handdator

Visa fullständig version : Självbild som fet gör dig fet


kaspen
2012-08-17, 19:50
Objectives. To explore if self-perceived overweight in normal weight adolescents influence their weight development into young adulthood and if so, whether physical activity moderates this association. Methods. A longitudinal study of 1196 normal weight adolescents (13–19 yrs) who were followed up as young adults (24–30 yrs) in the HUNT study. Lifestyle and health issues were assessed employing questionnaires, and standardized anthropometric measurements were taken. Chi square calculations and regression analyses were performed to investigate the associations between self-perceived overweight and change in BMI or waist circumference (WC) adjusted for age, age squared, sex, and other relevant cofactors. Results. Adolescents, defined as being normal weight, but who perceived themselves as overweight had a larger weight gain into young adulthood than adolescents who perceived themselves as normal weight (difference in BMI: 0.66 units [CI95%: 0.1, 1.2] and in WC: 3.46 cm [CI95%: 1.8, 5.1]). Level of physical activity was not found to moderate this association. Conclusions. This study reveals that self-perceived overweight during adolescence may affect development of weight from adolescence into young adulthood. This highlights the importance of also focusing on body image in public health interventions against obesity, favouring a “healthy” body weight taking into account natural differences in body shapes.



7. Conclusion

This study demonstrates that the adolescents, classified as normal weight, though perceiving themselves as overweight, have a larger weight gain into young adulthood than those who do not experience self-perceived overweight. Physical activity seemed not to moderate the effect of self-perceived overweight on this weight gain. Public health interventions aiming to reverse the obesogenic nature of the environment may benefit from focusing on healthy body shapes and the quality of the content and dissemination of the health messages.

Hela studien finns på http://www.hindawi.com/journals/jobes/2012/601872/

FredO
2012-08-18, 08:29
Tycker snarare det ser ut som om skillnaderna som faktiskt finns från början fortsätter att byggas på om man ser på tabell 1.

Gruppen som känner sig överviktiga är från början i genomsnitt 3 cm kortare och har trots det större midjemått och väger mer än den andra gruppen.

kaspen
2012-08-19, 19:11
Tycker snarare det ser ut som om skillnaderna som faktiskt finns från början fortsätter att byggas på om man ser på tabell 1.

Gruppen som känner sig överviktiga är från början i genomsnitt 3 cm kortare och har trots det större midjemått och väger mer än den andra gruppen.

Var laste du det? Jag kanske har missat.

Det forsta jag tanker pa ar att folk som tror att de ar overviktiga har en tendens att ga pa en massa idiotiska dieter dar de forsoker ga ner i vikt snabbt, vilket vi vet hur det gar. Dessutom kanske psykologiska orsaker som trostatning eller att man liksom klappar ihop och ger upp paverkar mer an vad man tror.

Det viktigaste slutsatsen jag drar fran detta dock ar att man ska vara forsiktig med att kalla barn for feta eller knubbiga och man bor undvika att i onodan fokusera pa kroppsideal.

FredO
2012-08-20, 18:11
Var laste du det? Jag kanske har missat.

Det forsta jag tanker pa ar att folk som tror att de ar overviktiga har en tendens att ga pa en massa idiotiska dieter dar de forsoker ga ner i vikt snabbt, vilket vi vet hur det gar. Dessutom kanske psykologiska orsaker som trostatning eller att man liksom klappar ihop och ger upp paverkar mer an vad man tror.

Det viktigaste slutsatsen jag drar fran detta dock ar att man ska vara forsiktig med att kalla barn for feta eller knubbiga och man bor undvika att i onodan fokusera pa kroppsideal.

Jo, det är precis vad författarna kommer fram till (och har säkert sina poänger det med), men kikar man i tabell 1 i fulltexten verkar grupperna skilja sig från varandra redan där så jag funderar på om det är rätt/den enda slutsatsen att dra :)