handdator

Visa fullständig version : Gynekomasti 30 år


Urgent
2012-08-17, 08:33
Hej!

Har sökt en hel del men har bara hittat svar om att det är vanligt med Gynekomasti i puberteten men den har jag passerat för ett tag sedan. Alternativt att man dopat sig vilket jag inte har gjort.

Kan det bero på något kosttilskott? Protein har jag tagit en längre tid men började med kreatin för två veckor sedan, sen har jag ibland tagit något PWO.

Känns inte som det borde vara detta men vad kan det annars bero på?

King Grub
2012-08-17, 08:55
Det bör du gå till läkare för att undersöka, eftersom det kan bero på otrevliga saker som njur- och leverproblem, tumörer och hormonfel, vilka åtminstone bör uteslutas.

Kan det bero på något kosttilskott?

Nej.

Urgent
2012-08-17, 11:06
ok, ja då ska jag ta kontakt med någon läkare.


Men det kan inte vara så man får något hormon fel av något kosttillskott?

Tack så mycket iaf.

TomasB
2012-08-17, 13:05
ok, ja då ska jag ta kontakt med någon läkare.


Men det kan inte vara så man får något hormon fel av något kosttillskott?

Tack så mycket iaf.

Vad klassar du som tillskott?
Av de lagliga är sannolikheten oerhört liten. Men det behöver inte vara farligt heller:

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1917

King Grub
2012-08-17, 16:21
Nej, det behöver absolut inte vara farligt, men vid 30 har man passerat åldern för pubertetsgyno, samtidigt som man inte är tillräckligt gammal för gubbgyno. :D Så det är alltid bäst att utesluta ev sjukdomstillstånd som kan tänkas ligga bakom först.

derko
2012-08-18, 12:31
Det bör du gå till läkare för att undersöka, eftersom det kan bero på otrevliga saker som njur- och leverproblem, tumörer och hormonfel, vilka åtminstone bör uteslutas.



Nej.
Kan njur eller leverproblem verkligen orsaka gyno?

Nebuchadnezzar
2012-08-18, 12:35
Kan njur eller leverproblem verkligen orsaka gyno?

Ja. I alla fall leverproblem (som ger upphov till hormonella förändringar) - njurproblem vet jag inte. Däremot är det väldigt vanligt som konsekvens av hormonella förändringar iom dialys.


EDIT
Nonphysiologic gynecomastia may be caused by chronic conditions (e.g., cirrhosis, hypogonadism, renal insufficiency)

Robin86
2012-08-27, 17:19
Kan komma i samband med viktökning..

Urgent
2012-10-22, 13:14
Har äntligen fått komma till en läkare och dom tog några prover med e spruta så jag skulle få svar om några veckor.

Men han sa att det förmodligen inte var något problem, bara jag slutade med kosttillskotten så skulle det nog gå tillbaka sa han. Han menade på att det brukar finnas spå av hormoner i kosttillskott så att det är förmodligen därför jag fått det. Kan det vara så?

Pepz
2012-10-22, 13:16
Har äntligen fått komma till en läkare och dom tog några prover med e spruta så jag skulle få svar om några veckor.

Men han sa att det förmodligen inte var något problem, bara jag slutade med kosttillskotten så skulle det nog gå tillbaka sa han. Han menade på att det brukar finnas spå av hormoner i kosttillskott så att det är förmodligen därför jag fått det. Kan det vara så?

beror på om du käkar en massa konstiga pulver från usa- då kan det vara så,.
på svenska marknaden och bastillskott så Nej!

mattilainen
2012-10-22, 14:42
Har äntligen fått komma till en läkare och dom tog några prover med e spruta så jag skulle få svar om några veckor.

Men han sa att det förmodligen inte var något problem, bara jag slutade med kosttillskotten så skulle det nog gå tillbaka sa han. Han menade på att det brukar finnas spå av hormoner i kosttillskott så att det är förmodligen därför jag fått det. Kan det vara så?

Som du fått svar tidigare så kan det, om du intagit konstiga kosttillskott från usa etc men inte om det är svenska. Ofta handlar det om ren okunskap från personen och deras tycke. Kosttillskott är lätt att skylla på och jag skulle inte tagit en person åsikt som en total sanning. Om läkaren avfärdar det så enkelt så skulle jag gått till en annan läkare för att få en andra åsikt, åtminstone en.

Testa att inte berätta att du tagit kosttillskott (om du vet med dig att det är från sverige det kommer).

Urgent
2012-10-23, 09:03
Nä det är svenska och har ätit samma bra länge utan att ha haft något problem förut. Borde kanske kolla upp med någon annan läkare oxå, bara synd det tar så långtid innan man ens får träffa någon.