handdator

Visa fullständig version : Energirik mat


Sayonara
2012-08-19, 19:31
Hej, bulkar just nu och har lite problem med att få i mig tillräckligt med kalorier, notera att detta gäller endast de dagar jag äter kycklingsbröst (vilket är iaf 5-6 dagar i veckan), har dom senaste dagarna nästan varit tvungen att trycka i mig en hel limpa bröd för att få i mig tillräckligt med kalorier.

Har övervägt att dricka rapsolja, gjorde detta under min förra bulk men mådde åt helvete flera timmar efteråt

Lychgate
2012-08-19, 19:33
Glass, godis, skräp? Har du en bra grundkost är det ingen fara med lite "onyttigt".

antonwiberg
2012-08-19, 19:34
torkad frukt, nötter. ger mycke kcal men liten volym! :)

Sayonara
2012-08-19, 19:39
Okej tackar, ja nötter låter ju kanon, min budget är inte precis den bästa, finns det något billigare alternativ till cashew ? skall man köra på osaltade eller saltade ?

Stefan J
2012-08-19, 19:43
Hej, bulkar just nu och har lite problem med att få i mig tillräckligt med kalorier, notera att detta gäller endast de dagar jag äter kycklingsbröst (vilket är iaf 5-6 dagar i veckan), har dom senaste dagarna nästan varit tvungen att trycka i mig en hel limpa bröd för att få i mig tillräckligt med kalorier.

Har övervägt att dricka rapsolja, gjorde detta under min förra bulk men mådde åt helvete flera timmar efteråt

Nötfärsbiffar och gräddsås istället för tråkig torr kyckling? Slinker ner!

Fugly
2012-08-19, 19:43
Jordnötter är billiga och goda, samt chips och popcorn. Mackor är också jävligt gott och beroende på hur man gör dem kan man lätt få 1000+ kcal i en sittning med lite mjölk.

mYrN
2012-08-19, 19:45
Mannagrynsgröt med sylt :)

KalleTeodor
2012-08-19, 19:47
här har du massa grejer!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135466&highlight=kaloribomber&page=1

peliqan
2012-08-19, 19:48
fet ost är gott, proteinrikt och kcal-tätt :)

Past0rn
2012-08-19, 19:51
Drick med mjölk, stor portion klyftpotatis ist för ris, olja på salladen, inte överdrivet mycket grönsaker/sallad, på med creme fraiche, avokado, feta ost osv, stek med mycket smör.

tjing
2012-08-19, 19:56
Det är väl bara att koka upp ett halvt kg ris och slänga in goda kryddor, gröna ärtor och ketchup. Rör om och ät. Sjukt enkla kalorier på överskott.

PowerSlize
2012-08-19, 20:12
lasagne på fet färs och mycke grädde o ost :D

PowerSlize
2012-08-19, 20:14
Och varför inte skita i kycklingen isf?
Ät protein från inte lika rena källor som kyckling o tonfisk så stiger ju kaloriantalet genast.
Annars e de väl bara köpa en svingod gainer? E ju lätta kalorier o få i sig som fan

KalleTeodor
2012-08-19, 20:15
Drick med mjölk, stor portion klyftpotatis ist för ris, olja på salladen, inte överdrivet mycket grönsaker/sallad, på med creme fraiche, avokado, feta ost osv, stek med mycket smör.

varför i hela friden skriver du potatis som är rena deffmaten? ris är mycket mer energität.

Jeml
2012-08-19, 20:37
blanda ditt vassle du förmodligen tar efter träningen med 3dl grädde. BAM!

ChrisDEFC
2012-08-19, 21:02
Rapsolja i shaken funkar fint. Nötter är lätt att få ner och blir snabbt mycket kcal. Ät som vanligt men lägg till nått extra typ 100-200g nötter per dag, då får du i dig 600-1200 kcal extra och det är inte speciellt svårt. Har du inga nötter hemma så dra 1dl rapsolja och mixa ihop med vassle, banan, glass och mjölk, asgott! Gör det inte svårare än vad det är!

deadich
2012-08-19, 21:41
Pasta och nötter fungerar allra bäst för mig, gott enkelt och lätt att få i sig. Olja funkar inte alls, visst är det energirikt men man blir ju fan proppmätt i 12 timmar.

Och mjölk naturligtvis!

Latissimus Dorsi
2012-08-19, 21:44
Pasta och nötter fungerar allra bäst för mig, gott enkelt och lätt att få i sig. Olja funkar inte alls, visst är det energirikt men man blir ju fan proppmätt i 12 timmar.

Och mjölk naturligtvis!

1+ skruvpasta <3

Pasta, jordnötter, mjölk, ägg, ost. Riktigt bra grejer!

Fredrik_S
2012-08-19, 21:51
Jag är lite av den åsikten att man bör undvika feta produkter speciellt på bulk. Kolhydrater är så pass mycket bättre energi för kroppen och musklerna och jag tror det är betydligt bättre att få i sig så mycket kalorier som möjligt från det än från fett.
Jag har svårt att se nyttan med massvis med fett.

Bröd gärna ljust då det är mer lättätet
Ris med sweet chilli

krubkungen
2012-08-19, 22:25
Riskakor lättsaltade.

benaciii
2012-08-19, 22:27
Ät ris.

mattilainen
2012-08-19, 22:34
tänk om jag hade haft svårt att äta för mycket. Vad glad jag hade varit :)

HerrKurdo
2012-08-19, 22:41
Okej tackar, ja nötter låter ju kanon, min budget är inte precis den bästa, finns det något billigare alternativ till cashew ? skall man köra på osaltade eller saltade ?

Jordnötter från ICA,s Basic sortiment. Kolla in det.

Latissimus Dorsi
2012-08-19, 22:43
Jordnötter från ICA,s Basic sortiment. Kolla in det.

Lidl har 500 gram för 13kronor!

Isaz
2012-08-19, 22:50
Några har nämnt rapsolja i gainern. Är det ett bättre alternativ än olivolja? Om ja, varför?

Mitt tips är att dricka en liter röd mjölk (utöver ditt normala mjölkintag dvs) om dagen. 600 kalorier, minimal mättnadskänsla och 34 gram protein på köpet.

raddum
2012-08-19, 22:51
tänk om jag hade haft svårt att äta för mycket. Vad glad jag hade varit :)

Instämmer!!

OnT: vitt bröd med ost och marmelad

häftig
2012-08-19, 22:57
samma problem här, tänk om man hade lätt för sig att gå upp i vikt...

benaciii
2012-08-19, 23:51
Saknas det vilja eller?

Vill ni gå upp i vikt och vet vad problemet beror på så är det väl bara tvinga i sig en halv dl ris till per portion. 1extra glad mjölk till maten. Ni får ju jobba för det ni vill uppnå. Byggning sker inte bara på gymmet.

ChrisDEFC
2012-08-20, 14:02
Några har nämnt rapsolja i gainern. Är det ett bättre alternativ än olivolja? Om ja, varför?

Mitt tips är att dricka en liter röd mjölk (utöver ditt normala mjölkintag dvs) om dagen. 600 kalorier, minimal mättnadskänsla och 34 gram protein på köpet.

Rapsolja är smaklös, häll det i gainern och det kommer smaka gainer. Häll olivolja i och hela gainern kommer smaka olivolja/pyton.
Ang 1l extra mjölk per dag så är det många magar som är känsliga för stora mängder mjölk. Annars är det ett bra tips!

Saknas det vilja eller?

Vill ni gå upp i vikt och vet vad problemet beror på så är det väl bara tvinga i sig en halv dl ris till per portion. 1extra glad mjölk till maten. Ni får ju jobba för det ni vill uppnå. Byggning sker inte bara på gymmet.

Har man svårt att gå upp i vikt så är det inte så lätt, man äter förmodligen redan så mycket man orkar osv. Då kan det va bra med nått energitätt och lätt/gott att lägga till den befintliga kosten. Alla är vi olika. Vissa har stor magsäck och då är det förmodligen aldrig några problem men har man en liten sådan så behöver man succesivt vänja sig vid större mängd mat och det tar ett tag (gjorde iaf så för mig).

mij82
2012-08-20, 14:10
OnT: vitt bröd med ost och marmelad

*cupid**drool*

Limpanz
2012-08-20, 14:18
Jag är lite av den åsikten att man bör undvika feta produkter speciellt på bulk. Kolhydrater är så pass mycket bättre energi för kroppen och musklerna och jag tror det är betydligt bättre att få i sig så mycket kalorier som möjligt från det än från fett.
Jag har svårt att se nyttan med massvis med fett.

Så du som behöver mycket kcal för viktstabilitet/överskott fyller helt enkelt ut med mer kollisar efter du kommit upp i ditt behov av protein? Hur mycket fett käkar du per dag?

Macroman
2012-08-20, 14:51
tänk om jag hade haft svårt att äta för mycket. Vad glad jag hade varit :)

+1

Måste vara världens lättaste problem att lösa om man inte är superfattig.

Past0rn
2012-08-20, 18:55
varför i hela friden skriver du potatis som är rena deffmaten? ris är mycket mer energität.

100 g ris 123 kcal. 100 g klyftpotatis 120 kcal (enl kalorierna.se). Ganska liten skillnad. Välj det som är godast, variera :)

benaciii
2012-08-20, 20:23
100 g ris 123 kcal. 100 g klyftpotatis 120 kcal (enl kalorierna.se). Ganska liten skillnad. Välj det som är godast, variera :)

100g ris är 355kcal..

Latissimus Dorsi
2012-08-20, 20:29
100 g ris 123 kcal. 100 g klyftpotatis 120 kcal (enl kalorierna.se). Ganska liten skillnad. Välj det som är godast, variera :)

100g ris är 355kcal..

Båda två har rätt, men igentligen har benny rätt.

100g kokt ris är 123 kalorier, medans 100gram okokt ris är 355 kcal. Förklaringen lyder att när man kokar riset så ökar volymen. Så kalorimängden är densamma, men vikten har ökat på riset.

Bara för att förtydliga så ingen tror som jag och mina vänner ett tag där vi funderade på att börja käka okokt pasta så vi skulle få i oss mer kalorier för att vi hade fått för oss att näringen försvinner när man kokar pastan :D

svag74
2012-08-20, 21:43
Supergott, superbilligt, glukossirap som första ingrediens så mindre fruktos än annat godis.
En del fett i dem med, från kokos, vilket inte bör vara den sämsta fettkällan.
4 små kolor blir 100kcal :)

https://www.handla24.se/ekangen/pc-20733-405-fruktkola-mix.aspx?rtl=%3fmti%3d18%26mt%3dnyaprodukter%26pag enum%3d2

Rusk
2012-08-20, 21:49
Ät inte kyckling 5-6 dagar i veckan då, vad är anledningen till det?
Kotlett, nötfärs, lax, ja det finns massa andra alternativ som ger mer kalorier.
Sen har du ju godis, chips och nötter.
En personlig favorit är rostade och saltade cashew nötter.

312
2012-08-20, 22:35
Supergott, superbilligt, glukossirap som första ingrediens så mindre fruktos än annat godis.
En del fett i dem med, från kokos, vilket inte bör vara den sämsta fettkällan.
4 små kolor blir 100kcal :)

https://www.handla24.se/ekangen/pc-20733-405-fruktkola-mix.aspx?rtl=%3fmti%3d18%26mt%3dnyaprodukter%26pag enum%3d2

Fick en helt galen Déjà Vu-känsla över ditt inlägg. Har du skrivit precis samma sak i en annan tråd?

ChrisDEFC
2012-08-21, 12:58
+1

Måste vara världens lättaste problem att lösa om man inte är superfattig.

Näst efter att ligga på underskott, då är det ju bara att skippa att äta, då behöver man ju inte ens pengar...

tjing
2012-08-21, 14:12
Supergott, superbilligt, glukossirap som första ingrediens så mindre fruktos än annat godis.
En del fett i dem med, från kokos, vilket inte bör vara den sämsta fettkällan.
4 små kolor blir 100kcal :)

https://www.handla24.se/ekangen/pc-20733-405-fruktkola-mix.aspx?rtl=%3fmti%3d18%26mt%3dnyaprodukter%26pag enum%3d2

Du inser att det är härdad kokosolja, va?

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fett-och-oljor/Vad-ar-hardat-fett/


Vad är härdat fett?

Härdat fett är fett som på kemisk väg gjorts hårdare.

Vid härdning av fetter omvandlas omättade fettsyror delvis till mättade fettsyror och så kallade transfettsyror. Fettet får då en hårdare konstistens.

En del av de nyttiga omättade fettsyrorna ombildas således till mindre nyttiga mättade fettsyror och transfettsyror.

svag74
2012-08-21, 14:47
Du inser att det är härdad kokosolja, va?

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fett-och-oljor/Vad-ar-hardat-fett/


Vad är härdat fett?

Härdat fett är fett som på kemisk väg gjorts hårdare.

Vid härdning av fetter omvandlas omättade fettsyror delvis till mättade fettsyror och så kallade transfettsyror. Fettet får då en hårdare konstistens.

En del av de nyttiga omättade fettsyrorna ombildas således till mindre nyttiga mättade fettsyror och transfettsyror.

Nej tänkte inte på det, men så står det ju.
Antar att jag då får leva med 0.4g delvis onyttigt fett per kola.
De är väldigt goda och energirika, och snåla på fruktos.
I'll take it :)

svag74
2012-08-21, 14:50
Fick en helt galen Déjà Vu-känsla över ditt inlägg. Har du skrivit precis samma sak i en annan tråd?

:notme: :em:

svag74
2012-08-28, 13:15
Du inser att det är härdad kokosolja, va?

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fett-och-oljor/Vad-ar-hardat-fett/


Vad är härdat fett?

Härdat fett är fett som på kemisk väg gjorts hårdare.

Vid härdning av fetter omvandlas omättade fettsyror delvis till mättade fettsyror och så kallade transfettsyror. Fettet får då en hårdare konstistens.

En del av de nyttiga omättade fettsyrorna ombildas således till mindre nyttiga mättade fettsyror och transfettsyror.

Fast hmm, om det är fullständigt härdat då?
Från slv:
"Om härdat fett är en ingrediens ska det framgå i ingrediensföreteckningen. Beteckningen ”delvis härdat fett” innebär att varierade mängder transfettsyror ingår. Fullhärdat fett innehåller inte transfettsyror, men det finns inga krav på att mer specifikt ange om fettet är delvis härdat eller fullhärdat."

spoon
2012-08-28, 13:19
Näst efter att ligga på underskott, då är det ju bara att skippa att äta, då behöver man ju inte ens pengar...

Eller hur! Allt är lätt. Kan inte folk bara sluta att ha problem. Dumma mäniskor :smash:

mikaelj
2012-08-28, 13:31
Du inser att det är härdad kokosolja, va?

Hörrudu Einstein, kokosolja behöver inte härdas eftersom det redan är 99% mättat fett.

Fredriiik
2012-08-28, 13:39
Jag är lite av den åsikten att man bör undvika feta produkter speciellt på bulk. Kolhydrater är så pass mycket bättre energi för kroppen och musklerna och jag tror det är betydligt bättre att få i sig så mycket kalorier som möjligt från det än från fett.
Jag har svårt att se nyttan med massvis med fett.

Bröd gärna ljust då det är mer lättätet
Ris med sweet chilli

+1 till mycket kolisar :)