handdator

Visa fullständig version : 3-split kontra 5-6-split?


flowster
2012-08-14, 23:19
Jag funderar på vad som gynnar mig mest, att köra ett 3-split eller dela upp muskelgrupperna så jag bara kör igenom dem 1 gång / vecka men då givetvis lägger mer tid på varje muskelgrupp?

Det känns som att muskelgrupperna får vila för länge. Men med en 3split går det åt mer energi på tex den första muskelgruppen man tränar den dagen vilket gör att nästa inte ger lika mycket. Plus att man inte kan köra lika många övningar/set.

Vad säger ni? Fördelar/nackdelar? Hur kör ni? Varför, varför inte?

PS: Säg inte "pröva dig fram vad som funkar bäst för dig", för det kan jag inte säga om jag ska vara helt ärlig. Vill gärna veta om det även finns någon vetenskap vad gäller detta.

Ponitus
2012-08-15, 00:38
Vetenskapen visar att vi alla fungerar olika - så prova dig fram och se vad som passar dig.

;)

Commando1980
2012-08-15, 00:50
Jag funderar på vad som gynnar mig mest, att köra ett 3-split eller dela upp muskelgrupperna så jag bara kör igenom dem 1 gång / vecka men då givetvis lägger mer tid på varje muskelgrupp?

Det känns som att muskelgrupperna får vila för länge. Men med en 3split går det åt mer energi på tex den första muskelgruppen man tränar den dagen vilket gör att nästa inte ger lika mycket. Plus att man inte kan köra lika många övningar/set.

Vad säger ni? Fördelar/nackdelar? Hur kör ni? Varför, varför inte?

PS: Säg inte "pröva dig fram vad som funkar bäst för dig", för det kan jag inte säga om jag ska vara helt ärlig. Vill gärna veta om det även finns någon vetenskap vad gäller detta.

Ja, det finns vetenskap men inga slutgiltiga sanningar.

Oroa dig mindre över vad som är 'bäst' och mer om att du faktiskt gör framsteg.

exor
2012-08-15, 04:57
Jag kör en rullande 2-split och det funkar bäst för mig. Om du kör en 3-split tex kan du ju variera vilken övning du börjar med för att prioritera eller variera.