handdator

Visa fullständig version : Stretching


Shoyan
2012-08-15, 13:58
Hej !
vet inte om detta har tagits upp men, om man vill få bättre rörlighet hur många gånger per dag ska man stretcha och hur länge per gång ska man göra det ?

Tack !

Jockelofberg
2012-08-15, 14:28
Det tar cirkus 30sek för alla muskelfiberna i en muskel att "släppas fria". Så 30sek per stretching övning en gång om dagen är väl helt klart godkänt. Tänk på att inte stretcha kalla muskler bara..

Donkey Kong
2012-08-15, 14:44
Stretching är ett svårt ämne! De år jag läst lite i ämnet har det ändrats många gånger till helt olika råd.

Jag ger några 5-öres tips här ändå.
I syfte att få ökad rörlighet "bli vigare" skulle jag rekommendera lätt stretching innan träning, samt tyngre stretching efter träning. Då menar jag, gå inte "så långt" och håll ej så länge i rörelsen innan, längre efter. Efteråt rekommenerar jag 40 sek till 1 minut i 2 omgångar. Även "pumpande spänning av muskler" och vickande/gungande kan användas, men det är lite kontroversiellt. Använd gärna kompletterande stretchingövningar, som så att säga angriper samma led ur flera vinklar och "supersetta dessa stretchningsövningar.

Dock, stretchingen innan träning försämrar enligt vad jag förstått, styrkan/explosiviteten i muskeln så räkna med något sämre resultat (därför stretchar jag ej ben innan, på bendagar t.ex).

Annars skulle jag rekommendera att göra övningar i full rörelse (så nära full rörelse som möjligt), kanske mer kontrollerat och med lägra vikt om det är nåt som bänkpress där stången ej kommer ner till bröstet eller liknande.

När jag stretchade som mest (inspirerad av "Klådan" van Damne...) stretchade jag nog 2-3 gånger om dagen, turligt nog sitter det mesta kvar med lite underhåll nu också... :P

emi23j
2012-08-15, 15:16
Den "magiska" dosen är minst +2 minuter. 2-3 kör jag för att öka rörligheten.

Hur mycket du vill köra är ju beroende av vad du vill kunna uppnå. När jag stretchade som intensivast kunde jag lägga undefär 1h per dag till att stretcha. Nu när jag uppnått relativt god rörlighet i de leder jag velat komma åt så behöver jag ju givetvis inte stretcha lite mkt.
Brukar dock lägga in stretching innan träning för att jag presterar mycket bättre rent tekniskt (och kan då lyfta tyngre och snabbare) med den ökade rörligheten och det är mycket "skönare" att träna.