handdator

Visa fullständig version : Kebnekaise


Ecort
2012-08-16, 14:42
Hejsan allesammans!
Jag har kommit på att jag har ett sjukt tråkigt liv och tänkte ändra på det...
Så jag och en polare tänkte cykla till Kebnekaise och sedan bestiga det. Och jag tänkte höra med er fall ni har några råd och tipps på vad man bör ta med sig och vad man ska tänka på.

Vi bor i Östhammar så det är en bit till Kebnekaise och tänkte försöka göra det under sommaren 2013 så tänkte vara ute i tid och förbereda :)
Men skulle vara kul och veta fall nån annan gjort nått liknande här och vad man ska tänka på. :)
Mer än bara att ha en cykel och räkna ut smartaste vägen :P

pommes
2012-08-16, 14:59
Härligt initiativ!

Gjorde en liknande grej för 2 år sedan, från söderhamn till kiruna. Lite drygt 120 mil, svinkul! Blev dock ingen bestigning av kebnekaise då för tiden räckte inte riktigt till )=

Jag tror att vår "blog" vi hade då finns kvar här: http://cykel.sundberg.it/

Tips rent allmänt är väl att inte sätta för långa dagsetapper. Vi var väldigt ovana cyklister dock.. köpte cyklarna en månad eller så innan avfärd :Virro
Körde mellan 10-16mil varje dag vilket kanske var lite i längsta laget som ovan, men det gick och den sköna känslan att få krypa ner under täcket efter 10 timmars cykling är rätt najs =D

Hade ni tänkt tälta eller köra vandrarhem/camping?
Kan lätt rekommendera vandrarhem. Kostar någon krona till men att få en riktig säng och en dusch är mycket värt när man har ap-ont i röven :d

Ecort
2012-08-16, 15:05
Härligt initiativ!

Gjorde en liknande grej för 2 år sedan, från söderhamn till kiruna. Lite drygt 120 mil, svinkul! Blev dock ingen bestigning av kebnekaise då för tiden räckte inte riktigt till )=

Jag tror att vår "blog" vi hade då finns kvar här: http://cykel.sundberg.it/

Tips rent allmänt är väl att inte sätta för långa dagsetapper. Vi var väldigt ovana cyklister dock.. köpte cyklarna en månad eller så innan avfärd :Virro
Körde mellan 10-16mil varje dag vilket kanske var lite i längsta laget som ovan, men det gick och den sköna känslan att få krypa ner under täcket efter 10 timmars cykling är rätt najs =D

Hade ni tänkt tälta eller köra vandrarhem/camping?
Kan lätt rekommendera vandrarhem. Kostar någon krona till men att få en riktig säng och en dusch är mycket värt när man har ap-ont i röven :d

Hehe jo tänkte nått lär man väll göra med livet som är värt o minnas? :P
Hehe okej nice nice ska kolla in bloggen :)
Vi är inte heller några vana cyklister men man kan ju alltid köpa en nu och börja värma upp eller vad man ska säga.
Tänkte dock sova i tält men kanske lika bra och ta vandrar hem? Men blir det inte lite omvägar då? :)

Hur långtid tog det? Och vad hade ni med er förresten? =)

MasterChief
2012-08-16, 15:10
Tänkte dock sova i tält men kanske lika bra och ta vandrar hem? Men blir det inte lite omvägar då? :)



Skulle föreslå en kombination av vandrarhem och tält. Gör saker klart mer angenämt och allt behöver inte vara så Special Forces. Planera en bra väg och därefter kan man ju kolla upp eventuella vandrarhem.

Börja cykla redan nu, varje mil du får i benen innan kommer göra äventyret roligare.

PowPow
2012-08-16, 15:14
Vilken typ av cykel använder man på sånna här långfärder?

Ecort
2012-08-16, 15:15
Skulle föreslå en kombination av vandrarhem och tält. Gör saker klart mer angenämt och allt behöver inte vara så Special Forces. Planera en bra väg och därefter kan man ju kolla upp eventuella vandrarhem.

Börja cykla redan nu, varje mil du får i benen innan kommer göra äventyret roligare.

Jo sant man kan ta det lite som det kommer under resan :)
Har funderat på att börja cykla till jobbet flera gånger (bara 2 mil) MEN har ju så kass cykel så har varit lat och inte känt att jag orkar :P Men man lär väll ta tjuren i hornen och göra det nån gång.. Men tänker köpa ny cykel snart också :)

Ecort
2012-08-16, 15:18
Vilken typ av cykel använder man på sånna här långfärder?

Jag vet inte riktigt men jag hade tänkt köpa en http://www.cykelkedjan.se/product.php?id_product=2419 eller liknande :)

pommes
2012-08-16, 15:21
Skulle föreslå en kombination av vandrarhem och tält. Gör saker klart mer angenämt och allt behöver inte vara så Special Forces. Planera en bra väg och därefter kan man ju kolla upp eventuella vandrarhem.

Börja cykla redan nu, varje mil du får i benen innan kommer göra äventyret roligare.

Indeed, en kombination är fint. Vi körde tält några nätter i början på resan men efter vi sovit i en riktigt säng gick vi aldrig tillbaka till tältet igen, vilket innebar att vi fick släpa sovsäckar, liggunderlag och tält på cyklarna helt i onödan *gah!*

Vi tog 12 dagar totalt på oss. Hade räknat med 11 men vi körde 2 halvdagar cykling mitt i för att vi tyckte det var så trist att bara cykla. Stannade till hos några vänner och festade till det lite istället =D

Vad hade vi med oss då... lite småprylar:
1 cykel, lagomt många ombyten i form av strumpor och fjalingar, hygienprylar, tält, sovsäck, liggunderlag och regnkläder.
Sen så hade vi lite torrmat, lite soppor och pasta och ett stormkök.
Cykelreparationsprylar, vulk och gummi och två extra slangar.
Solglasögon, en liten handduk och badkläder.
Ett ombyte som vi vågade gå på restaurang i ;)
Cykelbyxor och vattenflaska är nästan ett måste.

Vi planerade inte heller rutten efter hur vandrarhemmen låg för vi planerade först att tälta hela vägen. Runt lunchtid varje dag ringde vi och bokade in oss på ett rum eller en stuga eller så.

just det! Myggmedel för fan! Helvete vad elaka myggen är norröver!

Ecort
2012-08-16, 15:24
Indeed, en kombination är fint. Vi körde tält några nätter i början på resan men efter vi sovit i en riktigt säng gick vi aldrig tillbaka till tältet igen, vilket innebar att vi fick släpa sovsäckar, liggunderlag och tält på cyklarna helt i onödan *gah!*

Vi tog 12 dagar totalt på oss. Hade räknat med 11 men vi körde 2 halvdagar cykling mitt i för att vi tyckte det var så trist att bara cykla. Stannade till hos några vänner och festade till det lite istället =D

Vad hade vi med oss då... lite småprylar:
1 cykel, lagomt många ombyten i form av strumpor och fjalingar, hygienprylar, tält, sovsäck, liggunderlag och regnkläder.
Sen så hade vi lite torrmat, lite soppor och pasta och ett stormkök.
Cykelreparationsprylar, vulk och gummi och två extra slangar.
Solglasögon, en liten handduk och badkläder.
Ett ombyte som vi vågade gå på restaurang i ;)
Cykelbyxor och vattenflaska är nästan ett måste.

Vi planerade inte heller rutten efter hur vandrarhemmen låg för vi planerade först att tälta hela vägen. Runt lunchtid varje dag ringde vi och bokade in oss på ett rum eller en stuga eller så.

just det! Myggmedel för fan! Helvete vad elaka myggen är norröver!

Hehe okej tack för tippsen :) Har du nån spec cykel o rekommendera eller ser den jag länka ovanför bra ut? eller ska man kanske satsa på nån annan typ av cykel? =)

pommes
2012-08-16, 15:24
Vilken typ av cykel använder man på sånna här långfärder?

Jag körde en Scott Sub 20, en hybridcykel http://www.comparestoreprices.co.uk/images/sc/scott-sub-20-2006-bike.jpg men om man är lite smartare så kör man, som Ecort säger, någon slags racer / cyclocross. Då kan man köra mycket längre etapper utan att haverera =D

killenigrillen
2012-08-16, 15:25
Jag vet inte riktigt men jag hade tänkt köpa en http://www.cykelkedjan.se/product.php?id_product=2419 eller liknande :)

Ska du cykla med packning kommer du behöva en cykel som du kan lasta denna packning på...

En racer kanske inte är optimal i sammanhanget, skulle jag gissa på i alla fall.

pommes
2012-08-16, 15:26
Hehe okej tack för tippsen :) Har du nån spec cykel o rekommendera eller ser den jag länka ovanför bra ut? eller ska man kanske satsa på nån annan typ av cykel? =)

Jag tror att det där är helt rätt. Se till att du kan få på cykelväskor som sitter bra bara. Om dom hänger och slänger och har sig blir det drygt.

Om jag skulle köra om resan idag hade jag lätt tagit min racer. Går så mycket fortare och smidigare =D

Ecort
2012-08-16, 15:50
Ska du cykla med packning kommer du behöva en cykel som du kan lasta denna packning på...

En racer kanske inte är optimal i sammanhanget, skulle jag gissa på i alla fall.

Jadu jag vet inte :P

Ecort
2012-08-16, 15:57
Jag tror att det där är helt rätt. Se till att du kan få på cykelväskor som sitter bra bara. Om dom hänger och slänger och har sig blir det drygt.

Om jag skulle köra om resan idag hade jag lätt tagit min racer. Går så mycket fortare och smidigare =D

Hehe okej jo fårse vad man köper då :P

shadowfire
2012-08-16, 16:33
Du kan kika i fjällvandringstråden där jag precis postade min utrustningslista. Den kanske kan inspirera lite och ge lite tips.
Jag kan inget om cykling men har nördat in mig rejält på fjällvandring. Kebnekaise besteg jag förra sommaren.

MasterChief
2012-08-16, 16:35
Åk till cykloteket och prata med en bra säljare. Det är mitt råd!

Ecort
2012-08-16, 16:44
Du kan kika i fjällvandringstråden där jag precis postade min utrustningslista. Den kanske kan inspirera lite och ge lite tips.
Jag kan inget om cykling men har nördat in mig rejält på fjällvandring. Kebnekaise besteg jag förra sommaren.

Okej nice :) kan du länka slipper jag leta ;)

shadowfire
2012-08-16, 16:51
Okej nice :) kan du länka slipper jag leta ;)

Typ 4 trådar ner, men jag är snäll; http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94599
Kika på sista inläggen.

Ecort
2012-08-16, 16:55
Åk till cykloteket och prata med en bra säljare. Det är mitt råd!

Jo får kanske göra det :)

Ecort
2012-08-16, 16:55
Åk till cykloteket och prata med en bra säljare. Det är mitt råd!

Typ 4 trådar ner, men jag är snäll; http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94599
Kika på sista inläggen.

aha va det så nära aja tack iaf :D

Jockefoten
2012-08-16, 17:00
För att bestiga Kebb behöver du ett par skor (det är stenigt), mer behövs inte. Ett tält om du inte vill sova i fjällstugan.

pommes
2012-08-16, 18:36
men jösses vad sugen jag blev på att pysa iväg på en liten expedition nu då!

Måste nog blåsa liv i någon av de gamla cykel alt. vandringsplanerna *drool*