handdator

Visa fullständig version : Övningar för nedre rygg hemma?


Loks
2012-08-19, 14:08
Hallå där!

Jag tränar hemma och har endast tillgång till 52kg (dvs för lite för marklyft) löstagbara vikter till två st hantlar, en säng istället för träningsbänk (: D) samt en chinstång. Detta har funkat prima hitills och jag har kunnat ersätta de flesta basövningar med t.ex pistol squats, hantelpressar och diverse roddar.

Skulle dock behöva lite tips och hjälp om hur jag kan träffa ryggfiléerna på ett bra sätt med den här utrustningen. Är en smula svårt att belasta dem med roddar har jag märkt. Ska börja på ett gym snart hade jag tänkt men vill ju inte missa en såpass viktig muskelgrupp fram tills dess.

Hilfe bitte.

Loke
2012-08-19, 14:23
Det finns en rodd som bygger på att man hänger två handtag i taket (jag/vi har använt ett par jeans som man spikat fast så att benen hänger ned och så håller man i dom), tar tag i dessa och drar sedan upp benen mot magen så att ryggen är nederst.

Här hittade jag faktiskt en bild:

http://www.fitstep.com/Advanced/Secret-Training-Tips/new2/bodyweight-barbell-complex/5.jpg

Men jag tycker som sagt det är bättre med handtag som hänger fritt, och taket är roligare än skivstångsställningen.

Sen finns det ju reverese flyes... Ger inte ryggen så jäkla mycket kanske, men baksida axlar. Bättre än inget.

teac
2012-08-19, 15:07
Vanliga hederliga rygglyft? dvs ligga på mage och lyfta överkropp upp och ner

Loke
2012-08-19, 15:31
Lol, inser nu att det va nedre rygg du ville ha, läste bara "roddar" :P

Isf tror jag nog good mornings är bland det tyngsta man kan göra med lite vikt.

Loks
2012-08-19, 17:29
Okay, tackar!

Ska prova lite olika och se vad som känns bäst.

Pjotor
2012-08-19, 18:17
Rygglyft och tekniskt välgjorda good mornings.

RassK
2012-08-19, 18:20
Reverse hyperextensions liggandes på köksbordet kan man få bra pump i erectorerna av!

Loks
2012-08-21, 15:13
Sådärja, gör en sorts hyperextensions med hjälp av en gymboll och säng (som motvikt). Verkar fungera fint.

Typ så: http://www.youtube.com/watch?v=iNBGx5_CKvw

Tack för hjälpen!