handdator

Visa fullständig version : Sover dåligt på träningsdagar


Juxta
2012-08-16, 08:30
Har googlat runt men alla trådar verkade handla om att man tränar för sent på kvällen, det är inte mitt problem. Jag brukar träna runt lunch och somnar gott sen på kvällen. Går och lägger mig precis när jag brukar. Men ofta(inte alltid) när jag tränat så tar min sömn stryk och jag vaknar runt 03 och kan inte somna om, fast jag är väldigt trött.

Äter inga tillskott förutom protein och omega3 och har precis börjat med en runda kreatin i förrgår, men tvivlar på att det kan vara betydande.

Finns det en möjlig fysiologisk förklaring till detta eller ska jag bara dra slutsatsen att det är psykologiskt?

Mitt beteende avviker inte från den dagliga rutinen förutom att jag tränar just den dagen. Vill även tillägga att det är inte varje träningspass, men så pass ofta att jag kan relatera det till träningen iallafall.

rularn
2012-08-16, 08:35
Har googlat runt men alla trådar verkade handla om att man tränar för sent på kvällen, det är inte mitt problem. Jag brukar träna runt lunch och somnar gott sen på kvällen. Går och lägger mig precis när jag brukar. Men ofta(inte alltid) när jag tränat så tar min sömn stryk och jag vaknar runt 03 och kan inte somna om, fast jag är väldigt trött.

Äter inga tillskott förutom protein och omega3 och har precis börjat med en runda kreatin i förrgår, men tvivlar på att det kan vara betydande.

Finns det en möjlig fysiologisk förklaring till detta eller ska jag bara dra slutsatsen att det är psykologiskt?

Mitt beteende avviker inte från den dagliga rutinen förutom att jag tränar just den dagen.

Även om du träningar runt lunch kan du gå och lägga dig med för höjd puls, vilket gör att du sover oroligt. Hur är din vätskebalans? Testa att dricka mer, gärna med lite choklad och grädde innan läggdags för att återhämtningen ska bli bättre. Det är iaf saker som får mig att sova bättre om jag tränat på dagen/kvällen.

Juxta
2012-08-16, 08:39
Även om du träningar runt lunch kan du gå och lägga dig med för höjd puls, vilket gör att du sover oroligt. Hur är din vätskebalans? Testa att dricka mer, gärna med lite choklad och grädde innan läggdags för att återhämtningen ska bli bättre. Det är iaf saker som får mig att sova bättre om jag tränat på dagen/kvällen.

Tänkte också på vätskan men jag dricker mycket, dricker lite extra mycket nu när jag börjat med kreatin dessutom.

Men du tror att lite fett skulle hjälpa innan läggdags? En liten efterrätt kanske..

rularn
2012-08-16, 09:15
Tänkte också på vätskan men jag dricker mycket, dricker lite extra mycket nu när jag börjat med kreatin dessutom.

Men du tror att lite fett skulle hjälpa innan läggdags? En liten efterrätt kanske..


Det tror jag. Jag känner mig alltid skakis efter ett träningspass och det minskar efter en rejäl matbit/socker. Om du tar en stor varm kopp choklad med grädde ger det en lugnande effekt både fysikskt och psykiskt, och ta den precis innan läggdags. Du kanske käkar med för stort tidsavstånd innan läggdags?

Juxta
2012-08-16, 09:40
Det tror jag. Jag känner mig alltid skakis efter ett träningspass och det minskar efter en rejäl matbit/socker. Om du tar en stor varm kopp choklad med grädde ger det en lugnande effekt både fysikskt och psykiskt, och ta den precis innan läggdags. Du kanske käkar med för stort tidsavstånd innan läggdags?

Äter vid 19 och somnar vid 22.30. Tror det funkar.
Men ska prova en kopp choklad med grädde, finns ju en riktig god sprutgrädde jag gillar så det tackar jag inte nej till.
Tack för dina förslag och tankar.

rularn
2012-08-16, 09:41
Äter vid 19 och somnar vid 22.30. Tror det funkar.
Men ska prova en kopp choklad med grädde, finns ju en riktig god sprutgrädde jag gillar så det tackar jag inte nej till.
Tack för dina förslag och tankar.

Det är lugnt, men ta riktigt grädde! cofffee

Juxta
2012-08-16, 10:03
Det är lugnt, men ta riktigt grädde! cofffee

Kör bara sojagrädde, jag misstänker att du menar att laktosen har en lugnande effekt? Man brukar ju ge barn ett glas mjölk innan läggdags. :)

Ondskapelsen
2012-08-16, 10:08
Dricker du kaffe?

Juxta
2012-08-16, 10:15
Dricker du kaffe?

Nej. Det enda koffein jag får i mig är möjligtvis en Cola Zero på lunchen. Eller om jag är riktigt trött, som idag, tar jag 100mg koffein på morgonen. Undviker koffein från 18.00 och senare.

tjing
2012-08-16, 10:17
Jag blir pigg av kreatin, men jag vet inte om det har något att göra med saken.

dakioso
2012-08-16, 10:23
Pröva ZMA, fungerar för mig. Djupare sömn och med utvilad dagen efter

Juxta
2012-08-16, 10:30
Pröva ZMA, fungerar för mig. Djupare sömn och med utvilad dagen efter

Testade ZMA för ca 1-2 år sen och älskade det. Sen började jag sova sämre på det så nu har jag slutat(och började därmed sova bättre). Grymma drömmar dock. :)

Min sömn har alltid varit ett problem, ända sen jag var liten. Dock de senaste 3-4 åren har jag börjat få ordning på det och sover väldigt bra och rutinerat.

Det som är just nu är dock relaterat till just träningsdagar, jag är dock inte förvånad att min sömn är rubbad ibland. Det har den varit väldigt länge.

pezrulezhaakon
2012-08-16, 10:33
Juxta

Att läsa en tråkig bok innan du lägger dig gör dig sömnig på nolltid :)

Adam87
2012-08-16, 10:40
Ät en timme innan du ska lägga dig ha en fläkt som blåser lite kalluft någonstans i rummet och läs lite innan du ska lägga dig som pezrulezhaakon sa.

man kan ta mp3n och lyssna på lite lugn musik en stund .

sen blir man lite sömnig iaf jag blir det :P

Juxta
2012-08-16, 11:20
Insomnandet är inget problem alls faktiskt. Läser serier på telefonen och lyssnar på gonattmusik. Perfekt och somnar alltid.
Det är snarare att jag vaknar runt 03 och inte kan somna om som är problemet.

Adam87
2012-08-16, 11:36
Kanske stress som ligger bakom vem vett !

Om man tränar för sent så kan det vara svårt att varva ner , så är det för mig , men att gå en runda och sådant är jue bara bra för att rensa hjärnan vissa gånger :P

mattilainen
2012-08-16, 13:41
om du fortsätter göra det du gör innan du somnar första gången när du vaknar vid 3 somnar du om då?

Jag gjorde detta någon gång för länge sedan. Vaknade alltid vid 4 eller halv 5 och då satte jag på en serie som jag satte på innan jag somnade igen bara så somnade jag direkt typ.

Juxta
2012-08-16, 13:52
om du fortsätter göra det du gör innan du somnar första gången när du vaknar vid 3 somnar du om då?

Jag gjorde detta någon gång för länge sedan. Vaknade alltid vid 4 eller halv 5 och då satte jag på en serie som jag satte på innan jag somnade igen bara så somnade jag direkt typ.

Nope. Tyvärr inte. Ibland kan det kanske funka, men då tar det o andra sidan säkert 2-3 timmar innan jag somnar igen och då är ju larmet nästan redo att börja tjuta.
Det är som att min kropp vaknar, men inte mitt huvud.

apfel
2012-08-16, 18:27
Juxta, har du testat någon form av meditation? det kan mycket väl vara som någon skrev tidigare i tråden att du är stressad och att det stör din sömn. jag har själv varit stressad en lång period, det störde förvisso inte min sömn men annat, och meditation hjälpte och hjälper fortfarande.

Appel
2012-08-16, 22:41
För mig funkar det bäst med en mysig ljudbok =)

Spartansk
2012-08-16, 22:50
Har du tänkt på om det här gäller träning av några särskilda muskler? Jag läste i en gammal muskeltidning att just rygg- och benträning kan göra att sömnen blir sämre på natten.

gangstapuppy
2012-08-17, 07:48
Magnesiumtillskott... jag får liknande problem om jag tränar lite hårdare och inte tar extra magnesium.

Juxta
2012-08-17, 09:16
Juxta, har du testat någon form av meditation? det kan mycket väl vara som någon skrev tidigare i tråden att du är stressad och att det stör din sömn. jag har själv varit stressad en lång period, det störde förvisso inte min sömn men annat, och meditation hjälpte och hjälper fortfarande.

Jag har mediterat förut och har haft varierande resultat och tycken. Oftast blir jag nog för frustrerad och tillochmed arg(irriterad på att inte kunna somna om) för att börja meditera mitt i natten. Fast det kanske är då det skulle hjälpa.

Det är egentligen inget superproblem, utan jag undrade om det fanns en självklar fysiologisk förklaring till detta.

För mig funkar det bäst med en mysig ljudbok =)

Kan inte somna med hörlurar, gör skitont i öronen. ;)

Har du tänkt på om det här gäller träning av några särskilda muskler? Jag läste i en gammal muskeltidning att just rygg- och benträning kan göra att sömnen blir sämre på natten.

Hm, intressant tanke. Dock var det bröst, triceps och mage jag tränade i onsdags. Men jag har aldrig gjort denna korrelation tidigare, kanske är just de dagarna jag påverkas mest. Ska observera.

Magnesiumtillskott... jag får liknande problem om jag tränar lite hårdare och inte tar extra magnesium.

Tog ZMA tidigare med växlande resultat. Slutade med att jag sov sämre.


Vill än en gång tillägga att det är inget jätteproblem och jag klarar mig, oftast, utan att ramla ihop. Ville se om det fanns en känd fysiologisk förklaring till detta.
Det känns nämligen som att min kropp är mer aktiv snabbare(efter att ha fått vila/sova några timmar) runt träningsdagar, som att den tänker att "Jävlar, nu fick vi arbeta. Nu kan vi inte vila hur mycket som helst. Killen är ju uppenbarligen aktiv". Mentalt är jag trött, men jag blir snabbt vaken i kroppen igen.