handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt


ACarlund
2012-08-18, 01:50
Tjenare!

Tänkte att jag ska gå ner i vikt, så jag har kollat runt lite och hittade en app som heter "ShapeUp" för att få reda på hur jag ska få i mig per dag och så vidare. Där stod det att jag ska ligga på 2040 kalorier/dag för att gå ner 1 kilo / vecka. Jag började då skriva ner vad jag åt till frukost, middag och så vidare. Då fick jag det till 402 kalorier? Det kan väl inte stämma? Detta är vad jag skrev:

Frukost: 1 skiva fullkornsbröd, vatten = 69 kcal
Middag: 1 Kycklingsallad, vatten = 144 kcal
Övrigt: 3 skrivor fullkornsbröd med skinka, vatten = 389 kalorier
Träning: 200 kalorier

Det kan väl inte stämma att jag fick i mig 400 kalorier på en hel dag, om det stämmer så är det ju ungefär 1500-2500 underskott(?)

Kan ju även tillägga att såhär har jag alltså ätit hela veckan, fullkornsbröd, kycklingsallad, kebabsallad.

Vad bör jag äta när jag ska gå ner i vikt? Försöker även att träna varje dag (löpband).


Tacksam för svar

sleepwalker
2012-08-18, 01:57
Du kan ju inte leva på vatten å bröd heller :p

Jag ligger på ungefär 2100kcal om dagen och äter följande, (Ungefär)

Frukost: 2dl fiberharvregryn, 3ägg, 2 skivor ost och 2dl mjölk

Lunch: 200g kycklingfilé + 200g kokt potatis

Middag: 250g nötfärs + 65g pasta (okokt)

Detta + 2 frukter om dagen, typ äpple päron och diverse grönsaker till maten, broccoli, paprika, gruka, sallad etc. Sådant utan nämnvärt med kcal.

Detta är anpassat att täcka mina behov av protein, kolhydrat samt fett och är beräknat utifrån att jag tränar 3-5 dagar i veckan.

Hamnar runt 2100kcal om dagen vilket för mig blir cirka 1kg i veckan :)

Om du tränar varje dag och äter som jag borde det bli bra för dig med!

Albin Eriksson
2012-08-18, 03:50
en skiva fullkornsbröd utan något till eller på?
ursäkta men din diet är snarare svält och inte direkt balanserad svält ens...

StrangeKraem
2012-08-18, 06:56
Vore jag du skulle jag dubbelkolla kalorierna på brödet du äter, väga en skiva och sen räkna ut hur många kalorier en skiva har; Gå inte helt med vad shapeup's databas säger.

En kyckling- (eller kebab-) sallad säger du? Har du själv räknat ut värdet där eller är det från SU databasen igen? Såvida du inte är riktigt liten i maten så misstänker jag att bara kycklingen har mer än 144kcal, förmodligen samma med kebaben. Har du någon dressing eller dyl till? Åter igen; räkna ut det själv.

Sen så låter dina dagar inte helt nyttiga för kroppen men det är väl mina tankar det.
Det absolut första jag skulle göra vore att läsa Deff - en guide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) (aka. Deffguiden, hänger du kvar på forumet kommer du höra mycket om den).
Sen skulle jag äta mer protein. Mycket mer protein. :P

Se om det kan hjälpa något!

Glhf!

ACarlund
2012-08-18, 12:21
en skiva fullkornsbröd utan något till eller på?
ursäkta men din diet är snarare svält och inte direkt balanserad svält ens...
Grejen är att jag är mätt efter allt det där, men jag tror till en stor del att det är på grund av att jag har vänt på dygnet ganska rejält, men jag vet inte. Och självklart så har jag pålägg.

användaren
2012-08-18, 14:47
Grejen är att jag är mätt efter allt det där, men jag tror till en stor del att det är på grund av att jag har vänt på dygnet ganska rejält, men jag vet inte. Och självklart så har jag pålägg.

Dygnsrytm har inget med det hela att göra. Själv jobbar jag natt och har deffat med bra resultar i några veckor.

Låter mera som att du borde kolla exakta näringsvärden på vad du stoppar i dig. "En brödskiva" säger inte så mycket. Kebabsallad låter som du borde kolla upp också.

stajv
2012-08-18, 15:51
Tänk på protein-intag också. Ser ut att vara extremt lågt

Marsa
2012-08-19, 12:11
Som någon redan sagt, lita inte på Shape Up rakt av, jag använder den massor, men väger nästan allt. Grönsaker och så går jag oftare på mängd än med kött då kcaldiffen inte blir lika stor(ex. 1 kycklingfilé-i appen 89 kcal, vägd och inlagd i vikt istället för mängd 230 kcal)
Och salladen som sagt, är den hemgjord och du lagt in varje ingrediens för sig eller appens sallad?
Brödskivorna är också lite väl optimistiska oftast-vägvägväg och lägg in med korrekt kcal :)