handdator

Visa fullständig version : Finns det någon gräns för hur mycket gainer/protein man kan ta på en gång?


Old Nick
2012-08-20, 18:23
Finns det någon gräns för hur mycket pulverblandning man ta på en gång? Eller är det bara magsäckens volym som sätter stopp? Jag tänker t.ex. efter ett maraton eller annan glykogendränerande aktivitet. En mara kan ju dra 3000 kalorier och det känns lite futtigt med en gainer på knappt 400 kalorier och en banan precis efteråt. Det krävs ju rätt stora mängder energi för att komma på rätt köl igen och man är inte det minsta sugen på mat under en längre tid efter en sådan ansträngning.

Så då återstår det att dricka. Frågan är bara hur bra det går? Kan man hinka i sig flera hundra gram gainer på en gång? Eller får man akut magknip och rännskita om man tar alldeles för mycket?

clappen
2012-08-20, 18:27
Du kan dricka så mycket tills du spyr.

RykteT
2012-08-20, 20:40
Du kan dricka så mycket tills du spyr.

Som clappen säger så är det bara din magsäck som sätter stopp.

Akada
2012-08-20, 20:58
Gainer är det väl inget problem med, men vassle fanns det väl en gräns för hur mycket man kunde ta upp på tom mage, på en gång, 30g protein eller något i den stilen?

Stor Hård Ådrig
2012-08-20, 21:11
Gainer är det väl inget problem med, men vassle fanns det väl en gräns för hur mycket man kunde ta upp på tom mage, på en gång, 30g protein eller något i den stilen?

Myt.

Opher
2012-08-21, 09:13
Myt.

Supermyt. Den lever överallt, jag blir hunsad av idioter som gymmat X antal år som säger 30g protein var tredje timme!*screwy*

Pepz
2012-08-21, 09:18
Finns det någon gräns för hur mycket pulverblandning man ta på en gång? Eller är det bara magsäckens volym som sätter stopp? Jag tänker t.ex. efter ett maraton eller annan glykogendränerande aktivitet. En mara kan ju dra 3000 kalorier och det känns lite futtigt med en gainer på knappt 400 kalorier och en banan precis efteråt. Det krävs ju rätt stora mängder energi för att komma på rätt köl igen och man är inte det minsta sugen på mat under en längre tid efter en sådan ansträngning.

Så då återstår det att dricka. Frågan är bara hur bra det går? Kan man hinka i sig flera hundra gram gainer på en gång? Eller får man akut magknip och rännskita om man tar alldeles för mycket?

oj var försiktig efter en mara och fyll på lite i taget.
du behöver inte matcha kaloriuttaget på något sätt.
ta en normal gainer och sen äter du/fyller på mer efter en stund igen

du kommer nog att kräkas om du kör en fyrdubbel gainer efter en mara

vicarious
2012-08-21, 09:20
Myt.

Varken myt eller sanning. Det är inte omöjligt att det finns en gräns för hur mycket som tarmarna klarar av att ta upp vid ett och samma tillfälle. Var gränsen går är dock ganska oklart. Så även om man inte kan påstå att gränsen går vid 30g bör man kanske inte gå ut med att upptaget är obegränsat.

olle lindblad
2012-08-21, 09:21
Om du vill fylla på med en massa gainer så blanda absolut inte i större mängder druvsocker. Krävs inte så mycket för att bli kraftigt illamående.

Morty
2012-08-21, 11:13
Finns det någon gräns för hur mycket pulverblandning man ta på en gång? Eller är det bara magsäckens volym som sätter stopp? Jag tänker t.ex. efter ett maraton eller annan glykogendränerande aktivitet. En mara kan ju dra 3000 kalorier och det känns lite futtigt med en gainer på knappt 400 kalorier och en banan precis efteråt. Det krävs ju rätt stora mängder energi för att komma på rätt köl igen och man är inte det minsta sugen på mat under en längre tid efter en sådan ansträngning.

Så då återstår det att dricka. Frågan är bara hur bra det går? Kan man hinka i sig flera hundra gram gainer på en gång? Eller får man akut magknip och rännskita om man tar alldeles för mycket?

Du behöver inte oroa dig, en vanlig gainer och banan efteråt är helt OK. Dagen efter kommer du förstå varför du inte behövde försöka äta ikapp allt du gjorde av med. Dat postracehunger!

Paria
2012-08-21, 11:17
Myt.

Supermyt. Den lever överallt, jag blir hunsad av idioter som gymmat X antal år som säger 30g protein var tredje timme!*screwy* Lär väl vara mer sanning än myt då vassle är ett så pass snabbt protein att om man tar mkt mer än 30 (säg 100) så lär en väldigt stor del oxidera till glukos.. i jmf med 100g kasein som skulle spridas ut över måånga timmar och kunna användas till protein synthesis längre!

blondyz
2012-08-21, 11:41
Lär väl vara mer sanning än myt då vassle är ett så pass snabbt protein att om man tar mkt mer än 30 (säg 100) så lär en väldigt stor del oxidera till glukos.. i jmf med 100g kasein som skulle spridas ut över måånga timmar och kunna användas till protein synthesis längre!

Spelar ingen roll i TS fall dock, eftersom det är kaloriförbrukningen och gykogentömningen som skall kompenseras.

Akada
2012-08-21, 11:46
Myt.

Supermyt. Den lever överallt, jag blir hunsad av idioter som gymmat X antal år som säger 30g protein var tredje timme!*screwy*
Nu tänker ni på något helt annat, pojkar.

Sniggel
2012-08-21, 12:15
2g kolhydrat x kroppsvikt och 30g protein kanske man kan ta på en gång efter en mara (kanske lite salter också). Sen kan man vänta ett tag och äta något eller om man inte orkar, fylla på med pulver igen fast halva mängden eller något.
Men som Morty säger så kanske det inte är så viktigt att skynda på med återhämtningen. Aptiten regleras nog oftast på lång sikt. För du har väl ändå tänkt och vila ett tag efter maran? :P

vicarious
2012-08-21, 12:17
Lär väl vara mer sanning än myt då vassle är ett så pass snabbt protein att om man tar mkt mer än 30 (säg 100) så lär en väldigt stor del oxidera till glukos..

Det som diskuteras är tarmens upptag, inte huruvida det oxideras till energi eller inte. Det gör majoriteten av allt protein ändå.

Old Nick
2012-08-21, 18:15
Du behöver inte oroa dig, en vanlig gainer och banan efteråt är helt OK. Dagen efter kommer du förstå varför du inte behövde försöka äta ikapp allt du gjorde av med. Dat postracehunger!

Jag måste fylla på. Till en viss mängd. Annars blir jag vansinnigt illamående ungefär en timme efter avslutat pass. Ett illamående som varar i kanske en halvtimme och sedan går över. Det blev mycket bättre sedan jag började ta gainer efter passen och på sträckor upp till två mil räcker det gott med en sådan och lite mat efter duschen.

Har jag sprungit längre sträckor klarar jag dock inte av att äta mat. Jag kan dock dricka och möjligen forcera i mig lite kvarg eller något liknande. Och så länge jag lyckas få ner en burk kesella går det rätt bra men enbart gainern räcker inte till. Jag har dock hållt mig från att ta mer än 100g gainer eftersom jag läst, precis som en del andra här i tråden, att kroppen inte kan ta upp mer än en viss mängd protein per tidsenhet och det sista jag vill är att illamåendet skall bli ännu värre.

Nästa gång kör jag två gainers. Inte direkt efter varandra förstås, men en direkt i slutet av löppasset och en när jag kommer hem 10 minuter senare.

Opher
2012-08-21, 20:25
Nu tänker ni på något helt annat, pojkar.

Utveckla? Kroppen tar upp allt. Får man ner 35g protein, går då resterande 5g protein ner i toaletten?

Hur näringen upptas och sedan metaboliseras i kroppen är ju en annan femma.

Paria
2012-08-21, 21:04
Det som diskuteras är tarmens upptag, inte huruvida det oxideras till energi eller inte. Det gör majoriteten av allt protein ändå. Ja men fattar du inte att mer protein oxideras om det kommer 30g utspritt på 2 h, i jmf med 30g utspritt på 7 h (kasein)?

Paria
2012-08-21, 21:07
Utveckla? Kroppen tar upp allt. Får man ner 35g protein, går då resterande 5g protein ner i toaletten?

Hur näringen upptas och sedan metaboliseras i kroppen är ju en annan femma.

Ja, det finns en risk för att för mkt vassle på samma gång går rakt ner i toaletten. Sorry, men så e det.

Sedan tror jag knappast gränsen går vid 35 g, men häll i dig 200 g vassle på en gång, så kommer en hel del att åka ut i toan, definitivt, detta gäller inte 200 g kasein på samma sätt, eller 200 vassle blandat med grädde, smör, och efter en brakmidda.

Akada
2012-08-21, 21:23
Utveckla? Kroppen tar upp allt. Får man ner 35g protein, går då resterande 5g protein ner i toaletten?

Hur näringen upptas och sedan metaboliseras i kroppen är ju en annan femma.
Ja, för vassle tror man väl att det kan finnas en gräns, då det passerar så snabbt genom kroppen om man inte ätit något runt det.