handdator

Visa fullständig version : Snabb fråga kring kalorier


Vengeance
2012-08-20, 10:47
Tjo, utan att krångla till det och börja räkna antalet kalorier: Har legat på samma vikt i 2 år nu, om jag har som avsikt att gå upp i vikt borde ett ökat kalori intag på ca 500 kcal göra att jag börjar gå upp i vikt? Logiskt sett borde det vara så, right?

Sheogorath
2012-08-20, 10:50
Tjo, utan att krångla till det och börja räkna antalet kalorier: Har legat på samma vikt i 2 år nu, om jag har som avsikt att gå upp i vikt borde ett ökat kalori intag på ca 500 kcal göra att jag börjar gå upp i vikt? Logiskt sett borde det vara så, right?

Ja, sannolikt går du upp i vikt. Däremot är det inte sannolikt att ett ökat intag med 500 kcal ger 500 kcal i överskott eftersom kroppen slösar med kalorierna en hel del. Dessutom har folk som har lätt för att hålla vikten en tendens att äta mindre vid ett visst tillfälle om de äter mer vid ett annat. Det är alltså vilket överskott man lyckas skapa som avgör hur mycket vikten går upp. Att äta 500 kcal mer till middag är inte det som ensamt kommer avgöra.

Sniggel
2012-08-20, 10:54
Perfekt sammanfattat av Sheo :)

Reaper123
2012-08-20, 12:32
Sen kan man väl även ha i åtanke att mer energi in, kan tänkas ge ökad lusta att röra på sig i vardagen!? Nu menar jag dock inte att 500 in ger 500 extra ut i form av ökad aktivitetsnivå, men tror det är här många som alltid varit normalviktiga missar när dom börjar äta mer. Lätt hänt att kcalöverskottet blir betydligt mycket mindre än man tänkt sig pga att man dessutom rör på sig mer!

I övrigt...
Försök äta mer, kontrollväg och mät dig (väga bör du göra ofta pga variansen) så ser du om du är på väg åt rätt hål :)