handdator

Visa fullständig version : Vad äta när man styrketränar?


Alex166
2012-08-19, 13:09
Hej,

Jag undrar vad man ska äta när man styrketränar och vad ska man skippa förutom läsk, godis osv. Ska man äta innan eller efter träningen?

Om jag nu ska träna 09:00 ska jag äta före eller efter?

En fråga till: När man Deffar får man inga muskler alls, är det omöjligt att bygga??

Jag har ju lite mage som jag vill få bort men samtidigt bygga muskler.. Går det att få bort (min lilla mage) och bygga muskler samtidigt? Då menar jag bygga muskler vid bröst, triceps, biceps, axlar och hela gänget osv..

frong
2012-08-19, 13:25
Du behöver inte skippa något.

KalleTeodor
2012-08-19, 13:28
ligg på kcal balans och träna hård är vad ja skulle göra. se till att få i dig mycket protte.

mattilainen
2012-08-19, 13:30
du får troligtvis visst muskler under deff.

Alex166
2012-08-19, 14:01
Ok, så ni anser att jag inte ska sluta äta ngt utan äta måttligt? Och ni anser att magen själv försvinner genom träning & motion efter ett tag?

Eddie Vedder
2012-08-19, 14:05
Håll ett hlgt proteinintag och låt den absoluta majoriten av ditt kaloriintag bestå av "bra" mat (ägg, fisk, kött, potatis, mjölkprodukter, grönsaker, fullkornsprodukter etc.) så blir det bra. :)

Albin Eriksson
2012-08-19, 18:25
Håll ett högt proteinintag och låt den absoluta majoriten av ditt kaloriintag bestå av "bra" mat (ägg, fisk, kött, potatis, mjölkprodukter, grönsaker, fullkornsprodukter etc.) så blir det bra. :)

Kan bara hålla med.

Dessutom kan du äta innan OCH efter träningen, allt är beroende på när du står upp på morgonen och vad som känns bäst.
Träna fastande fungerar också.

Sniggel
2012-08-19, 19:03
Ok, så ni anser att jag inte ska sluta äta ngt utan äta måttligt? Och ni anser att magen själv försvinner genom träning & motion efter ett tag?

Det borde vara så att om man inte tränar så bör man skippa godis, läsk osv, inte tvärtom.

Men ja, måttlighethet borde alltid gälla, och tränar man kan man äta mer "skräp" och fortfarande måttlig medan om man är inaktiv bör tänka mycket mer på vad man äter.

När man Deffar får man inga muskler alls, är det omöjligt att bygga??

Nej det här är överdrivet. Det finns inget "av eller på" när det gäller muskelbygge, men deff motverkar muskelbygge. Däremot kan träning och kost ha en så pass stor effekt på musklerna att de ökar i storlek trots den bromsande kraften av ett kaloriunderskott.
Det som hjälper till med att bygga muskler är protein så det är en god idé att äta mycket proteinrik mat.

aldoschadewitz
2012-08-19, 19:20
Om jag nu ska träna 09:00 ska jag äta före eller efter?



beror på när du vaknar och skulle äta frukosten i så fall. vaknar du så att du kan äta vid halv 7 så skulle jag föredra det framför att träna på tom mage. Men föredrar du att sova 2 timmar extra och dra i dig en aminodrink innan så funkar det nog lika bra (kanske bättre).. tror det är olika från person till person. bara att testa och se :)

men om du inte äter innan så är det bra om du äter relativt mycket kvällen innan så att du har glycogen inlagrat eftersom att styrketräning kräver en hel del kolh.

Därimot efter träningen tycker jag att det är ett måste att få i sig något. gärna något med högt GI och mellan 20-30g protein. fokusera på att få i dig förhållandevis större delen av det protein och kolh intag än fettintag vid detta målet.