handdator

Visa fullständig version : Glykemisk belastning?


svag74
2012-08-16, 13:44
Om någon äter mycket dextro/malto så höjs ofta ett varningens finger för "hög glykemisk belastning".
Jag undrar vad skillnaden skulle kunna vara mot att äta mycket havregryn, potatis, pasta, eller annan mer accepterad kolhydratskälla?
Allt omvandlas väl ändå till glukos, så utgör t.ex. 200kcal dextro en större glykemisk belastning för kroppen än dryga 250kcal havregryn som ger samma mängd kolisar?

Maod
2012-08-16, 14:34
Hög glykemisk belastning blir det när man äter mycket med högt GI. GI är ett mått på hur mycket blodsockret höjs av 50 gram KH från ett visst livsmedel. Högt GI = Snabbare/större blodsockertopp = Stor mängd socker i blodet = "Dåligt".

Lågt GI ger en långsammare stegring av blodsockret. GI påverkas av protein och fettinnehållet i maten också. Malto är 100% snabba kolhydrater.

Hoppas du förstår mitt resonemang :)

svag74
2012-08-16, 16:41
Hög glykemisk belastning blir det när man äter mycket med högt GI. GI är ett mått på hur mycket blodsockret höjs av 50 gram KH från ett visst livsmedel. Högt GI = Snabbare/större blodsockertopp = Stor mängd socker i blodet = "Dåligt".

Lågt GI ger en långsammare stegring av blodsockret. GI påverkas av protein och fettinnehållet i maten också. Malto är 100% snabba kolhydrater.

Hoppas du förstår mitt resonemang :)

Ja men dextro ihop med "mat" så blir det ju långsammare, för allt slås samman liksom. Och själva glykemiska belastningen från dextron borde ju då inte vara högre än från övriga kolhydrater, som ändå omvandlas till glukos?
Alltså, glukos i sig kan väl inte vara skadligt/påfrestande att inta dietärt jämfört med någon annan kolhydrat som ändå omvandlas till samma sak?