handdator

Visa fullständig version : Ännu en "äter jag tillräckligt?


timoat
2012-08-15, 14:40
Jag skulle behöva lite hjälp med min kost här. Man tror ju man har koll men det har man egentlgien inte, och jag skulle behöva några som tittar på min kost utifrån ett annat perspektiv. Jag är inte ute efter att bygga stora muskler eller bli bitig, trivs med att ha "simmarkropp" men vill inte vara smalfet. Mina mål är att gå ner i fett %, kanske hamna runt 10, och stanna kvar där. Läääänge var jag fettfobiker och undvek det helt. Vi snackar säkert 5 år. Nu har jag börjat introducera fett igen i form av frön och likande.

Jag är ofta trött och har svårt att fokusera på arbetsuppgifter, och jag hatar det. Ofta känns det som att jag går omkring med en våt handduk virad runt skallen, och detta är väl den egentlgia orsaken till att jag skriver. Länge hade jag också hetsätningsstörnignar (som jag tror att många här på forumen har, utan att egentlgien vilja erkänna det för sig själva) där man käkar supernyttigt under veckan för att sen flippa ut på helgerna i dekadenta matorgier. Detta har jag lyckats vända nu, genom att äta mer under veckorna, och framförallt godare.

Jag äter var tredje timme

Så, jag, kille väger 80 kilo, 1.86 lång, sporadiska hemmaträningar på 15-20 min med push ups, fria vikter etc varannan dag samt löpning varannan dag mellan 7-10 km, snittar väl runt 35 min på 7 och 55min på 10.

Detta är vad jag käkar i princip varje dag.

Frukost;

10g pumpafrön
10 g solroskärnor
15 g russin
5 g vetegroddar
65 g fiberhavre
150 g mjölk


Sen äter jag 4 mål per dag som består av:

100g svarta bönor
100g fullkornsris
100 g kycklingfile
200 g frysta sommargrönsaker / eller 300 g hackad vitkål
10 g sesamolja
10 g ostronsås

En avocado om dagen.

Käkar också Omega 3 vid varje mål från Active Care.

2-3 äpplen eller päron dyker upp ibland också.

På dagarna jag joggar käkar jag 60 g russin efter, samt extra 100 g kycklingfile.

Hur ser det ut spontant?

Tack TIm

Nebuchadnezzar
2012-08-15, 14:49
Har du ingen våg hemma?

timoat
2012-08-15, 14:50
hehe
Jag har svårt att bedöma min mat opartiskt, då jag länge varit så rädd att gå upp i vikt (Vi snackar 12 år av den skiten). Det är därför jag väger allt så noga. MEn som sagt, det är det jag försöker rätta till nu, med er hjälp förhoppningsvis

Nebuchadnezzar
2012-08-15, 14:53
Nej, jag menar, har du ingen badrumsvåg att väga dig själv på?

Spartansk
2012-08-15, 14:55
Ja, det är nyttig mat du äter, utan tvekan. Men jag ser framförallt två problem:

1) Om du äter exakt samma mat varje dag så är risken stor att du tröttnar på den, vilket ökar risken för att du tänker "nä, nu skiter jag i det" och hetsäter igen, tror jag (jag är ingen expert).

2) Din träning låter inte speciellt effektiv. Om du skaffar gymkort och ett fast träningsschema för hela kroppen så kommer du nog få mycket bättre resultat. Träna som en bodybuilder, så ska du nog få simmarkropp om ett par år.

Angående om du äter "tillräckligt" kan inte vi svara på, du får helt enkelt titta på vågen. Går du ner för fort så äter du inte tillräckligt. 0,5 kg/vecka brukar anses vara en lagom takt.

Bjern
2012-08-15, 14:56
Hur det ser ut spontant? Väldigt trist och enformigt. Kanske kan tänkas vara lite mycket kalorier om du vill gå ner i vikt? Men annars ser det ju rätt bra ut, och eftersom du rör på dig rätt mycket kan jag tänka mig att du går ner i vikt på det där.

timoat
2012-08-15, 15:00
Mmm, jag känner att det är mcyket mat, speciellt mot vad jag brukade käka innan, då låg jag på mellan 1000-1500 klca väldigt länge. Det är därför jag injte riktigt fattar varför jag är så trött hela tiden och har svårt att koncentrera mig, och undrar om man såg nåt påmaten som skulle kunna vara boven. Dricker inget koffein alls, ingen läsk, bara vatten.

Spartansk
2012-08-15, 15:03
Mmm, jag känner att det är mcyket mat, speciellt mot vad jag brukade käka innan, då låg jag på mellan 1000-1500 klca väldigt länge. Det är därför jag injte riktigt fattar varför jag är så trött hela tiden och har svårt att koncentrera mig, och undrar om man såg nåt påmaten som skulle kunna vara boven. Dricker inget koffein alls, ingen läsk, bara vatten.

Jag tror inte att det är maten du äter nu som är boven. Just trötthet kan bero på massa saker, det kan vara att man bara inte är nöjd med vardagen.

timoat
2012-08-15, 15:07
Mmm, det är sant, men jag jobbar med exakt det jag vill syssla med varje dag. Det är samma känsla som när man tar en benadryl eller annan allergi medicin, hjärnan känns osm att den inte fungerar som den ska, lätt distraherad. Tänktre att det skulle vara för att jag åt för lite fett eller nåt.

Spartansk
2012-08-15, 15:10
Mmm, det är sant, men jag jobbar med exakt det jag vill syssla med varje dag. Det är samma känsla som när man tar en benadryl eller annan allergi medicin, hjärnan känns osm att den inte fungerar som den ska, lätt distraherad. Tänktre att det skulle vara för att jag åt för lite fett eller nåt.

Jag gissar att du inte äter för lite fett (utan att räkna på det), man behöver rätt lite. 0,5 g/kg kroppsvikt per dag är en siffra jag har läst. Men byt ut någon kycklingfilé mot t ex 3 hela ägg om du är orolig!

timoat
2012-08-15, 15:13
JA, en snabb räkning visar ju att jag får i mig en jävla massa fett, 30-40 g från sesamoljan, runt 20 g från rapsolja som jag steker i (5gx4), runt 50 gram från fröna och kanske 10-15 från avocadon. Kolhydrater från runt 400 g ris/fullkorns pasta och havregrynen. bOrde det inte räcka liksom?

Spartansk
2012-08-15, 15:17
JA, en snabb räkning visar ju att jag får i mig en jävla massa fett, 30-40 g från sesamoljan, runt 20 g från rapsolja som jag steker i (5gx4), runt 50 gram från fröna och kanske 10-15 från avocadon. Kolhydrater från runt 400 g ris/fullkorns pasta och havregrynen. bOrde det inte räcka liksom?

Nu hamnar ju inte så mycket av oljan du steker i på maten, men jo, det blir ju över 60 gram även utan den, så det borde räcka.