handdator

Visa fullständig version : LC -> Långsiktig Deff (övergång och fortsättning)


Ojda
2012-08-15, 09:56
Hej kära kollo, krigar vidare på min tidigare nämnda 500-700 kcal diet, med styrketräning varannan dag. Snart är Augusti slut, och skolan börjar till hösten, behöver därav mer energi till min stackars hjärna.

Jag behöver all hjälp jag kan få. Här är mina frågor.

Hur ska jag sköta själva övergången mellan 700->2000?
Jag har tagit 1 dag undantag under mina 2 mån diet, och då spydde jag som ett djur efter lite pommes + bea.

Vad är största fällan när man börjar äta mer?

Hur räknar man lättast? för det är ju lätt att råka höfta för mycket när man har 2000 kcal att jobba med. Men känns konstigt att väga allt för att tajma 2000 kcal.

Är 2000kcal en bra siffra att lägga sig på? (har helt tagit den ur luften, men överslagsräkning borde jag tappa ~10 till nästa sommar)

Andra tips kring ämnet kan gärna skrivas, eftersom vad jag har fått mig införstått är det nu den svåraste biten börjar, eller ja.. rättare sagt den 30nde börjar den svåraste biten.


/ojda

Reaper123
2012-08-15, 10:25
Hej kära kollo, krigar vidare på min tidigare nämnda 500-700 kcal diet, med styrketräning varannan dag. Snart är Augusti slut, och skolan börjar till hösten, behöver därav mer energi till min stackars hjärna.

Jag behöver all hjälp jag kan få. Här är mina frågor.

Hur ska jag sköta själva övergången mellan 700->2000?
Jag har tagit 1 dag undantag under mina 2 mån diet, och då spydde jag som ett djur efter lite pommes + bea.

Vad är största fällan när man börjar äta mer?

Hur räknar man lättast? för det är ju lätt att råka höfta för mycket när man har 2000 kcal att jobba med. Men känns konstigt att väga allt för att tajma 2000 kcal.

Är 2000kcal en bra siffra att lägga sig på? (har helt tagit den ur luften, men överslagsräkning borde jag tappa ~10 till nästa sommar)

Andra tips kring ämnet kan gärna skrivas, eftersom vad jag har fått mig införstått är det nu den svåraste biten börjar, eller ja.. rättare sagt den 30nde börjar den svåraste biten.


/ojdaJag börjar med det jag fetstilade!
- Att börja äta helt annat mat. Mitt tips är att äta samma mat, men bara mer! Ju mer du släpper på tyglarna desto längre utanför din plan kommer du och tillslut är pizza, godis, glass, kakor osv vardagsmat igen (kanske en överdrift i ditt fall, men been there done that!)

Övriga tips:
- Försök trappa upp succesivt, kanske öka 300 kcal/vecka och se när viktkruvan börjar plana ut! (personligen alltid gått direkt av/på och det har ej funkat bra)
- Lär dig höfta om du vill, knappast ett måste att räkna på allt man äter men underlättar såklart!

Tacos
2012-08-15, 13:01
Mitt tips är att äta samma mat, men bara mer!

Jag tycker lite tvärtom.

Personligen tycker jag det är enklare att byta ut vissa livsmedel/maträtter mot mer energirika.
Använd fullfet grädde istället för fettsnål, byt ut filmjölk/yoghurt mot turkisk yoghurt, blandfärs istället för nötfärs, Fullfet ost istället för magrare osv.

Börjar du proppa i samma mat fast dubbelt så stora portioner så kan sedan övergången till deff (om du nu tänkt det) bli väldigt jobbig när du vant kroppen med stora portioner.

Det är i alla fall min erfarenhet, men vi alla är olika.

Bara hoppas på att du kan få lite tips i den här tråden som du sedan kan använda och är praktiska för dig.

Anton Fräs
2012-08-16, 05:28
Jag håller med Reaper.

Sheogorath
2012-08-16, 05:54
Att successivt trappa upp med något hundratal kalorier / dag / vecka på samma mat och makros är bra att göra i en övergångsperiod över några veckor. När vikten stabiliserats har man förhoppningsvis fått normal hungerreglering igen och kan äta på känsla utan att vikten förändras nämnvärt. Så är det för mig i alla fall (och jag vet att alla inte har fungerande aptitreglering). "Faran" är framförallt när kroppen tror att den håller på att dö och inte säger stopp när man börjar äta. Så var det för mig efter min senaste deff och det var en nyttig lärdom.