handdator

Visa fullständig version : Benhinne problem


Tomas W
2004-02-02, 18:40
Jag har haft s.k benhinneinflammation på underbenet en längre tid nu. Jag har varit på sjukgymnast, testat nya skor osv. Men ingenting har hjälpt.

Eftersom jag fyller sjutton inom några veckor och då ligger mönstringen inom en snar framtid och jag vill gärna träna upp mig inför den. De andra problemen man råkar ut för är att man inte kan träna bena tungt, idrotten på skolan blir lidande osv.

Jag har hört att man kan bli av med det genom att operera bort nervtrådarna, har jag för mig, där nere så man inte känner smärtan. Jag vet att det är farligt att göra såna operationer (enligt min mor) men man vill ju gärna vara fit for fight när lumpen vankar an. Så min fråga är om någon här inne har någon erfarenhet om sådana ingrepp. Eller några andra tips.

Allan
2004-02-02, 19:23
Om du säker på benhinnor kommer du att hitta lite intressanta grejor. Om det är svar på din fråga vet jag inte men det finns länkar i tråden som kan ge hjälp.

allan

Klein
2004-02-02, 20:22
Det absolut enklaste sättet att bli av med benhinneinflammation är total vila. Lugna promenader är bra att komma igång med efter några dars vila. Fortsätter du att träna kan inflammationen bli kronisk och då återstår bara operation där benet skärs upp och varet karvas ur.

Så fort den värsta smärtan är borta kan du sätta igång med en enkel övning som stärker benhinnorna och jobbar bort den sista inflammationen.

Den utförs bäst sittande på en stol eller dylikt. Låt benen dingla fritt och böj vristerna så mycket du kan uppåt och neråt och håll anspänningen i nån sekund i respektive extremläge. Antal repetitioner får du känna dig fram till men 5 minuter om dagen bör du hålla på iaf. Detta isolerar benhinnorna jättebra och är skonsamt.

På tre veckor bör inflammationen vara borta. Sedan gäller det att långsamt trappa upp träningen och absolut inte springa flera dar i rad.

Svedberg
2004-02-03, 01:39
hmm när ja gjorde lumpen hade jag en jävla värk i underbenen (benhinneinflamation) men det gick bort efter man hade kutat runt där 1 månad

Tomas W
2004-02-03, 14:59
Ja, jag får väl inleda en ny viloperiod. Men det är väldigt irenterrande, har inte kunnat vara med ordentligt på idrotten nu i nästan ett år.

Jag ska testa de där övningarna. Tackar!

Björn S
2004-02-03, 15:07
En i min gymnastgrupp fick benhinneinflamation och fick vila i 15veckor. Tycker du borde vila tills det känns bättre och då börja lite lugnt och trppa upp.

nordland
2004-02-03, 15:11
gå till en massör som kan "trycka" benhinnorna åt dig. Det gör ont som fan men det hjälper. När det gäller operationer av benhinnorna så är det endast i extrema fall, och det luriga är att det är bara 33% chans att du slipper problemen efter operation...

Tomas W
2004-02-03, 21:29
nordland: Ska kolla upp det där med massör. Min mor har en hon ska fråga.

Muaytudd
2004-02-03, 21:30
Arcoxia. Men det är kommer på Recept. Så iväg till Doktorn.

Tanman
2004-02-03, 22:40
formgjutna sulor? Kostar någon/några tusenlappar men om du pronerar eller supinerar och springer mycket på hårt underlag kan det vara orsaken.
Vila och massera hårt för att få igång blodgenomströmning, massera gärna med tigerbalsam eller dyl. Löpträna inte!