handdator

Visa fullständig version : Makaronilåda proteiner?


Andersen25
2012-08-15, 14:15
Hejsan!

Åt nyligen en lunch och idag hade jag tänkt göra en helkorrekt/så bra räkning utav hur många proteiner jag får i mig ungefär per dag eftersom jag inte är så jätte nöjd med träningen och utvecklingen under sommaren.

Jag åt en sorts makaronilåda som mamma lagade. Ingredienser såg ut såhär:

3 ägg ~ 21g protein?
6dl Mjölk 3% Skånemejerier ~ 21g protein?
1kg skinkfärs ~ vet inte?
ca 700g snabbmakaroner ~ 73,5g protein (okokta räknade jag med)?

Så jag undrar ungefär hur mycket proteiner skulle det kunna vara i denna maträtten? Åt givetvis inte allt det, räknade att jag hade ca 424g mat på tallriken så ni får räkna på det.

Här är en bild på maträtten som jag redan hunnit äta lite av ifall detta skulle hjälpa någon :d

http://i46.tinypic.com/16bhauq.jpg

MVH: Andersen25

Lychgate
2012-08-15, 14:21
Ligger du inte på diet behöver du inte oroa dig för lågt proteintag om din kost ser ut såhär generellt.

Ska man totalhöfta skulle jag säga runt 50-60g.

Andersen25
2012-08-15, 14:27
Ligger du inte på diet behöver du inte oroa dig för lågt proteintag om din kost ser ut såhär generellt.

Ska man totalhöfta skulle jag säga runt 50-60g.

Okej, det var ett värmande svar. Varit så orolig att jag inte fått i mig tillräckligt med proteiner men det är nog bara jag som inbillar mig det.

Min middag liknar oftast denna, oftast köttfärs men också kyckling ungefär 2 gånger i veckan. Samt att det blir ordentliga frukostar och mellanmål.

Tack för svaret! :)

312
2012-08-15, 15:04
Ligger du inte på diet behöver du inte oroa dig för lågt proteintag om din kost ser ut såhär generellt.

Ska man totalhöfta skulle jag säga runt 50-60g.

Oj, verkligen? Jag hade räknat det som 15-20g. Detta kanske förklarar varför jag aldrig lyckas komma över 130g protein utan proteinpulver, jag höftar helt enkelt helt åt helvete.

RykteT
2012-08-15, 15:11
Oj, verkligen? Jag hade räknat det som 15-20g. Detta kanske förklarar varför jag aldrig lyckas komma över 130g protein utan proteinpulver, jag höftar helt enkelt helt åt helvete.

15-20 är det i bara skinkfärsen på hans tallrik. MINST!

Lychgate
2012-08-15, 15:13
Oj, verkligen? Jag hade räknat det som 15-20g. Detta kanske förklarar varför jag aldrig lyckas komma över 130g protein utan proteinpulver, jag höftar helt enkelt helt åt helvete.

För 20g protein räcker det med runt 100g skinkfärs. Tänk på att räkna med hela maträtten och inte bara "proteinkällan". Många äter överdrivet mycket protein då dom inte räknar med det som finns i pasta, potatis, grönsaker etc. Många bäckar små blir en hel del tillslut.

Ligger man på balans/bulk behövs det även mindre protein än under diet för att hålla proteinsyntesen hög.

Edit: Pucktåa efter Ryktet. :d

312
2012-08-15, 16:32
För 20g protein räcker det med runt 100g skinkfärs. Tänk på att räkna med hela maträtten och inte bara "proteinkällan". Många äter överdrivet mycket protein då dom inte räknar med det som finns i pasta, potatis, grönsaker etc. Många bäckar små blir en hel del tillslut.

Ligger man på balans/bulk behövs det även mindre protein än under diet för att hålla proteinsyntesen hög.

Edit: Pucktåa efter Ryktet. :d

Ah, tack. :d Jag brukar inte vara så bra på att räkna måltider likt dessa. Samma sak med till e.x. köttfärssås med spaghetti, en rejäl portion räknas som typ 30g protein. :smash:

Kanske borde tänka om.

InShape
2012-08-15, 17:11
Ah, tack. :d Jag brukar inte vara så bra på att räkna måltider likt dessa. Samma sak med till e.x. köttfärssås med spaghetti, en rejäl portion räknas som typ 30g protein. :smash:

Kanske borde tänka om.

Det tycker jag! Även ifall du räknade 30g på köttet bara, 150 gram köttfärs kan jag inte kalla rejält :D

312
2012-08-15, 17:13
Det tycker jag! Även ifall du räknade 30g på köttet bara, 150 gram köttfärs kan jag inte kalla rejält :D

Det är svårt att se hur mycket av just nötfärs det är, då det är blandat med krossade tomater/tomatsås, men nu när jag tänker efter så är det nog helt klart med än 150g nötfärs när jag äter. :d Portionen lär nog vara närmre 70g protein.

InShape
2012-08-15, 17:19
Det är svårt att se hur mycket av just nötfärs det är, då det är blandat med krossade tomater/tomatsås, men nu när jag tänker efter så är det nog helt klart med än 150g nötfärs när jag äter. :d Portionen lär nog vara närmre 70g protein.

Låter mer troligt, grym byggarmat :naughty:

312
2012-08-15, 17:47
Låter mer troligt, grym byggarmat :naughty:

;)

Denniss
2012-08-15, 19:05
Menar du 700g kokta makaroner eller 700g okokta? För 700g okokta makaroner är jävligt mycket mat ;p

RykteT
2012-08-16, 09:50
Menar du 700g kokta makaroner eller 700g okokta? För 700g okokta makaroner är jävligt mycket mat ;p

Inte i förhållande till 1000 g skinkfärs! *rolleyes*

+ Att jag tror inte han åt allt själv? ;)

Andersen25
2012-08-16, 11:21
Det var 700g okokta snabb makaroner och som RykteT säger, jag åt givetvis inte allt själv ;)

eAzy
2012-08-17, 05:24
Om jag hade varit du hade ja skippat att räkna proteinet från makaronerna då aminosyra profilen är usel på dessa. Själv räknar jag enbart proteinet från kött, fisk, fågel, ägg, mjölk etc. Bröd, pasta och ris te.x. räknar jag inte med i dagliga P behovet.

Lychgate
2012-08-17, 06:04
Om jag hade varit du hade ja skippat att räkna proteinet från makaronerna då aminosyra profilen är usel på dessa. Själv räknar jag enbart proteinet från kött, fisk, fågel, ägg, mjölk etc. Bröd, pasta och ris te.x. räknar jag inte med i dagliga P behovet.

Bara för att det inte är fullvärdigt betyder det inte att det läggs till det totala proteinintaget. Vi som deffar äter redan en kost högt i protein och att endast räkna fullvärdiga/"rena" källor blir lätt överdrivet.

Sheogorath
2012-08-17, 06:07
Om jag hade varit du hade ja skippat att räkna proteinet från makaronerna då aminosyra profilen är usel på dessa. Själv räknar jag enbart proteinet från kött, fisk, fågel, ägg, mjölk etc. Bröd, pasta och ris te.x. räknar jag inte med i dagliga P behovet.

Bullshit. I en blandkost kompletteras en något sämre aminosyra-profil i ett livsmedel med en annan aminosyra-profil från ett annat livsmedel. Tillsammans ger det tillräckligt av alla aminosyror. Det är inte ens nödvändigt att inta livsmedlena i samma måltid. Man gör bäst i att räkna allt protein man äter utom möjligtvis gelatin och kollagen.

vicarious
2012-08-17, 06:18
Om jag hade varit du hade ja skippat att räkna proteinet från makaronerna då aminosyra profilen är usel på dessa. Själv räknar jag enbart proteinet från kött, fisk, fågel, ägg, mjölk etc. Bröd, pasta och ris te.x. räknar jag inte med i dagliga P behovet.

Tänk om och räkna allt istället :)