handdator

Visa fullständig version : ketchup


Metal_boy_
2004-02-02, 21:02
högre gi med ketchup på makaronerna??

King Grub
2004-02-02, 21:11
Ja.

En liten klick gör nog inte mycket varken hit eller dit, men badar pastan i ketchup så stiger naturligtvis GI:t på måltiden.

Metal_boy_
2004-02-02, 21:13
Originally posted by King Grub
Ja.

En liten klick gör nog inte mycket varken hit eller dit, men badar pastan i ketchup så stiger naturligtvis GI:t på måltiden.

höjer det mycket??

jag menar fan de e inte gott med makaroner och köttbullar utan ketchup:eating:

King Grub
2004-02-02, 21:17
Beror på hur mycket du tar. GI-värdena är satta vid ett intag av 50 gram kolhydrat från ett visst livsmedel, och ketchup ligger strax under 100.

Dipshit
2004-02-02, 21:20
Jag som äter ketchup som ett eget mål! Nästan :(

Metal_boy_
2004-02-02, 21:23
Originally posted by King Grub
Beror på hur mycket du tar. GI-värdena är satta vid ett intag av 50 gram kolhydrat från ett visst livsmedel, och ketchup ligger strax under 100.

shit! dig lär man sig alltid nått nytt av =) om jag ska va ärlig så har träningen aldrig varit så rolig och gått så bra som nu när jag lärt mig mycket..bla av dig..eller kanske tom till största del av dig =) kan du rekomendera nått som kan ersätta ketchuppen till makaronerna och köttbullarna ?? =)

Metal_boy_
2004-02-02, 21:24
Originally posted by billon
Jag som äter ketchup som ett eget mål! Nästan :(

hehe o jag som krämat på ordentligt också...visste att det va socker i ketchup iofs men jag trodde av nån anledning att tomaterna drog ner gi:t

z_bumbi
2004-02-02, 21:26
Metal_boy_:
Ketchup tomat, per 100 g enligt livsmedelsverket.

107,2 kcal

1,5 g protein

0,5 g fett

23,8 g kolhydrater

Du måste alltså stoppa i dig rejält mycket för att det på något sätt ska kunna påverka gi eller någon annan faktor, du måste äta mer än 200 g för att kunna göra en korrekt mätning av GI tex.
Det här är nästan ett klart fall av gi-hysteri. :)

btw Undrar om någon stackare verkligen har ätit så mycket ketchup eller om man gjort på något annat sätt vid den mätningen?
2 hg ketchup.:eating:

King Grub
2004-02-02, 21:27
Originally posted by Metal_boy_


hehe o jag som krämat på ordentligt också...visste att det va socker i ketchup iofs men jag trodde av nån anledning att tomaterna drog ner gi:t

Tomater och tomatsoppa har riktigt lågt GI, men tomater i sig är ointressanta i GI-sammanhang eftersom du måste äta så mycket för att komma upp i några GI-höjande mängder. Tomater är nästan bara vatten. Kolhydratinnehållet i ketchupen är till största delen socker.

Herkulez
2004-02-02, 21:27
Men för guds skull bry dig inte om ketchupen, det lär ju knappast göra nå skillnad på formen...........fan vissa överdriver precis som om dom vore 3 dgr från en byggartävling


du kan lugnt fortsätta med din ketchup :thumbup:

King Grub
2004-02-02, 21:28
Originally posted by Metal_boy_


shit! dig lär man sig alltid nått nytt av =) om jag ska va ärlig så har träningen aldrig varit så rolig och gått så bra som nu när jag lärt mig mycket..bla av dig..eller kanske tom till största del av dig =) kan du rekomendera nått som kan ersätta ketchuppen till makaronerna och köttbullarna ?? =)

:em:

Jag gillar inte ketchup, så jag har funderat på problemet. :D

Men jag tror inte du behöver oroa dig över GI när det gäller tomatketchup. Jag tvivlar på att du använder tillräckligt mycket för att det skall vara någon "fara". :)

För det är väl inte en skål ketchup med makaroner i det är frågan om? :D

Metal_boy_
2004-02-02, 21:38
Originally posted by King Grub


:em:

Jag gillar inte ketchup, så jag har funderat på problemet. :D

Men jag tror inte du behöver oroa dig över GI när det gäller tomatketchup. Jag tvivlar på att du använder tillräckligt mycket för att det skall vara någon "fara". :)

För det är väl inte en skål ketchup med makaroner i det är frågan om? :D

hehe ne så farligt är det inte men nästan =) aja jag kör ju med krydda på pastan annars så jag får krydda den =) huvudsaken e att jag får ketchup på köttbullarna och det går ju inte åt så mycke =)

Dipshit
2004-02-02, 22:05
Nån som har tips på nåt bra komplement?
Tex chilisås eller liknande!?
Märke, pris, inköpställe uppskattas också!=)

herr_Arne
2004-02-02, 23:27
Till köttbullar & pasta äter man naturligtvis västervikssenap. Inte för att det är nyttigare än ketchup (fast det är det troligen, åtminstone ur GI-synvikkel), utan för att det smakar bättre.

Ketchup är till för barn, amrisar och min fru... :angel:

aliquis
2004-02-03, 00:15
Bästa vore väl typ köttfärs med massa tomat och kryddor eller någon linsröra eller dylikt. Tyvärr är jag dålig på att göra något utav det så nuförtiden blir det väldigt mycket ketchup. Får väl ta mig i kragen och göra lite gegga till pastan.