handdator

Visa fullständig version : Abnorm svettning...fetma, kass kondis, medicinbiverkan?


filmjölk
2012-08-21, 00:23
När jag tränar svettas jag kopiöst. Alltså mycket mer än andra gör. Ett par set och jag fullkomligt dryper.

Vad kan abnorm svettning vid ansträngning bero på? Fetman? (Jag är rätt fet c:a 178cm 110kg 26% BF), den kassa kondisen? (Inte jättekass, men rätt så kass, 2-3km jogg i lugnt tempo, 10km/h och det känns som jag sprungit en ironman) medicinen? Jag käkar sertralin, förutom det inget skumt.

Scratch89
2012-08-21, 00:34
När jag tränar svettas jag kopiöst. Alltså mycket mer än andra gör. Ett par set och jag fullkomligt dryper.

Vad kan abnorm svettning vid ansträngning bero på? Fetman? (Jag är rätt fet c:a 178cm 110kg 26% BF), den kassa kondisen? (Inte jättekass, men rätt så kass, 2-3km jogg i lugnt tempo, 10km/h och det känns som jag sprungit en ironman) medicinen? Jag käkar sertralin, förutom det inget skumt.

Du får tänka på att denna sommaren har varit riktigt ordentligt kvalmig. Jag brukar inte svettas så mycket när jag tränar, men mina linnen och tröjor har varit helt dyngsura efter passen i två månaders tid. Efter uppvärmningen i marklyften idag så glänste hela jag.

BlötSnö
2012-08-21, 01:30
Äter du mer protein och mindre kolhydrater än vanligt? Det var en av anledningarna jag fick till att jag svettas som en gris. Å andra sidan har det ju som sagt varit en svettvänlig sommar...

Vinter
2012-08-21, 02:04
Jag har svettats betydligt mycket mer än normalt i sommar. Märker att jag tvättar nästan dubbelt så ofta som normalt. Har numera en liten handduk med mig som fixar det värsta.

Svettning har väl med kroppstempraturen att göra, dålig kondis märker du mer om du andas ansträngt. Tycker jag personligen.

Är 181cm väger nu 88, vägde 96 i våras. Märks ganska mycket på tex löpning att jag blivit av med lite extra.

spoonchest
2012-08-21, 03:27
Grisar svettas inte.



Jag har samma problem. Det sträcker sig så långt att jag på jobbet har svårt att få av mig tröjan. För att inte tala om hur jag ser ut på gymmet.
Men så går jag på kreatin också.

Anton Fräs
2012-08-21, 05:18
Desto mer jag gått ner i vikt desto mer normalt svettas jag. Övervikt är horribelt ur svettningshänseende för egen del iaf.

Tar du koffein/dricker mycket kaffe/te eller annan stim innan pass?

Slartibartfast
2012-08-21, 07:01
Jag svettas kopiösa mängder, och jag är i rätt bra form. Ett pass utan svetthandduk är helt otänkbart. Mitt hår är lika blött efter ett pass, som om jag satt huvudet under en vattenkran.

dmjardell
2012-08-21, 07:14
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperhidrosis

Solidar
2012-08-21, 07:27
Har du bara 26% Bf på den vikten och längden?
Helvete vad muskler du ska ha

filmjölk
2012-08-21, 09:42
Tar du koffein/dricker mycket kaffe/te eller annan stim innan pass?

Nej, använder ingen stimulantia. Grovsnus enbart.

BigSpawn
2012-08-21, 09:53
jag har påbörjat bulken nu och märker att jag börjat svettas kopiöst igen och inte bara under passen. Vaknade på natten och sängen var genomsvettig och då delade jag inte ens täcke med frugan och tur var väl det:P . Var ett tag sen jag svettades såhär och har inte ätit så mycket som jag äter nu på länge heller så är väl min kropp som satt fart igen.

Kanske beror på att du äter stora mängder mat mao?

mattilainen
2012-08-21, 09:57
Jag svettas alltid mest av alla. Jag tycker jag är vältränad. Dock svettades jag väl lite mer när jag var som fetast (över 110 kg) men jag är fortfarande väldigt varm i kroppen och jag är inte rolig att sova bredvid eller idka samlag med :)

Vissa är helt enkelt mer svettbenägna än andra. Jag tränar kamsport och min GI är alltid genomblöt och väger X antal kilo mer än andras. Även fast jag är mer vältränad.

tjing
2012-08-21, 10:53
När jag tränar svettas jag kopiöst. Alltså mycket mer än andra gör. Ett par set och jag fullkomligt dryper.

Vad kan abnorm svettning vid ansträngning bero på? Fetman? (Jag är rätt fet c:a 178cm 110kg 26% BF), den kassa kondisen? (Inte jättekass, men rätt så kass, 2-3km jogg i lugnt tempo, 10km/h och det känns som jag sprungit en ironman) medicinen? Jag käkar sertralin, förutom det inget skumt.

SSRI har ofta den effekten. De lär i alla fall gör att du svettas och stånkar lite mer.

Macroman
2012-08-21, 10:59
Desto mer jag gått ner i vikt desto mer normalt svettas jag. Övervikt är horribelt ur svettningshänseende för egen del iaf.

Tar du koffein/dricker mycket kaffe/te eller annan stim innan pass?

Ja, har gått ned 7 kg sedan i våras och märker helt klart att jag svettas mindre. Framförallt gäller det vardagsmotion typ promenader då jag kunde svettas hyfsat mkt tidigare (när det var någorlunda varmt) men nu nästan ingentting.

Att ha mkt fett på kroppen är ju som att ha rejält mkt kläder på sig jämnt typ en päls...

Märker också att jag lättare fryser nu än tidigare. Har gått från 18 % bf till 13 % ungefär.

Chrillee
2012-08-21, 11:01
Svettas också oerhört mycket, svettas även väldigt lätt när de flesta är andra i min omgivning är oberörda.

Iförrgår på gymmet frågade en skojfrisk kille om det gick att ta i hantlarna efter mig :d

tjing
2012-08-21, 11:03
Jag svettas alltid mest av alla. Jag tycker jag är vältränad. Dock svettades jag väl lite mer när jag var som fetast (över 110 kg) men jag är fortfarande väldigt varm i kroppen och jag är inte rolig att sova bredvid eller idka samlag med :)

Vissa är helt enkelt mer svettbenägna än andra. Jag tränar kamsport och min GI är alltid genomblöt och väger X antal kilo mer än andras. Även fast jag är mer vältränad.

Hög proteinkonsumtion?

Alstrar en hel värme i kroppen.

blondyz
2012-08-21, 11:56
alstrar en hel värme i kroppen.

:d

Angel
2012-08-21, 11:58
Jag svettas aboslut mycket mindre sen jag gick ner och fick bättre kondis. Inte vid träning men vid vardagsaktiviteter.

Så satsa på lite viktnedgång!

mattilainen
2012-08-21, 11:59
Hög proteinkonsumtion?

Alstrar en hel värme i kroppen.

det är ju så sant! Tack :) Jag ligger runt 200 g protein per dag