handdator

Visa fullständig version : Hjälp och träning


Asdasdasd22
2012-08-16, 22:03
Har ingen aning om hur det här forumet funkar men har några saker jag funderar på. Har tränat regelbundet i ungefär 4 månader, fyller 16 och är tjej också om det nu spelar någon roll. Har försökt lägga ihop ett träningsschema trots att jag inte har någon större aning om "hur man gör", tror ni att det kan fungera? och är det väldigt dåligt att köra cardio och styrka samma dag? (sköter givetvis kosten och så) Och på tal om kosten, under sommaren har det varit väldigt lätt att sköta maten men nu när skolan börjar om lär maten drabbas som fan eftersom att lunchen knappt är ätbar och knappast särskilt näringsrik, så finns det något enkelt man bara kan ta med sig i väskan som innehåller proteiner och allt det där? Alla tips om träning för att bygga muskler till en liten skitunge uppskattas som fan :-)

Måndag: Rygg+axlar
Tisdag:bröst+ armar
Onsdag: Ben+mage
Torsdag:Rygg+axlar
Fredag: bröst+armar
Lördag: Vila
Söndag: Ben+mage

Edit: Rubriken blev ju som den blev. Sorry för det!

Marcuslevin
2012-08-16, 22:35
Föredragsvis är det väl bra om du kan dela upp cardion och styrketräningen om du nu ska göra båda på samma dag, så om du har möjlighet, tex styrketräna morgon/förmiddag, cardio på kvällen :)

Schemat fungerar väl bra, det känner du själv. Själv tycker jag det är lite kämpigt att köra axlar och rygg på samma dag, men det är väl sen smaksak. Du kan ju även testa halvkropps pass om du får lust att mixa upp det lite.

ta med din lite proteinpulver och shaker som du sänker tillsammans med lunchen i skolan.

z_bumbi
2012-08-18, 09:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

speedy83
2012-08-18, 09:36
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Undrar lite över det 2 dagarsprogrammet som är där. Finns det något skäl att man kör både marklyft och knäböj på samma pass. Blir inte det väldigt jobbigt?

Tyrwing
2012-08-18, 09:45
Undrar lite över det 2 dagarsprogrammet som är där. Finns det något skäl att man kör både marklyft och knäböj på samma pass. Blir inte det väldigt jobbigt?

Låga vikter som nybörjare tänker de väl, då är det lättare att köra båda övningarna samma pass.

tjing
2012-08-18, 09:49
Nae det går bra att köra styrketräning och konditionsträning ihop, särskilt om man är nybörjare. Träna på. Dessutom är det nog hälsosammare för t ex blodtryck att få in konditionsträning vid styrketräning.

z_bumbi
2012-08-18, 09:52
Undrar lite över det 2 dagarsprogrammet som är där. Finns det något skäl att man kör både marklyft och knäböj på samma pass. Blir inte det väldigt jobbigt?

En nybörjare får oftast fokusera mer på teknik än på maxvikter men kör man det bara en eller två gånger i veckan så spelar det oftast ingen roll om det blir jobbigt även för andra då totalvolymen i alla fall blir så pass låg. Däremot kanske jag inte idag skulle lägga marken före böjen för det stora flertalet men jag skrev programmet på 15 minuter och för nybörjare funkar det bevisligen.

speedy83
2012-08-18, 09:54
Låga vikter som nybörjare tänker de väl, då är det lättare att köra båda övningarna samma pass.

En nybörjare får oftast fokusera mer på teknik än på maxvikter men kör man det bara en eller två gånger i veckan så spelar det oftast ingen roll om det blir jobbigt även för andra då totalvolymen i alla fall blir så pass låg. Däremot kanske jag inte idag skulle lägga marken före böjen för det stora flertalet men jag skrev programmet på 15 minuter och för nybörjare funkar det bevisligen.

Tack för det förtydligandet. Inte illa att få ihop det på en kvart :)

deadich
2012-08-18, 10:59
lunchen knappt är ätbar och knappast särskilt näringsrik,

äh sluta fjolla, inget fel på skolmaten. Dessutom är det bara att käka pasta om man vill ha energi. Proteinmässigt ligger det nog inte så bra till, men drick massa mjölk till bara så får du i dig en hel del protein också, och energi