handdator

Visa fullständig version : Proteinfråga


Pinoy
2012-08-17, 00:23
Kan någon ge tips på snabbupptagligt protein (förutom vassleprotein-pulver) som funkar bra efter träningen. Eftersom jag inte får använda mig av vassleprotein-pulver så måste jag hitta något annat. Skulle vanlig mellanmjölk funka efter träning lika bra som vassle eller?

llu1201
2012-08-17, 00:38
mjölken ger väl bara 3,5g protein /100g men .. :)

Akada
2012-08-17, 00:41
Eaa?

Pinoy
2012-08-17, 00:41
Ja, jag vet. Men jag syftade mer på att mjölk är 80% kasein och bara 20% vassle (om jag har rätt för mig) & det tas inte upp lika snabbt.

Pinoy
2012-08-17, 00:43
Eaa?

Okej, glömde säga. Får inte ta något slags kosttillskott förutom fiskoljekapslar och multivitamin.

zeusden1
2012-08-17, 00:48
Okej, glömde säga. Får inte ta något slags kosttillskott förutom fiskoljekapslar och multivitamin.

Får inte?

Pinoy
2012-08-17, 00:49
Får inte?

Ja, får inte. Av min mamma då.

kEKKZA
2012-08-17, 00:50
Okej, glömde säga. Får inte ta något slags kosttillskott förutom fiskoljekapslar och multivitamin.

varför är det så viktigt med det snabba upptaget av proteinet?

Ta fram studier och fakta, visa för din mamma.. Om hon inte ens tänker om så trotsa hene, det värsta som kan hända är att hon slänger det

caltherion
2012-08-17, 00:52
Ja, får inte. Av min mamma då.

Då får du inte äta något som innehåller protein heller? om du inte får dricka vassle? Inte äta kött? om du nu inte får ta kreatin t.ex. Ta upp diskutionen med din mor istället.. Hon har en del att läsa och lära

Bizarro
2012-08-17, 00:53
Varför inte om man får fråga och varför är det så viktigt med det snabba upptaget av proteinet?

Vissa mammor brukar ju tro att kosttillskott är farligt..


Hade det varit jag hade jag helt enkelt förklarat för morsan vad tillskottet var för något, men antar att TS redan prövat det? ^^

Pinoy
2012-08-17, 00:54
Då får du inte äta något som innehåller protein heller? om du inte får dricka vassle? Inte äta kött? om du nu inte får ta kreatin t.ex. Ta upp diskutionen med din mor istället.. Hon har en del att läsa och lära

Jag vet, använt samma argument men går inte att övertala henne. Har dock lyckats smuggla in ett paket kreatin in i mitt rum som jag använder mig utav.

Pinoy
2012-08-17, 00:55
varför är det så viktigt med det snabba upptaget av proteinet?

Tänkte efter träningen. Då är det ju opti att få i sig protein med snabbt upptag.

llu1201
2012-08-17, 00:58
Jag vet, använt samma argument men går inte att övertala henne. Har dock lyckats smuggla in ett paket kreatin in i mitt rum som jag använder mig utav.
mamma sa likadant; det där är ju bara skräp, det går lika bra med mat...
jag: jo, fast det är ju lite svårt att hinna äta efter man tränat om du kommer hem halv sju och ska grilla en kycklingfilé..
sen försökte jag förklara vad proteinshakes och kreatin gjorde och hon ba: jaha. och vem säger det då? det tror jag som jag vill på förens jag har läst det själv.

Haha men nu i efterhand så förstod hon att det inte var så farligt som hon trodde .. :)

kEKKZA
2012-08-17, 00:58
Tänkte efter träningen. Då är det ju opti att få i sig protein med snabbt upptag.

Opti kanske men tror inte direkt du hade märkt någon markant skillnad jämfört med om du druckit mjölk/ätit kvarg eller iaf fått i dig motsvarande mängd protein efter träningen..

Pinoy
2012-08-17, 01:03
mamma sa likadant; det där är ju bara skräp, det går lika bra med mat...
jag: jo, fast det är ju lite svårt att hinna äta efter man tränat om du kommer hem halv sju och ska grilla en kycklingfilé..
sen försökte jag förklara vad proteinshakes och kreatin gjorde och hon ba: jaha. och vem säger det då? det tror jag som jag vill på förens jag har läst det själv.

Haha men nu i efterhand så förstod hon att det inte var så farligt som hon trodde .. :)

Opti kanske men tror inte direkt du hade märkt någon markant skillnad jämfört med om du druckit mjölk/ätit kvarg eller iaf fått i dig motsvarande mängd protein efter träningen..

llu1201
Min mamma hade läst i en Friskis & Svettis-tidning att för mycket proteinpulver och kreatin är dåligt för njurarna, så hon är numera omöjlig att övertala (känns det som).

kEKKZA
Det var bland annat det jag ville få reda på.

llu1201
2012-08-17, 01:16
llu1201
Min mamma hade läst i en Friskis & Svettis-tidning att för mycket proteinpulver och kreatin är dåligt för njurarna, så hon är numera omöjlig att övertala (känns det som).

kEKKZA
Det var bland annat det jag ville få reda på.
Ja och det är ju helt rätt, men om man ska ta för mycket så ska det vara med råge. Kreatin kanske inte är någon höjdare att överdosa i eftersom njurarna måste ta hand om allt överskott, men nog klarar man sig om man ligger på 5-10g/dan.
mammorna läser det inte "för mycket proteinpulver och kreatin är dåligt för njurarna" utan dom läser det "ALLT kreatin och proteinpulver förstör njurarna inom kort!"

LillisJ
2012-08-17, 01:33
Säg till mamman din att det är torkad och filtrerad mjölk och det är billigare att köpa 35 portioner för ~120:- än att köpa 35 mjölkpaket för 280:-. :)

eAzy
2012-08-17, 02:46
Oroa dig inte över "snabb" protein. Dagliga intaget av protein är det viktiga. Närings timing är inte ens värt att fundera på.

vicarious
2012-08-17, 06:22
Oroa dig inte över "snabb" protein. Dagliga intaget av protein är det viktiga. Närings timing är inte ens värt att fundera på.

Värt att fundera på kan det nog visst vara, men du har helt rätt i att det totala dagliga intaget är det viktigaste.

Pinoy
2012-08-17, 13:25
Säg till mamman din att det är torkad och filtrerad mjölk och det är billigare att köpa 35 portioner för ~120:- än att köpa 35 mjölkpaket för 280:-. :)

Har försökt övertala mamma men det går inte... :(

Pinoy
2012-08-17, 13:27
Oroa dig inte över "snabb" protein. Dagliga intaget av protein är det viktiga. Närings timing är inte ens värt att fundera på.

Värt att fundera på kan det nog visst vara, men du har helt rätt i att det totala dagliga intaget är det viktigaste.

Okej, så det är inget fel med mjölk efter träningen ist för vassle? Tänkte mest att det är "viktigast" att få i sig protein när man vaknar, efter träning och innan man lägger sig.

älskarcola
2012-08-17, 13:30
Eller kesella fast det visste du nog redan(?)

zeusden1
2012-08-17, 13:35
Hur gammal är du?

Pinoy
2012-08-17, 13:41
Hur gammal är du?

15, snart 16.

Pinoy
2012-08-17, 13:42
Eller kesella fast det visste du nog redan(?)

Kesella är ju mjölk egentligen.

Pretorian
2012-08-17, 13:59
Mjölk fungerar kanon efter träning. Dricker du en liter får du i dig ca 30 gram protein. Du får även en del kolhydrater och fett också förstås men ligger du inte i någon stenhård deff så är väl knappast det någon fara.

Och att övertala din mor om att vassle är ok låter svårt så du får skaffa det när du flyttar hemifrån. Tror du kommer klara dig långt utan tillskott.

Pinoy
2012-08-17, 15:29
Mjölk fungerar kanon efter träning. Dricker du en liter får du i dig ca 30 gram protein. Du får även en del kolhydrater och fett också förstås men ligger du inte i någon stenhård deff så är väl knappast det någon fara.

Och att övertala din mor om att vassle är ok låter svårt så du får skaffa det när du flyttar hemifrån. Tror du kommer klara dig långt utan tillskott.

Aa måltiden efter träningen ska bestå av jordnötssmör, banan och mjölk så får i mig allt jag behöver och eftersom jag bulkar är det inga problem. Behöver inte så mycket protein heller p.g.a att jag inte väger så mycket. :)

vicarious
2012-08-17, 16:20
Okej, så det är inget fel med mjölk efter träningen ist för vassle? Tänkte mest att det är "viktigast" att få i sig protein när man vaknar, efter träning och innan man lägger sig.

Mjölk är utmärkt :)

Pinoy
2012-08-17, 16:24
Mjölk är utmärkt :)

:hbang::hbang::hbang:

älskarcola
2012-08-17, 21:15
Kesella är ju mjölk egentligen.

Mer protein och mindre kalorier om man vill spara in på det
edit: fast du kanske ville säga att maan kunde räkna in kesella som mjölk då..brb gonna drink some kesella

Pinoy
2012-08-19, 22:21
Mer protein och mindre kalorier om man vill spara in på det
edit: fast du kanske ville säga att maan kunde räkna in kesella som mjölk då..brb gonna drink some kesella

Kesella är ju högpastöriserad mjölk med syrningskultur bara ju, det jag syftade på.

eAzy
2012-08-20, 15:36
Okej, så det är inget fel med mjölk efter träningen ist för vassle? Tänkte mest att det är "viktigast" att få i sig protein när man vaknar, efter träning och innan man lägger sig.

Seriöst, som sagt behöver du inte ha några större funderingar kring när du äter. Se till att du får i dig tillräckligt under dagen bara. Anledningen till att man köper whey är för att det är ett billigt sätt att få i sig protein. Jag har de endast för att lättare upp nå mitt dagliga behov av protein.

Fokusera hellre på vad du äter FÖRE träning isåfall. Näringen kommer att tas upp av kroppen under en lång tid så sopa i dig protein och kolhydrater före träning istället.

För kroppen är protein alltid protein, vare sig de är en whey-shake eller en bit kött. Anaboliskt fönster efter träning osv är bara en svårdödad myt tyvärr.

Latissimus Dorsi
2012-08-20, 16:01
mjölken ger väl bara 3,5g protein /100g men .. :)

Och sen så är en liter mjölk inte riktigt ovanligt att sänka, och görs på 2 minuter. Där haru 35g protein och 600 kalorier.

eAzy
2012-08-20, 18:21
Och sen så är en liter mjölk inte riktigt ovanligt att sänka, och görs på 2 minuter. Där haru 35g protein och 600 kalorier.

Sant, men 1 liter lättyogurt där har du 450 kalorier och 45 gram protein :) ICA's egna brukar gå på runt 10'an dessutom så inte särskilt dyrt.

Pintan
2012-08-20, 18:44
Väl tuggat magert rött kött är "snabbt protein". Nästan lika snabbt som vassle om jag inte minns fel.

Pinoy
2012-08-20, 18:46
Väl tuggat magert rött kött är "snabbt protein". Nästan lika snabbt som vassle om jag inte minns fel.

Låter bra, fast blir nog mjölk istället.

Ondskapelsen
2012-08-21, 11:04
Du väljer väl själv vad du gör med dina pengar? OK att hon inte vill lägga sina pengar på dina kosttillskott. Men dina egna pengar spenderar du väl ändå hur du vill?

De jag sa till min mor när jag var 14 var att: "Tror du verkligen att jag, som är så passionerad till träning och som bryr mig så extremt mycket om min kropp, verkligen skulle utsätta den för någonting som är bevisat farligt helt frivilligt?!"
Varpå hon svarade: "Njaee, kanske inte." Sen var det slutdiskuterat.