handdator

Visa fullständig version : Sidolyft med hantlar…Nödvändiga?


Mauriice
2012-08-20, 17:59
Denna verkar ju vara allas essentiella axelövning för det verkar ju vara varenda jävel som kör den!

I mitt sökande att förhoppningsvis kunna eliminera alla isolationsövningar (tycker de är tråkiga) så funderar jag på att skippa den här. Frågan är dock, vad missar jag om jag gör det? Är den verkligen så himla viktig för "vidden" på axlarna? Räcker det inte med vanlig press i olika former?

Är det någon här som inte kör den överhuvudtaget förresten? Hur ser era axlar ut?

Squamata
2012-08-20, 18:02
Jag kör den just för att den är rätt slapp o köra, svår att öka så mycket i vikter(bara tanken på progression får mig att må illa =P) Ger enligt mig rätt bra volym, men kan nog med rätt stor säkerhet säga att du kan få lika bra axlar utan den.

Har för mig "grandmaster" aka martin berkhan inte kör så mycket isolationsövningar(denna inräknad) Och han har ju riktigt häftiga axlar :)

Sheogorath
2012-08-20, 18:03
Denna verkar ju vara allas essentiella axelövning för det verkar ju vara varenda jävel som kör den!

I mitt sökande att förhoppningsvis kunna eliminera alla isolationsövningar (tycker de är tråkiga) så funderar jag på att skippa den här. Frågan är dock, vad missar jag om jag gör det? Är den verkligen så himla viktig för "vidden" på axlarna? Räcker det inte med vanlig press i olika former?

Är det någon här som inte kör den överhuvudtaget förresten? Hur ser era axlar ut?

Jag kör den inte just därför att jag har bra axlar. Hade jag haft dåliga axlar hade jag definitivt kört den. Det är en kanonövning.

Har man bra anlag för axlar räcker pressar för att täcka in både framsida och utsida.

312
2012-08-20, 18:33
Jag kör den inte just därför att jag har bra axlar. Hade jag haft dåliga axlar hade jag definitivt kört den. Det är en kanonövning.

Har man bra anlag för axlar räcker pressar för att täcka in både framsida och utsida.

Hur gör man om man inte skulle kunna köra pressar för axlarna? Sidolyft och framåtlyft? :)

Sheogorath
2012-08-20, 18:34
Hur gör man om man inte skulle kunna köra pressar för axlarna? Sidolyft och framåtlyft? :)

Ja, t.ex. Kan du köra bröstpressar?

Commando1980
2012-08-20, 18:56
Denna verkar ju vara allas essentiella axelövning för det verkar ju vara varenda jävel som kör den!

I mitt sökande att förhoppningsvis kunna eliminera alla isolationsövningar (tycker de är tråkiga) så funderar jag på att skippa den här. Frågan är dock, vad missar jag om jag gör det? Är den verkligen så himla viktig för "vidden" på axlarna? Räcker det inte med vanlig press i olika former?

Är det någon här som inte kör den överhuvudtaget förresten? Hur ser era axlar ut?

Sidolyft är en kanonövning (speciellt om man gör den rätt vilket de flesta inte gör) och bör inte uteslutas om du vill få bredare/större axlar.

aldoschadewitz
2012-08-20, 18:59
ta bort den helt och bara köra pressar tycker jag låter som en dålig idé om du vill bygga axlar. grym övning... men att byta ut den mot upright rows som inte isolerar på samma sätt utan tar en del på ryggen och traps låter bättre

312
2012-08-20, 19:01
Ja, t.ex. Kan du köra bröstpressar?

Yes. Jag kan köra axelpressar, grejen är att jag inte gillar det alls. Blir alltid knasigt i axlarna, hur jag än kör. Fullrom, halvrom, mycket uppvärmning, lite uppvärmning, olika utföranden etc. Jag hoppar helt enkelt helst över det.

Det jag undrar är om framåt-/sidolyft kan ersätta det? :)

Jag vill bygga på axlarna mycket, eftersom det är min absolut sämsta muskelgrupp. Helt obefintliga i princip.

Sheogorath
2012-08-20, 19:02
Yes. Jag kan köra axelpressar, grejen är att jag inte gillar det alls. Blir alltid knasigt i axlarna, hur jag än kör. Fullrom, halvrom, mycket uppvärmning, lite uppvärmning, olika utföranden etc. Jag hoppar helt enkelt helst över det.

Det jag undrar är om framåt-/sidolyft kan ersätta det? :)

Jag vill bygga på axlarna mycket, eftersom det är min absolut sämsta muskelgrupp. Helt obefintliga i princip.

Incline-pressar för bröst + sidolyft kommer du förmodligen väldigt långt med. Jag gillar drag till hakan också. Klurigt att få den bekväm men det går. V-handtag med innerfattning, i kabel är en variant som brukar funka för de flesta.

alva
2012-08-20, 19:38
Men är det inte annars en bra övning för att träna upp baksida axel också? Med enbart pressar tar det väl främst på framsida/utsida?

Latissimus Dorsi
2012-08-20, 19:38
Incline-pressar för bröst + sidolyft kommer du förmodligen väldigt långt med. Jag gillar drag till hakan också. Klurigt att få den bekväm men det går. V-handtag med innerfattning, i kabel är en variant som brukar funka för de flesta.

Nu blev jag nyfiken. Du är duktig på anatomi och dylikt, och du kör fortfarande drag till hakan? Jag har fått för mig att det är en riktigt risig övning. Men jag kanske har fel? Finns de någon förklaring varför du kör den?

Rusk
2012-08-20, 19:45
Jag tyckte själv att sidolyft med hantlar var riktigt tråkigt, jag bytte sedan till sidolyft i cable och det är nu en av mina favoritövningar.
Jag har nästan aldrig fått träningsvärk i axlarna men dagen efter jag körde i cable för första gången så kunde jag knappt lyfta armarna ovanför huvudet.
Det är även svårare att göra fel i den mot vad det är med hantlar.
En film på utförande http://www.youtube.com/watch?v=PPrzBWZDOhA

Och som svar på rubriken, ja det är en övning du bör ha i ditt program, även en för bakre delts.
Om det är en snygg symmetri du är ute efter that is.

312
2012-08-20, 20:00
Incline-pressar för bröst + sidolyft kommer du förmodligen väldigt långt med. Jag gillar drag till hakan också. Klurigt att få den bekväm men det går. V-handtag med innerfattning, i kabel är en variant som brukar funka för de flesta.

Perfekt, tack. Kör sned hantelpress två gånger i veckan.

MacJ
2012-08-20, 20:16
Sedan jag började köra hantellyft åt sidan har jag märkt stor skillnad i tillväxt. Har tidigare kört militärpress/hantelpress och tänkt att resten löser sig själv.

Tror det kan ha göra mycket med genetiken dock, hur bra dina muskler svarar på diverse övningar. Själv har jag också väldigt lätt för att bygga baksida axlar, något väldigt många i min närhet har stora problem med..

Men samtidigt så har jag megasvårt att bygga biceps och bröst så vann definitivt inget lotteri i genpool-partyt.

Sheogorath
2012-08-20, 20:22
Men är det inte annars en bra övning för att träna upp baksida axel också? Med enbart pressar tar det väl främst på framsida/utsida?

Sidolyft tränar inte baksida axlar effektivt alls. Baksida axlar tränar du i rena ryggövningar och mer specifikt när du drar armbågarna bakåt i horisontralplanet, d.v.s. gör omvända flyes eller liknande övningar. Helst ska överarmen vara roterad så att armbågen pekar bakåt och inte nedåt.

Sheogorath
2012-08-20, 20:30
Nu blev jag nyfiken. Du är duktig på anatomi och dylikt, och du kör fortfarande drag till hakan? Jag har fått för mig att det är en riktigt risig övning. Men jag kanske har fel? Finns de någon förklaring varför du kör den?

Det är som med sidolyft: jag kör den inte (längre) eftersom det inte behövs för min symmetri. Jag behöver lägga tid på annat än utsida axlar. Drag till hakan är en övning man kan köra på väldigt många olika sätt. Vill man göra den säkert ser man till att inte lyfta armbågen högre än axelplan (om man har armbågarna väldigt mycket ut åt sidan) och eventuellt också hålla brett om stången, eller så ser man till att armbågarna är riktat mycket framåt (för att undvika inklämning): t.ex. kör med V-hantag med innerfattning vilket är min favorit.

alva
2012-08-20, 20:59
Sidolyft tränar inte baksida axlar effektivt alls. Baksida axlar tränar du i rena ryggövningar och mer specifikt när du drar armbågarna bakåt i horisontralplanet, d.v.s. gör omvända flyes eller liknande övningar. Helst ska överarmen vara roterad så att armbågen pekar bakåt och inte nedåt.

Ahaaa! :d

pezrulezhaakon
2012-08-20, 21:53
Latissimus Dorsi

Drag till hakan är egentligen olika rörelsemönster efter varandra. Först en dragrörelse och sedan en rotationsrörelse.
Då musklerna i dragrörelsen är mycket starkare så klarar man att hantera en hel del vikt där. Problemet kommer då dragrörelsen växlas över till rotationsrörelsen, dels genom belastningen och genom ofördelaktig mekanisk påverkan i axelns ledstruktur.

Precis som Shegorath säger så kan man justera övningen till det bättre, bara man vet vad man är ute efter.

marcel
2012-08-20, 22:10
Träffar mycket traps i denna övning, för höga vikter då eller?

pezrulezhaakon
2012-08-20, 22:12
marcel

Kan det vara, eller felaktigt utförande för vad du är ute efter. Traps är aktiv i vilket fall, men du kanske betonar dem för mycket i "onödan".

marcel
2012-08-20, 22:23
marcel

Kan det vara, eller felaktigt utförande för vad du är ute efter. Traps är aktiv i vilket fall, men du kanske betonar dem för mycket i "onödan".

Trapzen som tvingar mig att sluta setet i alla fall vid failure.

pezrulezhaakon
2012-08-20, 22:26
marcel

Ja, då har du troligen för mycket belastning och felaktigt utförande.

filmjölk
2012-08-21, 00:41
Jag har slarvat med utsida axlar, och har nästan som en grop i mitten på deltoideus mellan en rejäl framsida och någorlunda baksida. Nu döljs det av fettet, men skulle jag någon gång komma i form så skulle det se rätt knasigt ut. man kan dock känna det om man tafsar hårdhänt på mig, något "stämmer inte" med deltoideus, det blir som två muskler fram resp. bak och grop i mitten istället för en deltoideus:)

För några räcker det säkert med basövningar, men kanske inte alla. Då behövs det sidolyft eller liknande där du fokuserar på den delen.