handdator

Visa fullständig version : Första dagen på gymmet imorgon! Nervös.


Alex166
2012-08-14, 17:40
Japp,

som rubriken lyder ska jag börja gymma och träna första gången sen 10 års åldern. *flex*

Först och främst vill jag ställa er ett par frågor. Jag vet inte om jag är tjock eller inte, jo magen syns lite men jag är osäker. Är 174 - 175 cm lång och väger ca 74 kg. Tycker ni jag ska banta eller är det ideal vikt?

Imorgon är det dax jag planerar att börja imorgon men jag är så nervös. Har varit på gym förut med kompisar ett par gånger men då var vi många så jag skämdes inte. Vad ska jag tänka på första dagen jag gymmar? Finns det sedan dårar som skrattar, kan ju hända att vissa är idioter o garvar..

Har liksom bara varit på gym 2-3 ggr, så känner inte till något där inne!

Hur var det för er första dagen, var ni nervösa? :D

Mvh,

Alex

Rstu
2012-08-14, 17:44
Banta inte, försök äta lite nyttigare, och försök träna regelbundet på gymmet så ska du se att det händer väldigt mycket :)

Status Quo
2012-08-14, 17:46
Ja, alla kommer skratta åt dig. Killarna kommer le hånfullt och tjejerna kommer fnissa.

Latissimus Dorsi
2012-08-14, 17:48
Nej för i helvete, ingen kommer skratta åt dig. Alla har varit nya. Ingen bryr sig ett skit om vad du gör, de är för upptagna med att träna själv. Kan hända att någon snäll kille kommer och ger lite råd när man utför en övning( som man ofta för fel p.g.a att man är ny). Så känn dig inte allt för nervös, klart man är nervös det är en ny miljö e.t.c men det är inga problem efter 2-3 gånger känner du dig som hemma.

rtnn
2012-08-14, 17:51
Va inte nervös! Alla har varit nybörjare nån gång..
Första gången för mig var med morsan, i 12årsåldern, de tyckte jag va pinsamt då men de var ju ingen big deal egentligen.
Efter ett långt uppehåll tränar jag väldigt försiktigt men hur jag än gör blir det 3+dagar träningsverk :D
Lycka till!

exevision
2012-08-14, 17:52
Nej, ingen kommer att skratta. Finns gott om folk som är nästan helt otränade på gym. Beror väll iof lite på vilket gym det är.

Ampere
2012-08-14, 17:57
Ingen kommer skratta, de kommer troligtvis inte ens märka dig. När jag tränar så har jag tunnelseende och skiter i alla andra..
Fokusera inte så mycket på att gå upp eller ner i vikt, se till att göra träningen till något långsiktigt och att du går dit x antal gånger i veckan och tränar hela kroppen!
När du fått in träningen som en rutin kan du börja tänka på fler detaljer.
Va inte nervös, det kommer gå bra :)

LillisJ
2012-08-14, 17:58
Alla är ju där för att förändra sin kropp. Ingen kommer att skratta.

gratefuldead
2012-08-14, 18:14
Du får vara nervös! Alla är nervösa dom första gångerna, snarare ovanligt att man inte är nervös. Det kommer att gå över fort, efter nån eller några veckor kommer det kännas som hemma.

Träna på och ät normalt(gärna nyttigt) ett tag, sen kan du börja fundera hur du vill göra med din vikt.

Alex166
2012-08-14, 18:30
Nu kan jag inget om maskinerna, vet inte vad som tränar vad. Nu har jag köpt kortet, skulle det inte vara bättre om jag läste på innan eller kommer jag lära mig med tiden.

Ladugårdsdörr
2012-08-14, 18:36
Fråga personalen om du kan få en rundvisning och hjälp med några övningar/program. Återkom sedan hit och programmet totalsågat ;)

Chrulle
2012-08-14, 18:39
Var en på gymmet idag som fick rundvisning, jag tycker det är grymt att be om den hjälpen, så slipper det bli helt fel från början :)

Loke
2012-08-14, 18:54
Nu kan jag inget om maskinerna, vet inte vad som tränar vad. Nu har jag köpt kortet, skulle det inte vara bättre om jag läste på innan eller kommer jag lära mig med tiden.

Äh, gå dit. Jag har tränat i väldigt många år och blir ändå alltid lite nervös när jag sätter på foten på ett nytt gym.

Det är inte mycket som kan gå fel av att du går dit och testar lite. Bänkpress vet du kanske vad det är? Och bicepscurls? Gå dit och träna det lite. Knalla runt lite, kolla på utrustningen. Gå tillbaka igen nästa dag. Nervositeten går över.

Morty
2012-08-14, 19:01
Exakt alla där inne hade en första dag nån gång. Det är ingen big deal.

Otur
2012-08-14, 20:20
Var själv nervös första gången när jag klev in på gymmet. Det är ingen som kommer skratta åt dig.

Jag själv brukar va ganska upptagen med min egen träning, så brukar inte lägga märka till andra direkt.

Lycka till imorgon, och försök inte gör en för stor grej av det. Du ska ju "bara" träna.

Stor Hård Ådrig
2012-08-14, 20:43
Bara att börja böja och marka direkt!

TitsMcGee
2012-08-14, 21:13
Alla har skrivit det jag redan vill säga; Det är OK att vara nervös och ingen står och stirrar på dig. Även om det känns så. Och skulle det vara så att någon bryr sig om vad du gör, så beror det antingen på att personen a) är attraherad av dig b) är meganervös och osäker själv.

Till själva träningen. Det låter som att du är väldigt, väldigt färsk. Styrketräning är en hel vetenskap. Det finns oändligt mycket läsning. Nu menar jag inte att du ska dyka ner i massa tunga skrifter inför morgondagen. Men jag tror personligen att du kommer få ut mycket mer av att ha ett humm om hur man gör saker på ett gym. Det absolut sämsta du kan göra är att gå dit, stirra ut över hela lokalen och sen gå fram till en maskin och tänka, "Hmm. Den här verkar enkel och lite ball. Den kör vi på". Och sen sitter du där i några minuter tills du får några svettpärlor i pannan och reser dig upp och tittar efter nästa. Det är slöseri med din tid och i vissa fall rentav farligt om du utför fel. Men viktigast av allt; Det kommer grusa och mala ner den motivationen du verkar ha just nu.

Nyckeln till framgångsrik styrketräning är kunskap och struktur. Jag vet. För jag är inne på mitt fjärde gymkort. Under de tre första gymkorten gick jag nämligen till gymmet, stirrade ut över lokalen och letade efter en maskin som såg ball ut. Och sen körde jag. Utan att fatta någonting. Med andra år tog det mig fem år och 6000 kronor att upptäcka tjusningen med denna underbara träningsform.

Jockelofberg
2012-08-14, 21:17
Spänning och nervositet är samma känsla bara att vi hanterar den olika. Gör första gången på gymmet till något spännande och roligt istället för något "skrämmande". Lär känna maskiner och vikter nu första veckorna och träna lite lätt. Så att du vänjer dig vid miljön bara! Nemas problemas, lycka till :)

Morty
2012-08-14, 22:19
En sak att undvika: ställ dig inte i mitten för att stå där och se dig förvirrat omkring för att sedan gå och curla i 30 minuter. Det ser dumt ut.

Fyllot
2012-08-14, 22:27
Visa vem som är kungen och kör några sett ATG-böj.

gratefuldead
2012-08-14, 22:37
Visa vem som är kungen och kör några sett ATG-böj.

Typical Kolozzeum :d I like.

Alex166
2012-08-14, 22:58
Jag ska börja på Always Fitness, någon som vet hur den är?

TREX
2012-08-14, 23:18
Det första du gör, första övningen, stövla bara rakt in fram till närmsta böj/powerrack (som ser ut såhär;

http://www.pro-fitness.com/photos/power_rack.jpg

Sen skriker du allt vad du pallar LIGHTWEIGHT BABY och börjar Ricky Bruch curla (helst med lite för tunga vikter);

vA0Mi21yaIk

Så kommer det gå galant! Och om någon frågar vad du håller på med, kör den klassiska "Talk to the hand cos my face dont care"

SKÄMT ÅSIDO, ingen kommer skratta åt dig :) Du kommer se så många konstiga och udda typer där inne (inte på det farliga sättet, de är schysta som fan och har oftast mycket att snacka om) som tränar och gör saker som ingen annan gör (varje gym har sin egna lustigkurre) så ingen kommer ens märka dig!

nyvaken
2012-08-14, 23:23
Säg att du duktigt hakar på ett program, finns till exempel ett döpt efter stockholms lokaltrafik, och gör ditt livs första set övningar, så kommer du dagen efter vakna med en direkt handikappande träningsvärk. Troligen är den ännu värre dagen efter det. Detta är fullt normalt.

gratefuldead
2012-08-14, 23:25
En till viktig grej, titta ALDRIG folk i ögonen. Mycket sån där doping på gymmen.

Commando1980
2012-08-15, 00:31
En sak du ska tänka på är att hitta någon som kan visa dig hur man utför olika övningar på ett korrekt sätt. Teknik är A och O.

Alex166
2012-08-15, 02:00
Det gym jag ska börja på (Always fitness) har bara ett köp alternativ och det är 12 månaders kort. Jag vill ju köpa en månadskort för att se hur det är och om jag gillar det kan jag köpa 6-månaders.

Dåligt system, säger jag..
Hur är de på erat gym?

iPad
2012-08-15, 06:36
Ingen kommer skratta åt sig, möjligen hjälpa dig :-) på gott och ont

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

exor
2012-08-15, 06:55
Lycka till idag!

Hampus91
2012-08-15, 09:09
Jag började gymma bara sådär, klart att i början gjorde man ganska mycket fel. Men de kommer med tiden. Jag gjorde så att jag kollade på youtube klipp om hur man utför övningar rätt börja med låga vikter,
kolla även runt här på kolozzeum efter ett vettigt schema du kan följa, klassikern är väll 5x5 stronglift saken. Aldrig testat de dock!

Alfers
2012-08-15, 09:29
Den stora risken med att börja med månadskort är att det går ut, sen väntar man ett par dagar med att förnya det, sen blir det ett par veckor och sen har man tappat det helt. Tecknar man ett årskort så går man dit för man betalar ju ändå för det.
Vill du bli stor och stark? Då gillar du att träna. Det är så enkelt. Ev. Motivation du tror att du behöver, tja, den kommer med resultaten.

Donkey Kong
2012-08-15, 09:30
Alla har varit nybörjare. Finns ju ofta nån som ska glo, men knappast nån seriös, de har nog med sitt eget. Folk är ju lite nyfikna (positivt) också på vad det är för ny tjomme, vilka vikter tar han, vilka övningar osv. Rätt neutralt egentligen, men kan uppfattas olika.

Efter ett tag börjar du bli mer "hemma" och folk börjar morsa hej och du tillbaka och så.

Starta lite lätt, kanske få ett träningsprogram, en genomgång av maskinerna, hjälp med att ställa in maskinerna, notera kanske var knän och armbågar skall vara. Jag respekterar alla som tränar "på riktigt" oavsett vilken nivå det är.

Ta inte i för mycket i början, överträna inte, utan se till att ha roligt. Lär dig mycket, försök lära dig "rätt" från början, sparar mycket elände senare. Var försiktig med rygg, axlar, nacke, knän, överdriv inte, börja inte med att skada dig.

Jag har ju hört om gym med riktigt mycket idioter på (läs stirrande spännbennys i grupp som skall tränga sig på och vara i vägen, sno vikter och bänkar och hålla på), men har lyckligtvis undvikit såna. Taktiken i såna fall är att bli tjenis med gymmets stora snubbar, för backup. ;)

Mauriice
2012-08-15, 11:41
Det absolut sämsta du kan göra är att gå dit, stirra ut över hela lokalen och sen gå fram till en maskin och tänka, "Hmm. Den här verkar enkel och lite ball. Den kör vi på". Och sen sitter du där i några minuter tills du får några svettpärlor i pannan och reser dig upp och tittar efter nästa.

Hahaha, minns det som igår när man var i den situationen!

ARMSTARK
2012-08-15, 11:57
Det finns nog inget ställe i världen som är så förlåtande för folk som är "vilse" som ett gym. Och frågar du någon av biffarna hur man gör kommer du garanterat få hjälp.

Enda gången folk kan stå och fnissa åt en nybörjare är om han lastar på en helvetes massa vikter och fuskar upp vikterna.

Lycka till! :thumbup:

shadowfire
2012-08-15, 12:07
haha jag var livrädd för allt och alla och sjukt nervös.

Nu i efterhand ångrar jag att jag inte vågade fråga folk mer. De hade tveklöst bara tyckt att det varit kul att hjälpa till och visa. Istället så gav jag mig på övningar med lite felaktigt utförande o så.

Du kommer nog känna dig stolt när det är klart, det gjorde iaf jag. En stolthet över att jag vågade gå till ett gym själv bland alla biffar och vågade försöka träna.

Mart|n
2012-08-15, 12:13
Jag gick in som en jäkla boss och körde pec-dec och latsdrag.

TREX
2012-08-15, 12:13
Det finns nog inget ställe i världen som är så förlåtande för folk som är "vilse" som ett gym. Och frågar du någon av biffarna hur man gör kommer du garanterat få hjälp.

Se upp för de som är vaskulära dock, ser ungefär ut såhär;

http://anabolicminds.com/forum/content/attachments/40755-vasculararm.jpg/

Dessa grabbar har dietat (legat på ett underskott av mat) hårt och länge och kommer vara riktigt folkilskna och prata sluddrigt (nästan som fullgubbar) och pysslar mest troligt med bola. Går du riktigt nära kan du höra tysk industrimetal i deras hörlurar, backa långsamt då.

Fråga istället någon som ser ut såhär

http://www7.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_387225/cf_9571/ssm.jpg

Trivseltjock, glad och löjligt stark.

iPad
2012-08-15, 12:20
Glöm inte att skriva hur gymdebuten ensam blev sen :-)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Medellin
2012-08-15, 14:36
Alex, vilken Always-anläggning kommer du att träna på? :)

Alex166
2012-08-15, 18:59
Eskilstuna, vart tränar du?

Förresten om du tränat där, hur är det? Har dom allt man behöver, finns alla maskiner osv?

deadich
2012-08-15, 19:41
Ja jag var nervös och lost i början. Som tur var kunde jag bara följa efter polarna och köra det dom körde. Det gjorde jag ganska länge. Sedan hade jag koll nog för att göra egna scheman och träna själv.

btw så tycker jag inte att 74kg på den längden utan muskler är ideal vikt.

Fyllot
2012-08-15, 20:50
Hur gick det Alex166? Dödade du alla?

Alex166
2012-08-15, 21:21
Det gick bra ;)

Kom precis hem..

Vart lite förvirrad i början men kom igång med låga vikter.
Tack alla! :D