handdator

Visa fullständig version : Kalorier beroende på form- löpning?


Br00r
2012-08-14, 23:19
Halloj!

Har två smål frågor ang löpning och hur mycket kcal man bränner när man springer.

Själv använder jag mig bara av en färdig räknare där jag skriver in ålder, vikt, distans, och hur länge jag har tränat.

Men hur mycket varierar det tro på sin egna form?

En elite maratonlöpare som springer 10 km på 50 minuter lär ju bränna betydligt minde än en kille som är halv tränad, eller? Han måste ju inte alls jobba lika mycket.


Jag kan springa 20 km utan problem om jag springer i lunk tempo, ett tempo när jag kan springa och inte känner att jag pressar hela tiden. Oftast när jag springer blir det inte snabbare än så, det är bekvämt. Men ibland undrar jag om det är värt och ta dom dödarpassen när jag verkligen tar ut mig helt, det är såklart bättre för träningen men måste även påverka fettförbränningen en hel del..

Så hur mycket skillnad gör ökning av pulsen i förbränning? Kanske svårt att svara exakt men jag har verkligen noll koll!

Tacksam för svar!

eequal
2012-08-15, 00:12
Asså, att du med ett X antal KG massa ska ta dig från A-B förbränner näst intill lika mkt kalorier om du gör det springandes som gåendes. Men ju mer du pressar dig ju bättre kondition osv får du ju. Så att gå 20km kan ju va en fördel om det är viktnedgång du är ute efter och du inte kommer orka springa så långt. Vill du få bättre kondis så löp! :) MEn antalet brända kcal kommer inte variera så märkvärt.

clavain
2012-08-15, 08:31
Asså, att du med ett X antal KG massa ska ta dig från A-B förbränner näst intill lika mkt kalorier om du gör det springandes som gåendes. Men ju mer du pressar dig ju bättre kondition osv får du ju. Så att gå 20km kan ju va en fördel om det är viktnedgång du är ute efter och du inte kommer orka springa så långt. Vill du få bättre kondis så löp! :) MEn antalet brända kcal kommer inte variera så märkvärt.

Det stämmer väl ändå inte, när jag kollar några kcal-räknare på nätet är skillnaden väsentlig mellan löpning och promenad på samma distans.

NickeSthlm
2012-08-15, 08:34
Grub mfl diskuterade detta för flera år sedan och det lär finnas mer trådar än så kring ämnet :) Höll faktiskt på att googla runt liknande saker i morse och hittade denna tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97316

Macroman
2012-08-15, 09:09
Det stämmer väl ändå inte, när jag kollar några kcal-räknare på nätet är skillnaden väsentlig mellan löpning och promenad på samma distans.

Beror inte det enbart på efterbränningen?

clavain
2012-08-15, 09:30
Beror inte det enbart på efterbränningen?

Tveksamt, ingen av de räknare jag tittat på nämner efterförbänning.

Macroman
2012-08-15, 11:13
Tveksamt, ingen av de räknare jag tittat på nämner efterförbänning.

Tycker det låter konstigt. Det jag har hört är att efterbränningen är högre efter löpning och därför förbrukar man totalt sett mer kalorier på samma distans jämfört med gång.

AronP
2012-08-15, 11:19
Lite info.

http://traningslara.se/begreppet-epoc-och-efterforbranning-fran-fysisk-anstrangning/

Sambandet mellan hastighet och förbrukning är inte helt linjärt.

Har du ett bättre löpsteg och kondition så kan du troligtvis springa lite snabbare och därmed förbruka mer.

clavain
2012-08-15, 11:57
Tycker det låter konstigt. Det jag har hört är att efterbränningen är högre efter löpning och därför förbrukar man totalt sett mer kalorier på samma distans jämfört med gång.

Varför skulle det vara konstigt? Rimligen används fler muskelfibrer i både ben och överkropp ju högre löphastigheten är.

Macroman
2012-08-15, 12:23
Varför skulle det vara konstigt? Rimligen används fler muskelfibrer i både ben och överkropp ju högre löphastigheten är.

Blir ju kortare o kortare löptid ju snabbare du är oxå.

grondahl
2012-08-15, 12:28
Löpning är mer energikrävande än gång per sträcka eftersom det innehåller mer vertikal rörelse.

Br00r
2012-08-15, 13:10
Tack alla för era svar! Har nu lite mer koll och tycker att jag fått svar på min fråga =)