handdator

Visa fullständig version : Ansträngningsnivå översatt till MET?


Barbastark
2012-08-19, 06:57
Letar efter info ang MET och upplevd ansträngningsnivå.

De tabeller på MET-värden jag hittat är baserade på absoluta mått så som gå 6km/h, cykla 18km/h osv. Och jag antar att upplevd ansträngningsnivå antagligen skulle ge en bättre indikation på vad ens faktiska MET nivå ligger på för X ektivitet.

Kanske är det så bra att det finns tabeller där man tex jämfört energiförbrukning vid aktiviteten med Borg-scalan och översatt till MET, eller liknande? Jag hittar det inte i varje fall.

Tar tacksamt emot info och tips!

Barbastark
2012-08-19, 12:12
Bump

Aping
2012-08-19, 20:22
Nej, det funkar inte bra. För stor skillnad personer emellan (och även på individnivå - vid olika tillfällen) på hur ansträngande en aktivitet upplevs och hur vana individerna är vid belastningen.

Ett exempel:
Ta två personer, den ena har bra kondition, den andra kass kondition. Låt dem springa 5 km på den kassa personens PB-tid. Även om energiåtgången är i princip lika (förutsatt att de väger lika mycket) så kommer den kassa människan att vara bokstavligen död efter att ha tangerat PB medan hen som har bra kondition knappt är berörd.

Barbastark
2012-08-20, 12:39
Nej, det funkar inte bra. För stor skillnad personer emellan (och även på individnivå - vid olika tillfällen) på hur ansträngande en aktivitet upplevs och hur vana individerna är vid belastningen.

Ett exempel:
Ta två personer, den ena har bra kondition, den andra kass kondition. Låt dem springa 5 km på den kassa personens PB-tid. Även om energiåtgången är i princip lika (förutsatt att de väger lika mycket) så kommer den kassa människan att vara bokstavligen död efter att ha tangerat PB medan hen som har bra kondition knappt är berörd.

Ja, och därför är deras upplevda ansträngningsnivå olika. Min tanke är att dessa två personer förbränner olika mycket kcal på samma tid och sträcka varav jag efterfrågar denna "översättning".

vicarious
2012-08-20, 12:41
Får man fråga i vilket syfte du ska använda denna "översättning"?

mikaelj
2012-08-20, 13:19
Barbastark startar sin sjuttonde tråd om kaloriförbrukning av kraftpromenader...

Morty
2012-08-20, 13:57
Du letar nog efter ett sätt att beräkna workload på träning. Joe Friel har flera sätt som beskrivs i A Triathletes Training Bible. Ett som jag kommer på rätt upponer är denna metod:
För varje minut i HR zon ett, räkna en poäng.
För varje minut i HR zon två, två poäng
Osv

Alltså om du tränar 120 minuter, varav 20 i zon 1, 80 i zon 2 och 20 i zon 3, så blir din "workload" på ditt pass 20+160+60, dvs 240 "workload".

Så kan man smidigt bestämma sin veckovolym i poäng och sedan beräkna hur man ska öka veckovolymen, se hur mycket hårdare intervallpass är än vanliga långpass etc.

Aping
2012-08-20, 14:55
Ja, och därför är deras upplevda ansträngningsnivå olika. Min tanke är att dessa två personer förbränner olika mycket kcal på samma tid och sträcka varav jag efterfrågar denna "översättning".
OK, då förstår jag bättre hur du menar. Tycker inte att du tar till dig min poäng ändå så jag utvecklar:
Ett sånt koncept med översättningstabeller kommer ändå inte funka bra IMO i och med att det inte går att skatta hur stor del av den ev skillnaden i upplevd ansträngning som kommer från skillnaden i hur nära pers man ligger och hur stor del som kommer av skillnad i teknik som gör att totala arbetet och därmed energiåtgången eventuellt inte blir exakt densamma.

Eddie Vedder
2012-08-20, 18:40
Ja, och därför är deras upplevda ansträngningsnivå olika. Min tanke är att dessa två personer förbränner olika mycket kcal på samma tid och sträcka varav jag efterfrågar denna "översättning".

Någon sån översättning finns inte. Du kommer inte närmare än att räkna MET. Man kanske kan hitta på en egen metod att räkna men du kan ju lika gärna räkna ännu mer fel då och bara krångla till det. Precis som med alla kaloriräknartrådar du startar.