handdator

Visa fullständig version : Har skadat armbågen, vad göra?


Doolie
2012-08-14, 17:43
Tjena Kolo. Nu är de så att jag gick in i en glasskiva och skar upp min armbåge när jag bara ett paket.

Jag fick sy 9 stygn och får inte böja armen. Saken är den att jag kan böja den om 2-4 veckor men då kommer jag riskera att få ett fult och missformat ärr, är det värt det? Om jag inte gör de så måste jag vänta minst 2 månader innan jag kan fullt använda armen men då bör de inte vara några problem med att få ett fulare ärr.... Så valet är antingen riskera ett fulare ärr och börja träna om 2 veckor eller vänta 2 månader och köra för fullt.

Innan detta hände låg jag i bulk, hur ska jag göra med min kost nu? jag gick på kreatin vilket jag slutade med nu idag då jag inte såg något större syfte med det. Hur ska jag göra med kosten? 500 kcal underskott och hamna på under 10% bodyfat för att ha bra förutsättningar inför bulk sen? Eller kcalbalans och försöka behålla alla muskler jag kan? Överskott känns inte som ett val ;)

Tips uppskattas :d

willtjam
2012-08-14, 17:53
Vill du ha ett fult och missformat ärr? Börja träna om 2-4 veckor.
Vill du inte ha ett fult och missformat ärr? Börja träna om minst 2 månader.

Vill du tappa extra mycket muskelmassa och fett? Skippa träningen och ligg på underskott.
Vill du ha behålla muskelmassan och fettet? Ligg på balans.

Doolie
2012-08-14, 17:57
Vill du ha ett fult och missformat ärr? Börja träna om 2-4 veckor.
Vill du inte ha ett fult och missformat ärr? Börja träna om minst 2 månader.

Vill du tappa extra mycket muskelmassa och fett? Skippa träningen och ligg på underskott.
Vill du ha behålla muskelmassan och fettet? Ligg på balans.

Ja så mycket vet jag också, frågar mest om rådgivning. Vet inte riktigt vilket av de valen jag vill så att säga :banned

willtjam
2012-08-14, 17:58
Vill du att någon annan ska bestämma om du ska få ett ärr eller ej?

TitsMcGee
2012-08-14, 21:22
9 stygn låter ju inte så våldsamt. Det vore lättare om vi fick se en bild. Ärr är ju sällan toksnyggt. Men om det rör sig om några centimeter lär det inte vara svårt att leva med det. Och ofta bleks de bort med tiden och solen.

Det viktiga är snarare att kontrollera att:
a) stygnen och såret inte går upp b) leder, nerver och senor inte stressas för tidigt c) läkningen generellt inte påverkas negativt.

Prata med din läkare och inte med oss på Kolozzeum. Om du frågar och får höra att glasskivan skar upp en led som absolut inte får belastas; Ptja. Då hamnar ärrdiskussionen i skuggan av att inte ha en fungerande arm resten av livet.

exor
2012-08-15, 06:59
Träna det du kan i 2 månader och ligg på litet överskott. Sen kanske börja belasta armbågen.

ARMSTARK
2012-08-15, 10:33
Om jag var du skulle jag fortsätta att äta ordentligt och träna mage och ben stenhårt.