handdator

Visa fullständig version : Hur riktar man om en böjd skivstång?


John M
2012-08-20, 19:53
Lyckades böja en av gymmets 2st 20kg skivstänger.

Kan man rikta om den så att den blir rak och hur gör man?

Jag är förbjuden att träna med alla andra stänger...annars får jag väl köpa en egen stång och ta med.

mikaelj
2012-08-20, 19:55
Börja träna på ett riktigt gym istället.

häftig
2012-08-20, 19:57
hur många kilo behöver man på för att böja en stång?

InShape
2012-08-20, 19:57
Det är inget du kan göra med händerna direkt, antingen får du väl lämna in den på något företag eller köpa ny. :)

Sniggel
2012-08-20, 19:57
Börja träna på ett riktigt gym istället.

+1

Stål brukar väl härdas om det böjs vid själva böjningen. Så att försöka böja tillbaka det kan resultera i att det böjer sig på sidorna om böjningen och man får en sinuskurva till stång. Eller en EZ-stång om böjer tillräckligt kraftigt :P

Sniggel
2012-08-20, 19:58
hur många kilo behöver man på för att böja en stång?

Väldigt många, eller många + kraftig acceleration.
En riktig stång alltså, inte något man köper på toys'r'us som detta gym verkar ha gjort.

Lychgate
2012-08-20, 19:59
Att böjja något rörformat till att bli rakt igen är ett jävla projekt. Håller med dom andra, byt gym!

Häftig: Finns dom som släpper stången ner på en bänk eller liknande , krävs inte överdrivet mycket vikt för att stången ska bli lite skev isåfall.

mikaelj
2012-08-20, 20:14
Väldigt många, eller många + kraftig acceleration.
En riktig stång alltså, inte något man köper på toys'r'us som detta gym verkar ha gjort.

Extremt många, betydligt fler än vad motionärer tränar med...

sudoo
2012-08-20, 20:18
Tips dem om att de ska köpa in riktiga stänger istället för leksaker.

Hur lyckades du böja den förresten?

qHqgJaAtUEU

Plaad
2012-08-20, 21:06
Måste vart riktigt kassa stänger om du lyckas böja dem?
Visst att sådana små 5-7.5kg's stänger kan böjas men det en annan sak med en 20kg's OL/SL stång.
Känns ju närmast omöjligt om du inte lastar fullt och släpper på en sten eller något...

blondyz
2012-08-20, 21:24
Som lychgate nämnt så finns det sätt att misshandla det mesta på. Bevittnade en snubbe som slängde stång + 180kg på en bänk efter marklyft. Blev bra gung i stången, stoppningen i bänken fick sig en törn och stången blev lite lätt skev och det är den än idag.

Sen vad den stången varit med om innan vet jag inte, den fungerar dock fortfarande, det är inte så många mm. det svajar, men rullar man den på golvet syns det tydligt.

Nog ett bättre val att investera i ny stång än att försöka räta ut den gamla tror jag.

loadout
2012-08-20, 21:31
:laugh:

Morrris
2012-08-20, 21:33
Jag är förbjuden att träna med alla andra stänger...

Haha, sån jävla dagispedagogik du blir utsatt för... :D

gratefuldead
2012-08-20, 21:33
Vad gjorde du, 400 i böj?

pezrulezhaakon
2012-08-20, 21:35
gratefuldead

Säkert en stångövning vid en bänk och sedan kastade ner stången på bänken. :)

pezrulezhaakon
2012-08-20, 21:37
John M

Känns det igen här ovan?? :) (även blondyz)

Har man tillgång till en press går det rikta tillbaka, men hållfastheten har redan försämrats och den böjs lättare på samma ställe igen.

Säg till gymmet att köpa in Eleikostänger, eller andra märken av samma kvalitet. Det lönar sig alltid i längden.

Arne Persson
2012-08-20, 21:51
Det är bara att kasta en billig skräpstång om den böjer sig. Skulle den brista efter en "riktning" så är risken stor att man inte lyfter mer i detta livet...

Skulle man mot förmodan kröka en Eleikostång så skickar man den till företaget för riktning.

pezrulezhaakon
2012-08-20, 21:56
Arne Persson

Eleikostänger is the shit! :)
Min atletklubbs gamla Eleikostänger var säkert från 50-60-talet. Skramliga och misshandlade som tusan, men spikraka!

mikaelj
2012-08-20, 21:57
qHqgJaAtUEU

Aaf6cP9f1gY

Hur är Leoko jämfört med Eleiko?

pezrulezhaakon
2012-08-20, 22:17
mikaelj

Personligen har jag inte testat Leokostängerna.
Skulle tippa på att de är likvärdiga Eleikostängerna. Detaljskillnader kan väl förekomma. Olika grov/hållbar lättring, möjligen...

gratefuldead
2012-08-20, 22:31
gratefuldead

Säkert en stångövning vid en bänk och sedan kastade ner stången på bänken. :)

Säkert nåt sånt, men vore ju riktigt kul om det var något mäktigt istället :d

blondyz
2012-08-21, 00:14
Känns det igen här ovan?? :) (även blondyz)



Ja, såg när det hände och stången har varit kvar hela sommaren. Kört lite med den, stör inte särskilt mycket. Av ren princip skulle jag nog inte ge mig på att lyfta något tyngre på den dock, det finns fler på samma ställe.

John M
2012-08-21, 02:58
Nej det är ingen riktig eleikostång. Nåt skräp förmodligen.

Kan man köpa eleikostänger på cypern tro? Aja får väl köpa en ny om inte gymägaren vill skicka tillbaka skiten till tillverkaren.

mattilainen
2012-08-21, 09:03
du vet att dom inte kan säga så till dig va? Du betalar en avgift för att träna där (hoppas jag) och då har du rätt att använda grejerna som finns där. Allt kan hända, saker går sönder och speciellt om det är skitsaker på ett skitgym. Antinger ber du dom köpa in bättre grejer eller så kör du på och använder exakt så mycket som du vill. Säger dom något så säger du bara att du har all rätt att använda redskap och stänger hur mycket du vill så länge du betalar priset ALLA andra betalar för exakt samma sak.

Jävlar vad arg jag hade blivit om någon sagt så till mig om jag råkat göra sönder något. Det är ett jävla gym med saker som används dag ut och dag in. Om det nu går sönder när jag använder det, även om jag använt det felaktigt så skulle jag aldrig tillåtit att någon sagt så till mig utan en fight tillbaka :) Fan jag blir riktigt sur fast jag inte alls egentligen är påverkad haha

frong
2012-08-21, 10:08
Haha mattilainen =]

blondyz
2012-08-21, 11:09
mattilainen har ju rätt. Aldrig varit med om något gym eller någon förening som har avtal om att saker aldrig får gå sönder under några som helst omständigheter.

Folk använder grejerna på fel sätt, så är det. Sen om de går sönder i samma skede eller senare spelar ju ingen som helst roll, och vem som håller i sakerna när detta sker är inte heller av särskilt stor vikt.

Hade jag haft en hyrbil och personen innan i princip hade kört sönder skiten, och bilen lägger av när jag hyr den, inte fan hade jag stått och tagit en massa skit från företaget som hyr ut då.

Donkey Kong
2012-08-21, 14:56
Hmm, det retar mig, men jag har sett en video med en amerikansk (?) gymägare som hette Rip (?) som pratade skivstänger, men kan ej hitta den. Någon som kan hitta den, den var mycket matnyttig.
Den böjda stången måste ju märkas nu med "högsta punkten", så den ej "sliter sig" i nån bänk.

Damien Thorne
2012-08-21, 16:12
Lyckades böja en av gymmets 2st 20kg skivstänger.

Kan man rikta om den så att den blir rak och hur gör man?

Jag är förbjuden att träna med alla andra stänger...annars får jag väl köpa en egen stång och ta med.

Hur gick det till när du böjde den?

TREX
2012-08-21, 16:25
Hmm, det retar mig, men jag har sett en video med en amerikansk (?) gymägare som hette Rip (?) som pratade skivstänger, men kan ej hitta den. Någon som kan hitta den, den var mycket matnyttig.
Den böjda stången måste ju märkas nu med "högsta punkten", så den ej "sliter sig" i nån bänk.

Rippetoe heter han du tänker på, jag vet vilken film du tänker på men hittar den inte på youtube, säkert borttagen.

Den här?

http://vimeo.com/22156830

Jagax
2012-08-21, 18:06
mattilainen har ju rätt. Aldrig varit med om något gym eller någon förening som har avtal om att saker aldrig får gå sönder under några som helst omständigheter.

Folk använder grejerna på fel sätt, så är det. Sen om de går sönder i samma skede eller senare spelar ju ingen som helst roll, och vem som håller i sakerna när detta sker är inte heller av särskilt stor vikt.

Hade jag haft en hyrbil och personen innan i princip hade kört sönder skiten, och bilen lägger av när jag hyr den, inte fan hade jag stått och tagit en massa skit från företaget som hyr ut då.

Hmm, nu får du ju kanske tänka om lite tror jag. Att saker går sönder under användning är ju en sak.
Om du använder sakerna på ett uppenbarligen felaktigt sätt och de går sönder så är det väl inte konstigt om det blir påföljder för dig personligen ?

Om du t.ex. efter avslutat set kastar hantlar med gjutjärnsskivor i cementgolvet och en viktskiva knäcks eller det blir ett stort jack i golvet är det ju kanske inte så konstigt om du ställs till svars för det ?
Vad påföljden skulle bli är ju klart något som kan diskuteras.

Arne Persson
2012-08-21, 18:10
Jag brukar alltid starta den "praktiska" delen på SKKF's kurser med att förklara och visa skillnaden på SL, ev. OL kontra vanliga "Kina"stänger, samt skillnaden på kvalitetsstänger och Dinky Toys trams.

blondyz
2012-08-21, 19:46
Hmm, nu får du ju kanske tänka om lite tror jag. Att saker går sönder under användning är ju en sak.
Om du använder sakerna på ett uppenbarligen felaktigt sätt och de går sönder så är det väl inte konstigt om det blir påföljder för dig personligen ?

Om du t.ex. efter avslutat set kastar hantlar med gjutjärnsskivor i cementgolvet och en viktskiva knäcks eller det blir ett stort jack i golvet är det ju kanske inte så konstigt om du ställs till svars för det ?
Vad påföljden skulle bli är ju klart något som kan diskuteras.

Ja.

Har hantlarna slängts med i 10 år och har sprickor i skivorna, synliga eller inte och de går sönder när du använder dem normalt tycker jag det är märkligt om gymföreståndare lägger skulden på dig.

Min poäng är att stången i detta fallet förmodligen har slitits på annat sätt tidigare, annars krävs det i princip ren idioti för att ta sönder den. Är detta ett fall av ren idioti får väl TS inse sina begränsningar och punga för en reparation, jag förutsatte att så inte var fallet i mitt tidigare inlägg.

Det krävs inte någon större eftertanke för att komma fram till denna slutsats.

Donkey Kong
2012-08-22, 07:21
Rippetoe heter han du tänker på, jag vet vilken film du tänker på men hittar den inte på youtube, säkert borttagen.

Den här?

http://vimeo.com/22156830

Åh, den är det, tack och bock :)

Pepz
2012-08-22, 07:46
Jag brukar alltid starta den "praktiska" delen på SKKF's kurser med att förklara och visa skillnaden på SL, ev. OL kontra vanliga "Kina"stänger, samt skillnaden på kvalitetsstänger och Dinky Toys trams.

tyvärr så inser många gym inte att ett stång för 2k har en livslängd på 2-5år beroende på tryck på gymmet. En kvalitetsstång för 5-8k håller i minst 15år.

men man ser alltid till kostnad på innevarande budgetår tyvärr och inte på sikt

Ondskapelsen
2012-08-22, 07:57
Skulle aldrig rekommendera någon att försöka rikta en stång, någonsin.
Köp en ny.

frippe33
2013-02-23, 15:24
Apropå böjd stång så körde jag marklyft med en böjd stång igår och det var mindre kul.

Först trodde jag att stången var av en annan typ än jag är van vid eftersom jag inte annars brukar reagera på att stången snurrar i handen när jag lyfter. Skruvade lite med en hylsnyckel och försökte få skruva åt på sidorna, men det gjorde ingen skillnad. Sen såg jag att stången var kraftigt böjd och i och med att stången är böjd så snurrar den i handen upp mot ett halvt varv tills den hittar sin tyngdpunkt.

Det känns som om man ska tappa stången i början på lyftet och det är farligt för ryggen. Kommer kontrollera stängerna framöver innan jag lyfter.

gratefuldead
2013-02-23, 15:32
Apropå böjd stång så körde jag marklyft med en böjd stång igår och det var mindre kul.

Först trodde jag att stången var av en annan typ än jag är van vid eftersom jag inte annars brukar reagera på att stången snurrar i handen när jag lyfter. Skruvade lite med en hylsnyckel och försökte få skruva åt på sidorna, men det gjorde ingen skillnad. Sen såg jag att stången var kraftigt böjd och i och med att stången är böjd så snurrar den i handen upp mot ett halvt varv tills den hittar sin tyngdpunkt.

Det känns som om man ska tappa stången i början på lyftet och det är farligt för ryggen. Kommer kontrollera stängerna framöver innan jag lyfter.

Hoppas att även du meddelade gymmets personal..

tlk
2013-02-23, 16:12
Rolig tråd.

Som tränande på F24/7 i Malmö så är det böjd stång som gäller oavsett anläggning. När man påpekar problematiken så får man oförstående blick och "vadå? den är väl inte böjd?"

Förslag på att köpa in ny och av lite kvalite faller knappast i god jord i inköpshierarkin. Billigare att lämna kvar de böjda några år.

Inte särskilt svårt att böja dem heller. Lasta på en 200kg eller så räcker ofta.

pezrulezhaakon
2013-02-23, 16:15
tlk

Stängerna böjs inte vid normalt användande.
Det räcker med att göra som de flesta gör. Diskosvinga upp 50kg i helkroppsbiceps, för att sedan med ett förhistoriskt vrål kasta ner stången på bänken framför. Voilá....

gratefuldead
2013-02-23, 16:16
Rolig tråd.

Som tränande på F24/7 i Malmö så är det böjd stång som gäller oavsett anläggning. När man påpekar problematiken så får man oförstående blick och "vadå? den är väl inte böjd?"

Förslag på att köpa in ny och av lite kvalite faller knappast i god jord i inköpshierarkin. Billigare att lämna kvar de böjda några år.

Inte särskilt svårt att böja dem heller. Lasta på en 200kg eller så räcker ofta.

Tror du på riktigt att en riktig Eleiko 20kgs stång inte pallar 200kg i mark? :laugh:

tlk
2013-02-23, 16:20
tlk

Stängerna böjs inte vid normalt användande.
Det räcker med att göra som de flesta gör. Diskosvinga upp 50kg i helkroppsbiceps, för att sedan med ett förhistoriskt vrål kasta ner stången på bänken framför. Voilá....

Du har säkert rätt förstås. Har aldrig sett det här med släng på bänken. Kanske är det någon av banditerna som curlar i böjracket och slänger dem där istället. Kan ju egentligen kvitta lika var de slänger skiten. Minns faktiskt att någon anställd påstod att de var "certifierade att klara upp till 350kg", men de räknar väl som sagt inte med missbruk då.



För att inte kapa tråden så låter det urbota dumt att få en :banned från att använda stänger bara för någon råkar vara krökt. Dags att dra fram avtalet och stoppa upp i röven på gymägarna.

tlk
2013-02-23, 16:20
Tror du på riktigt att en riktig Eleiko 20kgs stång inte pallar 200kg i mark? :laugh:

Var i mitt inlägg stod det något om Eleikostänger? Jag refererar såklart till stängerna som finns där jag tränar. :smash:

exevision
2013-02-23, 16:42
Rolig tråd.

Som tränande på F24/7 i Malmö så är det böjd stång som gäller oavsett anläggning. När man påpekar problematiken så får man oförstående blick och "vadå? den är väl inte böjd?"

Förslag på att köpa in ny och av lite kvalite faller knappast i god jord i inköpshierarkin. Billigare att lämna kvar de böjda några år.

Inte särskilt svårt att böja dem heller. Lasta på en 200kg eller så räcker ofta.

Jag böjde själv en stång på en F24S anläggning när jag boxböjde och det högg till i höften. De köpte in en betydligt bättre stång efter det. Inga stänger är böjda på det gymmet. Men, jag tror jag tränar på ett av de bästa F24S gymmet.

tlk
2013-02-23, 16:44
Jag böjde själv en stång på en F24S anläggning när jag boxböjde och det högg till i höften. De köpte in en betydligt bättre stång efter det. Inga stänger är böjda på det gymmet. Men, jag tror jag tränar på ett av de bästa F24S gymmet.

Ordentlig jäkla variation på deras anläggningar for sure. Hoppas det inte blev någon allvarlig skada i din höft.

z_bumbi
2013-02-23, 16:59
tlk

Stängerna böjs inte vid normalt användande.
Det räcker med att göra som de flesta gör. Diskosvinga upp 50kg i helkroppsbiceps, för att sedan med ett förhistoriskt vrål kasta ner stången på bänken framför. Voilá....

Nej riktiga stänger böjs sällan vid normalt användande men skräpstänger böjs utan problem vid normalt användande.

Picap
2013-02-23, 17:09
Jag böjde själv en stång på en F24S anläggning när jag boxböjde och det högg till i höften. De köpte in en betydligt bättre stång efter det. Inga stänger är böjda på det gymmet. Men, jag tror jag tränar på ett av de bästa F24S gymmet.

Malmö?