handdator

Visa fullständig version : Rullande skivstång


_tuva_
2012-08-20, 23:41
Skivstängerna på mitt gym "rullar" på nått konstigt sätt ur position, greppet. Har varit på andra gym och där är stängerna som de ska va. Ligga i position, handen ordentligt.

Vad kan detta bero på? Väldigt irriterande.

Victuhh
2012-08-20, 23:43
Är det skillnaden mellan OL-stång och SL-stång du menar? :)

Victuhh
2012-08-20, 23:45
Skivstång för styrkelyft
Stången har trögrullande kullager för att stången ska ligga still och inte rulla i lyften som inte kräver en lättrullande stång.

Skivstång för tyngdlyftning
Stången ska ha lättrullande kullager för att stången ska kunna snurras lätt vid utförande av de explosiva, "rullande" lyften ryck och stöt.

Rahf
2012-08-21, 00:48
Victuhh, ingen stång ska påverka balansen för lyftaren. Det låter snarare som att stängerna som nämns här är gamla och har utslitna/blockerade kullager.

MtotheM
2012-08-21, 00:58
Annars kanske golvet inte är helt plant. (Som på mitt gym)

Rahf
2012-08-21, 01:18
Annars kanske golvet inte är helt plant. (Som på mitt gym)

_tuva_ pratar om hur stången rullar ur greppet, inte att den rör sig på golvet.

teac
2012-08-21, 02:38
Har samma problem med en av de äldre stängerna på mitt gym att den kan börja rulla i greppet. Problemet med den stången iaf är att den är lite lite böjd

_tuva_
2012-08-21, 08:57
Hur lång tid tar det innan kullagren är utslitna då?

Har aldrig varit med om de förut med väldigt gamla stänger på andra gym.

I alla fall omöjligt att köra bicepscurl, stångrodd etc...

mattilainen
2012-08-21, 08:59
det kan ju vara så att vikterna sitter fast (eller inte alls fast?) och detta påverkar greppet.

mikaelj
2012-08-21, 10:39
Du menar inte själva den räfflade ytan (lettringen) som du håller i?

Om vikterna rullar så mycket eller inte borde inte påverka dig särskilt mycket, i så fall snarare en böjd stång kan jag tänka mig.

_tuva_
2012-08-21, 12:29
Den ena stången är räfflad och den andra inte men båda rullar. Vikterna sitter fast med vanliga klämmor.

mikaelj
2012-08-21, 12:31
Du kanske är van vid att träna med stänger som är helt fasta, dvs utan kullager? Standard för internationella skivstänger är nämligen att de är lagrade och därför rullar. De ska rulla.

z_bumbi
2012-08-21, 18:17
Hur lång tid tar det innan kullagren är utslitna då?

Från 1 månad till 30 år beroende på märke och användning.

I alla fall omöjligt att köra bicepscurl, stångrodd etc...

Det går att göra båda de övningarna med helt stela stänger så jag tror vi missar något.

Snurrar ändarna på stängerna om du sätter fart på dem? Hur länge snurrar de i så fall?
Är stången rak?
Vad är det för märke?

Rahf
2012-08-21, 19:43
Du kanske är van vid att träna med stänger som är helt fasta, dvs utan kullager? Standard för internationella skivstänger är nämligen att de är lagrade och därför rullar. De ska rulla.

Om kullagren är utslitna så kommer de yttre ändarna att sätta mittportionen i rotation, vilket gör balansering av stången sjukt jobbig. Alla övningar blir tyngre, speciellt stöt och ryck. Jag ser fortfarande det som själva problemet.

312
2012-08-21, 20:23
Kullager + skivstång = Say what?

Rahf
2012-08-21, 20:26
Kullager + skivstång = Say what?

Hur tror du annars hundratals kilo stumma viktskivor kan hållas utan att dem börjar flytta en frihängande skivstång?