt av arginin.

Ingen av dessa två aminosyror kommer ge utslag på narkotikatest. Däremot kanske du ska berätta vad du har för PWO för den kan säkert kunna ge utslag på någon utav de centralstimulerande drogerna om testet är ett billigt och PWO är någon utav de kända som många använder :P

Doolie
2012-08-21, 14:37
Det finns väldigt lite stöd för att en normal individ har någon nytta av extra glutamin. Det finns vissa som påstår att de håller sig friskare när de tränar riktigt hårt. Glutamin förbrukas nämligen mycket vid stress. T ex om man har tredje gradens brännskador över stora delar av kroppen. Grejen är dock att glutamin är väldigt vanlig i all typ av protein och de som tar glutamin äter oftast högproteindieter och får redan i sig väldigt mycket protein.
Så det känns väldigt långsökt att man skulle ha nytta av det. Men visst har man mycket pengar och tycker att minsta lilla antydan till att det kan göra nytta räcker för att man ska köpa det, så köp det.

Arginine ökar väl blodflödet och ger därmed mer pump. Knappast någon vettig aminosyra för muskelbygge. Snarare något som gör att det "känns coolare att träna när musklerna sväller". Dock har jag aldrig själv märkt av någon effekt av arginin.

Ingen av dessa två aminosyror kommer ge utslag på narkotikatest. Däremot kanske du ska berätta vad du har för PWO för den kan säkert kunna ge utslag på någon utav de centralstimulerande drogerna om testet är ett billigt och PWO är någon utav de kända som många använder :P

Alright tack för tips. Använder NO-Xplode 2.0

Sniggel
2012-08-21, 16:37
Ingredienslista:

Modified Glucose Polymers (Maltodextrin)
Beta-Alanine
Di-Creatine-Malic Acid Interfusion
Betaine HCL
Sodium Bicarbonate
Creatine-Sodium Phosphate Matrix
Creatinol-O-Phosphate-Malic Acid Interfusion
Glycocyamine
Creatine Ethyl Ester HCL
Guanidino Propionic Acid
Cinnamon Extract (Bark) (Cinnulin PF®)
Ketoisocaproate Potassium
Creatine-Alpha-Aminobutyric Acid Matrix (Creatine AAB™)
L-Tyrosine
Taurine
Glucuronolactone
Methylxanthine (Caffeine)
L-Tyrosine-Alpha Ketoglutaric Acid
MCT\’s (Medium Chain Triglycerides)
Lesser Periwinkle (95% Vinpocetine, 98% Vincamine, 98% Vinburnine [Whole Plant])
L-Arginine-Alpha Ketoglutaric Acid
L-Citrulline-Malic Acid Interfusion
L-Citrulline-Alpha Ketoglutaric Acid
L-Histidine-Alpha Ketoglutaric Acid
NAD (Nicotinamide Adenine Dinucleotide)
Gynostemma (90% Gypenosides) (Leaves & Stem)
Di-Calcium Phosphate
Di-Potassium Phosphate
Di-Sodium Phosphate
Potassium Glycerophosphate
Magnesium Glycerophosphate
Glycerol Stearate
Citric Acid, Natural
Artificial Flavors
Potassium Citrate
Sucralose
Calcium Silicate
FD&C Red #4
Acesulfame Potassium.

Sheogorath
2012-08-21, 18:21
Sheo, har du testat glutamin? Misstänker att du varit ung och dum som alla andra men annars kan du väl utvärdera i en tråd? ;)

Det var sjukt länge sedan, kanske 8-9 år eller så när glutamin verkligen var i ropet. Köpte Star Nutritions pulver och blandade ner i Whey-80 jordgubb. Den blandningen kan mycket väl kvala in som top-tre det äckligaste jag någonsin smakat, endast toppat av BCAA-pulver från Strength Sport Nutrition (skänkte sen fyra-fem burkar till en stackare här på Kolo) samt rent leucin. :D

Effekten? Hur ska man kunna veta? Jag var skapligt grön då och därför var det inget bra material att utvärdera på.

Kischen
2012-08-21, 18:28
Det var sjukt länge sedan, kanske 8-9 år eller så när glutamin verkligen var i ropet. Köpte Star Nutritions pulver och blandade ner i Whey-80 jordgubb. Den blandningen kan mycket väl kvala in som top-tre det äckligaste jag någonsin smakat, endast toppat av BCAA-pulver från Strength Sport Nutrition (skänkte sen fyra-fem burkar till en stackare här på Kolo) samt rent leucin. :D

Effekten? Hur ska man kunna veta? Jag var skapligt grön då och därför var det inget bra material att utvärdera på.

Jag föreslår en utvärderingstråd med Star Nutritions glutamin blandat med Whey-80 jordgubb.






:Virro

Nesox
2012-08-21, 23:40
En positiv sak med L-Arginin är att snasen blir hård som sten.

Men om du tar whey eller liknande så inehåller det säkert redan arginin ;)

Sniggel
2012-08-22, 01:25
En positiv sak med L-Arginin är att snasen blir hård som sten.

Men om du tar whey eller liknande så inehåller det säkert redan arginin ;)

Ja om man tror på det så funkar det säkert...

Skämt åsido så kan det säkert ha en positiv* effekt hos vissa. Men oftast tror jag det är placebo. Speciellt eftersom det marknadsförs som "naturlig amonisyra". Det ökar självklart placebo-effekten eftersom "naturligt" är trendigt som fan just nu.

* Kanske inte alltid är positivt :p