handdator

Visa fullständig version : Övertränar jag?


Barabbas
2012-08-19, 20:48
Tjenare, undrar helt enkelt ifall ni anser att jag övertränar.

Jag gymmar 5 ggr i veckan.

2x Rygg,biceps
2x Bröst,Axlar,Triceps
1x Ben,Mage

Mina pass ser ut som följande:
OBS! Reps är ungefär
Rygg & Biceps

Breda Chins 4x4
Smal Chins 3x4
Biceps Chins? 3x4
Hantelrodd 3x4
Rodd 3x4

Biceps curl 4x5
Biceps curl i maskin 3x4

Bröst,Axlar, Triceps
Bänkpress 4x5
Dips 3x5
Hantelpress 3x5
Sne Hantelpress 3x5
Flyes 3x5

Hantelpress 4x4
Raka hantel lyft åt sidan 3x5
Super set
Raka hantel lyft framåt 3x5

V-bar pushdown 4x5
En hands pushdown 3x5
Stående tricepsextension i cable v-bar 3x5

Ben & Mage
Squats 4x4
Hantel utfall 3x4
Sittande lårcurl 3x4
Sittande vadpress 3x4
Stående vadpress 3x4

Dragonflags 4x5
Chrunces 3x5

Detta är ungefär mitt gymschema. Ben och mage passen är inte fast spikat och kan ändras. De andra kommer jag nog inte ändra då jag känner att det tar väldigt bra.

Vad är era sypunkter?

312
2012-08-19, 20:51
Ditt schema säger inte om du kommer överträna eller inte, det märker du på dig själv. Känner du dig helt slutkörd, trött och ont i kroppen hela dagarna så kanske du borde ta en extra titt på träningsschemat, men om du mår fint som snus så är det förmodligen ingen fara.

HerrKurdo
2012-08-19, 20:52
Nej, Men jag skulle inte köra rygg och biceps så. Tänk på att dina chins tar mycket på biceps, ge mer fokus åt rygg, tycker jag. Speciellt nedre.

Johanss0n
2012-08-19, 21:04
Du får nog äta och sova väldigt dåligt för att lyckas bli övertränad med det där upplägget.
(mycket isolationsövningarna och mycket låg volym i de tyngre övningarna, rätt låg volym totalt)

Dock var det en hel del konstiga övningsval (enligt mig), men tycker du det är kul så kör på bara.

Barabbas
2012-08-19, 21:26
Ditt schema säger inte om du kommer överträna eller inte, det märker du på dig själv. Känner du dig helt slutkörd, trött och ont i kroppen hela dagarna så kanske du borde ta en extra titt på träningsschemat, men om du mår fint som snus så är det förmodligen ingen fara.
Anledningen för att jag tränar oftar och längre pass är just för att jag känner att jag klarar det och har tiden till det.


Nej, Men jag skulle inte köra rygg och biceps så. Tänk på att dina chins tar mycket på biceps, ge mer fokus åt rygg, tycker jag. Speciellt nedre.
Lust att utveckla? Vad skulle du tagit bort/lagt till?


Du får nog äta och sova väldigt dåligt för att lyckas bli övertränad med det där upplägget.
(mycket isolationsövningarna och mycket låg volym i de tyngre övningarna, rätt låg volym totalt)

Dock var det en hel del konstiga övningsval (enligt mig), men tycker du det är kul så kör på bara.
Lust att utveckla? Vad skulle du tagit bort/lagt till?

Pretorian
2012-08-20, 07:12
Går träningen framåt som du vill genom ökade vikter eller reps så ser jag ingen anledning till att ändra eller träna mindre.

Nå, går den framåt?

s0me0ne
2012-08-20, 10:27
Det är väldigt svårt att säga om du övertränar eller inte, det kan bara du känna efter själv.

Om du kliver upp en dag och känner dig less på att träna så är det bara att vila och göra något annat tills du får tillbaka "suget" till gymmet. Så om du tycker att träningsmängden passar så är det bara att köra på :hbang:

Barabbas
2012-08-20, 11:06
Går träningen framåt som du vill genom ökade vikter eller reps så ser jag ingen anledning till att ändra eller träna mindre.

Nå, går den framåt?

Gått framåt i de flesta övningarna men detta schemat har jag precis börjat med så vi får se.

tjing
2012-08-20, 11:35
Självklart kan du bli "övertränad" (snarare overreaching) om du tränar sådär och du tränar tungt varje pass.

prOtotype
2012-08-20, 12:53
Vilken nivå ligger du på i träningen? Vikt, längd, ungefärlig bf % och erfarenhet?

Barabbas
2012-08-20, 13:06
Vilken nivå ligger du på i träningen? Vikt, längd, ungefärlig bf % och erfarenhet?
Har inte vägt mig på snart en månad, väger mig 1 september igen men vägde 81 sist.(1 aug)

Är 175cm gymmat i snart 7 månader har kanske 25 % BF(enligt de här bilderna http://paindatabase.com/bodyfat/ )

Skulle vilja påstå att jag har väldigt bra kunskap när det gäller träning och kost om man jämnför med andra som har tränat i 6 månader, detta för min brosa pluggar kostekonom samt är kock medans min andra brosa är bagare/kock och båda gymmar(ena kör MMA också).

prOtotype
2012-08-20, 13:34
Ju längre ifrån ditt maximala muskelutveckling du är, desto längre stimuleras muskeltillväxten av träningen. Så jag tror du tränar onödigt mycket.Sikta på att få in tre pass med hög kvalitet istället.

Jag har nyligen lagt om min träning (efter råd från Anders the Peak) till att ha triceps på ryggdagen och biceps på bröst/axlar dagen. Jag tycker det fungerar bättre då man har mer kraft kvar i dom och även får in ett tyngre pass och ett stabiliserande pass för vardera varje vecka.

mattilainen
2012-08-20, 13:59
du säger ju själv att du orkar träna längre pass. Då är du nog inte övertränad nej.

Morty
2012-08-20, 14:14
Överträning är ett stadium som man nog inte behöver fråga nån om man ligger i. När varje träningspass är tungt, vad som normalt är plättlätt kräver ansträngning och alla människor tycks ha blivit riktigt korkade är det inget snack - man är övertränad. Om träningen är jävligt kul, man blir bättre, mår bra och är glad är man inte övertränad.

312
2012-08-20, 15:15
Överträning är ett stadium som man nog inte behöver fråga nån om man ligger i. När varje träningspass är tungt, vad som normalt är plättlätt kräver ansträngning och alla människor tycks ha blivit riktigt korkade är det inget snack - man är övertränad. Om träningen är jävligt kul, man blir bättre, mår bra och är glad är man inte övertränad.

Lol vad jag känner igen mig. Jag kanske är övertränad.

Fredrik_S
2012-08-20, 15:17
Överträning är ett stadium som man nog inte behöver fråga nån om man ligger i. När varje träningspass är tungt, vad som normalt är plättlätt kräver ansträngning och alla människor tycks ha blivit riktigt korkade är det inget snack - man är övertränad. Om träningen är jävligt kul, man blir bättre, mår bra och är glad är man inte övertränad.

Kan mycket väl vara underätning också. Det har i princip identiska symptom

Morty
2012-08-20, 16:09
Kan mycket väl vara underätning också. Det har i princip identiska symptom

Yup! För styrketränare på kolo är det säkert vanligt att det går hand i hand också.

Fredrik_S
2012-08-20, 17:40
Yup! För styrketränare på kolo är det säkert vanligt att det går hand i hand också.

Hand i hand möjligen men med en extreeeeemt stor viktning till kaloribrist.

tjing
2012-08-20, 17:44
fel

Barabbas
2012-08-20, 19:45
Överträning är ett stadium som man nog inte behöver fråga nån om man ligger i. När varje träningspass är tungt, vad som normalt är plättlätt kräver ansträngning och alla människor tycks ha blivit riktigt korkade är det inget snack - man är övertränad. Om träningen är jävligt kul, man blir bättre, mår bra och är glad är man inte övertränad.

Har precis fått tillbaka glöden efter jag börja köra de här passen.

Morty
2012-08-21, 11:11
Då är du inte övertränad, iaf inte just nu.