handdator

Visa fullständig version : En hel drös med frågor av en nybörjare!


Nosfvel
2012-08-19, 12:39
Jag är för tillfället helt ur form, och har därför börjat göra någonting åt det. Hittills har jag bara sprungit i skogen, gjort armhävningar och situps men sedan läste jag att det är en ganska dålig idé att bara göra det. Jag har en vän som tränar lite mer seriöst, som jag har tagit råd av och det verkar som att StrongLifts 5x5 är the way to go. Problemet är bara att jag aldrig har satt foten på ett gym förut.

Min största fråga är: hur lyfter man vikter? Jag har aldrig gjort det förut och hört talas om ganska jobbiga skador som uppstår om man gör fel. Det nämns massor av olika tekniker i SL 5x5-programmet såsom squat, bench, deadlift osv. Jag har aldrig hört talas om dessa och känner mig ganska vilsen.

Näst största frågan handlar om alla termer som används. Set? Reps? Aldrig hört talas om förut. En förklaring av alla termer och uttryck jag kommer att behöva vore väldigt, väldigt uppskattat! (gärna förklaring av tekniker och utrustning också)

Sedan har jag ledproblem (främst i knäna), kommer det här att förhindra mig att lyfta på något sätt? Ska jag anpassa SL 5x5-metoden på något sätt? Är det bara att köra som vanligt? Jag blev diagnotiserad som överrörlig och troligt schlatter's syndrom. Jag har inga problem att springa, lyfta matkassar osv!

Och till sist (vad jag kommer på nu iallafall...) så har gymmet jag planerar att gå på en 18-årsgräns, om man inte går med någon som är över 18. Jag som liten 16-åring planerar då att ta med mig mina föräldrar, men de går bara med på ett villkor - att de kan utnyttja tiden. Jag letar därför efter fettbrännande och ryggstabiliserande övningar som en överviktig vuxen kan utföra.

Är det någonting annat jag borde veta? Jag är, som sagt, en helt nyfärsk amatör med vilja att sluta vara pluffsig och istället se måttligt stark ut.

HerrM
2012-08-19, 12:58
Jag är för tillfället helt ur form, och har därför börjat göra någonting åt det. Hittills har jag bara sprungit i skogen, gjort armhävningar och situps men sedan läste jag att det är en ganska dålig idé att bara göra det. Jag har en vän som tränar lite mer seriöst, som jag har tagit råd av och det verkar som att StrongLifts 5x5 är the way to go. Problemet är bara att jag aldrig har satt foten på ett gym förut.

Min största fråga är: hur lyfter man vikter? Jag har aldrig gjort det förut och hört talas om ganska jobbiga skador som uppstår om man gör fel. Det nämns massor av olika tekniker i SL 5x5-programmet såsom squat, bench, deadlift osv. Jag har aldrig hört talas om dessa och känner mig ganska vilsen.

Näst största frågan handlar om alla termer som används. Set? Reps? Aldrig hört talas om förut. En förklaring av alla termer och uttryck jag kommer att behöva vore väldigt, väldigt uppskattat! (gärna förklaring av tekniker och utrustning också)

Sedan har jag ledproblem (främst i knäna), kommer det här att förhindra mig att lyfta på något sätt? Ska jag anpassa SL 5x5-metoden på något sätt? Är det bara att köra som vanligt? Jag blev diagnotiserad som överrörlig och troligt schlatter's syndrom. Jag har inga problem att springa, lyfta matkassar osv!

Och till sist (vad jag kommer på nu iallafall...) så har gymmet jag planerar att gå på en 18-årsgräns, om man inte går med någon som är över 18. Jag som liten 16-åring planerar då att ta med mig mina föräldrar, men de går bara med på ett villkor - att de kan utnyttja tiden. Jag letar därför efter fettbrännande och ryggstabiliserande övningar som en överviktig vuxen kan utföra.

Är det någonting annat jag borde veta? Jag är, som sagt, en helt nyfärsk amatör med vilja att sluta vara pluffsig och istället se måttligt stark ut.

Ska du börja med vikter är det viktigt att du gör rätt. Bästa är om någon som KAN, kan visa dig. I början behöver du inget fast antal reps i ditt program. Kör varje övning i 3 set på tid. Tex set 1: 3min, set 2: 1,5 min Set 3: 30sek.
Kanske du kan placera den du tar med dig på ett löpband eller i en trappmaskin framför en tv?

pizzapie
2012-08-19, 21:17
Ska du börja med vikter är det viktigt att du gör rätt. Bästa är om någon som KAN, kan visa dig. I början behöver du inget fast antal reps i ditt program. Kör varje övning i 3 set på tid. Tex set 1: 3min, set 2: 1,5 min Set 3: 30sek.
Kanske du kan placera den du tar med dig på ett löpband eller i en trappmaskin framför en tv?

Help much?

Lättast för att få rätt teknik är att kolla youtube, det gjorde jag iaf. Rep betyder hur många gånger du lyfter en vikt Set är hur många gånger du gör X antal reps. Asså 3x8 är 8 st 3 ggr.

Vad sa läkaren om styrketräning? Fråga honom om det skulle vara farligt. Annars kör på så märker du om det gör ont eller inte. vad det gäller dina päron är ju bra med pass om man saknar motivation eller köra crosstrainer framför tvn

Tips för nybörjare är att ta det lugnt i början, öka inte för snabbt.

Victuhh
2012-08-19, 22:40
Ska du börja med vikter är det viktigt att du gör rätt. Bästa är om någon som KAN, kan visa dig. I början behöver du inget fast antal reps i ditt program. Kör varje övning i 3 set på tid. Tex set 1: 3min, set 2: 1,5 min Set 3: 30sek.
Kanske du kan placera den du tar med dig på ett löpband eller i en trappmaskin framför en tv?

Att hålla koll på set-tiden är väl inte det första man gör som nybörjare.

Kolla efter ett nybörjarschema det finns hur många som helst.
Övningarna kan du kolla upp på youtube, lär dig basövningar och var försiktig med knäböj, du märker ju vad knänen klarar av och inte.

Ät mat också ska du se att det börjar hända grejer.

Jag hade ju siktat på ett annat gym om det har 18-årsgräns, tänk när föräldrarna inte vill sen och har bättre saker för sig, de flesta andra gym har 15 eller 16 årsgräns!

LarsLasr
2012-08-19, 23:11
övningsbank (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071)

Där har du flera övningar att välja bland
Squat - knäböj
Deadlift - marklyft
bench - bänkpress

Det är ett gym, dina föräldrar kan väl göra som alla andra och träna? :)
Känns dumt att du som total nybörjare ska försöka vara personlig tränare åt 2 personer som saknar egen motivation att träna. Om dom inte vill träna kan dom ju alltid promenera på ett löpband eller läsa en bok i bilen :p

cero
2012-08-20, 02:21
Jag är för tillfället helt ur form, och har därför börjat göra någonting åt det. Hittills har jag bara sprungit i skogen, gjort armhävningar och situps men sedan läste jag att det är en ganska dålig idé att bara göra det. Jag har en vän som tränar lite mer seriöst, som jag har tagit råd av och det verkar som att StrongLifts 5x5 är the way to go. Problemet är bara att jag aldrig har satt foten på ett gym förut.

Mer träning än lite armhävningar/situps är att föredra. 5x5 är ett bra program, men det finns många andra nybörjarprogram som funkar lika bra. Finns en klistrad tråd här på forumet t ex.

Min största fråga är: hur lyfter man vikter? Jag har aldrig gjort det förut och hört talas om ganska jobbiga skador som uppstår om man gör fel. Det nämns massor av olika tekniker i SL 5x5-programmet såsom squat, bench, deadlift osv. Jag har aldrig hört talas om dessa och känner mig ganska vilsen.

De flesta övningar är väldigt enkla. Sänk vikten under 3 sekunder, och sedan exploderar du upp. I vissa övningar är det tvärt om dvs att man drar något mot sig explosivt, och sedan släpper tillbaks det långsamt. Mjuka och kontrollerade rörelser. Övningar som involverar många muskler och som man hanterar mycket vikt i kan vara lite svårare att utföra, och har högre skaderisk. T ex squat (knäböj), deadlift (marklyft), militärpress osv. Det är alltså extra noga att du har ordentlig teknik i dessa övningar. På Youtube finns många bra guider. Titta på flera så att du är säker på att du får rätt information.

Utrustning behövs inte. Bälte osv kan man använda, men det lämnar du tills du har kommit förbi nybörjarstadiet.


Sedan har jag ledproblem (främst i knäna), kommer det här att förhindra mig att lyfta på något sätt? Ska jag anpassa SL 5x5-metoden på något sätt? Är det bara att köra som vanligt? Jag blev diagnotiserad som överrörlig och troligt schlatter's syndrom. Jag har inga problem att springa, lyfta matkassar osv!

Prata med en läkare/kunnig ang dina knän.

Och till sist (vad jag kommer på nu iallafall...) så har gymmet jag planerar att gå på en 18-årsgräns, om man inte går med någon som är över 18. Jag som liten 16-åring planerar då att ta med mig mina föräldrar, men de går bara med på ett villkor - att de kan utnyttja tiden. Jag letar därför efter fettbrännande och ryggstabiliserande övningar som en överviktig vuxen kan utföra.

För att bli av med fett på kroppen måste du göra dig av med mer energi än du intar. Det har inte så mycket att göra med vilka övningar man gör. Motion och kost helt enkelt. Gå in på deff-delen och läs tråden som heter "Deffguide".

Bra ryggövningar är t ex:

Marklyft
Raka marklyft
Roddar
Chins
Rygglyft

De två första är svårare att utföra ordentligt.

Är det någonting annat jag borde veta? Jag är, som sagt, en helt nyfärsk amatör med vilja att sluta vara pluffsig och istället se måttligt stark ut.

Ang pluffsigheten, läs deffguiden som sagt.

Gör såhär:

1: Välj ett bra och beprövat nybörjarprogram. Följ det.
2: Ät minst 2g protein per kilo kroppsvikt varje dag.
3: Ordentlig teknik.
4: Läs på om hur man värmer upp inför styrketräning.
5: Var inte rädd för att överäta och lägga på dig lite fett. På så sätt lägger du på dig muskler lättare. Ät inte för mycket bara.
6: Ha kul.

Nosfvel
2012-08-20, 11:30
Jag hade ju siktat på ett annat gym om det har 18-årsgräns, tänk när föräldrarna inte vill sen och har bättre saker för sig, de flesta andra gym har 15 eller 16 årsgräns!

Det finns andra, men de är mycket dyrare och har dessutom inte lika tunga vikter så hur jag än gör kommer jag behöva ta mig hit förr eller senare.

De flesta övningar är väldigt enkla. Sänk vikten under 3 sekunder, och sedan exploderar du upp. I vissa övningar är det tvärt om dvs att man drar något mot sig explosivt, och sedan släpper tillbaks det långsamt. Mjuka och kontrollerade rörelser. Övningar som involverar många muskler och som man hanterar mycket vikt i kan vara lite svårare att utföra, och har högre skaderisk. T ex squat (knäböj), deadlift (marklyft), militärpress osv. Det är alltså extra noga att du har ordentlig teknik i dessa övningar. På Youtube finns många bra guider. Titta på flera så att du är säker på att du får rätt information.


Tack! Kommer börja med bara stången, men det skadar nog inte att öva in själva rörelsen hemma.

mikaelj
2012-08-20, 11:33
Om man är överrörlig tjänar man på att få muskelmassa som kan hålla lederna på plats.

Nosfvel
2012-08-21, 20:49
Appropå knäna när de ändå är bordet - Jag har inte riktigt schlatters, utan det är mer... schlatter, muterat med överrörligheten? Det var någonting i den stilen min sjukgymnast benämnde det. Borde jag oroa mig någonting för detta vid knäböj? Mina föräldrar var lite oroliga för att 5x5 ökade i vikt så fort.

nyvaken
2012-08-21, 23:19
Läs igenom de personliga erfarenheterna i 5x5bibeln. Min favorit var faktiskt han som hade en skada sen tidiga tonåren som aldrig slutade göra ont, ledde till att han belastade det andra knät betydligt mer och det dåliga knät hade enligt beskrivningen börjat atrofieras. Detta för en kille som var knappt 25, han funderade på permobil!
Programmet fungerade för honom också, han fick deloada tidigt men upptäckte snart att det dåliga knät började utveckla sina eftersatta muskler. Värken och svagheten försvann. Det går ju inte att säga hur din kropp kommer reagera. Men när musklerna stärks känns det itne för långsökt att din överrörlighet kan kompenseras o stabiliseras. Tar det emot deloadar du.

Vinter
2012-08-22, 03:57
Köp ett antal pass av en strikt PT och lär dig träna rätt från början, så kommer du igång och blir pushad till att prestera bättre. Bästa rådet jag kan ge.

Samurai237
2012-08-22, 10:44
Köp ett antal pass av en strikt PT och lär dig träna rätt från början, så kommer du igång och blir pushad till att prestera bättre. Bästa rådet jag kan ge.

"och lär dig träna rätt från början"? PT'n på mitt gym tycker att jag lika gärna kan ersätta i princip all skivstångsträning med att köra motsvarande övningar i smithen.

Sen är det tydligen bättre att sluta innan man böjer parallellt i knäböj och sedan inte gå upp helt för på så sätt får framsida lår aldrig vila förren passet är över.

Tror säkert att baksida lår och rumpa kommer bli glad över det...

cero
2012-08-22, 16:51
Skillnad på en PT och en PT. En PT kan vara någon som tagit en 3-veckorskurs, och det kan vara någon med 15 års erfarenhet.

Samurai: Varför ska man sluta innan parallellt? Och hur vet du att låg 'vila' under settet ger bättre resultat?

Jag tycker du kan köra så djupt (beroende på om din skada tillåter det) du kan och gå hela vägen upp.

Samurai237
2012-08-22, 17:12
Skillnad på en PT och en PT. En PT kan vara någon som tagit en 3-veckorskurs, och det kan vara någon med 15 års erfarenhet.

Samurai: Varför ska man sluta innan parallellt? Och hur vet du att låg 'vila' under settet ger bättre resultat?

Jag tycker du kan köra så djupt (beroende på om din skada tillåter det) du kan och gå hela vägen upp.

Det jag skrev om att "sluta innan parallellt för att det gör det mer jobbigt för framsida lår" är saker som PT'n på gymmet jag tränar på har sagt; inte något jag tycker man ska göra då jag vet att man ska böja ner till parallellt.

PT'n har uppenbarligen tränat i ett antal år då han är vältränad och relativt sett stor men det spelar tydligen inte så stor roll med tanke på råden har ger ut.

cero
2012-08-22, 18:14
Jag syftar på att man ska böja UDNER parallellt för att koppla in baksidan och rumpan mer.

Nej, det spelar ingen roll att man har tränat ett antal år egentligen. Man kan bygga bra ben på hockeyböjar och maskiner, men det behöver inte betyda att det är särskilt effektivt. Samma sak med tekniken i alla övningar. Behövs inte optimal teknik för att få belastning på musklerna, men mindre effektivt blir det helt klart.