handdator

Visa fullständig version : Ont i ljumske efter knäböj


ironmike_666
2012-08-19, 19:40
God kväll.

Har sedan några månader haft problem med min vänstra ljumske efter att jag körde knäböj med för mig tung vikt (70 kg). Av någon anledning så accelererade jag när jag började närma mig maxdjup för att få lite kraft uppåt så att säga. Har förstått att det kanske bara ska göras med SL-utrustning?

Hur som helst så märkte jag vid nästa pass att jag fick ont i ljumsken när jag närmade mig maxdjup och vid fullt djup.
Smärtan är inte så stark, mer som att det stramar och och gör lite småont.

Känner även av det när jag står upp och drar upp knät och sedan för benet utåt. Beror detta på att det blir mer stretch på den möjligen uppkomna skadan när jag gör så?
Jag känner ingenting när jag utför knäböjrörelsen med händerna framför mig, men så fort jag för armarna bakom huvudet så smärtar det.
Har inte blivit bättre av vila eller med mindre vikter.

Naprapaten trodde det var Tensor fasciae latae, men om jag skulle peka på stället där det gör ont känns det mer som högt upp på/omkring skräddarmuskeln.

Någon som har något bra förslag på stretch eller övning att testa?

pezrulezhaakon
2012-08-19, 21:31
ironmike_666

Det kan röra sig om höftböjarna (Iliopsoas) som spökar.
Testa hur det känns att stretcha dem.

ironmike_666
2012-08-20, 06:02
Jo men dom har jag faktiskt stretchat ganska mycket utan något resultat dessärre.

LarsLasr
2012-08-20, 06:15
Låter som en sträckning med lite ärrvävnad?

Så länge det bara är svaga okomfortabla känslor är det nog bara träna på som vanligt så kommer det läka ut med tiden, vet inte om stretchning hjälper särskilt mycket men om det är skönt så go for it.

Jag fick en rejäl sträckning i ljumsken när jag var yngre och vaknade 5 minuter innan bussen till skolan gick, fick löpa som en antilop för att hinna och var helt ouppvärmd, haltade efter bussfärden och sedan spökade den i några år men inte mer än att det gick att ignorera så fort man kommit igång med vad det nu var man höll på med :)

Tror det läker ut så småningom så länge du inte river upp den igen via samma misstag!

ironmike_666
2012-08-20, 12:46
Låter som en sträckning med lite ärrvävnad?


Ja det är kanske möjligt att det kan vara så.

Idag när jag körde på gymmet så stretchade jag mycket framsida lår, då blev smärtan mindre och jag fick bara känningar på uppvägen när jag körde knäböj. Får fortsätta med stretch och se vad som händer helt enkelt.

Tack för tipsen!

aijou
2012-09-10, 10:12
Måste bara flika in lite i den här tråden. Jag har också haft problem med höftböjaren (tror jag) senaste tiden. Din beskrivning av smärtan låter exakt som det jag upplever och det är inte omöjligt att skadan har uppstått på samma sätt som för dig.

Känner även av det när jag står upp och drar upp knät och sedan för benet utåt. Beror detta på att det blir mer stretch på den möjligen uppkomna skadan när jag gör så?
Jag känner ingenting när jag utför knäböjrörelsen med händerna framför mig, men så fort jag för armarna bakom huvudet så smärtar det.
Har inte blivit bättre av vila eller med mindre vikter.

Just den här beskrivnignen tycker jag stämmer överens med mina problem nästan exakt.

När jag knäböjer så gör det endast ont efter vändningen, på vägen upp.

Berätta gärna om du har fått reda på något nytt eller om det har blivit bättre/sämre.

Blir det inte bättre snart så tänkte jag kontakta en sjukgymnast.

Rabiat
2012-09-10, 10:20
Måste bara flika in lite i den här tråden. Jag har också haft problem med höftböjaren (tror jag) senaste tiden. Din beskrivning av smärtan låter exakt som det jag upplever och det är inte omöjligt att skadan har uppstått på samma sätt som för dig.



Just den här beskrivnignen tycker jag stämmer överens med mina problem nästan exakt.

När jag knäböjer så gör det endast ont efter vändningen, på vägen upp.

Berätta gärna om du har fått reda på något nytt eller om det har blivit bättre/sämre.

Blir det inte bättre snart så tänkte jag kontakta en sjukgymnast.

Det ni beskriver låter exakt som en sträckning/bristning i höftböjarna. Låt dom vila lite, och när smärtan gått över stretchar ni dom. En bra stretch för just det här tycker jag är att helt enkelt ställa sig i bottenläge precis som på en knäböj, och pressa knäna utåt med armbågarna.

Och nej, att accelerera precis före bottenläget är absolut inte att rekommendera utan dräkt och knälindning om ens då :)

aijou
2012-09-10, 13:29
Det ni beskriver låter exakt som en sträckning/bristning i höftböjarna. Låt dom vila lite, och när smärtan gått över stretchar ni dom. En bra stretch för just det här tycker jag är att helt enkelt ställa sig i bottenläge precis som på en knäböj, och pressa knäna utåt med armbågarna.



Exakt den stretchövningen, gärna med en lätt hantel eller kettlebell (goblet squat?) kör jag ofta. Den är grym. Har även några andra stretchövnignar hör höftböjarna som jag kör. Men det bästa kanske är som du säger att låta dem vila ett tag och när smärtan avtar så kan man börja stretcha sig tillbaka till knäböjen.

Rabiat
2012-09-10, 13:56
Exakt den stretchövningen, gärna med en lätt hantel eller kettlebell (goblet squat?) kör jag ofta. Den är grym. Har även några andra stretchövnignar hör höftböjarna som jag kör. Men det bästa kanske är som du säger att låta dem vila ett tag och när smärtan avtar så kan man börja stretcha sig tillbaka till knäböjen.

Ja, har du en bristning eller rejäl sträckning ska du inte sträcka dom mer :)

Maximal
2013-10-20, 22:27
Bump

Har fått exakt samma problem som TS beskriver det, har inte kunnat köra tunga böj på 5 pass än så länge då det gör ont när jag närmar mig djup, även benpress gör ont när man går djupt men inte lika mycket som i knäböj.

Vad beror detta på? Och varför kom det bara helt plötsligt? Har stretchat men det blir inte bättre...