handdator

Visa fullständig version : Få till formen på rodd, hur?!


llu1201
2012-08-14, 16:32
Jag får inte till min form på rodd, min rygg ser ut som en ostkrok.

Jag låter skivstången börja på marken, dra upp med armbågarna, sen låter jag skivstången gå ner hela vägen till backen igen.
Tycker det är svårt att låta den gå hela vägen ner utan att ryggen krokar sig, är ganska stel i benen.. Hur kan jag göra för att få till rak rygg? eller måste man ens ha rak rygg? Skaderisk? :confused:

pezrulezhaakon
2012-08-14, 16:46
llu1281, du måste lära dig kontrollera kroppen innan du lastar på vikt.

llu1201
2012-08-14, 16:57
vi snackar 25kg

pezrulezhaakon
2012-08-14, 17:05
llu1201, spelar ingen roll. Kan du inte kontrollera kroppen utan vikt kan du inte göra det med vikt.

mattilainen
2012-08-14, 17:10
ha kvar de ni luften annars? Lär dig puta ut med rumpan för att få en bra form på ryggen.

llu1201
2012-08-14, 17:58
ha kvar de ni luften annars? Lär dig puta ut med rumpan för att få en bra form på ryggen.
okej så du föreslår att jag kör lätt lutning framåt med ryggen, putar ut med rumpan. Ska jag brösta upp mig och trycka ihop ryggen också? som i bänk menar jag.

straand94
2012-08-14, 18:44
okej så du föreslår att jag kör lätt lutning framåt med ryggen, putar ut med rumpan. Ska jag brösta upp mig och trycka ihop ryggen också? som i bänk menar jag.


stå i 40-50grader, brösta ut
dra upp med ryggen (försök att inte använda armarna för mycket)
skjut ihop skuldrorna i toppläget
sedan ner igen kontrollerat
Repeat!

Morty
2012-08-14, 19:01
Hör såhär:
http://www.leehayward.com/2008pics/side.jpg

Sedan lutar du dig framåt. Håll kvar ryggen i den bröstade positionen. Tippa framåt tills det sträcker i baksida lår. Böj då dina knän lite. Sen tippar du ytterligare lite framåt. Det känns som att du står som en porrstjärna redo för att börja filma men egentligen så har du förmodligen bara neutral rygg. Det är svårt att svanka för mycekt, speciellt med vikt på stången.

llu1201
2012-08-14, 19:16
tack så mycket!

alikiss
2012-08-14, 19:40
Lite svårt att veta vad du menar. Är det verkligen så illa som du tror? Axlarna kommer ju åka fram när du sänker stången iaf..

Står du med väldigt raka ben och sänker ner vikten lär du ju få böja ner ryggen sålänge du inte har lika låna armar som ben ..

Böj knäna och höften tills du får kroppen i lagom höjd ovanför marken?

Jag misstänker att det är det senare som egentligen är problemet?

Stel i bena? Böja knäna lär du ju kunna.

pezrulezhaakon
2012-08-14, 21:05
alikiss, det är skillnad på att låta axlarna åka fram och att kröka bröstryggen.

r1kkie
2012-08-15, 08:38
vi snackar 25kg

De flesta som får ryggskott har fått de när de lyft en penna från golvet. Med andra ord, inte vikten som gör de... Något att tänka på.

Kalliban
2012-08-15, 08:43
vi snackar 25kg

Jag tror detta är problemet. De viktskivorna är för små och du kan inte hålla ryggen rak när du ska ställa ner vikterna. Testa att bygga upp under viktskivorna så att stången börjar högre från golvet.

Anders The Peak
2012-08-15, 08:58
Nu är man inte tvungen att köra rodd med stång utan man kan köra den i maskin eller med en hantel och stödja sig med den fria handen på en bänk.
Du kommer att lära dig att köra rodd med tiden men tills du når dit är det bättre att använda säkra övningar som man känner att man hanterar bra.

llu1201
2012-08-15, 09:29
Nu är man inte tvungen att köra rodd med stång utan man kan köra den i maskin eller med en hantel och stödja sig med den fria handen på en bänk.
Du kommer att lära dig att köra rodd med tiden men tills du når dit är det bättre att använda säkra övningar som man känner att man hanterar bra.
Menar du hantelrodd? Kör SL just nu så kommer ju inte kunna öka i vikt på samma sätt i hantelrodd. Ska försöka mig på det Morty sa, testade det utan någon vikt utan bara öva med kroppen och det kändes mycket bättre än att försöka hålla ryggen rak och låta stången gå till backen :)

Anders The Peak
2012-08-15, 09:50
Menar du hantelrodd? Kör SL just nu så kommer ju inte kunna öka i vikt på samma sätt i hantelrodd. Ska försöka mig på det Morty sa, testade det utan någon vikt utan bara öva med kroppen och det kändes mycket bättre än att försöka hålla ryggen rak och låta stången gå till backen :)

Nu tycker jag att man ska köra grundträning under uppbyggnadsfasen och ha med SL momenten i träningen eftersom de är basövningar men inte specialicera sig i nybörjarstadiet.

llu1201
2012-08-15, 10:00
Nu tycker jag att man ska köra grundträning under uppbyggnadsfasen och ha med SL momenten i träningen eftersom de är basövningar men inte specialicera sig i nybörjarstadiet.
Nu vet jag inte om jag förstod dig rätt men du menar att jag ska köra vanlig rodd i alla fall? Eller vad menar du?
Tycker rodden är svårast att ha bra form i men det är väl bara öva..

deadich
2012-08-15, 17:00
Jag får inte till min form på rodd, min rygg ser ut som en ostkrok.

Jag låter skivstången börja på marken, dra upp med armbågarna, sen låter jag skivstången gå ner hela vägen till backen igen.
Tycker det är svårt att låta den gå hela vägen ner utan att ryggen krokar sig, är ganska stel i benen.. Hur kan jag göra för att få till rak rygg? eller måste man ens ha rak rygg? Skaderisk? :confused:

Böj på knäna naturligtvis!