handdator

Visa fullständig version : Har varit yr sen i Lördags


Silencer
2012-08-15, 16:00
Onsdag för en vecka sedan hade jag en riktig kalasfylla. Torsdagen därpå var jag helt kvaddad. Så illa det kan bli. På fredagen mådde jag väl OK men sedan i Lördags har jag lidit av märkliga symptom. Jag vet inte om det har med fyllan att göra eller är något annat, men jag börjar bli panikslagen inför tanken på att det ska vara så här resten av livet.

Det känns kort och gott som att något är lite "off" eller att jag är ur fas med mig själv. Jag presterar normalt och faller inte omkull eller så men det liksom känns snurrigt och vingligt i huvudet som att något är lite fel på balansen, inte som att det bokstavligen snurrar, mer som att det är något i huvudet som är felkalibrerat vad gäller huvudet och kroppens position och läge. Är också djävulskt trött nästan hela tiden. Kan inte beskriva det bättre än så, det känns lite som det brukar göra precis när man känner att man börjar bli full, att huvudet liksom inte hänger med när man vrider på det osv.

Snälla har någon haft något liknande som detta och hur lång tid tog det att bli av med det?!

tjing
2012-08-15, 16:02
Konstiga effekter som stannar kvar av riktiga fyllor har jag varit med om. Märklig yrsel, att man känner sig lite skum, lätt ångest osv. Brukar klinga av efter 1+ vecka om det varit en massa sprit med i bilden. Mycket märkligt det där. Det kommer inte att hänga kvar resten av livet ;)

Du andas inte konstigt då, som i att du är stressad eller något. Det är nog den vanligaste orsaken till yrsel.

För övrigt ska du få ett tips: Det försvinner fortare om du inte tänker på det.

Sniggel
2012-08-15, 16:45
Onsdag för en vecka sedan hade jag en riktig kalasfylla. Torsdagen därpå var jag helt kvaddad. Så illa det kan bli. På fredagen mådde jag väl OK men sedan i Lördags har jag lidit av märkliga symptom. Jag vet inte om det har med fyllan att göra eller är något annat, men jag börjar bli panikslagen inför tanken på att det ska vara så här resten av livet.

Det känns kort och gott som att något är lite "off" eller att jag är ur fas med mig själv. Jag presterar normalt och faller inte omkull eller så men det liksom känns snurrigt och vingligt i huvudet som att något är lite fel på balansen, inte som att det bokstavligen snurrar, mer som att det är något i huvudet som är felkalibrerat vad gäller huvudet och kroppens position och läge. Är också djävulskt trött nästan hela tiden. Kan inte beskriva det bättre än så, det känns lite som det brukar göra precis när man känner att man börjar bli full, att huvudet liksom inte hänger med när man vrider på det osv.

Snälla har någon haft något liknande som detta och hur lång tid tog det att bli av med det?!

Dina symtom har jag upplevt en gång. Det varade dock enbart någon timme. Det kom och det gick. Man tappade nästan lite fokus. Kändes som att om känslan ökade kraftigt i intensitet så hade man tappat medvetandet. Mycket läskigt.

Du är inte på någon diet eller något? Undviker salter?

Silencer
2012-08-15, 16:48
Dina symtom har jag upplevt en gång. Det varade dock enbart någon timme. Det kom och det gick. Man tappade nästan lite fokus. Kändes som att om känslan ökade kraftigt i intensitet så hade man tappat medvetandet. Mycket läskigt.

Du är inte på någon diet eller något? Undviker salter?

Nope, har dietat i fyra månader men äter sedan 1-2 veckor normalt.

Sniggel
2012-08-15, 16:49
Konstiga effekter som stannar kvar av riktiga fyllor har jag varit med om. Märklig yrsel, att man känner sig lite skum, lätt ångest osv. Brukar klinga av efter 1+ vecka om det varit en massa sprit med i bilden. Mycket märkligt det där. Det kommer inte hänga kvar resten av livet ;)

Känns som du rycker lite på axlarna åt det där. "Man blir sån när man dricker för mycket men hittills så har det alltid försvunnit".
Jag misstänker att du inte haft problemet tidigare men har det oftare nu och under längre tid?
Man kan ju även ta såna signaler som en varning från kroppen att det man gör inte är hälsosamt och att man bör ändra på sitt förhållande till alkohol.
Jag hade resonerat så iaf men det är klart att du har eget ansvar för hur du gör. Jag tycker dock det är dumt att lugna ner någon annan på grund av att du inte ser några problem med 1 hel veckas bakfylla.

tjing
2012-08-15, 17:16
Det är ju inte gärna en veckas bakfylla, utan bara något skumt bakgrundsbrus som sannolikt hänger ihop med alkoholen. Jag har upplevt fenomenet flera gånger och ungefär lika länge som TS nämner.

Vem har utnämnt dig till moraltant för övrigt?

Tolkia
2012-08-15, 17:29
Vem har utnämnt dig till moraltant för övrigt?
Du vet, det är inte förbjudet att uttrycka åsikter om andra medlemmars inlägg. Du har säkert också gjort det någon gång.

tjing
2012-08-15, 17:37
Du vet, det är inte förbjudet att uttrycka åsikter om andra medlemmars inlägg. Du har säkert också gjort det någon gång.

Nej, har jag sagt att det är det?

Jag tycker bara att det är märkligt att prata om förhållningssätt till alkohol bara för att man festat till det ibland. Det känns för mig alltför moralistiskt.

Morrris
2012-08-15, 17:47
Nej, har jag sagt att det är det?

Jag tycker bara att det är märkligt att prata om förhållningssätt till alkohol bara för att man festat till det ibland. Det känns för mig alltför moralistiskt.

Problemet uppstår när du försöker övertyga andra att anamma ditt förhållningssätt.

sweetkarolina
2012-08-15, 20:22
Kristallsjuka? (http://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Kristallsjuka---godartad-lagesyrsel/)

Torrré
2012-08-15, 20:39
Hade nåt liknande för 1-2 år sen men inte i samband av alkohol. Var hemma från jobbet 4 dagar då jag också kände mig jävligt yr och låg mest, ringde vårdcentralen och dom trodde ja fått nån förkylning/virus som satt sig på balans sinnet och bad mig höra av mig om de inte försvann men efter helgen var över var ja fight for fight igen.

Clarkolofsson
2012-08-15, 21:24
Hm, låter lite som Borrelia?

LarsLasr
2012-08-16, 00:09
Du råkade inte slå i huvudet eller dylikt under fyllan?

Scratch89
2012-08-16, 00:38
Kan det inte vara abstinensbesvär från alkohol? Rätt så vanligt faktiskt, men sjukt obehagligt. Kan drabba alla egentligen, gäller bara att man antingen druckit mycket under en längre tid som alkoholister, eller en större mängd under en kortare tid, som semesterdrickare, åka-till-Sunny-Beach-och-bli-packad-stilen, eller en riktigt ordentlig fylla en kväll.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholabstinens
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Rad-om-lakemedel/Lakemedel-vid-alkoholberoende/

hallar
2012-08-16, 04:29
Är du orolig för det tycker jag att du skall gå till din vårdcentral. I tråden har det nämnt kristallsjuka, borrelia och abstinens. Inget av detta går att bekräfta eller förkasta med det du berättat och utan en kroppslig undersökning + blodprov.

Holmeros
2012-08-16, 07:47
Du söp sönder skallen helt enkelt.

Skämt åsido, förstår oron. Jag har också upplevt något liknande, men inte längre än någon dag. Hade jättesvårt att hålla fokus på saker och ting, mycket lustig känsla.
När jag pratade i telefon fick jag be den andre upprepa sig hela jäkla tiden, för det gick inte in i skallen på mig vad personen sa. Jävligt skumt, men för mig försvann det efter ha sovit typ 12 timmar i sträck..

Silencer
2012-08-29, 15:10
Har fortfarande inte gått över men har fått tid till en läkare om en vecka. Tveksam att de kommer kunna säga med 100% säkerhet vad det är. Känns som att de kommer ta lite prover och sen gissa vad det kan vara och så rekommendera vila...

KaptenKnäsvag
2012-08-29, 15:39
Är det bara yrsel eller är du fortfarande utmattad/trött?

Silencer
2012-08-29, 19:20
Mer trött och seg än vanligt, men man funkar ju i vardagen. Börjar dock bli knäpp av att det aldrig går över.

Durre
2012-08-29, 20:06
Märkligt, blev yr i onsdags jag, är än ganska lost. Vafan kan det vara...

Silencer
2012-08-29, 20:31
Har en teori om att det är för att jorden ska gå under 2012. Hört flera som mår illa nu.

Råttan
2012-08-29, 21:52
Käkar ni jack3d eller nåt liknande? Fick nåt sånt där i våras, började med att jag var helt yr taket snurrade fan då jag la mig ner, totalt utmattad, värst första dan. Men var fortfarande yr och jättetrött veckan efter. Kändes som jag var sjuk fast ändå inte, va inte pigg nog för att träna förren efter 2 veckor.

Fick bara för mig att det kunde bero på jack3d då jag ofta kunde bli totalt utmattad på kvällarna efter jag tagit de och nån konstig känsla i bröstet typ, tror jag var uppe i 3 skopor när det hände kanske var för mycket för mig kändes bättre då jag tog mindre men kände då inte av nåt på gymmet. Nä fy fan ingen produkt för mig funkar visst för vissa men inte för mig, nån som vill ha 2 burkar billigt, nä fy fan vilket skit de va tyckte jag.

Men de kan ju berott på nåt helt annat oxå, var bra nära att dra å kolla upp det men sånt drar man sig ju in i de längsta å göra, dum som man kanske är :P

KaptenKnäsvag
2012-10-01, 05:58
Hur går det?

mattilainen
2012-10-01, 08:17
Det kan ju vara som jag såg något inlägg ovanför (inte läst alla) att det kan ha att göra med någon form av abstinensbesvär? Det finns även något som heter kristallsjuka där stymptomen är

"När man rör på huvudet känner man sig snurrig. Det brukar vara i några sekunder, upp till en halv minut.
Det är vanligt att man också blir illamående."

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Yrsel/

här står det om fler saker som kan göra en yr. Du äter inga läkemedel? Har det hänt förr?

Borrelia har en i min närhet haft och varit väldigt yr och ingen har förstått varför. Ett blodprov visade dock detta efter många om och men..

Silencer
2012-10-01, 08:44
Tror jag vågar säga att det är borta nu. Det tog cirka 6 veckor från att jag fått det tills att jag inte märkte av det längre.

Sandra81
2012-10-01, 10:15
Min första tanke är vad för sprit drack du? hembränt eller nått okänt du inte vet.. smuggelsprit?

nyp i huden ovanför handen å se om de kan vara vätskebrist. Om kisset är brunt eller gult så drick mer vatten tills de blir genomskinligt.

kristallsjuka tror jag inte direkt på då det brukar vara ganska illa. En kompis hade det och kunde inte stå på benen.. det var mer karusellsnurr och hela rummet snurrade och hon kräktes non stop.

Tryman
2012-10-01, 10:18
Min första tanke är vad för sprit drack du? hembränt eller nått okänt du inte vet.. smuggelsprit?

nyp i huden ovanför handen å se om de kan vara vätskebrist. Om kisset är brunt eller gult så drick mer vatten tills de blir genomskinligt.

kristallsjuka tror jag inte direkt på då det brukar vara ganska illa. En kompis hade det och kunde inte stå på benen.. det var mer karusellsnurr och hela rummet snurrade och hon kräktes non stop.

+1

Lägg till brist på salter och mineraler.

Sandra81
2012-10-01, 10:25
+1

Lägg till brist på salter och mineraler.

Ja, men såg nu att de var ju ett gammalt inlägg.. jag har inte vaknat ännu haha :p

Silencer
2012-10-20, 14:56
Jag tar tillbaka det där, det är inte "borta". Men en kort period där om ett par veckor kände jag mig nästan helt OK.

Men nu sedan ungefär en vecka har jag känt mig riktigt dålig igen. Det är en väldigt konstig upplevelse. Känner mig typ lite groggy och off i huvudet, inte direkt yr men trött, yr och lite "borta i dimman" är det enda sättet jag kan beskriva det på. Ska ringa läkaren igen men de brukar ju inte kunna göra något. Går det inte över av sig själv får man leva med det.

Nordström
2012-10-21, 17:29
Du kanske har en hjärntumör.

Gober
2012-10-21, 17:39
Kristallsjuka? (http://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Kristallsjuka---godartad-lagesyrsel/)

Aldrig varit och fått det bekräftat men är övertygad om att jag har kristallsjukan. Brukar få detta någon gång per år och då varar det i 1-3 dagar. Inget som har med alkohol osv att göra utan det kommer helt random.

Scratch89
2012-10-21, 18:50
Aldrig varit och fått det bekräftat men är övertygad om att jag har kristallsjukan. Brukar få detta någon gång per år och då varar det i 1-3 dagar. Inget som har med alkohol osv att göra utan det kommer helt random.

Tur för dig i så fall, för den är väldigt lättbotad, i alla fall för de allra flesta. En behandling på runt 5-10 minuter brukar räcka. Gå till i princip vilken sjukgymnast som helst så fungerar det, om testen ger positivt utslag.

Scratch89
2012-10-21, 18:56
Tillägg: När är det yrseln kommer? Klassiska saker som triggar yrseln vid godartad lägesyrsel:

- Lägga sig ner
- Vända sig snabbt från liggandes på ena sidan till andra
- Snabb rotation av huvudet (tänk dig att man snabbt skakar på huvudet nekande)

Det vi gör för att testa är dels att kolla eventuell nystagmus (ögonen "slår" åt sidan eller vertikalt) i olika test, men också ett Dix-Hallpike där man vrider huvudet på patienten, lägger honom snabbt ner och på så sätt framkallar yrseln. Om den kommer och går inom någon minut eller så, samt har nystagmus, så brukar man klassa det som positivt för godartad lägesyrsel ("kristallsjuka").

http://en.wikipedia.org/wiki/Dix%E2%80%93Hallpike_test
http://en.wikipedia.org/wiki/Nystagmus

Gober
2012-10-21, 18:56
Tur för dig i så fall, för den är väldigt lättbotad, i alla fall för de allra flesta. En behandling på runt 5-10 minuter brukar räcka. Gå till i princip vilken sjukgymnast som helst så fungerar det, om testen ger positivt utslag.

Fick upp ögonen för detta för några dagar sedan då en kompis gick för att få behandling för detta, visste inget om det utan misstänkte bara att det nog var något med innerörat.

Har läst lite om att det brukar handla om sjukgymnastövningar. Vet du vad för slags övningar det handlar om?

Angel
2012-10-21, 20:46
Vända och vrida enligt en schema.

muddler
2012-10-22, 00:26
Jag har "tänt av" på antidepressiva läkemedel och när man upphör tvärt med såna uppkommer alla de symtom du beskriver. Men jag antar att det inte finns med i bilden? Det tog runt en vecka för det att släppa.

Sniggel
2012-10-22, 04:18
Nej, har jag sagt att det är det?

Jag tycker bara att det är märkligt att prata om förhållningssätt till alkohol bara för att man festat till det ibland. Det känns för mig alltför moralistiskt.

Såg det här inlägget nu och Morris fattade varför jag moraliserade. Vilket jag såklart erkänner att jag gjorde. Det berodde helt enkelt på att du "rättfärdigade" ett beteende som kan vara skadligt med att "men så där är det många som känner så du är inte ensam - vi som samhällsgrupp godkänner ditt beteende och du ska inte behöva oroa dig".

Då vill jag moralisera genom att inflika fler åsikter "från samhället". Eftersom jag kände att jag också tillhör samhället och har en helt annan åsikt än din och vet att det finns fler som resonerar som jag.

Både min och din åsikt har uttryckts och jag säger inte att min är bättre (det är ju subjektivt). TS har en chans själv att bilda sig en uppfattning om på vilket allvar han ska ta symtomen. Och ju mer olika åsikter han får desto bättre tror jag att det är för honom.

tjing
2012-10-22, 10:31
Absolut, men då talar vi egentligen om att göra allt med någon slags moderation. Inte bara förtära alkohol.

Vilket jag instämmer i.

Silencer
2012-10-23, 13:47
Tillägg: När är det yrseln kommer? Klassiska saker som triggar yrseln vid godartad lägesyrsel:

- Lägga sig ner
- Vända sig snabbt från liggandes på ena sidan till andra
- Snabb rotation av huvudet (tänk dig att man snabbt skakar på huvudet nekande)

Det vi gör för att testa är dels att kolla eventuell nystagmus (ögonen "slår" åt sidan eller vertikalt) i olika test, men också ett Dix-Hallpike där man vrider huvudet på patienten, lägger honom snabbt ner och på så sätt framkallar yrseln. Om den kommer och går inom någon minut eller så, samt har nystagmus, så brukar man klassa det som positivt för godartad lägesyrsel ("kristallsjuka").

http://en.wikipedia.org/wiki/Dix%E2%80%93Hallpike_test
http://en.wikipedia.org/wiki/Nystagmus

Det är så diffust men jag kan med säkerhet säga att det verkar finnas en viss koppling till rörelser fram/bak och upp/ned. Dvs. kullerbytta framlänges och baklänges gör att det snurrar till ordentligt en väldigt kort stund. T.ex. när jag böjer mig hastigt för att plocka upp något på golvet. Men att skaka på huvudet verkar inte göra så mycket nu. Det gjorde det dock tidigare i somras när detta med gungning och snurr var som värst. Nu har den biten gått över och det är mer en allmän känsla av att vara dimmig i huvudet (lite som när man börjar bli full), lätt illamående, kroniskt trött och en känsla av att mentalt vara ur fas med min kropp, som att jag känner mig obalanserad på insidan.

Nu har jag bokat återbesök hos en läkare iaf (man får träffa ny varje gång för de går ju alla på stafett), men är lite stressad för jag vet inte exakt vad jag ska säga, mina symptom påverkar mig negativt varje dag men de är så diffusa att det är svårt att förklara dem på ett begripligt sätt.

Jag tycker ändå fortfarande att jag har en lätt tryckkänsla inuti högre örat vid käken/tinningen. Kan vara inbillning men det känns som att det är någonting där.

Jag har funderat på allt från kristallsjuka och menieres till att jag supit sönder hjärnan, panikångest/stress, har en hjärntumör eller någon organsjukdom eller vad som helst. Men det här tär psykiskt på mig på ett sätt som jag inte vet hur länge jag orkar med. Det hade varit skönt om det var något konkret som kristallsjukan men symptomen stämmer inte exakt. Det verkar också som att det blir värre i samband med vissa måltider, så jag har funderat på magkatarr (det har jag haft förut), men var kommer då tryckkänslan i örat ifrån, om den nu inte är inbillning? Ja kanske är det flera olika saker jag har som ger gemensamma symptom...

Har ni några tips på vad jag ska be läkaren titta efter? Det jag skrivit upp är att jag vill få mina järnvärden kollade och att jag vill kolla hur levern fungerar.

Silencer
2012-10-23, 13:59
Äter inga mediciner och har så heller inte gjort.

irylin2
2022-04-30, 15:35
Har samma symtom. Hur mår du nu??? Allt detta kom plötsligt…

Beemel
2022-05-01, 06:59
Har samma symtom. Hur mår du nu??? Allt detta kom plötsligt…

Personen som skrev det ursprungliga inlägget besökte forumet sist 2013 och är bannad Så förvänta dig inte allt för mycket svar.

skyffelmördarn
2022-05-01, 07:09
Personen som skrev det ursprungliga inlägget besökte forumet sist 2013 och är bannad Så förvänta dig inte allt för mycket svar.

https://media.makeameme.org/created/waiting-for-5b3e58.jpg

Tror det har med blodtrycket att göra, alkohol är en blodtryckshöjare.

40plus
2022-05-02, 06:19
Har samma symtom. Hur mår du nu??? Allt detta kom plötsligt…

Det skumma är att både jag å tjejen hade samma, från mitten/slutet av förra veckan till och med söndag, i dag är vi båda bra igen.

Coronavariant som drar fram med dessa symptom?
Eller vaccinen som spökar?

Bandid0
2022-05-02, 08:55
Hade samma problem och det gick över efter ett år.

humancentipede
2022-05-02, 15:53
dom sa jag hade virus på nån balansnerv .. låter som samma du beskriver.. det tog ett halvår att försvinna.

joasimo
2023-02-18, 02:06
Hade samma problem och det gick över efter ett år.

Vad kom du fram till att det var och vad gjorde du åt saken? Upplever lite samma symtom med yrsel ibland, lite diffus. Dock stelhet i nacken ibland, trött, lockkänsla i öron. Hade järnbrist men börjar va bra nivå på den, symtom kvarstår.

Mer att det känns diffust än något som gör ont eller påverkar mig hårt, men det ligger där nån gång per dag och gjort i 4-5mån nu. Det tär lite på det mentala!

rbn
2023-02-18, 10:16
Vestibularisneurit?

"Vestibularisneurit beror på en inflammation i balansnerven eller på skadade eller åldrande nervceller. Du kan plötsligt bli väldigt yr och känna dig ostadig, och det kan kännas som att omgivningen snurrar. Du kan också må illa och kräkas."

Fick jag en gång lite från ingenstans, alkohol var ej inblandat. Förstod ingenting när jag gick runt o var yr konstant utan förklaring, gick till läkaren o fick konstaterat att det var ovanstående.

Ebbade ut och gick över på några veckor, har aldrig kommit tillbaka.
Kanske inte alls det du har men man vet ju aldrig.

Scratch89
2023-02-18, 19:59
Yrsel är generellt lite krångligt att diagnostisera över nätet.
Dels behövs det en ordentlig frågeställning och undersökning, både kliniskt och på lab, för att se att allt står rätt till. Det är också en stor del av yrsel som orsakas av stress, muskelspänningar, sömnbesvär, ångest och oro. Det är generellt inget farligt men ganska besvärligt och kan efter en lång tids yrsel leda till mer oro, som i sin tur skapar mer yrsel osv.

Generellt om det är en godartad lägesyrsel ("kristallsjukan", blir många bättre av Epleys manöver, där man provocerar fram yrseln ordentligt. Sedan blir många bra av sig själva efter ett par dagar, man kanske ger dem lite provokationsövningar och balansövningar.

Om yrseln beror på spänningar, oro och sånt, får man försöka hantera detta. Det är tyvärr ibland ett dubbeleggat svärd att leta efter orsak till sin yrsel; det blir bara värre med oron om alla blodprov och röntgenundersökningar kommer tillbaka negativt. För yrseln har man ju kvar.

Bandid0
2023-02-20, 12:35
Vad kom du fram till att det var och vad gjorde du åt saken? Upplever lite samma symtom med yrsel ibland, lite diffus. Dock stelhet i nacken ibland, trött, lockkänsla i öron. Hade järnbrist men börjar va bra nivå på den, symtom kvarstår.

Mer att det känns diffust än något som gör ont eller påverkar mig hårt, men det ligger där nån gång per dag och gjort i 4-5mån nu. Det tär lite på det mentala!

Vården spekulerade kring kristallsjuka, men några riktiga svar hade de inte.

Som sagt gick det plötsligt bara över av sig själv. Tack och lov för det, för det hela höll på att driva mig till vansinne.