handdator

Visa fullständig version : Va händer när man bulkar?


Buttran
2012-08-15, 12:39
Någon som kan berätta detaljerat för mig vad som händer när man bulkar och varför man bygger mer muskelmassa då jämfört med ett stadigt kcal-intag.

TREX
2012-08-15, 12:41
Se det lite som att bygga ett hus, får du mer virke till huset kan du bygga det större. Får du bara precis lagom till att underhålla det blir det inte större, men heller inte mindre.

Buttran
2012-08-15, 12:52
Se det lite som att bygga ett hus, får du mer virke till huset kan du bygga det större. Får du bara precis lagom till att underhålla det blir det inte större, men heller inte mindre.

Fast balkarna blir väl ändå starkare för att fortsätta på din metafor? :D

Jag förstår vad du menar men du kan inte berätta mer anatomiskt?

TREX
2012-08-15, 12:55
Fast balkarna blir väl ändå starkare för att fortsätta på din metafor? :D

Jag förstår vad du menar men du kan inte berätta mer anatomiskt?

Tyvärr, kan 0 och inget om anatomi och har inga större planer på att lära mig heller :) Överlåter det till folk i labbrock och skolbänk.

Commando1980
2012-08-15, 13:06
Någon som kan berätta detaljerat för mig vad som händer när man bulkar och varför man bygger mer muskelmassa då jämfört med ett stadigt kcal-intag.

Vad menar du med ett stadigt kalorieintag? Vill du bygga muskler så krävs i praktiken ett kalorieöverskott*. Därmed inte sagt att man behöver grisbulka och äta sig fet.

*Finns vissa tidsbegränsade undantag.

prOtotype
2012-08-15, 13:10
Fast balkarna blir väl ändå starkare för att fortsätta på din metafor? :D

Jag förstår vad du menar men du kan inte berätta mer anatomiskt?

Balkarna kanske blir lite starkare och ytskickten lite hårdare, men materialet räcker bara för att reparera det som vädret (träningen) sliter ner. Vill du ha en herrgård måste du börja köpa material till att bygga ut.

Limpanz
2012-08-15, 13:43
Balkarna kanske blir lite starkare och ytskickten lite hårdare, men materialet räcker bara för att reparera det som vädret (träningen) sliter ner. Vill du ha en herrgård måste du börja köpa material till att bygga ut.

Se till att bygga långsamt och med omsorg också, så blir eventuella renoveringar inte fullt lika långa :)

Kutso
2012-08-15, 13:43
Metaforerna fullkomligt haglar. :hbang:

TREX
2012-08-15, 13:49
Metaforerna fullkomligt haglar. :hbang:

Så går det när vi vanliga brunbrända knegare försöker röra oss i de bildades områden.

Buttran
2012-08-15, 15:26
Se till att bygga långsamt och med omsorg också, så blir eventuella renoveringar inte fullt lika långa :)

Hah nu blev metaforerna väl långsökta för mig, renovering=skador?

För jag läste i någon tråd igår där en snubbe frågade varför han inte gick upp i vikt när han ändå starkare, varpå folk svarade att han förlorade kroppsfett, fick muskler och större nervbanor eller nåt i den stilen. Hur funkar det när han tydligen inte ökar i kroppsvikt med bulk?

King Grub
2012-08-15, 15:29
Hur funkar det när han tydligen inte ökar i kroppsvikt med bulk?

Då överäter han inte och bulkar därmed inte. Styrka och muskelvolym eller kroppsvikt i allmänhet är inte direkt sammankopplade.

Latissimus Dorsi
2012-08-15, 15:31
Hah nu blev metaforerna väl långsökta för mig, renovering=skador?

För jag läste i någon tråd igår där en snubbe frågade varför han inte gick upp i vikt när han ändå starkare, varpå folk svarade att han förlorade kroppsfett, fick muskler och större nervbanor eller nåt i den stilen. Hur funkar det när han tydligen inte ökar i kroppsvikt med bulk?

Kan vara teknikförbättringar, och förbättringar i nervsystemet har jag för mig. En ökning med 30 kilo i bänkpress för en nybörjare är normalt på mycket kort tid, och det är oftast inta p.g.a ökad styrka utan det är andra saker som nämnt.

TREX
2012-08-15, 15:32
Hah nu blev metaforerna väl långsökta för mig, renovering=skador?

För jag läste i någon tråd igår där en snubbe frågade varför han inte gick upp i vikt när han ändå starkare, varpå folk svarade att han förlorade kroppsfett, fick muskler och större nervbanor eller nåt i den stilen. Hur funkar det när han tydligen inte ökar i kroppsvikt med bulk?

Renovering i det här fallet är återuppbyggnad av "trasiga" plankor (muskler), skador som uppstått för att man försökt landa en helikopter på taket när inte de nuvarande brädorna klarar av det (satt för stor press på plankorna (musklerna)

Det här börjar bli riktigt knepigt.

Sniggel
2012-08-15, 16:10
Ibland måste man bli petig med definitionerna.

Hur definierar ni överätning? Är det när kroppsvikten ökar eller när kroppens kaloriinnehåll ökar?

Rent matematiskt är det möjligt att minska i kroppsvikt och samtidigt öka i kaloriinnehåll. Även om man bortser från vätskefluktuationer och magsäcksinnehåll.

Det typiska bygga muskler och tappa fett "samtidigt" är en omvänd variant på det. Väldigt ovanligt men om man ökar sin muskelmassa med 4 kg och minskar sin fettmassa med 2 kg har man gått upp 2 kg och minskat sitt kaloriinnehåll.
Då har man legat på ett kaloriunderskott men har man överätit? (jag vet att det är en osannolik situation på annat än över lång tid).

Vill lägga till ett till exempel:
Fettförändring +-0
Muskelökning 2 kg
Kaloriöverskott? Ja
Överätning?

Spartansk
2012-08-15, 16:14
Haha, jag läste faktist en husbyggarliknelse om muskelbyggande. Ska se om jag minns den:

För att bygga ett hus behöver man byggnadsmaterial (protein), byggnadsarbetare (enzymer och allt annat som bygger upp proteinet), och byggnadsarbetarna behöver pengar (kolhydrater och fett). Om byggnadsarbetarna får för lite material, så saktar bygget av. Om de får för lite pengar blir de omotiverade och saktar också av.

Dock har de en maxhastighet som de kan arbeta. Så vid en viss gräns hjälper det inte att ösa på med mer pengar och byggnadsmaterial.

Limpanz
2012-08-15, 16:25
Hah nu blev metaforerna väl långsökta för mig, renovering=skador?


Eller att man lagt på sig för mycket fett eller något ;)

aldoschadewitz
2012-08-15, 22:39
Ibland måste man bli petig med definitionerna.

Hur definierar ni överätning? Är det när kroppsvikten ökar eller när kroppens kaloriinnehåll ökar?

Rent matematiskt är det möjligt att minska i kroppsvikt och samtidigt öka i kaloriinnehåll. Även om man bortser från vätskefluktuationer och magsäcksinnehåll.

Det typiska bygga muskler och tappa fett "samtidigt" är en omvänd variant på det. Väldigt ovanligt men om man ökar sin muskelmassa med 4 kg och minskar sin fettmassa med 2 kg har man gått upp 2 kg och minskat sitt kaloriinnehåll.
Då har man legat på ett kaloriunderskott men har man överätit? (jag vet att det är en osannolik situation på annat än över lång tid).

Vill lägga till ett till exempel:
Fettförändring +-0
Muskelökning 2 kg
Kaloriöverskott? Ja
Överätning?

kan du lära mig att gå upp 2kg muskler för var 4kg fett jag tappar under diet. I WANNA KNOW