handdator

Visa fullständig version : Do-Win storlekar


JDoe
2012-08-16, 21:38
Kära medtrafikanter på livets färd,

Jag ska införskaffa mig mina första skor med klack och har kollat på adidas och do-win. Do-win är betydligt billigare har jag märkt, är adidas såpass mycket bättre? Men till min huvudfråga hur är storlekarna? Jag frågar då jag inte lyckats hitta någon fysiskt butik i sthlm som säljer skorna. Jag pendlar ganska mycket i storlek beroende på märke men ligger någonstans mellan 46-48

Jeneric
2012-08-16, 22:15
Jag har samma skostorlek på mina "normala" skor som du och har märkt att det inte alls verkar stämma lika bra när det gäller lyftarskor, så jag skulle utan tvekan testa skor först.

Adidas lyftarskor kan du hitta på Adidas Budo Store på Folkungagatan 124, har du tid och ork så kan du åka till Basic Fitness i Upplands Väsby där dom har Adidas, Do-Win och ett antal andra märken med.

Rahf
2012-08-17, 04:46
Adidas lyftarskor brukar vara smalare än dom flesta sneakers jag prövat, kör hellre på en halv eller hel storlek större. Do-Win är ofta lite bredare.

Sheogorath
2012-08-17, 05:58
Jag har min normala storlek i Do-Win. Ska du välja en av två så välj den större storleken. Jag kan i undantagsfall ha 45 i skor och Do-Win 46 är lagom.

JDoe
2012-08-17, 09:22
Ok tack för svaren. Såg att nätbutiken jag tänkt köpa ifrån inte hade strl 47 så jag ska kanske försöka mig på 48 alltså. Har breda fötter så det ska nog bli bra det

Rahf
2012-08-17, 09:24
ARGH! Jag glömde att Do-Win har slutat sälja den modellen jag använde förut. Mina fakta angående det är alltså inte giltiga längre. Sheogoraths rekommendation gäller.

Alfers
2012-08-17, 10:39
Jag har breda fötter och kunde ta en storlek mindre än jag brukar ha. Måtttabellen på lyftarshoppen stämde bra

SteelPulse
2012-08-17, 19:56
Vad skulle ni säga är den största skillnaden med att tex knäböja ned dessa skor, istället för vanliga platta gympadojor?

JDoe
2012-08-17, 20:06
Vad skulle ni säga är den största skillnaden med att tex knäböja ned dessa skor, istället för vanliga platta gympadojor?

Jag får betydligt bättre vinklar och form. Får bättre djup samtidigt som jag inte fäller ryggen.

I storleksfrågan så hade jag tidigare storleksguiden på lyftarshoppen men lyckades nu inte hitta den. Ringde ett snabbt samtal till deras support som hjälpte mig till rätt storlek. Blir nog att lägga en beställning snart

yEk
2012-08-17, 20:18
Vad skulle ni säga är den största skillnaden med att tex knäböja ned dessa skor, istället för vanliga platta gympadojor?

Känns betydligt mycket skönare och stabilare att böja. Men det viktigaste är trots allt bättre vinklar, bättre form och bättre djup.
Rejält mycket bättre djup skulle jag vilja påstå.

Jag fick mina för 549 kr (skulle egentligen kosta egentligen 649 kr men fick de lite billigare) så de är verkligen värda pengarna Imo. :)

SteelPulse
2012-08-17, 20:49
Ska skaffa jag också, tack för svaren!

yEk
2012-08-17, 21:25
Ska skaffa jag också, tack för svaren!

:thumbup:

smalis
2012-08-21, 21:16
Bump!

Är sugen på att köpa mig ett par Do-wins men sidan jag tänkte köpa ifrån har bara storlek 42 (jag har 43 på de flesta skorna). Jag tänkte bara höra om det är någon som vet om det finns något ställe i Göteborg som säljer dessa så man kan prova storleken?

joker560
2012-08-21, 21:59
Jag fick det rekommenderat att ta en storlek mindre än vanligt och det blev perfekt.

smalis
2012-08-21, 23:54
Jag fick det rekommenderat att ta en storlek mindre än vanligt och det blev perfekt.

Ok, tror jag testar med ett par 42or då! Förresten vilken modell var det du köpte? De jag kollar på vet jag faktiskt inte vad modellen heter men de ser ut såhär:
http://i48.tinypic.com/2cgik21.png
(Från lyftarshoppen).

zeusden1
2012-08-21, 23:59
Sådana har jag. Fungerar fin fint

smalis
2012-08-22, 00:03
Sådana har jag. Fungerar fin fint

Ok, hade du det likadant med storlekarna att du kunde gå ner en storlek på lyftarskorna, jämfört med dina vanliga skor?

zeusden1
2012-08-22, 00:10
Gick ner en storlek, för vanliga storleken blev för stor så tror nog att en storlek under din blir bra. För mig kändes det som att den var liten när jag först använde skorna men det var enbart stela och blev bra efter något pass.

smalis
2012-08-22, 00:21
Gick ner en storlek, för vanliga storleken blev för stor så tror nog att en storlek under din blir bra. För mig kändes det som att den var liten när jag först använde skorna men det var enbart stela och blev bra efter något pass.

Okej, tack!

joker560
2012-08-22, 15:08
Ja precis smalis, sånna köpte jag!

smalis
2012-08-22, 16:27
Ja precis smalis, sånna köpte jag!

:thumbup:

Ljuvligt
2012-10-22, 19:49
Bump!

Jag ska precis slänga iväg en beställning på ett par Do-wins (de röda som ses på bild tidigare i tråden) och velar lite i storleken. Har normalt 37 men efter ha mätt ligger jag närmare stl 36 med mina 23,3 cm (barfota och mätt på papper). Skorna i stl 37 är på 24 cm. Töjer sig skorna så att jag borde köra på 36:orna? Det verkar råda lite delade meningar här. Visst det går att skicka tillbaka och byta, men det svårt att testa hemma då jag inte vet hur ett par lyftarskor ska kännas i början. Så jag är tacksam för råd.

smalis
2012-10-22, 20:05
Bump!

Jag ska precis slänga iväg en beställning på ett par Do-wins (de röda som ses på bild tidigare i tråden) och velar lite i storleken. Har normalt 37 men efter ha mätt ligger jag närmare stl 36 med mina 23,3 cm (barfota och mätt på papper). Skorna i stl 37 är på 24 cm. Töjer sig skorna så att jag borde köra på 36:orna? Det verkar råda lite delade meningar här. Visst det går att skicka tillbaka och byta, men det svårt att testa hemma då jag inte vet hur ett par lyftarskor ska kännas i början. Så jag är tacksam för råd.

Jag har normalt storlek 43 på vanliga skor och 42 på mina Do-wins. Jag tror faktiskt att jag skulle kunna använda på ett par 41:or (Do-wins) faktiskt.

zeusden1
2012-10-22, 20:14
Jag har normalt storlek 43 på vanliga skor och 42 på mina Do-wins. Jag tror faktiskt att jag skulle kunna använda på ett par 41:or (Do-wins) faktiskt.

Jag gick också ner en storlek. De jag använder just nu, en strl under vanligt, är riktigt bra!

Ljuvligt
2012-10-22, 20:27
Tack för svar! Men var de trånga så att ni fick töja dem i början?

smalis
2012-10-22, 20:32
Tack för svar! Men var de trånga så att ni fick töja dem i början?

Nää, de satt rätt bra. Får dock knyta dem ganska hårt för att de ska sitta bra.

Ljuvligt
2012-10-22, 20:36
Nää, de satt rätt bra. Får dock knyta dem ganska hårt för att de ska sitta bra.

Okej, för 36:orna är 23 cm långa och mina fötter 23,3 cm långa (barfota). Så töjer de sig (iom läder) så borde det vara lugnt, kanske. Gah, detta var ju förbaskat svårt. Jag får väl beställa 36:orna och hoppas på det bästa. Tack för hjälpen!

zeusden1
2012-10-22, 20:53
Okej, för 36:orna är 23 cm långa och mina fötter 23,3 cm långa (barfota). Så töjer de sig (iom läder) så borde det vara lugnt, kanske. Gah, detta var ju förbaskat svårt. Jag får väl beställa 36:orna och hoppas på det bästa. Tack för hjälpen!

Om dina fötter är större än 23 cm tror jag nog att du gör bäst i att beställa 37:orna. Att man måste knyta skorna hårt betyder ju inte att de är för stora för den delen heller.

JDoe
2012-10-22, 22:03
Längdmässigt skulle jag inte säga att de skiljer sig mycket från andra skor men utrymmet i sida runt hälen är enormt stort. De är aningens bredare än vanliga skor också. Enligt mina referensramar...

Kan du klämma in dig på längden tycker jag definitivt att du ska gå ner en storlek.

Turbo Rico
2012-10-23, 07:35
Ett litet tips är att hålla koll på klackhöjden på Adidas kontra Do-Win, Do-win har högre klack. Minns inte exakt hur mycket men har för mig att det är 1 cm högre vilket gör ganska stor skillnad. Adidas skor är också i regel ganska smala så för oss med lite bredare fötter är nog Do-Win ett betydligt bättre alternativ.

z_bumbi
2012-10-23, 11:22
Do-Win har haft två höjder på klacken så det kan skilja mellan modellerna.