handdator

Visa fullständig version : Blev ni feta på "Clean bulk"?


kimozabe
2012-08-16, 08:13
Tjenixens,

Tänkte bara höra ni som provat att "bulka" (ligga på mindre eller moderat överskott) en längre period med bra mat, dvs deffmat fast i större mängder.
Blev ni feta eller var muskel/fett-ökningsration till ens fördel?
Många använder ursäkten bulk för att kränga en jävla massa skräp.

Det måste ju finnas några metabola fördelar med att välja bra innehåll i kosten kontra "skräpmat" trots liknande överskott i energi.

Xtreme-G
2012-08-16, 08:35
Min uppfattning jag fått genom att studera kolozzeum är att kosten är väldigt viktig vid deff men inte alls lika viktig vid ett kaloriöverskott. Sedan håller jag med om att man ska hålla en vettig kost men jag tror inte man har så mycket att hämta på att äta deffmat under bulk, med vilket jag antar du menar skulle innebära enorma mängder protein?

Sniggel
2012-08-16, 08:39
Tjenixens,

Tänkte bara höra ni som provat att "bulka" (ligga på mindre eller moderat överskott) en längre period med bra mat, dvs deffmat fast i större mängder.
Blev ni feta eller var muskel/fett-ökningsration till ens fördel?
Många använder ursäkten bulk för att kränga en jävla massa skräp.

Det måste ju finnas några metabola fördelar med att välja bra innehåll i kosten kontra "skräpmat" trots liknande överskott i energi.

Bra mat = deffmat? Är inte det en lite väl överdriven slutsats att dra.
Jag brukar alltid, i mina ögon äta bra mat när jag bulkar. Men om jag t ex säger att jag bl a ätit pasta och ätit nötter, hade du godkänt maten som "clean" då?

Begreppet "clean" är jäkligt luddigt och kan vara väldigt olika från individ till individ.

1684_
2012-08-16, 08:47
Bra mat = deffmat? Är inte det en lite väl överdriven slutsats att dra.
Jag brukar alltid, i mina ögon äta bra mat när jag bulkar. Men om jag t ex säger att jag bl a ätit pasta och ätit nötter, hade du godkänt maten som "clean" då?

Begreppet "clean" är jäkligt luddigt och kan vara väldigt olika från individ till individ.

Håller med, svårt å säga.

benaciii
2012-08-16, 08:48
Jag blev fet på ris och kyckling.

kimozabe
2012-08-16, 08:57
Jag blev fet på ris och kyckling.

Men det var kopiösa mängder då eller?

Skickat från tredje galaxen.

Kutso
2012-08-16, 08:59
Jag blev fet på ris och kyckling.

Ja, det kan man bli. Det beror ju så klart på hur långt över kcal-balans man ligger, och hur länge man ligger där.

kimozabe
2012-08-16, 09:01
Bra mat = deffmat? Är inte det en lite väl överdriven slutsats att dra.
Jag brukar alltid, i mina ögon äta bra mat när jag bulkar. Men om jag t ex säger att jag bl a ätit pasta och ätit nötter, hade du godkänt maten som "clean" då?

Begreppet "clean" är jäkligt luddigt och kan vara väldigt olika från individ till individ.

Allt är relativt, jag skulle specificerat bättre.
Oraffinerade produkter. Bra kolhydratkällor.
Basera överskottet på lent kött och bra stärkelsekällor. Potatis ris havregryn osv m
Pasta är det inget fel på men hamnar i min raffinerat fack.

Skickat från tredje galaxen.

tjing
2012-08-16, 10:49
Jag har käkat rätt stora överskott (1000 kcal) med mycket kolhydrater, lite fett och mellanmycket protein. Och dagar med lite mindre kolhydrater (kring 100-150 g) på vilodagar. Jag lade knappt på mig något fett alls och växte, men matsmältningen blir sådär ibland när man vräker i sig mat.

Spartansk
2012-08-16, 10:51
Jag trodde "clean bulk" inte hade med överskottet att göra, utan med vad man åt. Typ kycklingfilé istället för pizza, osv.

vicarious
2012-08-16, 10:54
Min uppfattning jag fått genom att studera kolozzeum är att kosten är väldigt viktig vid deff men inte alls lika viktig vid ett kaloriöverskott.

Snarare tvärtom skulle jag säga. Vid kaloriunderskott används all energi. Vid bulk bör man nog vara försiktigare med exakt vad det är man stoppar i sig då det ofta råder ett överskott av energi.

Edit: däremot är ett högt proteinintag viktigare vid deff än vid bulk.

Mr.Sjöborg
2012-08-16, 11:07
Har käkat cleant under bulk också, ökade inte nämnvärt i fett.
Man presterar väldigt bra också, men det jobbiga var att äta så mycket. Och ganska tråkigt.

Men tror att det handlar mest om hur mycket överskott man har, även om du käkar cleant eller inte.

Nu när jag ska öka så ser jag till att få i mig så mycket protein och kolhydrater jag behöver och sen fyller jag ut med det jag vill äta

Jode
2012-08-16, 11:09
Jag har käkat rätt stora överskott (1000 kcal) med mycket kolhydrater, lite fett och mellanmycket protein. Och dagar med lite mindre kolhydrater (kring 100-150 g) på vilodagar. Jag lade knappt på mig något fett alls och växte, men matsmältningen blir sådär ibland när man vräker i sig mat.

Åt du mer fett de dagar du åt lågt med kolhydrater då eller

Sent from my GT-P1000

Xtreme-G
2012-08-16, 11:23
Snarare tvärtom skulle jag säga. Vid kaloriunderskott används all energi. Vid bulk bör man nog vara försiktigare med exakt vad det är man stoppar i sig då det ofta råder ett överskott av energi.

Edit: däremot är ett högt proteinintag viktigare vid deff än vid bulk.

Det jag menade var främst proteinintaget. Bulk innebär väl per definition överskott? Menar du att man kan uppnå betydande fördelar genom makrofördelning givet ett visst kaloriöverskott eller bara att man ska passa sig för att äta för mycket kalorier generellt?

Kutso
2012-08-16, 11:25
Det jag menade var främst proteinintaget. Bulk innebär väl per definition överskott? Menar du att man kan uppnå betydande fördelar genom makrofördelning givet ett visst kaloriöverskott eller bara att man ska passa sig för att äta för mycket kalorier generellt?

Tror han menar att det är lätt att lägga på sig onödigt fett om man grisbulkar. Dessutom är det ju bättre för kroppen att äta nyttigt även när man ligger på överskott.

tjing
2012-08-16, 11:44
Åt du mer fett de dagar du åt lågt med kolhydrater då eller

Sent from my GT-P1000

Ja, någonting måste man ersätta med så i regel blev det mer fett.

vicarious
2012-08-16, 12:19
Det jag menade var främst proteinintaget. Bulk innebär väl per definition överskott? Menar du att man kan uppnå betydande fördelar genom makrofördelning givet ett visst kaloriöverskott eller bara att man ska passa sig för att äta för mycket kalorier generellt?

Nej jag menade att man kanske bör se upp mer med VAD det faktiskt är man stoppar i sig när man bulkar då överskottsenergin lagras in. T ex undvika stora mängder fruktos osv.

vicarious
2012-08-16, 12:20
Ja, någonting måste man ersätta med så i regel blev det mer fett.

Måste och måste, vissa kör lägre energiintag på vilodagarna och högre på träningsdagar så jag tycker frågan var ganska befogad.

Jode
2012-08-16, 12:27
Måste och måste, vissa kör lägre energiintag på vilodagarna och högre på träningsdagar så jag tycker frågan var ganska befogad.

Det var just det jag ville gå reda på. Labbar själv just nu med hur jag ska göra på mina vilodagar. Lägre kolhydrater känns rimligt då aktiviteten är lägre, men går jag för lågt blir nästkommande träningsdag lidande känns det som.

Äter alltid "rent" så den biten är inte mitt problem.

Sent from my GT-P1000

vicarious
2012-08-16, 12:39
Det var just det jag ville gå reda på. Labbar själv just nu med hur jag ska göra på mina vilodagar. Lägre kolhydrater känns rimligt då aktiviteten är lägre, men går jag för lågt blir nästkommande träningsdag lidande känns det som.

Äter alltid "rent" så den biten är inte mitt problem.

Sent from my GT-P1000

Äter du underskott på vilodagarna så blir ju nettoeffekten sett över t ex en vecka sådan att du kanske hamnar på balans eller bara ett litet överskott. Det beror givetvis på storleken av överskottet på träningsdagarna och det eventuella underskottet på vilodagarna.

I grund och botten handlar det nog om hur mycket fett man kan tänka sig att lägga på sig. För att få så bra ökningar som möjligt muskelmässigt så tjänar man nog på att ligga på överskott oavsett om det är vilodag eller träningsdag. Vill man å andra sidan hålla en skarpare form men kan tänka sig lite långsammare muskelökningar kanske man ska lägga sig på balans eller litet underskott de dagar man inte tränar.

Jode
2012-08-16, 13:56
Äter du underskott på vilodagarna så blir ju nettoeffekten sett över t ex en vecka sådan att du kanske hamnar på balans eller bara ett litet överskott. Det beror givetvis på storleken av överskottet på träningsdagarna och det eventuella underskottet på vilodagarna.

I grund och botten handlar det nog om hur mycket fett man kan tänka sig att lägga på sig. För att få så bra ökningar som möjligt muskelmässigt så tjänar man nog på att ligga på överskott oavsett om det är vilodag eller träningsdag. Vill man å andra sidan hålla en skarpare form men kan tänka sig lite långsammare muskelökningar kanske man ska lägga sig på balans eller litet underskott de dagar man inte tränar.

Ja jag har gjort min beskärda del av att bulka upp mig för fort/mycket, visst ökade jag mycket i även muskler och styrka, men för mig är det inte värt allt fett iaf jag la på mig. Just nu försöker jag hitta den gyllene medelvägen. Problemet jag märker med att försöka hålla koll på viktuppgången är när man äter väldigt olika på vilo/träningsdagar i form av kolhydrater/fett. Vattenvikten spelar en ett ganska stort spratt, speciellt då det för mig inte krävs så mycket ris för att jag ska binda på mig enorma mängder vätska.

Kör IF och det funkar otroligt bra för mig men jag har svårt för att faktiskt ligga på kaloriöverskott i slutändan. Har en jävla förmåga att hamna på +-0

Latissimus Dorsi
2012-08-16, 14:14
Jag har inte blivit så fet på en ''dirty bulk'' heller som inkluderat för många snickers,pizzor och kebabtallrikar. Efter snart 20 kilo är det enda tecknen på fetma att jag fått lite lovehandles.

tjing
2012-08-16, 14:16
Måste och måste, vissa kör lägre energiintag på vilodagarna och högre på träningsdagar så jag tycker frågan var ganska befogad.

Känns rätt halvdant att ligga på kcal-underskott vilodagar om man bulkar. Varför inte istället göra det ordentligt och i alla fall ligga på balans eller litet överskott? Visst, det är inte lika nyttigt ur ett hälsoperspektiv men man ska inte gärna bulka hela livet heller.

tjing
2012-08-16, 14:17
Måste och måste, vissa kör lägre energiintag på vilodagarna och högre på träningsdagar så jag tycker frågan var ganska befogad.

Det spelar ju ingen roll?

Oavsett vilket måste man äta mer av något annat när allting kommer omkring och jag sade ingenting om hur mycket kcal jag åt på vilodagar. Och drar man ner på kolhydrater och håller proteinet ganska jämnt, så äter man i regel mer fett.

Att ständigt äta lite fett tror jag är korkat om man vill må bra.

tjing
2012-08-16, 14:21
Det var just det jag ville gå reda på. Labbar själv just nu med hur jag ska göra på mina vilodagar. Lägre kolhydrater känns rimligt då aktiviteten är lägre, men går jag för lågt blir nästkommande träningsdag lidande känns det som.


Ja, har tyvärr märkt samma sak.

Men det är väl bara att inte sådana mängder protein och fördela kolhydrater och fett jämnt på vilodagar typ. Man behöver ju inte vara så exakt. Men t ex 2 g protein / kg kroppsvikt istället för 3 och mer kolhydrater istället. Känns helt givet om man vill prestera bra.

2300 kcal

250 g kolhydrater
160 g protein
~73 g fett

Voila. Om du vill äta kring 2000 kcal istället, dra ner på kolhydraterna en aning men gå inte under 200 g helst för prestation på gymmet.

Sniggel
2012-08-16, 14:23
Allt är relativt, jag skulle specificerat bättre.
Oraffinerade produkter. Bra kolhydratkällor.
Basera överskottet på lent kött och bra stärkelsekällor. Potatis ris havregryn osv m
Pasta är det inget fel på men hamnar i min raffinerat fack.

Skickat från tredje galaxen.

Varför och varför?

Edit igen. Om ris är raffinerat, är inte köttstycken raffinerade då också? bättre att du äter hela djuret än bara de raffinerade utskurna muskeldelarna...

Sniggel
2012-08-16, 14:24
Min uppfattning jag fått genom att studera kolozzeum är att kosten är väldigt viktig vid deff men inte alls lika viktig vid ett kaloriöverskott.

Min åsikt är väl att proteinintaget är viktigt vid deff och att fruktos bör hållas nere vid bulk.

tjing
2012-08-16, 14:25
Ja jag har gjort min beskärda del av att bulka upp mig för fort/mycket, visst ökade jag mycket i även muskler och styrka, men för mig är det inte värt allt fett iaf jag la på mig. Just nu försöker jag hitta den gyllene medelvägen. Problemet jag märker med att försöka hålla koll på viktuppgången är när man äter väldigt olika på vilo/träningsdagar i form av kolhydrater/fett. Vattenvikten spelar en ett ganska stort spratt, speciellt då det för mig inte krävs så mycket ris för att jag ska binda på mig enorma mängder vätska.

Kör IF och det funkar otroligt bra för mig men jag har svårt för att faktiskt ligga på kaloriöverskott i slutändan. Har en jävla förmåga att hamna på +-0

Ditcha IF och ät mer mat varje dag. Mindre fett träningsdagar och mer fett vilodagar.

Keep it simple stupid.

Jode
2012-08-16, 14:31
Skippa IF kommer jag nog faktiskt inte göra då jag trivs som fan. Ska dock försöka sluta vara så nojjig över vilodagarnas kost.

Jode
2012-08-16, 14:38
Ja, har tyvärr märkt samma sak.

Men det är väl bara att inte sådana mängder protein och fördela kolhydrater och fett jämnt på vilodagar typ. Man behöver ju inte vara så exakt. Men t ex 2 g protein / kg kroppsvikt istället för 3 och mer kolhydrater istället. Känns helt givet om man vill prestera bra.

2300 kcal

250 g kolhydrater
160 g protein
~73 g fett

Voila. Om du vill äta kring 2000 kcal istället, dra ner på kolhydraterna en aning men gå inte under 200 g helst för prestation på gymmet.

Brukar hamn på
Träningsdagar:
250-300protein
200-250kolhydrater
80 fett

vilodagar:
250-300protein
100-150g kolhydrater
100+ fett.

tjing
2012-08-16, 14:52
Skippa IF kommer jag nog faktiskt inte göra då jag trivs som fan. Ska dock försöka sluta vara så nojjig över vilodagarnas kost.

Alright.

Japp, man överskattar kcal-pillande ibland. Ska du upp i vikt, bara ät dig mätt på vilodagar och håll nere kcal-intaget något. Finns ingen anledning att krångla till det liksom. Deffa gör du när du fått upp massan.

tjing
2012-08-16, 14:53
Brukar hamn på
Träningsdagar:
250-300protein
200-250kolhydrater
80 fett

vilodagar:
250-300protein
100-150g kolhydrater
100+ fett.

Varför så mycket protein? Själv hade jag kört 150-200 g protein....

Hur mycket väger du?

Jode
2012-08-16, 15:16
Varför så mycket protein? Själv hade jag kört 150-200 g protein....

Hur mycket väger du?

Vet inte, protein är gott helt enkelt hehe.

Väger 81 nu, har legat lågt som fasen ganska länga och är trött på förlorad muskelmassa. 192cm.

vicarious
2012-08-16, 15:32
jag sade ingenting om hur mycket kcal jag åt på vilodagar. Och drar man ner på kolhydrater och håller proteinet ganska jämnt, så äter man i regel mer fett.


Nej precis, det var ju därför Jode frågade om du åt mer fett då eller om du åt färre kalorier automatiskt. Du svarade som om det vore självklart att man ligger på överskott på vilodagar vilket jag sa att det inte är. Forumet kryllar av PF:are som ofta applicerar leangains på sina upplägg och då är överskott på träningsdagar och balans eller underskott på vilodagar ganska vanligt.

tjing
2012-08-16, 15:46
Nej precis, det var ju därför Jode frågade om du åt mer fett då eller om du åt färre kalorier automatiskt. Du svarade som om det vore självklart att man ligger på överskott på vilodagar vilket jag sa att det inte är. Forumet kryllar av PF:are som ofta applicerar leangains på sina upplägg och då är överskott på träningsdagar och balans eller underskott på vilodagar ganska vanligt.

Jag har ingen aning om hur du läste in att man skulle ligga på överskott på vilodagar, i mitt inlägg.

Ja men det finns ingen riktig poäng med att ligga minus vilodagar om man vill gå upp i vikt. Men alla får ju följa vad de vill.

Prost
2012-08-16, 15:55
Jag har kört en "dirty" "bulk" nu under ett tag och det har gått mycket bra, mycket glass, kakor och godis med mera men inte enbart såklart. Har ätit mycket socker, mättat fett och saker med kolesterol som ägg och hamburgarbiffar. Har även slutat med bland annat havregryn, broccoli och koffein sen en tid tillbaka +annat som höjer SHBG som sänker testosteronet.

Tänk OM detta har hjälpt kanske eventuellt mig att få bättre resultat än med vanlig såkallad optikost(Det brukar innehålla oftast sådant som ej gynnar testosteronproduktionen)? :-) Kul med experiment hursomhelst, men det måste ju vara kosten eftersom jag tränar "FEL" dvs 20 set per muskelgrupp till failure med tre-split utan vilodagar..

Men testosteronet sägs ju ändå inte spela någon roll i muskelbygge bland många. Alla kan ju bli som Ronnie Coleman med ett SL-schema och mycket broccoli och kyckling, det tar bara ett par år längre.. ;-/

Alltså kan man säga att jag gör allt fel så det kan endast vara ett mirakel från Gud att det gått bra. :-) Kul hursomhelst ^^

"Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.""

Snart uppfylls kanske den bibliska profetian om Damaskus:
"Profetia om Damaskus. Se, Damaskus skall upphöra att vara en stad, det skall bli en ruinhög.

Aroers städer blir övergivna. De blir ett tillhåll för hjordar som lägger sig där, utan att någon skrämmer dem.

Och Efraims befästa stad skall inte längre finnas till, inte heller Damaskus kungadöme och återstoden av Aram. Det skall gå med dem som med Israels barns härlighet, säger HERREN Sebaot."

Spartansk
2012-08-16, 16:12
"Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.""

Snart uppfylls kanske den bibliska profetian om Damaskus:
"Profetia om Damaskus. Se, Damaskus skall upphöra att vara en stad, det skall bli en ruinhög.

Aroers städer blir övergivna. De blir ett tillhåll för hjordar som lägger sig där, utan att någon skrämmer dem.

Och Efraims befästa stad skall inte längre finnas till, inte heller Damaskus kungadöme och återstoden av Aram. Det skall gå med dem som med Israels barns härlighet, säger HERREN Sebaot."

Vad hade det med tråden att göra? :)

tjing
2012-08-16, 17:17
Det där var random as hell

Har vi gud på forumet?

kimozabe
2012-08-16, 17:51
Varför och varför?

Edit igen. Om ris är raffinerat, är inte köttstycken raffinerade då också? bättre att du äter hela djuret än bara de raffinerade utskurna muskeldelarna...

Kanske jag som fått det om bakfoten att raffinerade produkter så som socker, vete(pasta) osv är till sämre metabol fördel än tex potatis, ris, havregryn m.m.

robbban3
2012-08-16, 18:04
Äter alltid cleant oavsett deff eller bulk mår mycket bättre än när jag körde med pizza läsk pasta osv, mkt grönsaker mejeriprodukter kött blir det:)

exevision
2012-08-16, 18:25
Har även slutat med bland annat havregryn, broccoli och koffein sen en tid tillbaka +annat som höjer SHBG som sänker testosteronet.

Så havregryn, broccoli och koffein sänker testosteronet nu? Tror inte det har någon direkt betydelse.

agazza
2012-08-16, 18:29
behöll ungefär samma bf och blev 18kg tyngre, på tio år.

tjing
2012-08-16, 18:47
Så havregryn, broccoli och koffein sänker testosteronet nu? Tror inte det har någon direkt betydelse.

Kaffe sänker anabol signalering (mTOR) akut. Ett ämne i broccoli hindrar aromatisering av testosteron till östrogen, vilket ju är bra. Havregryn varken från eller till, förutom att betaglukaner har viss positiv effekt på blodtrycket.

Dessutom sänker ju inte SHBG inte serum-testosteronet per se, utan bevarar det intakt istället bundet till albumin. Huruvida SHBG-bundet testosteron är biologiskt aktivt är faktiskt inte helt utrett och det verkar finnas lite olika teorier.

Men det fria testosteronet i blodet sänks ju med en höjning av SHBG. Vilket ur ren hälsosynpunkt är nyttigt, men som sannolikt innebär en sämre miljö för muskulär tillväxt. Den maten som sänker SHBG kraftigast är vete- och mjölkprodukter.

Wiizra
2012-08-16, 18:52
Kaffe sänker anabol signalering (mTOR) akut. Ett ämne i broccoli hindrar aromatisering av testosteron till östrogen, vilket ju är bra. Havregryn varken från eller till, förutom att betaglukaner har viss positiv effekt på blodtrycket.

Vill veta mer om det här.
Speciellt om broccolin

tjing
2012-08-16, 19:03
Vill veta mer om det här.

Kaffe:

Rapamycin and mTOR kinase inhibitors

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2698317/

Broccoli (Indole-3-carbinol):

http://en.wikipedia.org/wiki/Indole-3-carbinol

Havre:

Effects of consuming foods containing oat beta-glucan on blood pressure, carbohydrate metabolism and biomarkers of oxidative stress in men and women with elevated blood pressure.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17151592

Wiizra
2012-08-16, 19:13
Kaffe:

Rapamycin and mTOR kinase inhibitors

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2698317/

Broccoli (Indole-3-carbinol):

http://en.wikipedia.org/wiki/Indole-3-carbinol

Havre:

Effects of consuming foods containing oat beta-glucan on blood pressure, carbohydrate metabolism and biomarkers of oxidative stress in men and women with elevated blood pressure.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17151592

Äter 300g Broccoli om dagen, säkert ingen "fara" med det.

kimozabe
2012-08-16, 20:07
behöll ungefär samma bf och blev 18kg tyngre, på tio år.

Höll du lågt på fettet?

Skickat från tredje galaxen.

TREX
2012-08-16, 20:09
Jag åt kvarg, kyckling, vitt ris, brocoliblandningar och protteshakes i typ 4 månader, gick upp 13 kg. Var arbetslös så hade inte råd med snabbmat eller godis just då, så den boven fanns inte ens med i dramat.

Alla sa till mig att man skulle äta mycket för att bli stor och stark, tji fick jag :( Blev lönnfet.

agazza
2012-08-16, 20:20
Höll du lågt på fettet?

Skickat från tredje galaxen.

I dieten eller i kroppsammansättningen?

Nej verkligen inte, och ja.

Men jag har även haft långa perioder helt utan gymträning där jag har tappat mellan 3-12 kilo per period som jag fått jobbat igen, så mina resultat är väldigt låga, men man kan bli rätt stor utan att behöva offra magrutor, med tiden.

Prost
2012-08-16, 20:44
Vad hade det med tråden att göra? :)

Det hade absolut ingenting med detta att göra. :-P Men som troende på Jesus så försöker jag bara sprida lite av budskapet samtidigt och passa på. :-) Är ingen vidare bra evangelist men på något sätt så! ^^

frong
2012-08-16, 21:06
Nu under bulk käkar jag samma mat som under deffen, fast med mer kolhydrater under måltiderna samt något extra mellanmål.

Wiizra
2012-08-16, 22:04
On topic: Klart man kan gå upp i vikt på clean bulk, äter du alldeles för mycket typ 500-1000 kalorier i överskott så kommer du bara bli en fet jävel :p Kör du 100-300 överskott så är du nog ok...

Gör verkligen Broccoli o Kaffe någon skillnad i testosteronet? Alltså stor skillnad, är lite skeptisk...

Ronn
2012-08-16, 22:09
Lycka till att pricka 100-300 överskott.. lika kul att bulka utan resultat som att deffa utan resultat.

Wiizra
2012-08-16, 22:39
Lycka till att pricka 100-300 överskott.. lika kul att bulka utan resultat som att deffa utan resultat.

Tror du inte att man kan få resultat med 100-300 kalori överskott? Då har du verkligen fel.

Akada
2012-08-16, 22:41
Tror du inte att man kan få resultat med 100-300 kalori överskott? Då har du verkligen fel.
Det var inte riktigt det han sa.

Ronn
2012-08-16, 22:51
Tror du inte att man kan få resultat med 100-300 kalori överskott? Då har du verkligen fel.

Dels lirar du då med så små marginaler att du inte har en sportmössa att veta om du ens hamnar på överskott, du kan omöjligt veta på ett exakt hur mycket energi du spenderar om dagarna bara uppskatta på ett ungefär och dels så är storleken på överskottet direkt relaterat till hur stora ökningar du gör (upp till en viss gräns så klart) så att ligga så nära balans som möjligt är ju inte direkt optimalt om du vill öka i massa. Men visst i "teorin" kan du ligga på +100kcal och få väldigt långsamma resultat.

Sniggel
2012-08-17, 02:30
Kanske jag som fått det om bakfoten att raffinerade produkter så som socker, vete(pasta) osv är till sämre metabol fördel än tex potatis, ris, havregryn m.m.

Det är väl en del av frågeställningen. Har oraffinerad mat (antar att oraffienrat oftare hamnar i kategorin "clean, eller?") några metabola fördelar?
Sen undrade jag varför du klassade potatis som ett raffinerat livsmedel, men misstänkte att du bara skrev fel.
Sen undrade jag också varför det ska vara just fettsnålt kött för att vara clean?

exor
2012-08-17, 05:34
Äter samma mat under bulk och deff nu för tiden. Det är portionsstorlekarna som skiljer. Drar upp kolhydraterna på träningsdagar och har kört kortare bulk/deff perioder detta halvår. Har resulterat i 200g viktuppgång men med 2 cm ökat överarmsmått och synbart mindre fett. Har pendlat 3 kilo under bulk/deff perioderna och är väldigt nöjd.

Ska bulka nu från 1 september och försöka på samma tema. Jag blir bara fet när jag grisbulkar och deffen blir hopplöst lång så jag förlorar all massa.

vicarious
2012-08-17, 06:30
Tror du inte att man kan få resultat med 100-300 kalori överskott? Då har du verkligen fel.

Läs igen.

tjing
2012-08-17, 09:43
Äter 300g Broccoli om dagen, säkert ingen "fara" med det.

Det var alltså menat som en positiv effekt.

tjing
2012-08-17, 09:46
On topic: Klart man kan gå upp i vikt på clean bulk, äter du alldeles för mycket typ 500-1000 kalorier i överskott så kommer du bara bli en fet jävel :p Kör du 100-300 överskott så är du nog ok...

Gör verkligen Broccoli o Kaffe någon skillnad i testosteronet? Alltså stor skillnad, är lite skeptisk...

Kaffe har en akut effekt på testosteron ja. Att folk inte tänker på det eller kopplar någon upplevd effekt av kaffe till testosteron är en annan femma. Det är en kortvarig höjning av testosteron och kortisol.

Indole-3-carbinol kan nog göra skillnad ja. En dosberoende skillnad. Man märker inte alltid synliga effekter direkt av allting, vilket absolut inte betyder att något inte har effekt ändå. Men ditt magfett kommer inte att halveras över natten liksom.

tjing
2012-08-17, 09:49
Lycka till att pricka 100-300 överskott.. lika kul att bulka utan resultat som att deffa utan resultat.

+1

Varför ska folk dutta med små teoretiska överskott som de ändå inte vet stämmer (jämfört med aktivitetsnivå) och som gör deras kosthållning rigid.

Ett överskott, kort och gott, är lättare på alla sätt och vis om viktuppgång är målet.

AronP
2012-08-17, 09:51
tjing: "Multi Citera" ;)

Morty
2012-08-17, 11:02
Jag åt kvarg, kyckling, vitt ris, brocoliblandningar och protteshakes i typ 4 månader, gick upp 13 kg. Var arbetslös så hade inte råd med snabbmat eller godis just då, så den boven fanns inte ens med i dramat.

Alla sa till mig att man skulle äta mycket för att bli stor och stark, tji fick jag :( Blev lönnfet.

Du ökade nästan 1kg i veckan och känner dig lurad?

TREX
2012-08-17, 11:04
Du ökade nästan 1kg i veckan och känner dig lurad?

Ja verkligen, 1 kg är på tok för mycket. Åtminstone för mig, som viktuppgång.

Morty
2012-08-17, 11:12
Ja verkligen, 1 kg är på tok för mycket. Åtminstone för mig, som viktuppgång.

För alla som inte är på gear/heter Ola. Även om han också tyckte att det var för snabbt trots enorma gains.

Sniggel
2012-08-17, 12:44
Du ökade nästan 1kg i veckan och känner dig lurad?

Som nybörjare är det inte säkert att man förstår att det är en dum idé att gå upp 1 kg i veckan en längre tid. Så jag kan förstå att TREX känner sig lurad.
½ kg är ju väldigt fort för de flesta redan.

exevision
2012-08-17, 18:53
Den maten som sänker SHBG kraftigast är vete- och mjölkprodukter.

Källa på det?

deadich
2012-08-17, 21:23
Jag ligger fortfarande på relativt låg bf. Har legat på seeeg bulk typ hela tiden sen efter första månaden jag tränade då jag gick upp 5 kg på en månad, då fick jag lite mage och garanterat flera procent högre bf, gick tillbaka till normalt på några månader med mer normal kost men behöll i princip hela vikten jag gick upp.


men jag käkar knappast deffmat, käkar massvis med skit också. Men käkar en normal bulkmängd ist för väldigt högt överskott varje dag. Så nej jag har inte alls blivit fet. Bilder finns i min journal, sista sidan.

TREX
2012-08-17, 22:09
Som nybörjare är det inte säkert att man förstår att det är en dum idé att gå upp 1 kg i veckan en längre tid. Så jag kan förstå att TREX känner sig lurad.
½ kg är ju väldigt fort för de flesta redan.

Många verkar ju öka typ 10-15 kg sitt första år av träning så...

Givetvis hade man hoppats på ett helt annat resultat.

midwinterholes
2012-08-17, 22:38
Just nu äter jag som en häst, det är ungefär samma mängder som när jag var 16 och skulle "bli stor och stark" som slutade med att jag blev tjock och ful. Min enda regel är att hålla fettintaget under 80 gram/dag (uppskattad) annars finns det inga hämningar. Jag har också börjat träna innan första målet på dagen. Och jag står still i vikt och blir märkbart starkare. Har aldrig varit med om liknande. Att ha träningen på tom mage (inget eaa/pwo/vassle) innan första målet är det bästa som hänt min träning

Sniggel
2012-08-18, 05:15
Många verkar ju öka typ 10-15 kg sitt första år av träning så...

Givetvis hade man hoppats på ett helt annat resultat.

Jao och det kan väl vara värt att satsa på första året om man vill styra. Men 1 kg i veckan blir ju 50 kg på 1 år. Och ½ kg blir ju 25. Fortfarande väldigt mycket men kan funka för vissa och FFA naturligt smala nybörjare. Initialt kan man säkert gå upp 1 kg per vecka de första 2 veckorna. Då ej pga massivt kaloriöverskott utan snarare pga glykogeninlagring und so weiter. Men sen kanske ½ kg är "maxrekommendation" i en sisådär max 8 veckor. Sen kan man lugna ner sig om man inte vill bli styrkelyftare :P (obs, delvis skämtsamt menat)

(personliga åsikter)

Akada
2012-08-18, 06:40
Många verkar ju öka typ 10-15 kg sitt första år av träning så...

Givetvis hade man hoppats på ett helt annat resultat.
Är du ex-tjockis eller tror du att det är generna som brister helt enkelt?

tjing
2012-08-18, 10:26
Källa på det?

Insulinogen mat sänker SHBG rätt kraftigt och det förefaller sannolikt vara som så att mängden insulin som utsöndras, direkt påverkar mängden SHBG som syntetiseras. Intressant nog höjer ris SHBG för övrigt, men orsaken där har troligtvis med amylas att göra.

Det ska också nämnas att ett högre SHBG visar på en större insulinkänslighet och en ett lägre värde på en ökad insulinresistans. Så väldigt lågt vill man nog inte ha det i praktiken, då fria androgener kan orsaka problem i väldigt stora mängder; t ex prostatacancer, håravfall, bukfetma etc.

VETE:

http://www.news.cornell.edu/releases/March96/rice.wheat.ssl.html

""Though other foods such as fish and green vegetables were associated with changes in blood parameters studied, the strong effects of rice and wheat on SHBG were remarkable and unexpected," Gates said. "Women in the northern, wheat- eating counties consistently had low HDL levels, high triglycerides, and low SHBG, all suggestive of insulin resistance. Evidently, rice and wheat can have significantly different effects on the important biochemical parameters we measured." Interestingly, both the rice and wheat consumed in these Chinese regions are semi-refined. Gates stressed, however, that while rice and wheat appear to make the biggest impact on SHBG and insulin, certain other foods in the Chinese meal also have an important effect on SHBG and insulin changes in the blood, and thus ultimately, on those diseases associated with insulin resistance.

MJÖLK:

Vid sidan om att mjölk är väldigt insulinogent, så ökar det också mängden IGF-1 i blodet. Och fritt IGF-1 sänker SHBG.

Insulin och SHBG:

The relationship between serum levels of insulin and sex hormone-binding globulin in men: the effect of weight loss.

As SHBG is not known to alter the production or metabolism of insulin, whereas insulin has been shown in vitro to decrease the synthesis of SHBG, it seems a reasonable conclusion that the predictable inverse relationship between serum insulin and SHBG indicates that insulin controls SHBG synthesis in vivo.

tjing
2012-08-18, 11:48
Det blev för långt så jag skrev ett blogginlägg istället.

Håll till godo.

Testosteron och SHBG - http://jensfitness.blogg.se/

Latissimus Dorsi
2012-08-18, 16:30
Det blev för långt så jag skrev ett blogginlägg istället.

Håll till godo.

Testosteron och SHBG - http://jensfitness.blogg.se/

Lägg till lakrits till den listan, dock krävs det mängder om 5gram ren lakrits för att det ska hända något på testo-nivåerna.

tjing
2012-08-18, 18:14
Det var mest menat som en kort översikt. Det finns såklart fler saker som påverkar SHBG.

exevision
2012-08-18, 19:08
Så det är varken negativt eller positivt om kosten höjer eller sänker SHBG?

tjing
2012-08-18, 19:20
Så det är varken negativt eller positivt om kosten höjer eller sänker SHBG?

Beror ju helt på vilket målet är. För tillväxt är det med all sannolikhet bättre att sänka det vilket frigör mer testosteron i blodet som direkt kan stimulera mTOR (muskeltillväxt), men samtidigt ökar det risken relativt för ohälsa i det långa loppet.

En anekdot på ämnet från i eftermiddags efter att jag skrivit inlägget: Ska betala i kassan på Netto. Framför mig står en kille på typ 11-12 år, förmodligen arabisk härkomst, med skäggstubb i hela ansiktet, d v s även hela sideburns. Och sen kastar jag ett öga på vad han handlade: 4 st 1,5 l mellanmjölk och 3 kg vetemjöl. ;)

TREX
2012-08-18, 20:00
Är du ex-tjockis eller tror du att det är generna som brister helt enkelt?

Jag har aldrig varit tjock nej och jag blev typ inte tjock av att gå upp så mycket i vikt heller, men jag fick ett hiskeligt midjemått av det.

Vad vägde jag? 104 kg med armar på typ 34-35 cm tror jag... har alla stats på en äldre datorn (det var några år sedan nu)

Sniggel
2012-08-18, 21:51
Känner att jag inte fått någon bra definition på clean eating så jag vet inte om jag har haft det och kan inte svara på frågan :P

Nutrid
2012-08-19, 02:46
Om clean bulk menas att man äter "nyttig" mat aka näringstät mat så är det absolut något jag förespråkar före mcdonalds fleralet gånger i veckan.

Men när det kommer till vilket kaloriöverskott man ska lägga sig på så tycker jag inte att man ska hänga upp sig på om det bör vara 250, 500 eller 700. Titta om dina förutsättningar för ett större överskott gynnar dig eller om det bara leder till överflödigt fett.

Man kan i min mening inte säga att folk 'BÖR' ligga på exakt "det" överskottet pga att gener spelar in så fruktansvärt här.

Sniggel
2012-08-19, 05:26
Om clean bulk menas att man äter "nyttig" mat aka näringstät mat så är det absolut något jag förespråkar före mcdonalds fleralet gånger i veckan.

Fast det verkar ju inte vara hela sanningen. Det ska tydligen vara fettsnålt och bestå av få ingredienser. Vad nu egenvärdet i detta är. Ju färre ingredienser som används desto mindre varierad näring blir det ju. Kör man fettsnålt kommer man inte få i sig lika mycket fettlösliga vitaminer.

kimozabe
2012-08-19, 10:11
Fast det verkar ju inte vara hela sanningen. Det ska tydligen vara fettsnålt och bestå av få ingredienser. Vad nu egenvärdet i detta är. Ju färre ingredienser som används desto mindre varierad näring blir det ju. Kör man fettsnålt kommer man inte få i sig lika mycket fettlösliga vitaminer.

Eftersom definition av clean, nyttigt, bra, skräp mat osv är så olika bland oss så är min definition:

Det har konstaterats att protein samt kolhydrater har svårare att lagras in som kroppsfett än fett vid överskott. Med Clean Bulk menar jag att man baserar sitt större intag av protein och kolhydrater samt att även överskottet består av protein och kolhydrater från bra källor som ris, potatis, havre, bönor, rotfrukter and whatnot som har bättre metabola fördelar och inte fruktos, socker osv.
Man håller fettet lågt vid energiöverskott för att minimera den lättare lagringen av fett. Ett överskott av fördelaktiga makros för minimal fettinlagring.

exevision
2012-08-19, 10:11
Det ska också nämnas att ett högre SHBG visar på en större insulinkänslighet och en ett lägre värde på en ökad insulinresistans. Så väldigt lågt vill man nog inte ha det i praktiken, då fria androgener kan orsaka problem i väldigt stora mängder; t ex prostatacancer, håravfall, bukfetma etc.


Hur stämmer det med:

Den andra tänkbara mekanismen bakom låga tesosteronnivåer vid övervikt är insulinresistens.

kimozabe
2012-08-19, 10:13
Eftersom definition av clean, nyttigt, bra, skräp mat osv är så olika bland oss så är min definition:

Det har konstaterats att protein samt kolhydrater har svårare att lagras in som kroppsfett än fett vid överskott. Med Clean Bulk menar jag att man baserar sitt större intag av protein och kolhydrater samt att även överskottet består av protein och kolhydrater från bra källor som ris, potatis, havre, bönor, rotfrukter and whatnot som har bättre metabola fördelar och inte fruktos, socker osv.
Man håller fettet lågt vid energiöverskott för att minimera den lättare lagringen av fett. Ett överskott av fördelaktiga makros för minimal fettinlagring. Det tror jag de flesta menar med "Clean" bulk.

KalleTeodor
2012-08-19, 12:14
Nej.

tjing
2012-08-19, 14:05
Hur stämmer det med:

Det finns ett enzym i fettvävnad som aromatiserar testosteron till östrogen och ju fetare man är ju mindre totalt testosteron får man p g a att det omvandlas till bland annat östrogen. Notera den feminina kroppsformen hos feta män. Deras prolaktin kan också öka till den nivån att de börjar producera bröstmjölk i sina man-tits. De blir alltså hormonellt sett mer kvinnliga.

Överviktiga med insulinresistans har p g a sagda resistans lägre SHBG-värde då konstant högt insulin inhiberar syntesen av SHBG i levern och ger således mer fritt testosteron i blodet. Men deras serum-testosteron och totala testosteron är lägre än hos en normalviktig person p g a anledningarna i första stycket.

tjing
2012-08-19, 14:10
Clean bulk syftar nog i regel på mindre processad mat och mer näringsrik och "nyttig" mat.

exevision
2012-08-19, 14:17
Det ska också nämnas att ett högre SHBG visar på en större insulinkänslighet och en ett lägre värde på en ökad insulinresistans. Så väldigt lågt vill man nog inte ha det i praktiken, då fria androgener kan orsaka problem i väldigt stora mängder; t ex prostatacancer, håravfall, bukfetma etc.

Ursäkta min frågvishet.
På vilket sätt skulle lågt SHBG ge bukfetma?

tjing
2012-08-19, 14:42
Ursäkta min frågvishet.
På vilket sätt skulle lågt SHBG ge bukfetma?

Det ger inte bukfetma i sig, men är ett resultat av insulinresistans. Även stress och kortisol (hänger ofta ihop med övervikt) ökar risken för bukfetma. Bukfetman orsakas av dålig insulinkänsliget, kortisol, aromatisering av testosteron och kcal-överskott såklart osv. Dessutom sätter det sig ofta på magen hos män av hormonella skillnader.

Man kan ha låga SHBG-nivåer utan att ha metabol ohälsa. Men man kan också ha lågt SHBG som hänger ihop med övervikt. Men nivåerna är regel lägre ju mer insulinresistens man har.

Ronn
2012-08-19, 14:45
Är det inte när man noggrant tvättar alla grönsaker och tvättar händerna innan man äter??

Finns så många uppfattningar om vad clean är blir snurrig. :Virro

exevision
2012-08-19, 14:56
Är det även så att om man under en kortare period äter sådant som höjer SHBG så binds testosteronet för att sedan frigöras när man äter sådant som sänker SHBG? Som en buffert liksom.

clappen
2012-08-19, 15:03
Clean bulk syftar nog i regel på mindre processad mat och mer näringsrik och "nyttig" mat.

borde inte för mycket näringsrik och "nyttig" mat bli onyttig? Kan ju inte vara bra att brassa på med 200%RDI på vitaminer och mineraler under en längre tid.

Då fyller jag hellre ut med donken eller godis.

tjing
2012-08-19, 17:07
borde inte för mycket näringsrik och "nyttig" mat bli onyttig? Kan ju inte vara bra att brassa på med 200%RDI på vitaminer och mineraler under en längre tid.

Då fyller jag hellre ut med donken eller godis.

200% av de flesta vitaminer är nog mer optimalt än 100% för en person som tränar hårt.

Morty
2012-08-19, 17:11
borde inte för mycket näringsrik och "nyttig" mat bli onyttig? Kan ju inte vara bra att brassa på med 200%RDI på vitaminer och mineraler under en längre tid.

Då fyller jag hellre ut med donken eller godis.

Ja, precis. Mättat fett, socker, härdade fetter, etc är garanterat bättre för dig på en viktuppgång än att riskera att få 200% rdi vitaminer och mineraler. Ve och fasa, över rekommendationer på mikronutrienter!

Btw 2g protein per kg kroppsvikt är cirka 300% av rekommenderat, fyll ut med potatismjöl.

tjing
2012-08-19, 17:13
Är det även så att om man under en kortare period äter sådant som höjer SHBG så binds testosteronet för att sedan frigöras när man äter sådant som sänker SHBG? Som en buffert liksom.

Andra saker spelar ju också in; har du t ex låg kroppsvikt kanske du måste lägga på dig några kilon förräns det börjar hända saker hormonellt. Men annars är det precis så. Kostfaktorer påverkar det hela väldigt mycket.

Så ja, det är en buffert. Dock kan det också vara så om man tränar mycket styrketräning t ex att testosteron används direkt i musklerna vid träningen, vilket gör att mindre fritt testosteron blir kvar och en större del av det kvarvarande testosteronet binds då upp av SHBG för att spara på det.

Med andra ord kan man ha högt serum-testosteron (styrketräning tenderar att höja det totala testosteronet), men lågt fritt testosteron vilket kan vara en felaktig markör för hypogonadism (testosteronbrist), eftersom man tränar mycket och testosteronet således används i träningen. Det här ju också en anledning att lägga in vila (och alternera träningsform), för att må bra hormonellt och inte ha ett konstant undertryckt fritt testosteron p g a konstant träning och användning av biologiskt aktivt testosteron i muskulatur. Testosteron påverkar ju andra områden också, t ex fortplantning, motivation etc.

exevision
2012-08-19, 17:18
Ah, då förstår jag.
Tack för svaren!
Då ska man kanske inte tvinga ner SHBG på något sätt. Även om målet är högre testo.

clappen
2012-08-19, 17:18
Ja, precis. Mättat fett, socker, härdade fetter, etc är garanterat bättre för dig på en viktuppgång än att riskera att få 200% rdi vitaminer och mineraler. Ve och fasa, över rekommendationer på mikronutrienter!

Btw 2g protein per kg kroppsvikt är cirka 300% av rekommenderat, fyll ut med potatismjöl.

Vad är det för fel på mättat fett och socker? Jag äter hellre socker efter ett pass än en apelsin om jag redan fått i mig tillräckligt med c-vitamin.

Sen är det många biverkningar från de flesta vitaminer vid överdosering, sen var den gränsen går är väl antagligen bra mkt högre än 200%rdi, men 200%rdi var bara ett exempel från min sida

Sniggel
2012-08-19, 17:23
Eftersom definition av clean, nyttigt, bra, skräp mat osv är så olika bland oss så är min definition:

Det har konstaterats att protein samt kolhydrater har svårare att lagras in som kroppsfett än fett vid överskott. Med Clean Bulk menar jag att man baserar sitt större intag av protein och kolhydrater samt att även överskottet består av protein och kolhydrater från bra källor som ris, potatis, havre, bönor, rotfrukter and whatnot som har bättre metabola fördelar och inte fruktos, socker osv.
Man håller fettet lågt vid energiöverskott för att minimera den lättare lagringen av fett. Ett överskott av fördelaktiga makros för minimal fettinlagring.

Ok. Svårt att svara på för egen del. Jag har för lite egen erfarenhet att jämföra. Andra faktorer kan förklara eventuella bättre resultat under vissa "clean" bulktider.

Kan iofs svara att jag inte märkt någon skillnad. Men det är ju isåfall på egenupplevd effekt som saknar anekdotisk statistisk signifikans :P (om det går att förstå vad jag menar med det).