handdator

Visa fullständig version : Skidresa!


tre cm lång
2012-08-19, 12:55
Hej.

Nu är det så att jag har blivit riktigt sugen på att dra på en veckas skidresa till vintern då jag har någon veckas ledighet från skolan.

Nu är frågan bara var fan ska man åka? Jag tror inte att någon av oss har åkt skidor/snowbord tidigare. Vi som kommer dra är 22-23 år och vill ha kombinerad åkning och fest.

Hur är det uppe i svenska fjällen? Är där bara barnfamiljer eller är där bra krök också?

Europa? Någon skön plats som inte är allt fördyr, studiebidraget räcker inte till världens lyx.

Eftersom man är total nybörjare på detta så kan det vara läge att komma till ett ställe där man kan få en liten kurs kanske av en svensk instruktör. Och man ska även kunna hyra utrustning.

Några förslag?

Cilia
2012-08-19, 13:13
Svenska fjällen Åre eller Riksgränsen. Du säger inte när ni ska åka. Gränsen är senare på säsongen. Överlag är det trevligare senare eftersom det kan vara så jävla kallt tidigt.

Kolla charter bolagen vad dom har. Jag gillar att ordna mina egna resor. Man kan komma ner bra i pris. Är ni nybörjare kan ni välja en liten ort i alperna där liftkorten är billigare och även boendet. Det kan dock påverka partyutbudet beroende på vad ni vill ha där.

Det finns alltid skidskolor och dom pratar alltid engelska. Det funkar bra för er. Ni behöver inte en lärare som pratar svenska.

tre cm lång
2012-08-19, 13:26
Svenska fjällen Åre eller Riksgränsen. Du säger inte när ni ska åka. Gränsen är senare på säsongen. Överlag är det trevligare senare eftersom det kan vara så jävla kallt tidigt.

Kolla charter bolagen vad dom har. Jag gillar att ordna mina egna resor. Man kan komma ner bra i pris. Är ni nybörjare kan ni välja en liten ort i alperna där liftkorten är billigare och även boendet. Det kan dock påverka partyutbudet beroende på vad ni vill ha där.

Det finns alltid skidskolor och dom pratar alltid engelska. Det funkar bra för er. Ni behöver inte en lärare som pratar svenska.


Vi kommer åka precis i början av Januari i så fall. Att det är lite kallare då får man leva med.
Fixa resan själv kommer vi absolut göra. Jag vill bara ha tips på var vi kan åka för att få bra skidåkning och bra festande till ett rimligt pris. Där finns ju en miljon olika orter att välja mellan, har testat googla men det gjorde en inte klokare.

Tack för svaret annars.

Einar
2012-08-19, 13:48
Åk med UCPA till alperna, det är mitt tips. De har instruktörer för alla svårighetsgrader från nybörjare upp till ledare. Du får också all mat lagad till dig (väldigt god mat), liftkort ingår samt att du kan byta ut mot andra skidor eller snowboard någon dag om du vill det. Väldigt trevliga instruktörer och personal. Jag och mina kompisar har åkt med dem flera gånger, Serre Chevalier är nog favoritresmålet vad gäller de franska alperna då det fanns mycket varierande åkning där, både höga alper och skogsåkning med skön offpist. Pisterna var också väldigt bra.

Thewind
2012-08-19, 15:46
Bäst fest är Åre, även grym åkning. Allt är lite dyrare än t.ex. vemdalen eller andra orter men det kan det vara värt. Boka allt själva, se till att komma när det har kommit rejält med snö så allt är öppet, dvs jan-mar. Med lite flyt får man tag i en grym stuga nära både krogen och liften utan att behöva bli ruinerad. Största utgiften brukar bli liftkort, lite beroende på hur man löser det med transport dit och utrustning. Man tjänar på att ta någon förmiddag skidskola i början, man får ut mer av hela resan då.

egge
2012-08-19, 15:50
Riksgränsen är inte öppet i januari och jag skulle inte rekommendera det för någon som aldrig har åkt innan.
Kör på Einars tips och åk med UCPA. Enkelt och bra om ni är nybörjare. Annars brukar ett gäng från Lunds universitet ordna skidresor för studenter. Då blir det ju garanterat fest.

Solidar
2012-08-19, 16:48
Åk till riksgränsen, kanon för nybörjare. Obranta pister osv
Helt enkelt klockrent :hbang:

(är i princip ett isigt stup)

Fartman
2012-08-19, 17:47
Ett tips kan ju vara att ni tar någon dagstripp ut till någon närbelägen liten backe och tar skidlektioner där innan ni åker iväg på resan. Ni lär ju ha betydligt mycket mer ut av en resa till Åre (eller vad det nu blir) om ni har lärt er dom absoluta grunderna innan. Man behöver ju inga grymma backar för att lära sig stå upp i backen/liften.

tre cm lång
2012-08-19, 18:26
Åk med UCPA till alperna, det är mitt tips. De har instruktörer för alla svårighetsgrader från nybörjare upp till ledare. Du får också all mat lagad till dig (väldigt god mat), liftkort ingår samt att du kan byta ut mot andra skidor eller snowboard någon dag om du vill det. Väldigt trevliga instruktörer och personal. Jag och mina kompisar har åkt med dem flera gånger, Serre Chevalier är nog favoritresmålet vad gäller de franska alperna då det fanns mycket varierande åkning där, både höga alper och skogsåkning med skön offpist. Pisterna var också väldigt bra.

Jävla bra tips. Får kolla närmare på det. Tack så mycket!

Thewind, stuga låter riktigt skönt, vill inte bo hotell faktiskt, får man nog av på sommaren.

Fartman, Om man bor i dom södra delarna av skåne är det väldigt svårt att ta en dagstripp, det skulle kanske vara till hallandsåsen men dom man känner som varit där säger att där är svinmycket folk och finns där instruktörer?

Pelle2
2012-08-19, 19:08
Vill du ha bäst åka: Kittelfjäll!
Vill du ha näst bäst åka och liiiite uteliv också: Hemavan
Vill du ha mer uteliv och lite fler backar : Åre

göransson
2012-08-19, 19:23
Åre skulle jag säga är ett grymt alternativ till nybörjare ! Finns bra med lättare backar! Vill ni festa så boka så ni bor i Åre by och inte i t.ex björnen så ni åker på en massa onödiga utgifter på taxi...

Bokar man nattåg tidigt så hittar man ofta tur/retur för 1500per person!:)

hultman
2012-08-19, 19:27
Är du nybörjare så duger Åre utmärkt. Bästa utelivet av alla världens skidorter :)

Einar
2012-08-19, 20:47
Jävla bra tips. Får kolla närmare på det. Tack så mycket!

Gör så! För skidåkningens skull så har jag svårt att tänka mig att man får mer valuta för pengarna på något annat sätt, du kommer lära dig massor! Sedan är rummen man bor på varierande då UCPA's olika anläggningar har lite olika klass och är olika nya. Oftast är det dock av typen bunkbeds men om ni är fyra polare kan ni dela ett eget rum. Maten är som sagt fantastiskt bra och det är oerhört skönt att slippa bry sig med att köpa och laga mat från att man sitter på bussen till att man är hemma igen.
Vissa dagar så kör man lite längre utflykter och då finns det så man packar matsäckar att ha med sig i ryggsäcken för lunchen, annars träffas man alltid på anläggningen på lunchen och sen ut i backen igen.

Utelivet i franska alperna är kanske inte lika coolt som i Åre dock (chamonix sägs vara lite bättre - aldrig varit just där så kan inte svara på det), men man kan också festa på anläggningen eller med andra UCPA-kompisar som man träffar där.

edit: börjar likna lite reklaminlägg det här, men jag lovar att jag inte jobbar för dem (är inte så grym skidåkare för det ;)) men tycker bara det är en sjukt bra researrangör så vill gärna tipsa :).

rooz
2012-08-20, 06:22
Är du nybörjare så duger Åre utmärkt. Bästa utelivet av alla världens skidorter :)

Nej. Inte på långa vägar.

Men Åre är dugligt för er grabbar. Bra för nybörjare och bra fest.

UCPA rekomenders OM ni vill åka mycket skidor .