handdator

Visa fullständig version : Hur påverkar träningen ert sociala liv?


Bult1
2012-08-17, 04:14
Dom flesta av er har säkert ett kanon liv utanför träningen, men hur är det för er med väldigt höga mål? För er som i princip lever och tränar som en bodybuilder?


Jag kan ju säga att mitt sociala liv börjar bli riktigt dåligt, det är knappt att polarna hör av sig på helgerna eller på semestern längre. När telefonen väl ringer så vet jag innan jag ens lyfter luren att det här samtalet kommer gå ut på att jag skall hänga med någonstans och dricka alkohol, eller hänga med till krogen vilket inte är aktuellt 90% av tillfällena.

Förr var jag ute och härjade varje helg med grabbarna och det är något jag tycker är riktigt roligt men desto djupare jag gick i träningen desto viktigare blev den, snabba resultat ger iallafall mig en sjuk motivation och då vill jag bara ha mer och mer. Från början hade jag ganska låga mål med träningen, men när jag började närma mig dom målen så satte jag direkt nya mål att sträva efter. Jag älskar känslan av att nästan kunna se förändringar i princip varje dag när jag kollar sig i spegeln.

Men jag grubblar över min framtid extremt mycket, det går inte en dag utan att jag ligger och tänker på det innan jag skall sova.

Jag brukar tänker på följande saker:
Hur länge kommer jag ha kvar mina polare egentligen?

Hur skall jag kunna hitta en grym tjej när det redan är riktigt svårt för en väldigt social person?

Om jag mister mina polare hur skall jag då kunna finna nya? och det blir bara svårare och svårare desto äldre jag blir.

Vad är jag egentligen ute efter med det här? Vill jag börja tävla? Eller blir det så att jag vaknar upp en dag och helt enkelt känner mig nöjd och drar ner på träningen till en underhållningsnivå och lever ett mer "normalt" liv?


Är det någon som känner igen sig?

Kan man verkligen vara på "båda ställena" eller är det "de ena eller det andra" som gäller?

Skrotnisse
2012-08-17, 05:59
Vad är det som hindrar dig från att gå ut och vara nykter? För mig är det tvärt om, det sociala hindrar mig från att träna. Men det är ju en annan femma

joseferiksson
2012-08-17, 06:38
Alkoholen är väl ingen fara så sätt, men tiden...

nisse1976
2012-08-17, 06:49
Tiden tycker jag är soft, 1 timme träning efter jobbet sen kan man träffa folk. Kan du inte gå ut på helgerna än då men ta det lugnare? Enorm skillnad i motivation att träna på helgen om jag druckit 4 öl kontra 10 öl.
Eller tycker du inte det är kul längre eller får optiångest av det?

Pretorian
2012-08-17, 07:07
Är det DU som inte vill hänga med kompisarna ut eller vad? Varför följer du inte med om du nu är så social? Låter inte bra alls.

HerrM
2012-08-17, 07:43
Lite ot då jag inte precis tränar som ett pro då jag är helt ny på gymmet. Kör varannan dag just nu med lätt löpning övriga dagar.

Gick tidigare på puben minst tre dar i veckan. Är nu alkoholfri sedan årsskiftet och har tappat 18kg.

De äkta vännerna är kvar (typ 5st). När man kommer in på stamhaken och beställer vatten är det kul en halvtimme. Sen inser man att dom som sitter där är fast i ett ekorrhjul tuggandes samma elände.

Med de äkta vännerna har jag fortfarande kul, fast inte så ofta tyvärr. Blir faktiskt mer seriöst snack.

Blir däremot inte tillfrågad lika ofta om man vill hänga med på saker.

Tycker man fått nya sociala kontakter på gymmet, vilket är nice. Intressant är hur lite träning man snackar med dom i omklädningsrummet.

Har lärt mig att inte prata träning med familj, vännner, kolleger då de inte är intresserade eller kommer med dravel som att det är farligt att träna varje dag.

Jag hoppas på sikt få nya vänner genom träningen... fram till dess är det bara att bita ihop.

Duran
2012-08-17, 08:15
Mitt sociala liv påverkas definitivt av min träning. Och jag har inte ens några konkreta mål med träningen. Jag tycker oftast det är tråkigt att umgås nykter och när jag dricker brukar jag vara vaken så sent att jag är bakfull i två dagar. Med tanke på att träningen samma dag aom man senare dricker förstörs så försvinner tre dagars träning. Därför dricker jag vanligtvis en gång i månaden och umgås några ggr mest av plikt däremellan.

När jag deffar undviker jag ofta ungänge för att inte frestas av fikor och sånt, följer inte med ut och äter heller. Man umgås oftast kring mat och dryck så för såna som vill undvika onyttigheter och har svårt att stå emot frestelser så blir det till att stanna hemma. Ibland kan man kanske umgås över en promenad men många bor en bit bort. Ibland undrar jag om träningen tar mer än den ger för min del.

speedy83
2012-08-17, 08:23
Det tråkigaste jag tycker verkar vara att det enda du och dina kompisar gör är att festa tillsammans. Jag kan tycka att är man kompisar gör man mycket mer än att bara går ut på krogen. Så för att komma förbi det kan du ju försöka hitta kompisar som sysslar med annat, med lite tur kanske någon träningsinriktad kompis som du kan umgås med.

Vad gäller tjej är det väl likadant där, det finns säkerligen tjejer som är i samma situation som dig och därför blir en perfect match ;)

Vill du ändå hänga med dessa så häng med dem och drick med måtta, man måste inte dricka sig dyngfull för att man inte vill vara helnykter det finns ju mellanting. Ta en öl eller två någon gång i månaden eller vad det nu rör sig om så är det nog inga problem.

Själv minns jag inte när jag var ute och festade på krogen sist men har ändå ett ok socialt liv tycker jag.

Cinderella
2012-08-17, 08:26
Om dina sk polare inte vill va med dig för att du inte dricker sprit så verkar dom ju inte vara så bra kompisar direkt. Att det ska behövas alkohol för att umgås och ha kul är
ju enligt mig rent fjanteri. Sen att träffa tjej är väl inte så jäkla svårt? Finns väl dessutom hur många tjejer som helst som har träning som en stor del av sitt liv. (lika björnar leka bäst) ;-)

Zorban
2012-08-17, 08:27
Tror du verkligen att det kommer bli någon skillnad på dina träningsresultat för att du dricker lite alkohol och äter något gott varannan helg och hänger med dina polare?

Det finns inget sorgligare än folk som avstår från en massa saker de gillar och ändrar sitt liv, p.g.a orsaker som antagligen inte gör någon skillnad. Utan som personen bara gör "för säkerhets skull". Typ att ta några öl eller några glas vin på helgen, eller att inte äta helt optimalt en dag. Och sedan går och whinar om det på ett forum till råga på allt.

Sen om man nu inte gillar alkohol är det ju en annan sak (men vad är då problemet?).

ARMSTARK
2012-08-17, 08:27
Träningen går i första hand, men det är typ en timme om dan, vad är det å snacka om? Har slutat med optinojjan så kosten är inget problem heller, och har man matlåda på jobbet så kan man äta bra för det mesta och ta skitmaten när det bjuds.

Alkohol verkar inte påverka träningen någonting vad jag kan märka. Å andra sidan blir jag aldrig bakfull hur mycket jag än dricker så jag är på gymet dan efter också.

Röda Björnen
2012-08-17, 08:32
Om vi säger såhär, när du blir gammal. Vad ska du säga att du gjort då ?

Vad har du för mål med din träning ? För såvida du inte planerar att göra träningen till en del av ditt liv i framtiden för att bli något så finns det ingen anledning att inte hänga med polarna ut och festa, sen måste man inte dricka! men att hänga med ut och råka förlora 2 timmars planerad sömn kanske är inte farligt.

Jag är nykterist och senast jag drack var över ett år sedan och jag festar nog nästan exakt lika mycket då som nu, enda skillnaden mestadels är att jag är nykter, ibland går och sover lite tidigare. Känner du att du inte kan festa utan alkoholen och därför skippar att umgås med dina vänner så kan jag lova att det är inte därför dina vänner inte ringer. Det är för att du ofta säger nej.

Jag tror inte du prioriterar dina vänner särskilt mycket om jag ska vara ärlig, för dig är det träning och det är inget fel med det. Men du kan båda ha kakan och äta den men du måste själv förstå om dina nuvarande vänner du snackar om verkligen är några du vill vara vän med eller om du bara är vän med dem för att ha vänner.

MVH

Niwah
2012-08-17, 08:40
Påverkar bara positivt. Jag behöver inte säga nej till alkohol bara för att jag tränar. Sen så mår jag skitbra och känner mig snyggare vilket gör mig till en trevligare människa. Har varit ganska blyg men träningen har tagit mig ur det. Att må bra inifrån och ut gör underverk för självkänslan.

Squamata
2012-08-17, 08:43
Påverkar bara positivt. Jag behöver inte säga nej till alkohol bara för att jag tränar. Sen så mår jag skitbra och känner mig snyggare vilket gör mig till en trevligare människa. Har varit ganska blyg men träningen har tagit mig ur det. Att må bra inifrån och ut gör underverk för självkänslan.

stort jefla +1

speedy83
2012-08-17, 08:46
Ni som säger att det finns massor av roliga aktiviteter som inte innefattar alkohol. Kan ni rada upp 5st?

Du kan alltså inte umgås med vänner utan att dricka dig full? jag spenderar massor av tid men vänner och vi grillar, äter på restaurang, kollar film, åker på banträffar med bilen, ser på konserter, promenerar, badar, åker skidor eller bara sitter och snackar.

Allt detta kan vi göra utan att vara fulla. Att man måste gå på krogen och vara full för att uppfattas som social och ha vänner tycker jag verkar sjukt.

Zorban
2012-08-17, 08:50
Du kan alltså inte umgås med vänner utan att dricka dig full? jag spenderar massor av tid men vänner och vi grillar, äter på restaurang, kollar film, åker på banträffar med bilen, ser på konserter, promenerar, badar, åker skidor eller bara sitter och snackar.

Allt detta kan vi göra utan att vara fulla. Att man måste gå på krogen och vara full för att uppfattas som social och ha vänner tycker jag verkar sjukt.
Många av dom sakerna, iaf grillning och resturang, blir ju iofs mycket bättre med alkohol. Film också och konserter. Skidor också, på egen risk :)

Skämt åsido, problemet är väl inte att TS inte kan ha roligt utan alkohol, utan att han kanske borde ha en sundare inställning till det, och kunna dricka lite ibland om han gillar det, utan att noja ihjäl sig?

speedy83
2012-08-17, 08:55
Många av dom sakerna, iaf grillning och resturang, blir ju iofs mycket bättre med alkohol. Film också och konserter. Skidor också, på egen risk :)

Skämt åsido, problemet är väl inte att TS inte kan ha roligt utan alkohol, utan att han kanske borde ha en sundare inställning till det, och kunna dricka lite ibland om han gillar det, utan att noja ihjäl sig?

Sant :) jag kanske missuppfattade lite men jag anser inte att en öl eller ett glas vin till maten är att dricka i den bemärkelsen. Är det så att TS inte gör detta håller jag absolut med att man bör lätta på inställningen lite, men menar också att man inte ska känna sig tvingad att festa järnet för att man umgås med kompisar. Som sagt mellanting är oftast väldigt bra...

Zorban
2012-08-17, 08:57
Sant :) jag kanske missuppfattade lite men jag anser inte att en öl eller ett glas vin till maten är att dricka i den bemärkelsen. Är det så att TS inte gör detta håller jag absolut med att man bör lätta på inställningen lite, men menar också att man inte ska känna sig tvingad att festa järnet för att man umgås med kompisar. Som sagt mellanting är oftast väldigt bra...
Ah nä jag tänkte inte heller på att dra ett helrör direkt, några öl eller några glas vin. Fan börjar bli gammal när jag kallar det för "att dricka". Poängen är att lite alkohol inte kommer göra någon som helst skillnad i det långa loppet. Att folk slutar med något de gillar, bara för att vara på den säkra sidan och inte mista ett halvt gram teoretisk muskelmassa, det är sorligt.

Typ, jag äter inte *låång lista* för jag har läst att i samband med kalaspuffar kan det teoretiskt sänka mitt testosteron med 4%. Uää uää mitt älskade testosteron. Vidare tror jag att jag lägger på mig 0.4 gram mindre muskler denna vecka om jag dricker ett glas vin. Uää uäää proteinsyntes.

Sånt gör mig deprimerad.

speedy83
2012-08-17, 09:01
Ah nä jag tänkte inte heller på att dra ett helrör direkt, några öl eller några glas vin. Fan börjar bli gammal när jag kallar det för "att dricka". Poängen är att lite alkohol inte kommer göra någon som helst skillnad i det långa loppet. Att folk slutar med något de gillar, bara för att vara på den säkra sidan och inte mista ett halvt gram teoretisk muskelmassa, det är sorligt.

Typ, jag äter inte *låång lista* för jag har läst att i samband med kalaspuffar kan det teoretiskt sänka mitt testosteron med 4%. Uää uää mitt älskade testosteron. Vidare tror jag att jag lägger på mig 0.4 gram mindre muskler denna vecka om jag dricker ett glas vin. Uää uäää proteinsyntes.

Sånt gör mig deprimerad.

Haha känner likadant. Men håller med dig helt och hållet.

Fredrik_S
2012-08-17, 09:01
Det blir lättare och lättare att hitta vänner och tjejer ju äldre och snyggare man blir. Jag är 32 nu och alla(nåja, nästan iaf ;) ) gillar mig i alla åldrar tjejer som killar 16-50 år pga att jag blivit vältränad och därmed snygg.

Sociala livet har blivit extremt mycket bättre tack vare träningen.
Sen är det nog inte hela världen att kröka till det med polarna lite då och då.
Jag går inte ut varje helg och dricker men jag vet andra med liknande fysik som mig som gör det.
Det är definitivt inte de ena eller det andra.

Tjejer kommer komma till dig när du får muskler och blir manlig, självsäker och vacker (du måste förståss jobba lite för tjejer är ännu blygare än dig), ingen tjej vill ha en soffliggare som spenderar hela kvällarna med dom ändå jämt.

Adam87
2012-08-17, 09:25
Visst de är jue inga problem att någongång gå ut med sina polare och dricka förutsatt att man kanske har ledigt från träningen den dagen.

Men bästa är att skaffa sig gympolare som gillar att träna lika mycket som du. Då kan man göra flera roliga saker som inte inblandar alkohol.

Kalliban
2012-08-17, 09:29
Det påverkar inte mitt sociala liv alls. Jag tränar en timme efter jobbet fyra dagar i veckan och på helgerna är jag ute och virrar runt lika mycket som innan. Om något så har det ökat mitt sociala liv då jag börjat snacka lite med folk på gymmet.

Nutrid
2012-08-17, 09:38
Men för helvette..

Ska du inte satsa på bodybuilding och är helt sjukligt seriös så finns det ingen anledning att prioritera bort festkvällar med vänner.

Som jag har sagt tidigare på forumet: Det är inte vi som håller igång varje vecka, år in och år ut som behöver oroa oss över att unna oss onyttigheter emellanåt, utan snarare de som inte tränar.

Lev ditt liv och se styrketräningen för vad det är för många = en hobby. Jag kan försäkra dig om att du kommer trivas bättre med tillvaron i livet om du gör saker du själv tycker om att göra istället för att gå all in för något utan anledning.

Du får aldrig tillbaks din ungdom och ifall du tycker den tiden i ditt liv är värd att läggas på nästan enbart gymmande (vilket bodybuilders exempelvis gör där varje marginal räknas) så bör du vara jävligt säker på din sak för den uppoffringen är stor.

Corpobal
2012-08-17, 11:16
Burkar köra en klukn per SET tillsammans det är perfekt frlfest FINNA INGA HINDER för en god tid ihop med vänner och att träna lite ryck o stöt.

Matsa
2012-08-17, 11:26
Jag gillar både träningen och att umgås med mina vänner så jag ser helt enkelt till att hitta tid för det. Om jag ska göra något med kompisar efter jobbet så försöker jag träna på lunchen eller så går jag i värsta fall upp tidigt och tränar innan jobbet.

Visserligen är jag inte världens mest sociala person men någon gång i veckan eller två hinner jag i alla fall umgås med folk.

Victuhh
2012-08-17, 11:30
Exet var lite lagom sur ibland när man ville träna innan jag skulle till henne..
Men så var hon en surpuppa också! Mina nära vänner har överseende med det, vi brukar inte bestämma någon tid eller så utan jag hinner oftast träna och äta innan vi hittar på grejer..

aajo, sen har jag inget jobb jag måste passa in i dagsschemat så länge, det förenklar ju en del

Macroman
2012-08-17, 12:19
Är man inte elitidrottare med potential till stora framtida intäkter så är det helt poänglöst att fokusera för mkt på träning. Man lever bara en gång och det gäller att ta vara på den tiden och göra roliga saker.

ToughLove
2012-08-17, 12:22
Både positivt och negativt, dom positiva delarna har ju redan sagts, så som att man får bättre självförtroende och blir mer själv säker, dock kontras detta med dom negativa, iaf för min del, då jag känner mig liten och inte tillräckligt stor, även fast folk ger mig komplimanger. Det viktiga är att inte sätta för höga krav på dig själv gällande träningen då det kan få dig att må dåligt då det tar en jävla tid och tålamod att bli stor & stark. Har tidigare undivkit att supa och ens umgås med mina vänner pga träningen, men har börjat inse mer och mer att det är inte värt det, ifall man nu inte vill gå all in för att bli IFBB pro, vilket kräver så mycket mer än många tror

Sniggel
2012-08-17, 12:23
Träningen gör att jag uppskattar livet. Det hade jag inte gjort utan träning. Upptäckte detta när jag var 18-19 cirkus. Så fort jag haft en längre tid utan träning börjar jag märka att jag blir omotiverad i allting. Jag hade definitivt blivit deprimerad utan det.
Mitt liv kretsar dock inte kring enbart träningen så jag fyller väl kanske inte kriterierna. Inte för att man behöver låta hela livet kretsa kring träningen bara för att man har höga mål (annat än superhöga då).

Spartansk
2012-08-17, 12:29
Kan man verkligen vara på "båda ställena" eller är det "de ena eller det andra" som gäller?

Det är ju verkligen inte "antingen eller".

Jag vet inte hur ofta dina polare super, men säg att de super två kvällar i veckan. Om du hänger med dem ut, och under resten av veckan tränar hårt och äter bra, kommer du ju ha en mycket snyggare och starkare kropp än om du inte hade tränat/ätit bra.

Dedication
2012-08-17, 13:08
Är man inte elitidrottare med potential till stora framtida intäkter så är det helt poänglöst att fokusera för mkt på träning. Man lever bara en gång och det gäller att ta vara på den tiden och göra roliga saker.

Jaha? Kan tänka mig att dom flesta här tränar inte för att dom måste, utan gör det för att dom tycker det är roligt. Tror att vi som har träningen nära hjärtat tar vara på tiden bäst genom att träna. :)

Macroman
2012-08-17, 13:22
Jaha? Kan tänka mig att dom flesta här tränar inte för att dom måste, utan gör det för att dom tycker det är roligt. Tror att vi som har träningen nära hjärtat tar vara på tiden bäst genom att träna. :)

Motsäger inte alls vad jag skriver. Man kan träna hårt och mycket samt ändå hinna gå ut med sina kompisar om det hålls på en rimlig nivå dvs 1-2 ggr i veckan.

tjing
2012-08-17, 13:25
Men för helvette..

Ska du inte satsa på bodybuilding och är helt sjukligt seriös så finns det ingen anledning att prioritera bort festkvällar med vänner.

Lev ditt liv och se styrketräningen för vad det är för många = en hobby. Jag kan försäkra dig om att du kommer trivas bättre med tillvaron i livet om du gör saker du själv tycker om att göra istället för att gå all in för något utan anledning.


+1

En del verkar vara överseriösa men verkar inte fråga sig varför de är det. När styrketräning blir en autistisk ensamaktivitet som inte syftar till tävling och man prioriterar bort festkvällar och vänner har man problem. Man kanske inbillar sig att man tävlar i någonting men ingen bryr sig om du lägger på 2,5 kg extra på stången.

Träning i all ära, jag älskar det men att offra allt annat för att gymma är tragiskt som fan om det egentligen bara är en hobby.

tjing
2012-08-17, 13:27
Jaha? Kan tänka mig att dom flesta här tränar inte för att dom måste, utan gör det för att dom tycker det är roligt. Tror att vi som har träningen nära hjärtat tar vara på tiden bäst genom att träna. :)

Usch, du låter som en jobbig och övertaggad fitnessmänniska.

Spartansk
2012-08-17, 13:30
Jaha? Kan tänka mig att dom flesta här tränar inte för att dom måste, utan gör det för att dom tycker det är roligt. Tror att vi som har träningen nära hjärtat tar vara på tiden bäst genom att träna. :)

Har du inget behov av att umgås med vänner ett par gånger i veckan?

Victuhh
2012-08-17, 13:41
Är man inte elitidrottare med potential till stora framtida intäkter så är det helt poänglöst att fokusera för mkt på träning. Man lever bara en gång och det gäller att ta vara på den tiden och göra roliga saker.

Många som lever för träning som hobby och anser det vara det roligaste som finns :smash:

Matsa
2012-08-17, 13:42
Jaha? Kan tänka mig att dom flesta här tränar inte för att dom måste, utan gör det för att dom tycker det är roligt. Tror att vi som har träningen nära hjärtat tar vara på tiden bäst genom att träna. :)

Jaha? Bara för att det Macroman skrev inte är applicerbart på dig betyder det inte att det inte är det på andra. TS uttrycker någon sorts ångest över allt han försakar för träningens skull och säger sig ligga vaken och grubbla. Själva anledningen till att han startade tråden torde ju vara att han funderar över huruvida det är värt det eller inte.

Många som lever för träning som hobby och anser det vara det roligaste som finns :smash:

Se det jag skrev ovanför.

+1

En del verkar vara överseriösa men verkar inte fråga sig varför de är det. När styrketräning blir en autistisk ensamaktivitet som inte syftar till tävling och man prioriterar bort festkvällar och vänner har man problem. Man kanske inbillar sig att man tävlar i någonting men ingen bryr sig om du lägger på 2,5 kg extra på stången.

Träning i all ära, jag älskar det men att offra allt annat för att gymma är tragiskt som fan om det egentligen bara är en hobby.

Nu är jag i allra högsta grad för att hålla en sund balans mellan träning och övriga livet, framförallt eftersom det tar lång tid att få bra resultat och det kan bli jobbigt att syssla med det länge nog om man bränner ut sig i onödan men detta håller jag inte med om. Det räcker väl med att jag själv bryr mig om de där 2,5kg extra? Om det är värt det är väl helt upp till mig?

speedy83
2012-08-17, 13:44
Jag måste erkänna att jag ser inte sambandet med att inte träffa vänner och supa. TS säger som jag tolkar honom att han inte är intresserad av att supa men att det är det enda hans vänner vill göra. Jag får känslan av att många här ändå uppmanar honom till att gå ut och dricka.

Tycker inte heller det handlar om att vara överseriös med sin träning att man inte vill festa flera dagar i veckan, jag tycker snarare att det är sunt och kan man inte umgås och ha kul utan sprit så har man nog större problem än TS. Det betyder dock inte att man ska vara rädd för att ta ett glas ibland eller gå ut om man känner för det, men att nästan mobba TS för att han inte vill gå ut jämt tycker jag inte stämmer.

En brasklapp till om jag har missuppfattat flera av er här.

Jode
2012-08-17, 13:56
Detta tjat om att man måste tävla i allt för att gå all in. Jag ser inte mitt liv som en tävling. Vill någon lägga ner lika hårt slit runt träning som en person som ska tävla så kan det väll kvitta. Huvudsaken är att man trivs med det man gör och att det inte skadar någon? Tävling eller ej.

AronP
2012-08-17, 13:59
Jag prioriterar bort en hel del socialt, speciellt på diet. Det kanske inte är värt det men det ger mig ändå något tillbaka, en känsla av självuppfyllnad.

Spartansk
2012-08-17, 14:13
Jag tror att många tror att det är värre att gå ut nykter med fulla vänner än vad det är. När man väl prövat det några gånger så inser man att det oftast är rätt sköj ändå.

Aping
2012-08-17, 14:20
Jag måste erkänna att jag ser inte sambandet med att inte träffa vänner och supa. TS säger som jag tolkar honom att han inte är intresserad av att supa men att det är det enda hans vänner vill göra. Jag får känslan av att många här ändå uppmanar honom till att gå ut och dricka.

Tycker inte heller det handlar om att vara överseriös med sin träning att man inte vill festa flera dagar i veckan, jag tycker snarare att det är sunt och kan man inte umgås och ha kul utan sprit så har man nog större problem än TS. Det betyder dock inte att man ska vara rädd för att ta ett glas ibland eller gå ut om man känner för det, men att nästan mobba TS för att han inte vill gå ut jämt tycker jag inte stämmer.

En brasklapp till om jag har missuppfattat flera av er här.
+1

Om man ska snacka patetiskt kommer "ut och dricka för att vara med i gänget" på förstaplats, träna själv för att man tycker att det är kul långt därefter.

Däremot tror jag att du som människa missar en enorm del av din potentiella lycka av att totalt utesluta att umgås med andra människor i sociala sammanhang. Du behöver inte ha ett socialt liv som bygger på alkoholfestande liksom, funderat på att hitta människor som gillar att träna och se om du kommer bra överens med dem?

Resonemangen runt att det är ovärt att gå in för något 100% och njuta av sin individuella utveckling utan att ha tävlingsambitioner är likaså patetiska IMO.

SheWolf
2012-08-17, 14:32
Jag känner igen det du skriver, Bult1. Man lever ju ett speciellt liv och det är inte alla som förstår eller stöttar det, vilket är tråkigt att upptäcka. Men träningen är ju så rolig så du tycker väl att det är värt tiden i gymmet ändå får man hoppas?
Sen vill man ju ha ett socialt umgänge också och då får man lägga ner energi på att skapa den umgängeskrets som stöttar det du gör!
Prata med folk på gymmet, åk på tävlingar, träningsträffar etc. och bygg ett givande kontaktnät som går ihop med din träningslivsstil.
Värdesätt också de vänner du har utanför träningen och försök göra annat än att supa ner dig med dem. Allt är inte träning i livet. Allt är inte supa och festa heller. Skapa balans. :)

Macroman
2012-08-17, 14:34
Många som lever för träning som hobby och anser det vara det roligaste som finns :smash:

Ja och man kan fortfarande ha det som en hobby och tycka det är det roligaste som finns utan att försaka jättemycket annat som är kul.

Hymer
2012-08-17, 14:58
Jag hinner allt som oftast inte med mina vänner längre. Träning & umgås med sambo samt vara pappa tar upp all tid som finns typ. När jag väl hittar några fickor så bli det att sitta och spela på datorn typ.

Fyllot
2012-08-17, 15:00
Träningen är det viktigaste i livet efter att ha råd med mat på bordet. Har dumpat kvinnor som varit för otränade eller inte gillat min dedikation till gymmet.

Har aldrig tränat för kvinnor och kommer aldrig göra det heller, ni som gör det....jag skäms.

Beelz
2012-08-17, 15:04
Jag hinner allt som oftast inte med mina vänner längre. Träning & umgås med sambo samt vara pappa tar upp all tid som finns typ. När jag väl hittar några fickor så bli det att sitta och spela på datorn typ.

samma här, och på helgerna vill jag bara ta det lungt hemma, gejma lite xbox eller bara ta det lungt, fast jag är inte pappa ;)

ARMSTARK
2012-08-17, 15:05
Det är lätt att bli fanatisk i nåt man gillar. Jag har själv problem med det, tränar jag ska jag försöka bli så stark som möjligt, samlar jag på nåt ska jag ha ALLT och ger mig inte förräns jag har det. osv.

Jag ser inget problem i att skita i andra saker för att prioritera en sak, men när man skiter i saker man egentligen skulle vilja göra är det inte okej.

Stor Hård Ådrig
2012-08-17, 15:13
Tycker folk överdriver med att alkohol sabbar så mycket för träningen. Nu tränar jag inte på elitnivå överhuvudtaget, men vad är det som är så läskigt? Visst, kalorierna kanske är onödiga om man dietar men annars gör väl några öl inte allt för mycket?

Latissimus Dorsi
2012-08-17, 15:34
Mycket positivt. Folk ser en på ett annat sätt när man säger att man tränar seriöst. Sen har jag märkt fenomenet att folk tar en mer på allvar när man är lite större byggd.

C.E.J.
2012-08-17, 15:37
vältränad och därmed snygg.

Hur blir man snygg av att träna, särskilda ansiktsmuskelövningar eller? Snygg kropp + fult ansikte = ful person.

Wormzie
2012-08-17, 15:41
Träningen är det viktigaste i livet efter att ha råd med mat på bordet. Har dumpat kvinnor som varit för otränade eller inte gillat min dedikation till gymmet.

Har aldrig tränat för kvinnor och kommer aldrig göra det heller, ni som gör det....jag skäms.

Jag är glad över att min flickvän inte delar mitt intresse för skivstänger och skrot..helt ointressant om jag körde 3 set skivstångsrodd och avslutade med högreps på facepulls.. det är ju olikheterna som gör att man kompletterar varandra!

Och att man inte tränar "för" kvinnor är ju en sak.. men jag tror många tränar för att må bra med sig själva, och ett vältränat tilltalande yttre är ju något som kan ge bättre självförtroende.. det är säkert en del av motivationen bakom min träning så ta för dig nu o skäms á mina vägnar.

Wormzie
2012-08-17, 15:43
Hur blir man snygg av att träna, särskilda ansiktsmuskelövningar eller? Snygg kropp + fult ansikte = ful person.

Ful kropp+snyggt ansikte=ful

ful kropp+träning+snyggt ansikte=snygg kropp+snyggt ansikte=snygg

En vältränad kropp är en attribut som lyfter ditt utseende i de flestas ögon. Hur ens ansikte ser ut är svårt att göra någonting åt men det blir inte sämre av träning.

Matsa
2012-08-17, 15:46
Hur blir man snygg av att träna, särskilda ansiktsmuskelövningar eller? Snygg kropp + fult ansikte = ful person.

Ful kropp + fult ansikte = fulare person. Förbättrar man sin fysik åt det mindre motbjudande hållet så har man ju blivit något snyggare. Ett alldagligt ansikte med en snygg kropp drar till sig mer positiva blickar än ett alldagligt ansikte med en intetsägande kropp.

Samtidigt spelar det mesta av det där ingen större roll om man ändå är socialt handikappad. :(

tjing
2012-08-17, 15:51
Nu är jag i allra högsta grad för att hålla en sund balans mellan träning och övriga livet, framförallt eftersom det tar lång tid att få bra resultat och det kan bli jobbigt att syssla med det länge nog om man bränner ut sig i onödan men detta håller jag inte med om. Det räcker väl med att jag själv bryr mig om de där 2,5kg extra? Om det är värt det är väl helt upp till mig?

Såklart är det så.

Jag menade...äh strunt samma.

Matsa
2012-08-17, 16:07
Såklart är det så.

Jag menade...äh strunt samma.

Kanske något i stil med att så länge man är på det klara med att man jagar 2,5kg hit eller dit för sin egen skull så går det an att lägga massa tid på det men om man gör det för att imponera på någon annan än sig själv så är det förmodligen ganska bortkastat?

Inte för att jag vill lägga ord i någons mun eller så, men något måste jag ju skriva för att förhala sådant som jag egentligen borde göra. Typ städa. :/

Spartansk
2012-08-17, 16:11
Hur blir man snygg av att träna, särskilda ansiktsmuskelövningar eller? Snygg kropp + fult ansikte = ful person.

Fet = fett ansikte = fult ansikte.
Ofet = smalt ansikte = kanske snyggt ansikte

tjing
2012-08-17, 16:27
Kanske något i stil med att så länge man är på det klara med att man jagar 2,5kg hit eller dit för sin egen skull så går det an att lägga massa tid på det men om man gör det för att imponera på någon annan än sig själv så är det förmodligen ganska bortkastat?

Inte för att jag vill lägga ord i någons mun eller så, men något måste jag ju skriva för att förhala sådant som jag egentligen borde göra. Typ städa. :/

Ja, men typ.

Jag har för mycket ärenden att utföra så inspirationen till att skriva infinner sig inte. Tack för att du förtydligade vad jag skulle säga.

dream_theater_
2012-08-17, 18:34
Mitt sociala liv berörs inte alls. Snarare tvärt om! Träffar massa roliga människor på gymmet, och jag festar som aldrig förr. Jag tänker inte tumma på det jag tycker är kul för att jag tappar lite i träningen.

nyvaken
2012-08-17, 18:39
Rackarns utseendegnäll, hur många % av befolkningen är verkligen att klassa som fula? Intetsägande tycker man nog att majoriteten är, men det det är ju för att man itne orkar koncentrera sig på mer än några få i taget.
Jag ser mest troligt riktigt alldaglig ut, men att vara utåtriktad med bra humor har då gett mig kontakt med de flesta jag vill. Ett halvårs SL:ande hjälper möjligen till litegrann.

Supermicke
2012-08-17, 19:07
själv är jag odödlig.. har inget liv ^.^

exor
2012-08-17, 19:23
Gör det du mår bra av, sluta vara så nojig. Dra jt med polarna lch drick några öl. Deg lönar sig i längden.

Beelz
2012-08-17, 19:36
Fet = fett ansikte = fult ansikte.
Ofet = smalt ansikte = kanske snyggt ansikte

Det där stämmer ganska bra, alla jag har sett iaf som blivit smala/smalare har fått mycket bättre utseende killar som tjejer

simper02
2012-08-17, 19:54
mår du bra utanför gymmet= bra resultat på gymmet.

Fyllot
2012-08-17, 20:42
Och att man inte tränar "för" kvinnor är ju en sak.. men jag tror många tränar för att må bra med sig själva, och ett vältränat tilltalande yttre är ju något som kan ge bättre självförtroende.. det är säkert en del av motivationen bakom min träning så ta för dig nu o skäms á mina vägnar.

Problemet är att man inte kan gömma sig bakom en stabil fysik utan att det spökar i skallen. Därför ska man inte blint förlita sig på att man blir kungen bara för att man lyfter skrot. Processen är lång. *cry*

KalleTeodor
2012-08-17, 20:44
Men för helvette..

Ska du inte satsa på bodybuilding och är helt sjukligt seriös så finns det ingen anledning att prioritera bort festkvällar med vänner.

Som jag har sagt tidigare på forumet: Det är inte vi som håller igång varje vecka, år in och år ut som behöver oroa oss över att unna oss onyttigheter emellanåt, utan snarare de som inte tränar.

Lev ditt liv och se styrketräningen för vad det är för många = en hobby. Jag kan försäkra dig om att du kommer trivas bättre med tillvaron i livet om du gör saker du själv tycker om att göra istället för att gå all in för något utan anledning.

Du får aldrig tillbaks din ungdom och ifall du tycker den tiden i ditt liv är värd att läggas på nästan enbart gymmande (vilket bodybuilders exempelvis gör där varje marginal räknas) så bör du vara jävligt säker på din sak för den uppoffringen är stor.

fel. det är en livsstil.

Matsa
2012-08-17, 21:11
fel. det är en livsstil.

Känns det bättre nu när du har fått visa hur hardcorehäftig du är? :)

tearz
2012-08-17, 21:39
Totalt
Värt det?! : alla dagar i veckan !

FredrikC
2012-08-17, 21:57
mår du bra utanför gymmet= bra resultat på gymmet.

Så sant!

Beelz
2012-08-17, 22:09
mår du bra utanför gymmet= bra resultat på gymmet.

Går det bra på gymmet mår jag bra utanför gymmet

Likeapeanut
2012-08-17, 22:15
Går det bra på gymmet mår jag bra utanför gymmet


Haha sanning ;)

AronP
2012-08-17, 22:42
Jag ifrågasätter mitt beslut dagligen. Jag kommer fram till samma sak varje dag, jag hatar det men jag älskar det då det är dne jag är.

Albin Eriksson
2012-08-17, 23:27
Lite inne på Arons linje, att älska mat, resande och liknande på samma gång som man tävlingsdietar går inte riktigt ihop.
Men man väger saker och ting mot varandra, inser att man gör det man vill göra, det man mår bra av och man lever den livsstil man vill.
Planerar dock redan semesterresa till värmen och medelhavskäk lagom till våren, ett nöje nu mellan måltider, sömn och träningspass. :)

Carcer
2012-08-17, 23:37
Bara positivt, träffat många trevliga människor på gymmet.

Har överhuvudtaget mer energi och fokus.

Fredrik_S
2012-08-18, 06:33
Alltså kolla hur proffessionella kroppsbyggare lever. De verkar ju vara sociala maskiner och resa runt halva världen och vara sociala.
Träningen tar väl knappast mycket mer än 1,5 timme av ditt dygn även om du är proffessionellt satsande hardcore super ultra....

pwnyou
2012-08-18, 07:39
Den påverkar det sociala livet bara positivt.

smeander
2012-08-18, 08:14
Vill man lyckas med träningen får man välja bort sitt sociala liv.


Sent from a cordless device.

Eddie Vedder
2012-08-18, 08:29
Vill man lyckas med träningen får man välja bort sitt sociala liv.


Sent from a cordless device.

Det där är ju faktiskt fel. Jag vet inte om du ens var seriös eller ville provocera lite men fel är det ju i alla fall. Om man nu inte har en väldigt snedvriden bild av att "socialt liv" måste innebära ett liv som består av att fika, supa, kolla på sport och shoppa förstås.

Det är verkligen inget "jag gör så här"-inlägg från min sida (jag vet mycket väl att jag inte har något att komma med för egen del) men allt som krävs är ju ögon och läskunnighet för att se att de flesta byggarna har ett socialt liv även om de naturligtvis lägger mesta tiden av livet på sin träning. Men det gör ju alla människor som satsar på sina karriärer.

Och om nu de som verkligen gör karriär på sin byggning inte lever i socialt vakuum så varför skulle då bicepsbyggare96 behöva göra det?

tjing
2012-08-18, 09:46
D Om man nu inte har en väldigt snedvriden bild av att "socialt liv" måste innebära ett liv som består av att fika, supa, kolla på sport och shoppa förstås.


Vad är det för del på de inslagen menar du? Låter ultimat tycker jag, om man byter ut kolla sport mot något vettigare.

Endorah
2012-08-18, 12:22
Förut begränsade träningen mitt sociala liv, men nu är det absolut tvärt om. Mycket skönare faktiskt eftersom resultaten ändå ökar i samma takt.

Chrulle
2012-08-18, 12:27
Tycker träningen är en del utav mitt sociala liv, har iofs en polare med samma mål med träningen så :) Skönt med relativt lite folk på gymmet också, jag känner dom flesta.

Sen blir jag piggare också, och gladare, så jag vill hitta på mer sociala grejer.

tjing
2012-08-18, 12:37
Tycker träningen är en del utav mitt sociala liv, har iofs en polare med samma mål med träningen så :) Skönt med relativt lite folk på gymmet också, jag känner dom flesta.

Sen blir jag piggare också, och gladare, så jag vill hitta på mer sociala grejer.

Mmjo, av medelhård träning håller jag med om att man blir piggare. Tung styrketräning och hård konditionsträning blir man inte piggare av i längden dock, snarare konstant småtrött. Enligt min erfarenhet. Variation är nyckeln såklart.

Spartansk
2012-08-18, 12:43
Tung styrketräning och hård konditionsträning blir man inte piggare av i längden dock, snarare konstant småtrött. Enligt min erfarenhet. Variation är nyckeln såklart.

+1. Plocka svamp, dammsuga, mm är nivån man bör hålla träningen på om man vill bli pigg.

tjing
2012-08-18, 12:46
+1. Plocka svamp, dammsuga, mm är nivån man bör hålla träningen på om man vill bli pigg.

Helt klart.

Jag upplever stor skillnad i motivation och allmän pigghet i allmänhet efter 1-2 dagar vila från hård träning. Men vad ska man göra liksom.

Spartansk
2012-08-18, 12:50
Helt klart.

Jag upplever stor skillnad i motivation och allmän pigghet i allmänhet efter 1-2 dagar vila från hård träning. Men vad ska man göra liksom.

Ja, så jäkla trött blir man inte av tung styrketräning att det är värt att vara smalfet och klen, liksom.

tjing
2012-08-18, 12:56
Ja, så jäkla trött blir man inte av tung styrketräning att det är värt att vara smalfet och klen, liksom.

Precis. Det är en enkel ekvation.

Sen kan man ju faktiskt vila mer mellan passen och sluta med "cardio" som tuffa personer förespråkar. Då blir det ju en helt annan återhämtning.

Chrulle
2012-08-18, 13:14
Mmjo, av medelhård träning håller jag med om att man blir piggare. Tung styrketräning och hård konditionsträning blir man inte piggare av i längden dock, snarare konstant småtrött. Enligt min erfarenhet. Variation är nyckeln såklart.
Jag kör styrketräning 5 dagar i veckan, hårt jobb + kcal-underskott, aldrig varit så här pigg :)

Jag har varit konstant trött hela mitt liv som fet och lat, så det här är ingenting i jämförelse.

tjing
2012-08-18, 13:20
Jag kör styrketräning 5 dagar i veckan, hårt jobb + kcal-underskott, aldrig varit så här pigg :)

Jag har varit konstant trött hela mitt liv som fet och lat, så det här är ingenting i jämförelse.

Good on you.

Kcal-underskott kan ha en viss uppiggande effekt dock av olika anledningar. Samtidigt kan man bli rejält slö på stora överskott.

Chrulle
2012-08-18, 13:24
Jag har nog legat på grovt överskott senaste åren, men sen har jag motivation till att göra massa saker, sätter man sig ner och känner efter så är man ju alltid lite trött.

Spartansk
2012-08-18, 13:56
Jag har nog legat på grovt överskott senaste åren, men sen har jag motivation till att göra massa saker, sätter man sig ner och känner efter så är man ju alltid lite trött.

Kan det vara fetheten som gjorde dig trött innan du tränade?

Chrulle
2012-08-18, 14:10
Kan det vara fetheten som gjorde dig trött innan du tränade?
Ja, det är nog en del i det hela, samt alkoholen, bristen på sysslor, ansvarlöshet och allmänt deppig :)

maaherra
2012-08-18, 14:18
Mmjo, av medelhård träning håller jag med om att man blir piggare. Tung styrketräning och hård konditionsträning blir man inte piggare av i längden dock, snarare konstant småtrött. Enligt min erfarenhet. Variation är nyckeln såklart.

Det är en stor anledning till att jag sällan tränar extremt hårt nuförtiden. Jag tycker om att röra på mig och mår bra av det men vill inte prioritera bort annat pga. träningen. Genom att ofta träna medelhårt fungerar det bra att bara duscha, slänga i sig lite käk on-the-go och sedan dra ut på stan/till vänner el whatever. Tycker dock det inte behöver - eller ska inte - finnas en motsättning mellan träning och socialt liv.

Till TS: Reflektera lite över om det är värt att prioritera bort dina vänner och varför du gör det? Känns tankarna inför att missa ett träningspass tvångsmässiga?

Jag gissar på att du mår bra av att träna, det gör nog de flesta. Men det kanske kan vara värt att reflektera över vad du prioriterar bort och vad det kommer att få för följder. Mitt tips är att kanske sänka dina ambitionsnivåer, inte köra slut på sig varje pass och träna tidseffektivt. Spring till/från jobbet, gymma innan jobbet/under lunchen/direkt efter jobbet och håll det på en sådan nivå att du inte behöver lägga dig ner i fosterställning direkt efteråt.

Om jag talar utifrån egen erfarenhet så blir det ofta fem-sex pass i veckan och jag upplever inte att jag behöver prioritera bort någonting alls i min vardag eller att det begränsar mig på något sätt. Resultat får jag även om det säkert hade gynnat mig att sköta sömn, kost och vila bättre. Jag ser det dock som att jag får bästa möjliga resultat utefter de förutsättningar jag vill ha för livet i övrigt.

Dedication
2012-08-18, 14:50
Har du inget behov av att umgås med vänner ett par gånger i veckan?

Umgås med mina vänner nästan varje dag. Kanske fungerar bra eftersom dom har precis samma intressen ;)

Spartansk
2012-08-18, 14:54
Ja, det är nog en del i det hela, samt alkoholen, bristen på sysslor, ansvarlöshet och allmänt deppig :)

Att inte röra sig alls är nog minst lika uttröttande som att träna hårt, iofs. :) Lagom är bäst när det gäller pigghet.

Umgås med mina vänner nästan varje dag. Kanske fungerar bra eftersom dom har precis samma intressen ;)

Okej, dåså! :thumbup:

Tolkia
2012-08-18, 15:35
Vad är det för del på de inslagen menar du? Låter ultimat tycker jag, om man byter ut kolla sport mot något vettigare.
Felet är väl om man antar att ett socialt liv måste bestå av det och bara det. T.o.m. du, som kritiserar Eddies inlägg, måste ju justera beskrivningen.

Personligen skulle jag nog fly till träningen (eller till jobbet) om "fika, supa, kolla på sport och shoppa" var definitionen på "socialt liv".

Till startinlägget vill jag gärna ställa en fråga: Du klagar på att dina vänner aldrig hör av sig, men hör DU någonsin av dig till dina vänner? Det funkar sällan om kommunikationen bara går en väg. Dina vänner kan knappast gissa sig till att du vill umgås med dem om du inte signalerar att du vill det.

Sedan är du ju i en ålder där vänskapskretsen ofta förändras. Man blir vuxnare och utvecklas åt olika håll, och det blir ännu tydligare när man lämnar gymnasiet och inte längre har skolan gemensamt.

Eddie Vedder
2012-08-18, 15:39
Vad är det för del på de inslagen menar du? Låter ultimat tycker jag, om man byter ut kolla sport mot något vettigare.

Ja om man verkligen anstränger sig så gott man kan går det visst att feltolka precis allt. Jag är imponerad. :)

Duran
2012-08-18, 15:49
I mina umgängeskretsar brukar mat och dryck vara centralt när man ses. Nån enstaka gillar att promenera och ibland ser man film ihop (då risken för snask/alkohol är överhängande). Vad är det för umgänge ni andra pratar om? Jag har haft många umgängeskretsar men aldrig stött på nåt annat. Finns det ett bättre liv därute alltså?

Tolkia
2012-08-18, 15:59
I mina umgängeskretsar brukar mat och dryck vara centralt när man ses. Nån enstaka gillar att promenera och ibland ser man film ihop (då risken för snask/alkohol är överhängande). Vad är det för umgänge ni andra pratar om? Jag har haft många umgängeskretsar men aldrig stött på nåt annat. Finns det ett bättre liv därute alltså?
Personligen tycker jag angående just alkohol att ett umgänge där det är centralt att det som finns i glasen är (tillräckligt) alkoholhaltigt och att de som dricker blir (tillräckligt) berusade är ovärdigt en vuxen människa. Jag dricker ganska sparsamt - inte p.g.a. träning eller av nykterhetsprinciper, utan för att det helt enkelt inte roar mig - och har mer än en gång varit i situationen att folk har stört sig på detta. Sedan jag blivit vuxen väljer jag att inte umgås mer än nödvändigt med folk som inte är mer intresserade av att umgås med mig som person än att de blir frustrerande om jag inte vill dricka mig packad. Jag lägger mig inte i om andra vill dricka, men den som vill lägga sig i att jag inte gör det kan ju dra.

Duran
2012-08-18, 16:08
Personligen tycker jag angående just alkohol att ett umgänge där det är centralt att det som finns i glasen är (tillräckligt) alkoholhaltigt och att de som dricker blir (tillräckligt) berusade är ovärdigt en vuxen människa. Jag dricker ganska sparsamt - inte p.g.a. träning eller av nykterhetsprinciper, utan för att det helt enkelt inte roar mig - och har mer än en gång varit i situationen att folk har stört sig på detta. Sedan jag blivit vuxen väljer jag att inte umgås mer än nödvändigt med folk som inte är mer intresserade av att umgås med mig som person än att de blir frustrerande om jag inte vill dricka mig packad. Jag lägger mig inte i om andra vill dricka, men den som vill lägga sig i att jag inte gör det kan ju dra.

Men vad brukar du göra med dina vänner? Har ni några särskilda aktiviteter eller sitter ni och pratar, utan lunch/fika/alkohol? Jag har definitivt inget emot att människor låter bli att dricka men personligen så blir jag lätt uttråkad nykter om man inte gör något särskilt. Jag kan tycka om människor men pratet brukar vara ganska förutsägbart när man lärt känna folk. Jag tycker om att arbeta tillsammans eller hjälpa folk att flytta annars.

tjing
2012-08-18, 16:16
Ja om man verkligen anstränger sig så gott man kan går det visst att feltolka precis allt. Jag är imponerad. :)

Äsch, skojade ju lite :)

Men ja jag förstår vad du menar.

Jag har för övrigt lite svårt för folk som inte ALLS förstår poängen med att dricka sig berusade. Allt som har med alkohol att göra fördöms och tydligen är det nu också "ovärdigt" att dricka sig berusad med vänner en Lördagkväll som man kanske bara träffar på helgen. Det känns som att tillknäppta, allmänt småtråkiga och reserverade människor inte "gillar" alkohol och väljer bort det till förmån för träning och att spela dataspel eller vad det nu kan vara.

Inget fel på träning och dataspel såklart, men ja. Just saying.

Vad man då också väljer bort är ofta umgänge, eftersom folk umgås och dricker när det är fest.

Någonstans undrar man ju också, vad ska då ett socialt liv bestå av? Ingen fika, ingen alkohol, ingen shopping, ingen sport...vad gör man då. Hur umgås man förutom det? Äter middag ihop, fine. Mer? Det ÄR ju så folk umgås i vuxen ålder och jag förstår inte riktigt problemet.

Känns lite präktigt att försöka framhålla att man själv minsann umgås på ett förfinat socialt sätt (som inte definierats), medan vanliga aktiviteter som att fika och dricka på en fest går bort.

Duran
2012-08-18, 16:32
Museum, vernissage och teater kan man ju gå på, men inte jämt liksom. Jag har inte så mycket idéer som andra skulle va med på och som inte kostar för mycket (jag vet att alkohol kostar men jag dricker en gång/månad. Det är resten av tiden jag undrar över).

Tolkia
2012-08-18, 16:35
Äsch, skojade ju lite :)
Gjorde du det, eller försöker du cykla baklänges nu? För här nedan gör du nämligen exakt samma sak igen. Är det också "skoj"?
Allt som har med alkohol att göra fördöms och tydligen är det nu också "ovärdigt" att dricka sig berusad med vänner en Lördagkväll som man kanske bara träffar på helgen.
Eftersom det var jag som använde ordet "ovärdigt" antar jag att du syftar på mitt inlägg. Om du orkar läsa vad det står, istället för att direkt känna dig påhoppad och gå i spinn, så ser du att jag inte har några som helst synpunkter på att folk vill dricka. Det jag stör mig på, och som jag tycker a) är väldigt omoget av de som ägnar sig åt beteendet och b) är ovärdigt en vuxen människa både att ägna sig åt och att låta sig utsättas för är att ställa upp krav för vad, hur och hur mycket ANDRA skall dricka. Vilket förekommer, frekvent, framför allt i vissa åldrar. Vilket det ofta skrivs om i trådar här på Kolo ("buhu, mina kompisar tycker att jag är töntig/tråkig/bögig som inte super mig aprak").

Du gnäller på att andra, som du tycker, "fördömer" ett sätt att umgås som du tycker är bra, men skyndar raskt att på precis samma sätt fördöma sätt att umgås som du inte tycker är lika bra. Konsekvens, much?

spoon
2012-08-18, 16:43
kalla mig barnslig omogen eller alkoholist. Men jag är inne på Durans linje och är nyfiken på vad ni hittar på för vuxna aktiviteter.

entropy
2012-08-18, 16:49
Mat och fika är väl utmärkta sätt att umgås på, även om man är seriös med träningen. Tolkia påstår väl aldrig något annat? Problemet är ju att ett socialt liv för många unga vuxna tycks innebära vrålande allsång, banka i bordet och spilla öl på en överbefolkad nattklubb/sportbar. Det är nog lätt att kalla ovärdigt.

Man får ju inte heller glömma bort att träningen är en otroligt bra social aktivitet i sig. Det behöver inte vara gymmet, utan kan lika gärna vara volleyboll på stranden, fotboll med grabbgänget eller en löprunda med flickvännen. Många tycks bli så begränsade av någon slags fitnesslivsstil att allt som inte är gymmet eller kyckling och kvarg kommer hindra dem från att nå deras stora dröm.

nisse1976
2012-08-18, 16:54
I mina umgängeskretsar brukar mat och dryck vara centralt när man ses.

Håller med.

Personligen tycker jag angående just alkohol att ett umgänge där det är centralt att det som finns i glasen är (tillräckligt) alkoholhaltigt och att de som dricker blir (tillräckligt) berusade är ovärdigt en vuxen människa.

Det är inte det som är centralt - Jag skulle inte tycka att kvällen var tråkig för att man inte drack - men en god middag en lördag kväll med kompisar där man dricker några glas gott rött vin är för mig bra mycket trevligare än en god middag en lördag kväll med kompisar där man dricker några glas god trocadero.
Jag tycker det är kul att bli lite lullig och diskussionerna brukar bli roligare.
Om man umgås med folk som inte umgås på det sättet har jag dock full förståelse för att man inte tycker likadant.

mikaelj
2012-08-18, 16:56
Men vad brukar du göra med dina vänner? Har ni några särskilda aktiviteter eller sitter ni och pratar, utan lunch/fika/alkohol? Jag har definitivt inget emot att människor låter bli att dricka men personligen så blir jag lätt uttråkad nykter om man inte gör något särskilt. Jag kan tycka om människor men pratet brukar vara ganska förutsägbart när man lärt känna folk.

Vilka sorgliga kompisar du har om du måste vara full för att de skall vara intressanta.

Mat och fika är väl utmärkta sätt att umgås på, även om man är seriös med träningen. Tolkia påstår väl aldrig något annat? Problemet är ju att ett socialt liv för många unga vuxna tycks innebära vrålande allsång, banka i bordet och spilla öl på en överbefolkad nattklubb/sportbar. Det är nog lätt att kalla ovärdigt.

+1.

Man kan umgås genom att spela biljard, att gå en promenad, att se på en film, att spela TV-spel eller ... vadsomhelst. Har ni så dålig fantasi att ni inte kommer på något annat än att dricka som umgängesform?

MMan får ju inte heller glömma bort att träningen är en otroligt bra social aktivitet i sig. Det behöver inte vara gymmet, utan kan lika gärna vara volleyboll på stranden, fotboll med grabbgänget eller en löprunda med flickvännen. Många tycks bli så begränsade av någon slags fitnesslivsstil att allt som inte är gymmet eller kyckling och kvarg kommer hindra dem från att nå deras stora dröm.

+1.

Duran
2012-08-18, 17:39
[QUOTE=mikaelj;5934250]Vilka sorgliga kompisar du har om du måste vara full för att de skall vara intressanta.

Nej, mina kompisar är inte sorgliga. I början har jag väldigt givande diskussioner med nya människor. Men ganska snart så vet jag ungefär hurdana de är, och då blir jag uttråkad av att höra samma typ av snack. För mig känns inte film riktigt som umgänge, man är ju bara bredvid varandra medan man glor. Som sagt så gillar jag att umgås nykter över arbete eller flytt, känns som om en del i tråden drar lite stora växlar på alkoholuttalanden.

tjing
2012-08-18, 18:28
Gjorde du det, eller försöker du cykla baklänges nu? För här nedan gör du nämligen exakt samma sak igen. Är det också "skoj"?


Men va. Är allting alltid på fullt allvar i din värld? Min kommentar var lite halvironisk men ändå ganska sanningsenlig som jag uppfattar det. Och nej jag menade såklart inte bokstavligt att jag tycker det är ULTIMAT att supa, fika och shoppa. Så självklart måste det vara en viss ironi med i bilden, eller vad tror du?

Resten av mitt inlägg var inte på skoj, nej. Det går att kombinera skoj med icke-skoj i ett och samma inlägg.

Sniggel
2012-08-18, 18:36
Ska man vara objektiv till vad som är vettigt att göra när man träffar vänner tycker jag att följande citat är bra att gå efter:

"Ingenting är intressant om man inte är intresserad".

Så gör något som intresserar dig och dina kompisar oavsett vad andra tycker ;)

Duran
2012-08-18, 18:41
Jag har iallafall kommit fram till att träningen påverkar mitt sociala liv väldigt lite. Det handlar snarare om att jag är svårroad och lättfrestad, vilket leder till att jag umgås sällan, för att hålla koll på intaget av alkohol och sötsaker.

Albin Eriksson
2012-08-18, 19:07
Alltså kolla hur proffessionella kroppsbyggare lever. De verkar ju vara sociala maskiner och resa runt halva världen och vara sociala.
Träningen tar väl knappast mycket mer än 1,5 timme av ditt dygn även om du är proffessionellt satsande hardcore super ultra....

nej, men sen är det ju cardio under diettider samt matlagning och äta det man lagat. Iofs, alla äter... :)

nisse1976
2012-08-18, 20:03
Oj vad jag sa emot mig själv, min poäng var att det ofta är över middag och vin man ses på helger men det är inte att man dricker som är centralt men det blir ofta roligare med några glas vin.

1911
2012-08-18, 21:38
Sen jag började involvera uthållighetsträning i min träning, så jag tränar både styrketräning och löpning längre sträckor så tar det jävligt mycket tid. Ibland 4h per dag. Och då blir såklart det sociala livet lite lidande. Men på vilodagarna får man ta igen det. Och dygnet har ju rätt många timmar. Om man planerar bra så går det bra. Men det är jobbigt att behöva planera...

Nutrid
2012-08-19, 02:35
fel. det är en livsstil.

Vadå fel? Du bestämmer verkligen inte om det är en livsstil eller hobby för andra.

Min poäng var att han kan testa att se träningen som en hobby istället för ett livsuppdrag där allt kretsar kring träningen av anledningen att faktiskt hitta en balans i livet som resonerar med han själv.