handdator

Visa fullständig version : Hur tolka sockerinnehåll enligt SLVs databas?


Barbastark
2012-08-15, 07:44
Så undrar hur jag ska tolka sockerinnehåll i ett livsmedel utifrån SLVs databas.

I ett livsmedel listar dem: Monosackarider, disackarider och sackaros.
Jag har antagit att jag tar monosackarider+disackarider för att få ut sockerinnehållet (tänkt att dem listat monosackariderna i disackariderna separat och inte bara "bakat in" totalen i monosackarider) och inte förstått varför sackaros angivs separat.

Har jag tänkt rätt, eller hur ligger det till?

Akada
2012-08-15, 08:22
Sackaros är en disackarid, men det finns flera andra. De består av 2 olika monosackarider (t.ex. fruktos + glukos för sackaros).

Barbastark
2012-08-15, 08:29
Sackaros är en disackarid, men det finns flera andra. De består av 2 olika monosackarider (t.ex. fruktos + glukos för sackaros).

I know. Det var därför jag tyckte det var konstigt att dem nämnde denna separat. Om dem ville ha med "farligt socker" så känns ju fruktos mer logiskt att nämna separat.

King Grub
2012-08-15, 08:37
Livsmedelstabellernas syfte är inte att peka ut "farliga" saker utan att lista innehåll.

Barbastark
2012-08-15, 09:18
Livsmedelstabellernas syfte är inte att peka ut "farliga" saker utan att lista innehåll.

Jaja. Så vet du något om min fråga?

Nebuchadnezzar
2012-08-15, 10:02
Sackarosen är inräknad i disackariderna. Det är ju bara att se på hur ofta det står exakt samma mängd på disackarider som på sackaros så känns det rätt självklart.

Barbastark
2012-08-15, 10:05
Sackarosen är inräknad i disackariderna. Det är ju bara att se på hur ofta det står exakt samma mängd på disackarider som på sackaros så känns det rätt självklart.

Frågan handlar om hur jag utläser den totala mängden socker i livsmedlet. Sackarosparentesen tog jag bara med som en sidnot, vet som sagt att detta är en disackarid.

Sverker
2012-08-15, 17:09
Titta på "Mjölkchoklad" ( mjölkchoklad ospec ).

Där får du fram 48,5 gram disackarider. Men även 37.6 gram sackaros.
Betyder att produkten också innehåller 10.9 gram laktos.


Disackarider är inte så vanliga i livsmedel. Det är sackaros och det är laktos. Att börja blanda in maltos är inte rättvist. Det är en nedbrytningsprodukt av stärkelse vid mältning. Vi har en soppa av olika kolhydrater precis som i maltodextrin.